לעשות את זה נכון: איך להזיז את הקונדליני

כדי להתעורר צריכה האנרגיה הרוחנית להקיץ ולזרום בכיוון הנכון. אפשר לעזור לה עם מפת דרכים טובה, מתווה רוחני ברור ותשתית ראויה. שי טובלי מרביץ שיעור בתורת הקונדליני

שי טובלי | 3/2/2010 10:09 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
התעוררות קונדליני היא אירוע נפוץ למדי במערב. אצל חלק מן האנשים מדובר בחוויות עדינות יותר, ואצל אחרים מדובר בחוויות עזות מאוד. המסורת היוגית מספרת לנו שהתעוררות רוחנית היא מכניזם שיש לו מפת דרכים ברורה, והשימוש בה יכול להבטיח לנו להימנע מרגעים קשים במהלך הדרך. יתרה מכך, המפה היוגית מסבירה לנו בדיוק מהם נקודת הזינוק וקו הסיום. היא מטווה לנו את הדרך, כך שלמעשה בסופו של דבר אנו מבינים שבמסע הרוחני אין דבר כזה קו סיום.

הידע היוגי הוא כמעט מדעי. אני חושב ומאמין שאילו היינו מצוידים בו, היו מתרחשות הרבה יותר התעוררויות רוחניות בעולם. עם הידע הנכון, אנחנו יכולים ללמוד לעבוד בצורה נכונה ולמנוע מצבים לא רצויים, בכללם חוויות התעוררות שאינן מבשילות ונעלמות. לכן עלינו ללמוד כיצד לבנות את היסודות המתאימים ואת התשתית הנכונה שתוכל לעודד את התעוררות הקונדליני, ותאפשר למסע של התעוררות הקונדליני לזרום בכיוון הנכון.

צילום: john coppleston, cc-by
מתעוררות צילום: john coppleston, cc-by
אנרגיה ראשונית שטרם לבשה צורה

כדי להסביר מהי התעוררות קונדליני, עלינו להבחין בין כמה מושגים חשובים: קונדליני קוסמית (פראנה קוסמית), שאקטי קונדליני וקונדליני של היומיום. בנוסף, עלינו להבין שכאשר אנחנו מדברים על התעוררות קונדליני, אנחנו מראש מדברים על חוויות שאינן מתרחשות היישר בגוף הפיזי, אלא  במעטפת האנרגטית שנמצאת סביב הגוף ומשפיעה עליו.

קונדליני קוסמית הינה שדה של אנרגיה ראשונית שעדיין לא לבשה צורה, שדה של אנרגיה בעלת פוטנציאל כביר שכל הזמן נמצאת סביבנו. היסוד הפעיל בתוכנו, זה הנותן כוח חיים לגוף, הוא למעשה הקונדליני הקוסמית או בשמה הנוסף - הפראנה הקוסמית. אותה אנרגיה נעה במהירות מסחררת, והיא מהירה עד כדי שהיא עדיין לא יכולה להידחס לתוך צורה פיזית. ככל שהאנרגיה הזו מתקרבת אל הטווח הנגלה כך היא מאטה, מתמצקת, נדחסת והופכת לחומר. ניצוץ ממנה נשאר במעטפת האנרגטית שעוטפת את גוף האדם בצורה של אנרגיה.

אנרגיה זו שוכנת באזור של חיץ הנקבים או מתחת לבסיס עמוד השדרה, בצ'קרה הראשונה. שם שוכן מאגר כוח החיים, המאפשר לנו לחשוב, להרגיש ולנוע. הוא בעצם מעניק אנרגיה לכל התפקודים הפיזיים, הרגשיים, המנטליים והיצירתיים שלנו. במסורת היוגית נקראת אנרגיה

זו שאקטי קונדליני. היא שוכנת חבויה ורדומה בתוכנו ומחכה להתעורר. כל עוד היא רדומה אנחנו חווים את החיים מתוך הזדהות עם הצורה הדחוסה, שהיא גופנו הפיזי. חלק מאותה אנרגיה רדומה נקראת הקונדליני של היומיום (mundane Kundalini), והיא כמו באר של אנרגיה שאנחנו כל הזמן משתמשים בה כדי לחיות ולפעול.

הקונדליני הקוסמית זורמת אל תוכנו כל הזמן דרך חצי המוח הימני, שמשויך יותר להארה במובן זה שדרכו אנחנו יכולים להתחבר לחלקים המיסטיים, התחושתיים והאינטואיטיביים. היא עוברת דרך בלוטות האצטרובל ויותרת המוח, ומשם ממשיכה לרדת לאורך הצ'קרות וזורמת עד לאזור שבו שוכנת השאקטי קונדליני.

