השבוע מלאו שש שנים למותו של דוד חי כהן, תושב כפר־רתמים שבנגב, בתאונת דרכים עם גמל. סכנת הגמלים המשוטטים עדיין מטרידה את תושבי הדרום. רק ביום חמישי לפני שבוע התנגש רכבה של תושבת קיבוץ רביבים בגמל ששוטט על הכביש לצאלים. התאונה לא הגיעה לכותרות מכיוון שהיא הסתיימה "רק" במכות יבשות של הנהגת. עם קצת פחות מזל היא הייתה עלולה להסתיים גם במוות, כמו שקרה לתושב ביר־הדאג' בחודש מאי האחרון.
כתבות נוספות באתר מקור ראשון:
– מסביב לעולם, תרומה חברתית או תוצרת מהכפר: מארזי אוכל עד הבית
– בעקבות ממדי התחלואה: הרש"פ הכריזה על סגר כללי
– בין נסיקה להתרסקות: 5 תרחישים לאחר הכרזת סער
על פי נתוני המשטרה, מדי שנה מתקבלות כאלף תלונות על גמלים המשוטטים בכבישים. הבשורה הטובה והחדשה בתחום היא מיזם "גמל לפניך", שאמור לנטר את תנועת הגמלים באמצעות חיישנים, טכנולוגיית רדיו ואפליקציה. אם המיזם יתקדם כמתוכנן, בעוד חודשים ספורים הנוסעים בכבישי הנגב יוכלו לקבל התרעה לטלפון הנייד על כל גמל שמתקרב לנתיב הנסיעה שלהם.

המאבק בתופעת הגמלים המשוטטים התמקד בשנים האחרונות בעיקר בזירת החקיקה. חוק שהוגש בשנת 2015 על ידי בצלאל סמוטריץ' ואיתן כבל, ביקש לחייב את בעלי הגמלים לסמן את הגמל שלהם באמצעות שבב אלקטרוני תת־עורי, שיאפשר להטיל עליהם את האחריות בכל מקרה של תאונה. עוד בשלבי החקיקה התנגדו השירותים הוווטרינריים לחוק, בטענה שבעלי הגמלים שיחששו מהאחריות שתוטל עליהם יתחמקו מרישום של הגמלים, וכך הגמלים לא רק שלא יסומנו אלא גם לא יקבלו חיסון נגד חיידק הברוצלה שניתן בזמן הרישום. החוק עבר לאחר עיכובים רבים בשנת 2018, אבל גם הוא לא נתן מענה מלא לבעיה. סימון הגמלים מתבצע באיטיות, שכן לבעלי הגמלים אין אינטרס לשתף איתו פעולה. בנוסף, הסימון בשבב גם אינו מונע תאונות אלא רק אמור להפליל את בעלי הגמלים המשוטטים.
הפתרון החדש הגיע לאחרונה מחברת התקשוב SMBIT, הפועלת לקידום טכנולוגיות חדישות בתחומים שונים. לפני מספר חודשים נסע צוות של החברה לטפל בתקלה אצל לקוח המתגורר בנגב, ונחשף לשלטים הרבים המתריעים על שוטטות של גמלים. אנשי החברה, בהובלת המנכ"ל יואב לודמר, החליטו להרים את הכפפה, וללא מטרות רווח החלו לפתח מערכת שתיתן מענה לבעיה ותציל חיים.
הפתרון, ששמו "גמל לפניך", מבקש לעשות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת של תדרי רדיו המכונה לורה, ומסוגלת לכסות אזורים נרחבים. במקביל לפריסה של אנטנות על עמודי תאורה בכבישי הנגב, יצוידו כל הגמלים בקולר עם בטרייה סולארית שיחובר לאחת מרגליהם. הקולר יכלול חיישנים שישדרו לאנטנות מידע על מקומם של הגמלים. במקרה שהגמל יגיע למרחק של כ־100 מטר מהכביש, החיישן שעל גופו ישדר זאת לאנטנה, המידע יעובד ומשתמשי אפליקציות ג'י־פי־אס יקבלו למכשיר הנייד שלהם התרעה אוטומטית על גמל בציר התנועה שלהם. כך הנהג יהיה מודע לסכנה, יוכל להאט ואף להתקשר למשטרה.
