יום ראשון, מאי 11, 2025 | י״ג באייר ה׳תשפ״ה
לארכיון NRG
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
  • חדשות
    • יומן
    • כלכלה
    • ספורט
  • דעות
  • מחסום Watch
  • יהדות
    • שבת
  • תרבות
    • מוצש
    • אוכל
  • בעולם
    • מדע וטכנולוגיה
  • מגזין
    • דיוקן
  • ראשונות
    • הורות ומשפחה
    • לומדות
    • מיניות וזוגיות
    • בריאות ופוריות
    • התפתחות אישית
  • ה
  • עוד קטגוריות
    • טוב לדעת
    • המומלצים
    • חינוך
    • מילה וגלגולה
    • אשנב לערב
    • מסכת/חולין
    • ציוצים מהמקור
מקור ראשון
ראשי שבת

מילים קמות לתחייה: סיור בעקבות גדולי הספרות העברית במזרח אירופה

ספרה השני של רוחמה אלבג נע בין שמחת המסע ומראות הנוף הנלבבים ובין הצל הכבד שמטילה תודעת החורבן על היוצרים ויצירותיהם ועל ביתם הישן. ספר מסעות שני

מאת  חבצלת פרבר
ז׳ בניסן ה׳תשפ״ג (29/03/2023 22:34)

לאה גולדברג כתבה על "החצר הגדולה שבעיר הולדתי". חצר בקובנה, 2006 . מתוך הספר צילום: רוחמה אלבג

שתף בפייסבוקשתף בטוויטרשתף ב- Whatsappשתף בדוא"ל

ספר המסעות השני של חוקרת הספרות רוחמה אלבג, בעקבות נופי המולדת של גדולי הספרות העברית, "אל הבית", הוא אחיו הצעיר של ספרה הראשון, "אל המקום", מ־2015. שניהם מבוססים על מסעותיה הרבים בחבלי הארץ המוכרים כמזרח אירופה, "כינוי שמוכר כזירת התרחשות ספרותית… וגם כמקום שהתרחש בו אסון גדול".

אלבג מציינת את הסופר ס' יזהר כמי שהתווה לה את הדרך. "באחת משיחותינו… אמר לי בהחלטיות ובפשטות: 'אם את רוצה להכיר סופר באמת, לכי לבית שלו, עמדי שם והסתכלי היטב בנוף, במה שהוא ראה מהחלון'. כך החלה אודיסאה שלא שיערתי את גלגוליה ואת עוצמת השפעתה עלי ועל כל מי שהצטרפו למסעות אלה ברחבי תחום המושב לשעבר". כמו יזהר, גם ולטר בנימין במסתו "שובו של המשוטט" הדגיש את הערך הרב בתיאורי ערים ליוצר שהוא בן המקום, שתמיד תהיה לו 'קירבה אל הזיכרונות'". לכך אפשר להוסיף כמובן את הציטוט הזכור משירו של שאול טשרניחובסקי: "האדם אינו אלא קרקע ארץ קטנה, האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו".

אף שהסופרים והמשוררים שאלבג עוסקת בהם נטשו לרוב את תבנית נוף מולדתם ונדדו אל המרכזים העירוניים הגדולים, שם "חברו לקבוצות ספרותיות שראו ביצירה הספרותית העברית את חזון היהודי החדש", כדברי המחברת, וחלקם אף "הגיעו לארץ ישראל ותרמו לפיתוחה של רפובליקה ספרותית רבת פנים ומפוארת", כי רבים מ"ילידי תחום המושב וגליציה לא זנחו את בית אבא, והתמידו לכתוב מתוך קירבה רגשית אל בית גידולם".

בעבור אלבג, המסעות הללו מאפשרים לפגוש באופן ישיר וחווייתי את המקומות והסביבה האנושית שמתוכם יצאו היוצרים, ללמוד על עומק השייכות שלהם אל קהילותיהם, וגם לחפש שם את עקבות החיים היהודיים שהיו ואינם ולחוש בהם את כובד הכיליון של עמנו. במישור הספרותי הם מסייעים להעמיק את הבנת היצירות, לפענח את היסודות החווייתיים־אוטוביוגרפיים המוטמעים בהן, ואת "ייצוגי המרחב" שעומדים ב"זיקה ישירה למקום ולאופן שכל יוצר תיאר את נוף מולדתו".

