לא בלי בתי: הדור השני של אייקוני האופנה

ליזי וג'ורג'יה מיי ג'אגר. פיצ'ס ופיקסי גלדוף. פרנסיס קוביין. אמבר לה בון. וכמובן לורדס של מדונה. עוד ועוד בנות של סלבריטאים הופכות לאייקוני אופנה בינלאומיים. מה הסיכויים של דניאלה ושרונה פיק לרשת את בר רפאלי?

סופ
איתי יעקב | 21/8/2009 18:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מדונה ולורדס
מדונה ולורדס צילום: איי-פי
סיבוב ההופעות האירופי של מדונה, שהושק בתחילת החודש בלונדון, סיפק לטבלואידים הזדמנות נוספת להתעסק במה שחשוב באמת: משפחת צ'יקונה המורחבת והרב גזעית, ובעיקר לורדס מריה צ'יקונה ליאון בת ה-12. בעוד האמא משתרעת על הבמות במכנסונים שחורים הדוקי מפשעה ובמגפיים של גיבורת סטאלג, מבססת לורדס את מעמדה כאייקון אופנה בינלאומי.

בחודש שעבר הנציח ה"דיילי מייל" הבריטי את הנערה החומרנית על מדרגות המונמארטר בפריז, תחת הכותרת: "לורדס מובילת אופנה בסגנון שנות השמונים הקולי שלה". בגרדרובה שנראית כאילו אומצה מארון הבגדים של מדונה מודל 1988, נצפתה לורדס לבושה סקיני ג'ינס שחורים, חולצת טי סגולה ומעליה ז'קט קל שחור עם נקודות לבנות, ולרגליה נעלי נייקי סגולות בגובה הקרסוליים. משקפי רייבאן מפלסטיק בצבע טורקיז חתמו הופעה מנצחת.

כמה ימים קודם, בעת ביקור בלונדון, צולמה בהופעה מרשימה אחרת: שמלת בלון בהדפס לבבות צבעוני ושני אביזרים נלווים: צעיף אפור לצוואר וטבעות שקופות בשיניים. כשאת בגיל בת מצווה, גם שיניים עקומות הן הצהרה אופנתית. באתר "סל ?בריטי פאשן.קום" כבר הדגימו לגולשות הצעירות כיצד להרכיב את המראה המנצח בדמי הכיס הצנועים שהן מקבלות.

מאז הוצגה באופן רשמי לעולם בתחילת 2007 בפרמיירה לסרט "ארתור והמיני?מונים" שהתקיימה בלונדון, לבושה מעיל שחור וארוך של דולצ'ה וגבאנה, שעליו צוירו בלבן החגורה והכפתורים-התודעה האופנתית של לורדס צ'יקונה ליאון רכשה מעריצים ברחבי העולם. תמונה שלה על שער מגזין שווה הרבה יותר מאחת של בר רפאלי או בריטני ספירס.

 
לורדס מריה צ'יקונה לאון
לורדס מריה צ'יקונה לאון צילום: יחסי ציבור
מגזיני נישה לפלח שוק זה כמו "טין ווג" (TeenVogue Vogue) או "קוסמו גירל" (Cosmo Girl) סימנו אותה כאייקון אופנה עבור מתבגרות בכל העולם, ואתרי אופנה באינטרנט, כמו גם בלוגים של פשניסטיות רעבות לטרנדים, מציפים את הרשת בתמונות פפראצי בכיכובה. גדודי הפפראצי גם מתמקמים מדי יום מחוץ לבית הספר לדרמה במנהטן שבו היא לומדת.

העובדות מוכיחות כי ללורדס חושים אופנתיים מפותחים לגילה: בתמונה אחת היא מופיעה במשקפי ראייה בסגנון אייטיז ללא עדשות, טייץ ירוקים ומעיל סאטן ורוד עם טלאים צבעוניים. בהופעה אחרת היא מחברת בין גרביים ארוכים ומפוספסים לחצאית מיני, גופייה לבנה וסרט על הראש.