ברוב המקרים השאקטי קונדליני לא ערה, דבר המצביע על כך שהאדם לא העיר בתוכו תשוקה רוחנית עזה מספיק. לכן, כשהקונדליני הקוסמית זורמת לשם היא לא מצליחה להעיר את השאקטי קונדליני, אך היא כן מזרימה אנרגיה רבה למערכת הצ'קרות, לבלוטות ולמערכת העצבים במישור הפיזי. במקביל, אנרגיה עולה כל הזמן גם מתוך השאקטי קונדליני ומזינה את המערכות של הגוף, המחשבה והרגש. אבל היא עולה דרך חצי המוח השמאלי, ובמובן זה הקונדליני הקוסמית והשאקטי קונדליני לא נפגשות אלא זורמות במקביל.

המעוררים: אמנות, טבע, סקס או מורה

התעוררות קונדליני מתרחשת כשיש מספיק אנרגיה קוסמית שנכנסת אל תוך המערכת, וכאשר השאקטי קונדליני הגיעה לרמה של אינטנסיביות, לרמה של הטענה. איך אנחנו טוענים את השאקטי קונדליני? על ידי דחף רוחני. הדחף הרוחני יכול להתבטא כרצון עז לדעת מי אנחנו באמת, לדעת את עצמנו. הוא יכול להתבטא כרצון עז לדעת מהו אלוהים וכרצון להתאחד איתו. הוא יכול להיות דחף עז לדעת בשביל מה אנחנו כאן ומהי משמעות החיים. ברגע שרצון עז זה מפסיק להיות עניין של סקרנות אינטלקטואלית, אלא כולל מעורבות רגשית ואכפתיות עד כדי שהוא עובר בהדרגה לראש סדר העדיפויות שלנו, הוא מטעין את השאקטי קונדליני באנרגיה מאוד גדולה.

יש משהו הומוריסטי בכל העניין, מכיוון שכאשר אנחנו מבינים את טבע הקונדליני אנחנו מבינים שאנחנו לא יכולים לדחוק בה. מצד אחד אנחנו ממש צריכים לרצות בזה בכל מאודנו ומן הצד השני, מה שאחראי על הרצון שלנו הוא התנועה של הקונדליני בתוכנו. לכן מדובר גם בסוג של בשלות. מה שיכול לתת השראה רבה לפיתוח הרצון והבשלתו היא נוכחותו של מורה אמיתי. הוא עצמו מקרין את הלהט של אהבת אלוהים, להט בלתי מפוצל שפשוט מדבק. אנחנו רואים את הכמיהה שלו ומתוך כך מתעוררת הכמיהה בתוכנו.

המורה גם טעון בפראנה קוסמית ומוליך אותה, כך שישיבה בנוכחותו יכולה לגרום לכניסה של קונדליני קוסמית במידה שאנחנו נמצאים במצב מספיק פתוח וחדיר. כאשר אותה אנרגיה נכנסת, אם התעורר בנו כבר דחף מספיק חזק, הפראנה הקוסמית חודרת אל תוכנו ומציתה את הבסיס שלנו. אז מופיעה התנסות רוחנית. אבל כדי שזה יקרה, על התלמיד הרוחני להיות במצב של דממה, ללא התעסקות במחשבות, בספקות או בכל סוג של דואליות. הוא קשוב ופתוח, והופך לזמין לזרימה של הקונדליני הקוסמית מן המורה.

התעוררויות ראשוניות של קונדליני יכולות להופיע דרך מורה, למשל דרך מבט שלו. זה יכול להיות דרך מנטרה שהמורה נותן לנו או דרך מגע, מה שנקרא באופן מסורתי שאקטי פאט (העברת אנרגיה ממורה לתלמיד). זה יכול לקרות כשאנחנו בטבע, שכן הטבע הוא ישות מאוד חזקה, מלאה וטעונה בפראנה קוסמית ואין שם מחשבה.

זה יכול לקרות דרך הקשבה למוסיקה מקודשת, או דרך מוסיקה באופן כללי. זה יכול לקרות בזמן שאנחנו עוסקים ביצירה אומנותית כציור, נגינה, כתיבה או ריקוד. זה יכול לקרות דרך סקס, ברגעים שבהם אנחנו מגיעים למצב של שכחה עצמית ופשוט מתמלאים בפראנה. זה יכול לקרות בזמן מדיטציה ודממה עמוקה, שכן מצב של דממה יוצר סוג של תיאום בין כל הגופים האנרגטיים שלנו, ואנו הופכים לישות הוליסטית שלא מבזבזת אנרגיה.