לעג לעליבות העיירות

ספרה הקודם של אלבג, "אל המקום", נפתח בביקור בבוצ'אץ' של עגנון, ונכללים בו בין השאר ביקורים בכפר הולדתו של טשרניחובסקי, בביאליסטוק של אורי צבי גרינברג, ואפילו בעיר רובנו – בהשראת "סיפור על אהבה וחושך" של עמוס עוז. אף שבזמן כתיבתו המחברת לא תכננה עדיין ספר שני, שנולד בעקבות מסעות נוספים עם קבוצות נוספות, אפשר לראות בתיאור הביקור בבוצ'אץ' מעין דגם למפעלה הייחודי. אלבג ביקשה אז לעמוד על פשר הצגתו של עגנון את עירו כמתפוררת ומוזנחת, והמציאות התגלתה כקשה יותר מן הציפיות. המבקרים פגשו מראה מזעזע ובלתי צפוי: טרקטורים עולים על שרידי קירותיו העבים של בית הכנסת שנחרב. "נטלתי אבן אחת אפורה מתל ההריסות", מספרת אלבג.

המסע נמשך בספר הנוכחי, ומכיוון שאי אפשר לסקור את כל פרקיו ולנהוג בכולם בצדק כראוי להם, נסתפק בכמה דוגמאות. הפרק החמישי, שנכתב על ידי פרופ' דוד אסף, שותפהּ של אלבג למסעות, עוסק בשירו ההיתולי של ביאליק "מי יודע עיר לישטינא?". מעניין ללמוד מדבריו שקיימת עיירה אמיתית בשם לישטין, שביאליק שהה בה תקופה מסוימת בנעוריו ושיבש את שמה לצורך כתיבת סאטירה נשכנית על העיירה היהודית ועל אנשיה הנחשלים והלא־יוצלחים. הנה שני בתיו הראשונים:

מִי יוֹדֵעַ עִיר לִישְׁטִינָא?/ עִיר לִישְׁטִין אֲנִי יוֹדֵעַ!/ יֵשׁ בָּהּ מִנְיַן בַּעֲלֵי בָתִּים/ וְרַצְעָן גִּדֵּם עִם מַרְצֵעַ/ וְחַיָּט מַטְלִיא שְׁתוּם הָעָיִן/ פְּלֵיטַת צִבְאוֹת נִיקוֹלַי/ וּבִזְכוּתָם כָּל הָעִיר/ יוֹצֵאת טְלַאי עַל גַּבֵּי טְלָאי.// מִי יוֹדֵעַ בַּמָּה עוֹסְקִים/ בַּעֲלֵי בָתִּים? – אֲנִי יוֹדֵעַ!/ אֶחָד גּוֹהֵק וְאֶחָד פּוֹהֵק/ וְאֶחָד גּוּפוֹ פּוֹלֵט זֵעָה / אֶחָד סָחַר בְּשַׂעֲרוֹת חֲזִיר/ אִלּוּ הָיוּ שָׁם חֲזִירִים.// אִלּוּ מָצָא אוֹרְחִים – נַעֲשָׂה בּוֹ בַיּוֹם פֻּנְדָּקִי.

מתברר שבנוסף לשיר כתב ביאליק טיוטה של סיפור שמרחיב את היריעה הלגלגנית ומפרט אותה. "שנים חלמתי לאתר את לישטינא המיתולוגית ולבקר בה… ובקיץ 2016 הגשמתי את חלומי", כותב אסף. "נדירים המקרים שבהם ניתן לקשור באופן כל כך ישיר בין מקום, שנופו כמעט ולא השתנה, לבין שיר או סיפור. המקרה של לישטין הוא אחד מאלה".

"לישטין של מטה, האמיתית", מתאר אסף, "נמצאת 13 קילומטר מדרום־מזרח לז'יטומיר. מן הכביש הראשי המוליך לברדיצ'ב פונים לכביש צדדי שמתפתל בנוף חקלאי של גבעות מיועדות, שדות שלף רחבים וניחוח דגן שנקצר זה לא כבר… בדרך חולית זו פנתה העגלה שהביאה את הילד הקטן חיים נחמן לבית דודו שבכפר (לאחר מות אמו האלמנה)… הנוף פסטורלי… שדרת עצים גבוהים מובילה אל תוך הכפר. בכניסה מקדמים את פנינו הנהר, הגשר וטחנת קמח ישנה".

על הגמלון של טחנת הקמח נרשמו התאריכים 1954-1654. 300 שנה חלפו מאז שב־1654 (ת"ח־ת"ט) חתמו הקוזקים בראשות בוגדן חמֶלניצקי על ברית צבאית עם רוסיה הצארית ויצאו להילחם בפולין ולפרוע בתושביה היהודים. "ייתכן", כותב אסף, שטחנה זו "קידמה גם את פניו של הילד חיים נחמן, שיכול היה להריח את ריח גרגרי הדגן שנטחנו בה". הגשר על הנהר הוא אותו גשר שתיאר ביאליק, אך הוא כבר אינו בנוי מ"קונדסין [מוטות] דקים שהם רקובים", אלא נשען על "מוטות פלדה מוצקים התומכים בכביש שגם אוטובוס יכול לעבור עליו בבטחה".