בניגוד לאם שמחזיקה צי של מלבישים, לורדס בונה את הגרדרובה שלה בעצמה. "זה די ברור שהיא ירשה ממני את חוש האופנה, אבל היא ילדה גדולה, והיא יודעת מה היא אוהבת. היא בוחרת את הבגדים שלה ועושה את השילובים בעצמה", סיפרה מדונה בראיון למגזין "פיפל", כשנשאלה מי הסטייליסט של לורדס. "רק על שני דברים אני מטילה וטו: על מותגים ועל הסרת שיער מהגבות או הרגליים. שתיהנה עוד קצת מהילדות שלה".

יעבור זמן עד שסגנונה האופנתי של לורדס

יתורגם למיליונים, או לפחות לקמפיין עבור אחת מרשתות האופנה האהובות עליה: "טופשופ" הבריטית או "אמריקן אפרל" האמריקאית, אבל כל דבר בעתו. מדונה טוענת כי על בתה להתבגר קודם ואז להחליט בעצמה. מצד שני, ייתכן שהאם בת ה-51 חוששת שלורדס תגנוב לה את תשומת הלב, או תחבל בסיכויי העתיד לזכות בקמפיינים בהם היא עדיין מככבת, ע"ע לואי ויטון ו-H&M. כך או כך, אפשר כבר לה?תחיל להחזיק אצבעות לסרט "מאמי דירסט - הגרסה האופנתית".

אלכסנדרה וקית ריצ'רד
אלכסנדרה וקית ריצ'רד צילום: גטי אימג'ס

הבחורות הנכונות

העיסוק במלתחה היומיומית של לורדס משיק לשתי מגמות תקשורתיות נרחבות: הסיקור המתמיד של סלבריטאים וילדיהם, והפיכתן של "בנות של" לאייקוני אופנה, או לפחות ל"איט גירלז" (הבחורות הנכונות) של התקופה. היום כבר לא מספיק להיות ג'יזל בונדשן או סתם דוגמנית יפה כדי להיות הפנים של גוצ'י. ייחוס משפחתי, רצוי בת לרוקר מתבגר או נצר לשושלת מוזיקלית, הוא מקפצה קלה יותר לשער ב"ווג" בשילוב קמפיין יוקרתי. לורדס היא הצעירה בחבורה הולכת וגדלה של בנות למוזיקאים נודעים, שכובשות עמודי צבע במגזינים וקמפיינים בתקציב שמן.

השמות החדשים שנוספו לרשימה המכובדת בשנה האחרונה הם פרנסיס בין קוביין, בתם בת ה-15 של קורט קוביין המנוח וקורטני לאב, שסירבה לפני כשנה להצעה ממעצב הבית של שאנל קרל לאגרפלד להוביל קמפיין של בית האופנה; טלי לנוקס בת ה-16, בתם הצעירה של סולנית יוריתמיקס אני לנוקס והישראלי אורי פרוכטמן, שחתמה השנה על חוזה בסוכנות הדוגמנות הלונדונית החשובה Select וכרגע עדיין מקוששת טסטים אצל צלמי האופנה; ואמבר לה בון בת ה-19, בתם של סולן להקת דוראן דוראן סיימון לה בון והדוגמנית יסמין, שחולשת הקיץ על זוג קמפיינים: למותג בגדי הים וההלבשה התחתונה Myla ולמותג האופנה הבריטי ריבר איילנד.

בסתיו הקרוב תזכו לראות גם את ריילי קיו פרסלי, בתה של ליסה מארי פרסלי ונכדתו של אלביס, שנבחרה להוביל את קמפיין סתיו-חורף 2009-10 של מותג האופנה הספרדי מנגו.

 

טלי לנוקס
טלי לנוקס צילום: גטי אימגס
אלה מצטרפות לרשימה ותיקה יותר, שמורכבת בעיקר מהחונטה הלונדונית, שמשנת 2006 מספקת עבודה נאה לצלמי הפפראצי בבירת הממלכה. ותיקת החבורה היא אליזבת (ליזי) ג'אגר, 25, בתם של סולן הרולינג סטונס סר מיק ג'אגר והדוגמנית הטקסנית ג'רי הול. אחותה הצעירה, ג'ורג'יה מיי ג'אגר בת ה-17, נבחרה השנה על ידי "הטיימס" הבריטי כאחת הבנות הנכונות של 2009.

