הולדת המוסר: בובר העמיד אלטרנטיבה לאמירה ש"א־לוהים מת"
לעומת ניטשה שדיבר על מות הא־לוהים וביטול המוסר, הציב בובר דגם של "ליקוי האור הא־לוהי" והטיל על האדם לגלות מחדש ...
לעומת ניטשה שדיבר על מות הא־לוהים וביטול המוסר, הציב בובר דגם של "ליקוי האור הא־לוהי" והטיל על האדם לגלות מחדש ...
בעוד המיסטיקה הנוצרית מדברת על אחדות עם האל, היהדות מדריכה לחקות אותו
מסע היסטורי בין דרום איטליה וארץ ישראל של המאה התשיעית לספירה, וסבלם של היהודים מידי הנצרות והאסלאם
מחלוקת תנאית על ביטוי סתום באחד מדיני המשפטים, מתגלה כוויכוח עקרוני קודם על דינו של ההורג שלא בכוונה
האם היהדות מתעניינת רק במעשינו או גם ברגשותינו? האיסור "לא תחמוד" בעשרת הדיברות עשוי להכריע את הוויכוח ההיסטורי הזה
ניטשה אהד את היהודים והתנגד לאנטישמיות, אך הציב חזון נגדי ל"מוסר העבדים" שלה. התרגיל המחשבתי שלו התגלגל והפך למבשר הנאציזם
המשנה מנסחת את דבריה באופן שאיננו חד-משמעי, ומשאירה פתח רחב לפרשנויות ולמחלוקות. זו לא "תקלה", אלא בחירה מכוונת
בעוד רבי ישמעאל פירש ביטויים מאנישים במקרא באופן אלגורי, רבי עקיבא, איש החזונות המיסטיים, קרא אותם כפשוטם
בסיפורו על בן המלך ובן השפחה שהתחלפו מציג ר' נחמן מברסלב את הספק הקיומי העמוק של האדם, שאותו ניתן לצלוח ...
מחלוקת תנאית על מילה מקראית מבטאת גישות עקרוניות שונות בתפיסת הא־ל, ומוכיחה שהמדרש הקדום לא היה פשוט כלל ועיקר
כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©