לפי תיאורו של ביאליק, בכניסה לעיירה "עולים דרך משעול צר המטפס ועולה… חן ההר והדר היערות על העיירה ל'… בתיה דומים עליו בקיץ כקני נשרים על צוק גבוה". אומנם, מעיר אסף, בתי לישטין הם "לא בדיוק 'קני נשרים', אבל בימינו גם אין שם "נִכְסֵי צִבּוּר – אַשְׁפָּה!". לערימת הזבל הענקית אין זכר, והמקום מטופח ונקי. אבל עדיין אין בעיירה בית מלון, וגם לא נותר בה אף יהודי, לעומת כ־330 יהודים שחיו בה בימיו של ביאליק.

אל הבית, בדרכים בעקבות ספרים, רוחמה אלבג, מופ"ת,2022, 368 עמ'

עיר שוממה מיהודיה

מחציתו הראשונה של הספר מתאפיינת בשמחת המסע ובמראות הנוף הנלבבים שכלולים בו, גם במקומות שביאליק שפך על תושביהם היהודיים קיתונות של לעג ומרירות כמו במקרה של לישטין, ואפילו קישינב של "בעיר ההרגה". אבל החל בפרק שמוקדש לקובנה, עיר ילדותה ונעוריה של לאה גולדברג, אופי הפרקים ותיאורי המקומות משתנה. חלק זה כולל מסַפרים ומשוררים בני דורה של גולדברג ובהם חיים לנסקי, יעקב שטיינברג, אבות ישורון, דן פגיס ועוד. כולם בני דור השואה שהגיעו לארץ ישראל בעוד מועד לפני מלחמת העולם השנייה, או מיד אחריה, ורובם ניצולים יחידים ממשפחות שנותרו שם ונספו.

הצל הכבד שמטילה תודעת החורבן וההשמדה על הסופרים והמשוררים הללו ועל האופן שבו הם זוכרים ומזכירים את חוויות העבר ב"בית הישן" ומבטאים געגועים או ריחוק מעיר ההולדת ונופיה, משתקפים גם באופי כתיבתה של רוחמה אלבג על חוויות המסע. היא כבר אינה רואה את הנופים והבתים בראייה "תמה", אלא מבעד לעיניהם המתגעגעות של היוצרים שבעקבותיהם היא מסיירת. עיקר רשמיה הכתובים של אלבג עוסקים בחשיפת זיכרון הקיום היהודי ועקבות היהודים שהושמדו. היא מתחקה אחר השרידים שנותרו מחיי התרבות והדת שלהם ואחר בתי המגורים, בתי הספר ובתי הכנסת שכוסו מתחת למעטה ההווה המחודש והפורח.

ביטוי מדויק לשינוי באופי הכתיבה בפרקים האחרונים לעומת הפרקים הקודמים, מצוי בפרק על אודות המשורר אבות ישורון: הסופרת יהודית הנדל, שהייתה מיודדת עמו, נסעה לפולין ולקחה איתה בכוונה לצלם בין השאר גם את עיר מוצאו קרסניסטוב, שבאמצעות שירתו הפכה גם לחלק מתודעתה של הנדל. אבל לאחר ביקור במחנה ההשמדה מיידנק היא מחליטה לפסוח על העיירה. בשובה לארץ חששה לספר לישורון שלא ביקרה בעירו. תשובתו הפתיעה אותה: "'אבל אמרתי לך לא לנסוע!". "ישורון ידע", כותבת אלבג, "שמרבית יהודי העיירה נספו… ואי אפשר להכיל את מראה העיר השוממה מיהודיה". נראה אפוא שמה שהיה בלתי אפשרי ליהודית הנדל בצילום, נעשה קשה לא פחות לרוחמה אלבג בתיאור המילולי של המסעות בעקבות עברם של המשוררים.

בשונה מהספר הראשון, כל פרקי הספר הנוכחי, ובייחוד אלה שנכתבו על ידי דוד אסף, מרחיבים יותר את הדיון בקורות חייהם של היוצרים, וכן בפרשנות ובקורות החיים של היצירות שבמרכזם. זאת במידה מסוימת על חשבון תיאור "הנוף שנשקף מחלון הסופר". בספר השני גם מצורפות לסופי הפרקים רשימות ביבליוגרפיות, דבר שלא נעשה בספר הקודם. ייתכן שהדבר מצביע על רצון לחזק את אופיו העיוני של הספר, ואולי להפוך את הסדרה, אם יתווספו לה עוד ספרים, לספרות עיון בעלת אופי אקדמי יותר. מוטב שיישמר ייחודה כספרות מסע בעקבות ספרים ויוצרים, שמטרתה לעודד אוהבי ספרות ותרבות עברית לצאת למסעות דומים, עם ד"ר אלבג או בלעדיה, וליהנות גם הם מחוויות המפגש עם המקומות שבהם נוצרה הספרות, ועם "המילים (ש)קמו לתחייה במרחב שהתרוקן מדמויותיו, מכותביו ומרוב קוראיו".