בעוד ליזי כבר חתומה על קמפיינים גדולים ללוריאל, טומי הילפיגר ומנגו, ג'ורג'יה מיי חתמה לאחרונה על חוזה לשלוש שנים עם המותג האדסון ג'ינס. הקמפיין שצולם על ידי מריו סורנטי, כבר מופיע במגזינים השונים. ג' ורג' יה היא גם החברה הכי טובה של אליוט פולין (קוקו) סאמנר, בתם בת ה-19 של סטינג והשחקנית טרודי סטיילר, שבקיץ שעבר כבר כיכבה על מודעות מותג היוקרה הבריטי ברברי.

שמות נוספים הן תאודורה, 24, ואלכסנדרה , 23, ריצ'רדס, הבנות של גיטריסט הרולינג סטונס קית' ריצ'רדס והדוגמנית פטי הנסן, שהופיעו יחד בקמפיינים לטומי הילפיגר ואן טיילור; וכמובן, קלי אוסבורן, 25, בתם של אוזי ושרון אוסבורן, שרק לאחרונה התנקתה מסמים.

ב-2006 היתה אוסבורן הפנים של מותג האביזרים הבינלאומי "אקססורייז" וכיום היא מדגמנת בעיקר עבור מעצבים בריטים צעירים כמו איאן ווקר. בסתיו הבא תפציע גם זואי קרביץ, 21, בתם של לני קרביץ והשחקנית ליסה בונה, בקמפיין למעצבת האמריקאית ורה וונג.

וזה לא הכל. דייזי לואו, 20, בתם של פרל לואו וסולן להקת בוש גאווין רוזדייל, היא דוגמנית מבוקשת. עד היום הצטלמה לואו לקמפיינים של מנגו, מארק ג'ייקובס, ד"ר מרטינס ולמותג ההלבשה התחתונה היוקרתי אג' נט פרובוקטור. למותג זה הצטלמו שנה אחר שנה גם חברות הצמד המופרע פיצ'ס, 20, ופיקסי , 19, גלדוף , בנותיהם של המוזיקאי סר בוב גלדוף ואשת הטלוויזיה המנוחה פולה ייטס.

פיקסי ודייזי אף מופיעות יחד העונה בקמפיין למותג הסריגים "פרינגל אוף סקוטלנד". כל השלוש התבגרו יחד בשכונת פרימרוז היל בצפון לונדון, שבה מתגוררות פיגורות אופנה כמו קייט מוס וסיינה מילר.

מדובר בחבורה רותחת, שכל ניסיון למצוא לה מקבילה מקומית, טובע בניחוח קרתני. הן מבלות יחד במועדונים ובברים של שכונת קמדן, מנהלות רומנים סבוכים עם רוקרים צעירים, ומופיעות יחד בקמפיינים והפקות אופנה. בפברואר האחרון, למשל, הופיעה פיקסי על שער ה"ווג" האיטלקי בהפקה של הצלם סטיבן מייזל תחת הכותרת "סו יאנג סו קול".

חודש לאחר מכן ניתן היה למצוא אותה יחד עם אחותה פיצ'ס, לואו ודוגמניות לוהטות אחרות בהפקת אופנה במגזין האמריקני W. פיקסי ולואו גם הצטלמו באותו חודש עם הדוגמנית אליס דלאל להפקת אופנה שהופיעה במגזין האופנה הבריטי Dazed & Confused, במחווה לדמותה של מדונה בשנות השמונים.

דייזי לואו למנגו
דייזי לואו למנגו צילום: יחסי ציבור
 
אבל לא כולן חיות בשלום עם הדימוי הציבורי שלהן. "אני לא חושבת שאני איט גירל. אין שום קשר בין הכותרת הזאת לבין מה שאני עושה באמת", סיפרה לואו בראיון שערכתי איתה באפריל האחרון בברצלונה. "בעיניי זה כינוי שאפשר להצמיד לבנות כמו פאריס הילטון, שלא צריכות להרוויח פני אחד בחיים. אני עובדת קשה בשביל הכסף שלי ואני עדיין עושה קאסטינג לתצוגות אופנה ולקמפיינים.