בדובאי מתעניינים
השאלה שעלתה כבר בשלב מוקדם, הייתה מה יביא את בעלי הגמלים לשתף פעולה עם המיזם ולחבר את הגמלים שלהם לקולר. מפתחי המיזם הבינו שבעלי הגמלים חייבים להרוויח משהו מהמוצר שלהם. בשיחות שקיימו עם מגדלי גמלים, התברר שהם ישמחו לקבל מידע רלוונטי על מצב הבריאות של הגמלים ועל מקומם הגיאוגרפי. בעקבות זאת, הקולר שפיתחו ב־SMBIT עתיד לספק לבעלי הגמלים נתונים שימושיים על הגמלים כמו דופק, נשימות, סטטוס לידה במקרה של אנקה, וכדומה.
במקביל לפריסת אנטנות על עמודי תאורה, יחובר לרגלי הגמלים קולר עם בטרייה סולארית. הקולר יכלול חיישנים שישדרו לאנטנות מידע על מקומם
תחילתו של המיזם בחסות המאיץ "סטארטאפ נגב", תוכנית שמופעלת על ידי עמותת "מונא – חלל לשינוי", ומעודדת מנהיגות טכנולוגית בחברה הבדואית והיהודית. השלבים הראשונים של הפיתוח נעשו בשיתוף פעולה של איימן אל־סעיד, סטארטאפיסט מהחברה הבדואית, ויואב לודמר, מנכ"ל SMBIT.
כשהמוצר הגיע לשלבים מתקדמים, הבינו בחברת SMBIT שעומד לפניהם אתגר נוסף. גם כשהאנטנות יותקנו בכבישים והגמלים יצוידו בקולרים, עדיין צריכים לדאוג שהמידע הרלוונטי יגיע לנהגים. שיתוף פעולה עם אפליקציית וויז התברר כלא רלוונטי, מכיוון שההתרעות בוויז אינן מגיעות לנהג בטווח שעשוי למנוע תאונה. גם יישומון ייעודי למיזם גמל לפניך אינו רלוונטי, מכיוון שרוב הישראלים ממעטים להוסיף למכשיר הנייד שלהם יישומונים חדשים.
בשלב הזה נדרשו המפתחים לשיתוף פעולה עם הרשויות בנגב. הם מצאו אותו אצל איציק צור, סמנכ"ל פיתוח במפעלי רמת הנגב. צור, תושב כפר־רתמים, היה מחבריו הקרובים של דוד כהן, ומאז מותו הוא פועל למיגור תופעת הגמלים המשוטטים. "כשדוד נהרג היו כאלה שדיברו על הקמת בית כנסת לזכרו והיו שדיברו על הקמת מכינה", מספר צור. "אנחנו, כמה חברים מהיישוב, החלטנו לדאוג לכך שדוד יהיה ההרוג האחרון מתאונה עם גמל".
כשצור שמע לראשונה על מיזם גמל לפניך הוא התייחס אליו בספקנות, אך לאחר זמן קצר הגיע למשרדו ישראל בן־שטרית, סמנכ"ל עמותת מונא שנחשף למיזם במסגרת סטארטאפ נגב, והצליח לרתום אותו לפרויקט. צור, בתיאום עם ראש מועצת רמת־נגב ערן דורון, הציע את סיועה של המועצה ברתימת גופים ממשלתיים כמו נתיבי ישראל לקידום המיזם. בנוסף, הוא הציע למפתחים לכלול את ההתרעות על הגמלים ביישומונים קיימים שמפעילות הרשויות בנגב, וביישומונים של חברות מסחריות, כמו בנקים וחברות ביטוח. "מה שלא פשוט, פשוט לא יהיה", אומר צור. "אף אחד לא יוריד אפליקציות מיוחדות כשהוא נוסע לנגב, ולכן המטרה היא להתחבר לאפליקציות קיימות".
בתיווכה של מועצת רמת־נגב יתקיים בימים הקרובים ניסיון ראשון של המערכת על עשרה גמלים בחוות הגמלים ממשית הסמוכה לדימונה. השלב הבא, שאמור להתקיים בעוד כחודש בתיאום עם חברת נתיבי ישראל, הוא פריסת אנטנות על עמודי התאורה בשטח המועצה האזורית רמת־נגב.
"גמל לפניך" זוכה להתעניינות גם בדובאי. נציגיו של מגדל גמלים מדובאי, המחזיק בבעלותו 3,000 גמלים, עומדים להגיע לישראל בימים הקרובים כדי לבחון רכישה של המערכת. יואב לודמר מספר שהחברה מפתחת עבור מגדל הגמלים מדובאי פונקציה חדשה. במקרה של הרעה במצבו הבריאותי של הגמל, החיישנים שעל גופו יעבירו את המידע לאנטנה, המערכת תעבד את הנתונים ותזניק באופן אוטומטי רחפן שיצלם וישדר למגדל הגמלים נתונים עדכניים על מצבו של הגמל.