הסימנים: כאבים, חזיונות, עוויתות

ברגע שמתרחשת ההתלקחות בשאקטי קונדליני, בדרך כלל אנחנו מתחילים לחוות תופעות שונות שמכונות באופן מסורתי "קרִיות". אנחנו חווים סוגים שונים של תנועות לא רצוניות, המזכירות לפעמים  תנוחות של יוגה. אלה יכולות להיות תנועות פיזיות וגם תנועות רגשיות, מנטליות ורוחניות יוצאות דופן.

הנשימה שלנו יכולה להיעצר או להאיץ. יכולים להופיע צלילים - תופעה המכונה במסורת היוגית "נאדה". לפעמים האוזניים נאטמות, ואנחנו שומעים צלילים גבוהים וחדים, עדות לכך שמרכזים גבוהים נפתחים.

אנחנו עשויים לראות אור פנימי שמציף אותנו. אנחנו יכולים לראות כל מיני סוגים של אורות וצבעים - במיוחד כחול, סגול, לבן וזהב. אלה הצבעים השכיחים ביותר, כי הם קשורים למרכזים גבוהים ולהתעוררות של הקונדליני. גם כאבים יכולים להופיע. הם מהווים עדות לחסימות ומופיעים ונעלמים מעצמם, אם כי לפעמים אנחנו מקבלים הנחייה מבפנים, כמעין ידיעה שהצעד הבא הוא שעלינו ללכת ולטפל בחסימות בצורות מסוימות.

כך גם רגשות יכולים להופיע ולהיעלם, כמו התקף בכי גדול שעולה, מציף אותנו ונעלם. יכולות להופיע תחושות של חום ובערה, או של קור עז וזרמים מסוימים שנחווים בצ'קרות השונות. אופייניות גם חשיבה מהירה מאוד והמון תובנות, כאילו המערכת המנטלית נכנסת לסוג של האצה, וכמובן גם חזיונות רוחניים.

הקריות מתירות באופן זמני את החסימות, ומאפשרות לאנרגיה לזרום בחופשיות רבה יותר במערכת. למעשה, התנועה של הקונדליני במעלה עמוד השדרה האנרגטי (הסושומנה) בעיקר מסירה, מטהרת ומסלקת באופן יסודי את כל החסימות שאינן מאפשרות לאנרגיית הקונדליני הקוסמית לנוע בתוך הגופים האנרגטיים שלנו בחופשיות. כאשר הקונדליני מסיימת לטהר את כל המערכת ולהתמיר את מה שהיה זקוק להתמרה, הקונדליני הקוסמית והשאקטי קונדליני נהפכות לתנועת קונדליני אחת, והאדם המשוחרר הופך למעין מנוע קוסמי. פראנה קוסמית חודרת אליו ללא הפרעה והוא יכול גם לתת שאקטי פאט ולהעביר אנרגיה לאחרים, כי אין עוד דחיסות בחוויה שלו.

כך תיאר המורה הרוחני סוואמי מוקטננדה, שהוסמך של ידי המורה הענק סוואמי ניטיננדה להעביר שאקטי פאט לאחרים, מתאר את שבחי הקונדליני: "רק ברגע שהקונדליני מתעוררת, אנחנו יכולים להתעורר לטבע האלוהי שלנו, לגדולתנו. כל עוד הקונדליני הפנימית רדומה, אין זה משנה כמה סיגופים אנחנו עושים או כמה יוגה אנו מתרגלים, לעולם לא נוכל לממש את הידע של העצמי. התעוררות הקונדליני הפנימית היא התחלתו האמיתית של המסע הרוחני".

ריטריט שתיקה עם שי טובלי יתקיים באשראם במדבר ב - 28/2-4/3פרטים נוספים

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

שי טובלי

צילום: ליאור מן

מורה רוחני המשתייך למסורת קונדליני יוגה שמייסדה היה סוואמי ניטייננדה. תלמיד ישיר של המורה הרוחני האמריקאי ד"ר גבריאל קזאנס. הוגה, סופר ומשורר

לכל הטורים של שי טובלי

עוד ב''שי טובלי''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_leisure/new_age/ordering_new_3/ -->