אני לא חושבת שאני זוהרת יותר מכל דוגמנית אחרת. העיתונאית הגרמנייה שהיתה לפניך אמרה לי שזה לא דבר רע להיות איט גירל, ושזו בעצם הגדרה לאייקון אופנה. אם כך-אז בסדר, אבל הקטגוריה הזאת מבאסת אותי. אני נורא מקווה שאוכל לשנות את זה בקרוב".

כיצד צמחה המגמה הזו? התשובה מעלה שעטנז של גורמים ותהליכים שצמחו בתעשיית האופנה. מה שברור זה שלא מדובר באוסף מקרי של בנות, אלא בתופעה מתמשכת שמאחוריה ניצבים סטייליסטים, בעלי סוכנויות דוגמנות ועסקני אופנה שרוצים לסחוט כמה ג'ובות היכן שעוד אפשר.

מלבד העובדה כי מדובר בבנות הדור השני לכמה מהנשים היפות ביותר שידע העולם (יסמין לה בון, ג'רי הול, פטי הנסן), זהו ניסיון של תעשיית האופנה לאתר ולהכתיר כוכבות רעננות יתר, בעלות מראה נועז וחצוף, שאינו עולה בקנה אחד עם התקינות הפוליטית של כוכבות הוליווד, שכבשו את הקמפיינים הגדולים בעשור האחרון.

אחת הסיבות להצלחתן, טוענת קטי גראנד, עורכת מגזין האופנה הבריטי LOVE ואחת הנשים החזקות בתעשייה הבריטית, היא מידות גופן הלא רזות במיוחד. "חלקן אולי דוגמניות", אמרה בראיון ל"טיימס", " אבל הן כולן נערות לונדוניות, שלא נמצאות בסטריאוטיפ של מידה אפס. אני חושבת שזה חשוב ומדליק לעבוד היום עם דוגמנית לא סטריאוטיפית".

"יש בתקופה הזו הדהוד מאוד חזק לשפל הכלכלי של תחילת שנות התשעים", מוסיפה פר נצ'סקה ברנס, שאחראית לקאסטינג בתצוגות אופנה של מעצבים נחשבים. "המצב בתעשייה היה מאוד עגמומי, וכשיש משברים, אופנה היא הראשונה לחפש אחר משהו רלוונטי יותר. אני חושבת שחבורת הבנות הזו מביאה פרספקטיבה שונה, ובמיוחד זהות אמיתית. לא מדובר בבנות רזות במיוחד, אלא בבנות אמיתיות".

" החברה משתנה ואיתה גם ייצוג של דוגמניות", מסבירה הדוגמנית ארין אוקונור. "אנחנו כבר לא מחפשים אחרי מראה אידאליסטי - אלא מראה ריאליסטי. כיום מחפשים בתעשיית האופנה מראה יותר נגיש. אנשים רוצים לראות פרסונות אמיתית על המסלול, שהם יכולים להעריץ אותן ולהזדהות איתן". התיאור הזה הולם במיוחד את לואו, נערה לא דקיקה במיוחד, עם ירכיים רחבות וחזה גדול, שבמכנסוני ג'ינס וגופיית סבא לבנה נראית כמו כל בחורה ממוצעת ברחוב.

 

ליזי ג'אגר
ליזי ג'אגר צילום: גטי אימגס

לא בטוח עד כמה הבחורה הממוצעת בלונדון שרוכשת את המלתחה שלה ב-H&M, חיה חיים ממוצעים ו"ריאליסטיים" כמו ליזי ג'אגר או קלי אוסבורן. אבל צריך לזכור שבסופו של דבר, זוהי משוואה כלכלית ממנה מרוויחים כולם: דוגמניות, מו"לים ובעלי המותגים.

וגם הצרכנים. בעידן בו מתקוטטים הצהובונים מי יפרסם ראשון את תמונת התאומים של בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי, והמגזין "וניטי פייר" מזניק את הצלמת אני לייבוביץ' להנציח את סורי קרוז (בתם של טום קרוז וקייטי הולמס) בגיל אפס וחצי - הבחירה בבנות של ככוכבות קמפיינים היא בעצם שימוש עקיף של תעשיית האופנה בסלבס עצמם. מעין פרשנות פחות צהובה למציצנות שלנו.