תגיות: אל הביתביקורתספרותספריםרוחמה אלבג

​עדיין לא מנויים על מקור ראשון? הצטרפו וקבלו חודש חינם במתנה

*המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



    הידיעה הקודמת

    כמו רבים מתושבי כפרה בהודו, גם תהימנו לא ידעה שהיא יהודייה 

    הידיעה הבאה

    גשם מקומי, רוחות עזות וחשש לקרה: תחזית מזג האוויר

    כתבות קשורות

    נתב"ג. צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

    היורדים מהארץ לא מפסיקים להתעסק בה

    רחלי מלק-בודה
    03-05-2025

    בתוך הכאוס הישראלי מסתתר איזשהו סדר עמוק ומסונכרן. אפילו מי שעוזב את הארץ פיזית מתקשה להתנתק ממנו

    על פני השטח: תחנות החובה במשכן שילה

    הקשר בין דיני טומאה וטהרה למותם הטרגי של בני אהרן

    הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
    02-05-2025

    דיני הטומאה והטהרה שבספר ויקרא מוקפים במסגרת סיפורית שמעניקה להם משמעות רעיונית ומבהירה את חשיבותם של גבולות

    ריקוד המכונה: השפעת הבינה המלאכותית על עולם המוזיקה

    שרול גוטמן
    01-05-2025

    מתהליך יצירה שמתחיל מבטן, רגש ונשמה למערכת של הנחיות, קונספטים ופירוט טכני. עידן ה–AI במוזיקה

    הידיעה הבאה
    גשם מקומי, רוחות עזות וחשש לקרה: תחזית מזג האוויר

    גשם מקומי, רוחות עזות וחשש לקרה: תחזית מזג האוויר

    כתבות אחרונות באתר

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    דיון מרתוני וצו מניעה: מאמצים בממשלה לעצור את שביתת המורים

    03/05/2025
    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    הלחימה בעזה מתרחבת: עשרות אלפי צווי מילואים יישלחו הערב

    03/05/2025
    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    חיל האוויר תקף בסוריה, יירוט טיל שלישי ביממה מתימן

    03/05/2025
    מקור ראשון

    מקור ראשון – חושבים אחרת

    "מקור ראשון" הוא כלי תקשורת שחושב אחרת, לאנשים שחושבים אחרת. האתר מציג תוכן איכותי, אחראי ואינטלקטואלי השומר על כתיבה ערכית ונקיה שמתרחקת מעיתונות "צהובה" ופופוליסטית.

    עקבו אחרינו

    קטגוריות

    • חדשות
    • דעות
    • בעולם
    • יהדות
    • כלכלה
    • תרבות
    • מוצש
    • מגזין
    • טוב לדעת
    • לוח
    • המומלצים

    תגיות פופולריות

    איראן ארה"ב ביקורת בנימין נתניהו חיזבאללה חמאס חרבות ברזל טרור יהודה ושומרון מוסף שבת נגיף הקורונה ספרות פוליטי צבא וביטחון צה"ל

    קבלו את העיתון לחודש במתנה

    *המבצע למצטרפים חדשים בהתאם לתקנון המבצע



      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      • אודות
      • צרו קשר
      • פרסמו אצלנו
      • תנאי שימוש
      • מדיניות פרטיות
      • לוח
      • ארכיון nrg
      • הצהרת נגישות
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD

      Welcome Back!

      Login to your account below

      Forgotten Password?

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.

      Log In
      • ראשי
      • חדשות
        • יומן
        • כלכלה
        • ספורט
      • דעות
        • מחסום Watch
      • יהדות
        • שבת
      • תרבות
        • מוצש
        • אוכל
      • בעולם
        • מדע וטכנולוגיה
      • מגזין
        • דיוקן
      • ראשונות
        • הורות ומשפחה
        • לומדות
        • מיניות וזוגיות
        • בריאות ופוריות
        • התפתחות אישית
        • הסכתים
      • עוד קטגוריות
        • טוב לדעת
        • המומלצים
        • חינוך
        • מילה וגלגולה
        • אשנב לערב
        • מסכת/חולין
        • ציוצים מהמקור

      כל הזכויות שמורות ל"מקור ראשון" 2021 ©

      Hosted by sPD