תחזיקו בדבשת: מירוצי גמלים בדרך לישראל?
בעולם הערבי מירוצי גמלים הם אירועי ענק ססגוניים המושכים אליהם אלפי תיירים. אם כך, מדוע לא לערוך מירוץ שנתי כזה בישראל? שני יוצרי סרטים ממצפה רמון כבר עובדים על הרעיון
הסרט "דבשת" של חברת "900 מטר הפקות" בבעלות עזרי קידר ונדב בן ישראל ממצפה רמון, עוסק בגמל, באנשי הגמלים ובמדבר. בן ישראל וקידר התחילו במסע מדברי אחר שורשי התרבות הבדואית וסמל הגמל, ומצאו פרויקט תיירותי עצום אשר נראה רלוונטי גם למדינת ישראל.
הגמל היווה עבור הבדואים מכלול שלם של אמצעי הישרדות. את בשרו אכלו, את חלב הנאקה שתו ואת גלליו השליכו למדורה כחומר בערה אורגני. אבל עם כניסת כלי הרכב לחיים המודרניים, איבד הגמל את מעמדו הנחשק בעולם הערבי, והמחזה של גמל מעוטר בכל טוב הפך לנשכח. היסטוריה זו מחייבת את הערבים להחזיר עטרה ליושנה, אם ברצונם לשמר את האותנטיות והתרבותיות שפרחו לאורך שנים.
לאחר ביקורם של קידר ובן ישראל בירדן בחורף 2008 למטרת צילומי הסרט, חזרו השניים נלהבים ובעלי חזון מרחיק לכת. "בירדן יש פריחה מחודשת של התרבות הבדואית סביב הגמלים, והירדנים הקימו מתקן מירוצי גמלים בעלות של 5 מיליון דולר" אמר בן ישראל. "הגמלים, שהוזנחו עד היום, זוכים לעדנה מחודשת". השניים זכו לצפות בתופעה ביחד עם עוד עוד עשרות אלפי תיירים מאירופה, מהעולם הערבי ומארה"ב.

מתברר שמירוצי הגמלים הפכו לסצנה ססגונית ואופנתית במקומות שונים בעולם הערבי. בירדן, למשל, 300 גמלים מצליחים לבדר כ-5,000 אלפי צופים שבאים להשקיף על מירוצים לאומיים ובינלאומיים. "הירדנים הצליחו למנף את הדבר הזה לכלי כלכלי מדהים. ובארץ, לעומת זאת, הצליחו לחרב את זה", אומר קידר. "מרוצים מסוג זה מתקיימים בכל העולם הערבי – מצרים, עומאן, דובאי וערב הסעודית".
גם ירידי

קידר ובן ישראל החליטו לקדם את פרויקט מירוץ הגמלים יחד עם מוחמד אל ואלידי מרמת בקע שבנגב, ששם לו למטרה ל"טהר" את שמו של הגמל ולהחזיר לו את היוקרה והמעמד שהתמוסס ברבות השנים. "מירוץ גמלים זה ספורט בשבילי. מירוץ הגמלים בירדן הוא ספורט שיכול להיות משותף לישראל וירדן וזה מרגש אותי. אני רוצה שלום אמיתי. וזה יעבור דרך ספורט גמלים", אומר אל ואלידי. הוא מספר עוד, כי יש הענות גדולה בארץ לארוע מסוג זה. "עשינו לפני שש שנים פסטיבל גמלים ולא פירסמנו. עבר מפה לאוזן. הגיעו משהו כמו 3,500 איש. אם נקים מירוץ בינלאומי שיגיעו אלינו נציגויות מהעולם הערבי, זה יהיה ספורט מבוקש ומעניין".
שני השותפים פנו למשרד תרבות, מדע וספורט, למועצה מקומית רמת נגב, לרשות לפיתוח הנגב ולמועצה מקומית מצפה רמון. האחרונה הביעה התלהבות יתרה, ודינה דיין, ראש מחלקת תיירות במועצת מצפה רמון, העניקה אישור עקרוני לערוך את המירוץ הבינלאומי הראשון על גבי שטח שהוכשר עבור שדה תעופה ליד צומת מישור הרוחות כ-8 קילומטרים ממצפה רמון.
"הכוונה היא שאירוע זה יהפוך למסורת שנתית. אירוע תרבותי של מצפה רמון בהשקעה של כחצי מיליון שקל", מסביר קידר. "ללא דמי כניסה, חופשי לקהל הרחב, גם יהודים וגם ערבים. אירוע של אחווה ודו קיום שרלוונטי גם לאוכלוסיה מחוץ לנגב". מהות הרעיון היא להביא אנשים גם מירדן, ולשם כך החלו השניים בערוץ שיתוף פעולה עם רשות אזור הסחר החופשי של עקבה.

מעבר למירוץ עצמו מתכננים השניים גם תחרויות יופי של הגמלים, הופעות מוזיקליות משותפות (של יהודים ובדואים) ושוק בדואי בשיתוף עם מצפה רמון. אסי גבעתי משוטי הנבואה התמנה למנהל האומנותי של הפסטיבל. השניים לא מתמהמהים ומתכננים את הארוע כבר לספטמבר-אוקטובר 2010.
"מבחינתנו, הבדואים הם המוהיקנים האחרונים של תרבות שהולכת ונעלמת בארץ. יש כאן אוכלוסיה שלמה שמשתוקקת לכבד את מסורת העבר של אדמותיהם ורוצה לתת תקווה לדורות הבאים. דרך אירוע כזה, יש אפשרות לתת מקום לשאיפה הזו. ולנו יש רצון ומוטיבציה לתעד דבר מופלא שכזה", מסביר בן ישראל. "ישנה התחזקות כלכלית מדהימה בצד הערבי. ואנחנו לא מצליחים להבין איך מדינת ישראל בוחרת לוותר על מנוף כלכלי תיירותי עצום שכזה".