במילים אחרות: דרך הקמפיינים האלה עולם האופנה משגר אלינו את הרכילות הצהובה שכולנו שמחים לקרוא. הרי בסופו של יום כולם רוצים לדעת ולקרוא מה הן לובשות, אז למה שלא ילבשו מלכתחילה את המותג שהן מייחצנות?

פיצ'ס ופיקסי גלדורף
פיצ'ס ופיקסי גלדורף צילום: איי אפ פי

קבלו את פיצ'ס

כמו בכל סצנה שכוללת נשים יפות בגיל המתאים, גם כאן מופיע השילוש הקדוש סקס, סמים ורוקנרול. בכל הקשור לאינדי צ'יקס לבית משפחת גלדוף, מדובר באורח חיים, או לפחות במסלול בו הלכה האמא המנוחה שלהן, פולה ייטס, שנמצאה מתה בספטמבר 2000 כתוצאה מקוקטייל של כדורים ואלכוהול (גרסה רשמית) או הרואין (גרסת יודעי הדבר).

פיצ'ס, המבוגרת מבין השתיים, מספקת בשנה וחצי האחרונות סקנדלים משלה, בעיקר בניו יורק, הרחק מעינו הבוחנת של אביה. תדמית נערת הרוק של פיצ'ס גלדוף הביאה לה תהילת עולם, לפחות בחוגי האופנה המשוועים לנערות דעתניות ואימפולסיביות. לפני כשנה היא הציגה קולקציית קפסולה שעיצבה עבור המותג הבריטי PPQ, שמושפעת מסגנון הלבוש האישי שלה: שילוב של השפעות רומנטיות עם מוטיבים גותיים.

למרות הכחשותיה הגורפות, זה שנתיים שהיא מכורה לקוקאין. חבריה סיפרו ל"סאן", כי היא זכתה לכינוי "דייסון" (על שם חברת שואבי האבק המפורסמת). המתופף סניל ("סנל") אלדריג', מלהקת טאוורס אוף לונדון, פגש את גלדוף לראשונה באוגוסט 2006 מאחורי הקלעים של פסטיבל הרוק ברדינג. בראיון ל"ניוז אוף דה וורלד", חשף סנל כי פיצ'ס מתחילה את הערב בהסנפת קוקאין, כמו גם בכתישת כדורי אקסטזי והסנפתם, ולקראת סוף הלילה מתחננת לכדורי ואליום, כדי שתוכל לישון.

הוא עצמו, סיפר, סיפק לה במשך מספר ערבים שבהם יצאו לבלות את הכדורים המבוקשים. סרטון וידאו שבו היא קונה לכאורה סמים מדילרית ידועה של סלבס אנגלים, הופץ לפני כשנה באינטרנט. במקביל פורסמו ידיעות שפיצ'ס לקחה מנת יתר ואמבולנס אף הוזמן לדיר ?תה, רק כדי להיתקל בה מייללת על כך שהחובשים מפרים את זכותה לפרטיות. בראיון ל"?טיימס" אמרה ש"זה חולני לה ?שוות ילדה בת 19 לאמה המתה, זה מכאיב ולא ראוי לעשות את ההקשר הזה בכל פעם מחדש".

פרנסיס וקורט
פרנסיס וקורט צילום: גטי אימג

"פיצ'ס היא הבחורה הכי צבועה שאני מכיר", סיפר סנל. "היא היתה יוצאת איתנו לסיבובי ברים, לילות עמוסי אלכוהול וסמים, וכמה ימים אחרי זה מעמידה בעיתונים פני בחורה נקייה. בכל פעם שמישהו היה מוציא קוקאין, היא היתה הראשונה בתור לשאוב אותו.

היא נראית כמו אחת שיודעת מה היא עושה. היא היתה טוחנת סמים בקצב מסחרר. היתה לנו בדיחה שרצה בחבורה, שכדאי לעשות קוק מהר, לפני שדייסון תגיע ותחסל הכל. היא חשבה שסקנדלים של סמים זה קול. אם היא לא תיזהר, היא תגמור בסוף כמו אמא שלה".

אבל לא רק שערוריות סמים סיפקה פיצ'ס. באוגוסט 2008 היא נישאה לרוקר האמריקאי מקס דראמי, לאחר חודש היכרות בלבד. השניים הכירו במייספייס, והתחתנו בחתונת בזק בלאס וגאס, בטקס שנמשך רבע שעה בלבד, למורת רוחו של אביה, ששמע על הנישואים כמה דקות קודם לכן בטלפון. הנישואים החזיקו 97 יום בלבד.

מי שגם נולדה לאם מכורה לסמים, אבל הצליחה להימלט מגורל דומה, היא דייזי לואו, בתה של פרל לואו, 39, לשעבר סולנית להקת האינ-די-רוק פאודר, וכיום מעצבת אופנה שמתמחה בעיצוב מחדש של שמלות וינטג' ישנות. במהלך שנות התשעים היתה לואו מכורה להרואין וקוקאין, ומדי יום היתה מוציאה כ-250 ליש"ט על סמים.

דייזי נולדה לה ולגאווין רוזדייל, סולן להקת בוש ובעלה של הזמרת גוון סטפאני ואב שני ילדיה. אבל הסאגה הזו נפתרה רק כשדייזי עשתה בדיקת דנ"א בגיל 15, לאחר שגילתה כי סוג הדם שלה, או מינוס, אינו תואם את זה של מי שהניחה שהם הוריה.

כל חייה גדלה דייזי בידיעה כי אביה הוא דני גופי, מתופף להקת הרוק סופרגראס ובן הזוג של אמה. על אף שעברו מאז כחמש שנים, לואו מסרבת לדבר על גאווין באמצעי התקשורת. על אביה החורג היא דווקא מוכנה להרחיב את הדיבור: "דני הוא אבא נהדר", סיפרה לפני כשנה. "הוא האבא של האחים והאחיות הצעירים שלי, ואני גאה לקרוא לו אבא".

"הדרך שבה התמודדתי מול אמא שלי היתה להיות נורמלית לגמרי", היא מספרת ל"סופשבוע" על החיים בצל אם נרקומנית. "תמיד ניסיתי להיות אמא של אמא שלי. ילדה אישה שמטפלת בכולם. היא ניסתה לטפל בי ולהשגיח עליי, אבל תמיד הרגשתי שמחובתי לטפל בה".

בראיון אחר הוסיפה: "סמים זה לא רק משהו ששייך לצעירים. יש מבוגרים בני 40 ו-50 שמשתמשים בהם באופן קבוע. אני לא הולכת עכשיו להטיף. ואני בהחלט לא אומרת, כשאני יוצאת לבלות, שלא בא לי להתמסטל לפעמים. אנשים יכולים להתנסות בכל מה שבא להם. אבל אם הם לא היו דיכאוניים לפני שהם לקחו כמויות גדולות של סמים ואלכוהול קודם לכן, הם יהיו כאלה אחר כך".

סורי קרוז
סורי קרוז  איי פי
 
כמו כל מגמה בעולם האופנה, יש לשער כי גם זו תאבד את הייחוד שלה בקרוב, או שסתם תהפוך לפאסה. עם זאת, לא מוגזם להניח שבעוד עשר שנים כולנו נהיה מרותקים לתוכנית הריאליטי המדוברת "המרוץ לגמילה", עם רשימה חדשה של צאצאי סלבריטאים, שמן הסתם יתפסו עמדות מפתח בתעשיית הדוגמנות והזוהר: אלכסנדרה בואי (בתם של דיוויד בואי והדוגמנית אימאן), מדוקס , זהרה, פאקס ושיילו פלוס התאומים נוקס וויויאן לבית בראנגל'ינה, סורי קרוז, אפל מרטין (הבת של כריס מרטין וגווינת פאלטרו), והשלישייה הכי מדוברת בימים אלו: פרינס מייקל בן ה-12, פריס בת ה-11 ופרינס מייקל השני (בן ה-6, הצאצאים של אתם יוד-עים-מי.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים