וירטואל ריאליטי: הבלוגרים משפיעים בעולם אופנה
מה שהתחיל כתופעה נשכנית, הפך לחלק בלתי נפרד מהמיינסטרים: בלוגרים של אופנה מקבלים טורים בעיתונות, מוזמנים להשקות ולראשונה אף מובילים קמפיין. ולא, הם לא חושבים שזה פוגם ביושרה המקצועית שלהם. עלו ברשת

נראה כי דר משיח, ,29 עפר יגר, ,25 ושלי פלג, - 28 הפרזנטוריות הטריות, מרגישות בנוח עם המעמד. ככה זה כשאתה מתורגל בדוגמנות לייט של בגדים מהארון הפרטי. הבלוגים הענפים שלהן (אפונה בלוג אופנה למשיח, אוסף פרטי לפלג וקאפקייקס ליגר) הם רק דגימה איכותית מתוך ים הבלוגים הישראליים המוקדשים לסטייל אישי, במסגרתם כל נפש ארטיסטית מתעדת את חיבתה לבגדים, בליווי הסברים ודיונים וירטואליים.
את הבלוגרים שדווקא מעדיפים להימצא מאחורי הקלעים, אפשר למצוא בקבוצה פעילה לא פחות של כותבי טקסטים בנושא אופנה. הם עסוקים מדי יום בחיפוש אחרי ביטים לוהטים של מידע והפקות אופנה גנוזות שכדאי לעשות להן כבוד. לצדם, מתמקמים בנונשלנטיות בלוגרים שמצלמים אופנת רחוב ואוצרים בקפדנות ניצחונות אופנה של אחרים.
בשנים האחרונות גודשים נציגי שלוש הקבוצות את האינטרנט הישראלי, כשבלוגים חדשים מתרבים בקצב שלא היה מבייש את הרגלי ה"טוויטר" של בריטני ספירס. אבל מה שהתחיל בתור בעיטה מדויקת לאזורים הסטייליסטיים של המיינסטרים, הפך לאחרונה לחלק אינטגרלי ממנו. ולראיה: צוות "חדשות ערוץ "2 מתעתד לראיין את פלג, משיח ויגר בתום הצילומים, והצילומים עצמם הם הפעם הראשונה שבה הבלוגריות מקבלות הכרה כמובילות דעת קהל לכל דבר ועניין. הן עוברות לפרונט, ובגדול.
את החיבוק המתהווה בין הבלוגרים לתקשורת הממוסדת מסבירה כרמל וייסמן, חוקרת תרבות דיגיטלית ודוקטורנטית במחלקה לתקשורת ועיתונאות באוניברסיטה העברית בירושלים: "הבלוגים התחילו כתופעה שלא מתיימרת להתחרות בתקשורת, כיומנים אישיים, כצורת שיחה ברשת. בלוגים בנושאים הזהים לאלו שבהם עוסקת העיתונות התחילו לצמוח בארצות הברית. בעקבות כך גם התקשורת שלנו התחילה לחפש מי יכול להוות איום עליה, או להתגלות ככישרון חדש."
במקרה של יעל סלומה, ,22 מדובר בכישרון ישן-חדש, שכן הבחורה והתופעה כתבה בעבר במגזינים לנוער וב"במחנה." הבלוג שלה, ,The Street Walker שמנציח אופנת רחוב בתל אביב ובבירות אירופיות, קיים כבר שנתיים וחצי וממלא, לצד הבלוג ,ILook את הנישה הריקה כמעט של צילומי אופנת רחוב בארץ.
הוא זה שמיקם את תצלומיה בעמוד האחורי של מוסף "סגנון" של מעריב ובתוך לא מעט מגזינים נחשבים בחו"ל, מ"גלאמור" הפופולרי ועד "פיג" המחתרתי. "כשהתחלתי את הבלוג," מספרת סלומה, "זה היה מאוד תמים. לא האמנתי שהוא יצליח ושזה מעניין מישהו. באורח מופלא, שקשה לנתח, התחילו 'לעלות' עליי בחו"ל."
סהר שלו ואייל דה-ליאו, בני 37 ו-35 בהתאמה, גם הם היו אורחים על דפי מגזינים שונים, השיקו בנובמבר 2008 את הבלוג הגרסוניייר, ובו שילוב מרענן של אסתטיקה, הליכות ואופנת גברים. לפני כחודש החל להתפרסם טור דו-שבועי פרי עטם, במוסף ”גלריה“ של עיתון ”הארץ.“ לדבריהם, "הבלוג הרבה יותר ורסטילי מהטור, אנחנו כותבים על כל מה שבא לנו בלי לחשוב פעמיים."

למה לדעתכם קיבלתם את הטור?
"כשפתחנו את הבלוג, התברר שעלינו על נוסחה שלא הייתה קיימת קודם בארץ. קלענו לדמות של גבר שמודעת לעצמה, לאטיקטים ולקודים חברתיים, לצורה שבה היא חיה בספירות סוציאליות.
אתם מוזמנים לאירועים והשקות ומקבלים עוד הצעות מעניינות?
"כן, אבל אנחנו לא מחפשים את זה. העיקר זה המסר ולא אנחנו. זה כמו תיאטרון בובות, אנחנו מושכים בחוטים. קיבלנו לא מעט הצעות - מחומרים להעלמת שיער שיבה ועד תצוגות אופנה."
לצד יחצנים פחות חדים, העיוורים לעובדה כי הגרסוניירים מעריכים גבר שמזדקן בכבוד ללא עזרים מלאכותיים, יש מי שניגש למלאכת החיזור אחר בלוגרים בצורה מושכלת ומובנית יותר. "ככל שאני מעמיקה יותר באינטרנט, אני מבינה שאמצעי התקשורת השוליים והפרינג'יים מתפתחים ומגיעים לקדמת הבמה," אומרת רוני ארנון, מנהלת משרד יחסי ציבור הנושא את שמה והוגת היוזמה לשלב בלוגריות בקמפיין "מעצבי העיר."
"את הרעיון לשלב את הבלוגריות בקמפיין לא עשיתי כדי שהן יכתבו על כך בבלוגים שלהן, אלא בשביל תקשורת המיינסטרים. אם הן יחליטו לדווח על זה - נהדר, אבל המטרה היא שתקשורת האוף-ליין תבוא לסקר את תקשורת האון-ליין. לא כל העיתונאים מתעניינים, אגב. יש גם כאלה שאומרים 'תביאו את ויקה פינקלשטיין ואת רותם סלע."'
גם כאשר רשת "אירוקה," המייבאת לארץ את מותג משקפי השמש "קררה," החלה את ההשקה המחודשת למותג, החליטו במשרד יחסי הציבור "זאביק דרור" לחתוך ישירות אל עולם הבלוגרים הקוליים, שבו ויקה פינקלשטיין תזכה מקסימום ל-Whatever חלוש. כחלק ממערך שיווקי הכולל גם את המדיה המסורתית, שמונה בעלי בלוגים זכו לפרזנטציה מצומצמת בסניף "אירוקה" בקניון איילון וקיבלו, איך לא, משקפי שמש של המותג במתנה. פוסטים נלהבים לא איחרו לצוץ.

"היוזמה הגיעה מחברת 'אירוקה,' כאשר המטרה היא להפוך למותג סופר-טרנדי, מחובר לרחוב," מסביר אבשה אגסי, מנכ"ל משרד יחסי הציבור. "בחרנו להתקיף בכל החזיתות, כולל בלוגרים, מתוך ההבנה שבעולם האופנה הישראלי האמירה שלהם היא החזקה והאמיתית ביותר. הם מגדירים את ההוויה בצורה פחות יחצנית."
לפוסטים על המותג דווקא הייתה ארומה יחצנית. זה לא פוגם באמינות?
"הקשר בין הבלוגרים לקוראים טמון במה שהם כותבים, ובלוגר שלא ישמור על האינטגריטי שלו יאבד את מקומו."
למרות שהידידות בין המפרסמים לבלוגים היא תופעה חדשה יחסית בארץ, וייסמן כבר נוקטת גישה מפוכחת: "המשווקים והמפרסמים שואפים לחדור לכל מרחב, ובעידן הממוסחר שאנו חיים בו זה נדיר שמרחב כלשהו יישאר מחוץ לתמונה. זה לא ריאלי להילחם על כך. השאלה היא איך, איפה ובאיזה מינון."
אז הבלוגרים הופכים בעצם לסלבס?
"בלוגים המתעדים אופנת רחוב ומלתחות אישיות הם חלק מתופעה הולכת ומתרחבת שבה כל אחד מאיתנו הופך לכוכב. יוצרי טלוויזיה הולכים על העיקרון הזה בצורה קיצונית דרך ז'אנר הריאליטי, אבל כולנו יודעים שמה שמתרחש בתוכניות כאלה רחוק מלהיות אמיתי. בניגוד לסלב טלוויזיה, שהוא אינסטנט לחלוטין, לבלוגרים לוקח זמן להיבנות כסלבס, ולבסוף הם מקבלים הכרה כמובילי דעת קהל."
מה מייחד את הבלוגרים לעומת עיתונאי האופנה?
"לבלוגים יש את ה-Feel האותנטי, וזה חשוב מאוד בתקופה של חוסר אותנטיות קיצוני, לצד פסיאודו-אותנטיות של ריאליטי. אנחנו פחות חושדים בבלוגר, שעושה את זה בהתנדבות רק כי הוא אוהב אופנה ואוהב לצלם."
הבלוגרים באמת מתאמצים להדגיש את האהבה לאופנה. הם מעידים כי המעמד הוא רק בונוס, ושיתופי הפעולה התקשורתיים והעסקיים הם הרחבה מבורכת. מיכל רונאל, ,26 אוחזת בבלוג בן חודשיים, איי לאב ג'וש, שבו היא מאווררת תצלומי רטרו, לצד ביקורת נוקבת על טרנדים עכשוויים.
רונאל סבורה שבלוג טוב ומצליח "מבוסס על תשוקה אמיתית לתחום, עם זווית אישית, יד מאבחנת, טעם ואישיות. אנשי יח"צ אמורים להבין מה זה בלוג ואיך לגשת אליו. בעיתונות הכתובה אפשר לראות ספין על ספין על ספין, ואין ספק שקריאת בלוג נקייה יותר, מבחינת היעדר אינטרסים. מצד שני, אינטרסים זה כוח וכסף, וכוח יכול לעשות דברים גדולים באמת. טיפשי להתעלם מכך שבלוג הוא כרטיס ביקור מדהים, או לקטלג את הבלוגרים כמי שעושה את זה רק כתחביב, או כמי שרודף פרסום. לא כל כך פשוט לדבר על התמסחרות - למילה הזו אין ערך בחברה כל כך צרכנית."
דר משיח, כאמור אחת הפרזנטוריות של אירוע "מעצבי העיר" ואורחת מבוקשת בהשקות ובפרזנטציות, קיבלה השראה מבלוגים צרפתיים ובריטיים והפכה עם פתיחת הבלוג שלה, לפני שנה וחצי, לחלוצה בנישת הצילומים האישיים שמתובלים בתובנות אופנתיות.
"מי שלא מכיר בלוגים של אופנה," היא אומרת, "יכול להגיד: זו מישהי שרוצה להצטלם, להיחשף, אבל מה שאני רוצה זה לחשוף את העניין שלי באופנה. הכי חשוב לי לכתוב על משהו שאני אוהבת, ויש קהל של קוראים שאוהב את הבלוג. מבחינתי, זה המעמד. ככל שאני נחשפת יותר, יש הד תקשורתי רב יותר. הוא לא המטרה, אבל אם זה ככה - בכיף, אני נהנית מההזדמנות."
תשקלי לא להזכיר בבלוג אירוע שהוזמנת אליו?
"זה אף פעם לא תנאי, אני לא מתחייבת להתייחס לאירועים האלה. ב'מיקרוסופט' מטיסים כל שנה בלוגרים לכנסים, והבלוגרים לפעמים קוטלים אותם שוב ושוב, ועדיין הם מוזמנים. אני מוזמנת כמישהי שמעניינת הרבה אנשים וכי רוצים שאחווה את דעתי על המוצר, לטוב ולרע."
חברת "מיקרוסופט," המעצב קארל לאגרפלד, שמטיס את הבלוגרית רומי (Fashiontoast) לתצוגות האופנה שלו, ומיזמים עתירי תקציב - כל התרחישים האלה עולים בשיחות עם הבלוגריות כדוגמה נשגבת למתרחש בחו"ל. הבלוגרית התזזיתית ספי ארליך ,(Way Too Yellow) שהספיקה להיות פרזנטורית של המותג ,Petit A אומרת בצער: "בחו"ל זה טירוף, בארץ זה רק בהתחלה. אף חברת אופנה, למשל, לא הציעה לי שיתוף פעולה."
ארליך עוסקת במקצועה בקידום מוצרים ברשתות חברתיות, תחום חדש יחסית, שצמח בארץ עם עליית הרשת החברתית "פייסבוק" וצובר תאוצה. היא מספרת כי שיתפה פעולה בבלוג שלה עם כמה מותגים, כאשר החבילה כללה כתיבה עליהם בבלוג וקידום הפוסטים הרלוונטיים בפורומים ובטוויטר.
את מאוד גלויה בנושא.
"אין מה להסתיר. אני כותבת רק על מה שאני אוהבת. ובכלל, קידום מוצרים זה עניין שולי, זה לא מה שמעניין אותי."
כשעולה נושא העתיד, שעל פי הקלישאה כבר מזמן "כאן," הוויז'ן של ארליך הולך ומתגשם. "כמו שזה נראה עכשיו, יותר ויותר אנשים מחפשים את התוכן הזה," אומרת משיח. "מי שתייצר תכנים טובים לאורך זמן תהיה בטופ, ויקרו עוד ועוד דברים - חברות אופנה יתקשרו עם הצעות, יגיעו הזמנות לאירועים."
"אם פעם הרחוב עשה הכול כדי לחקות את התקשורת, היום אנחנו רואים יותר ויותר איך התקשורת תופסת טרמפ על טרנדים יצירתיים שמתחילים מלמטה, ברחוב," מוסיפה וייסמן. גם אגסי מאמין שהקשר בין הבלוגים לתכנים מסחריים "ילך ויתפתח ויהפוך לעוד אפיק לגיטימי, רלוונטי וקבוע."
בהנחה שהם צודקים, אין זמן טוב יותר מההווה להתחדש עם בלוג ייחודי, יצירתי ונודף תשוקה לתחום זה או אחר, ולא לשכוח להוסיף את משתתפי הכתבה לרשימת המועדפים שלכם. רע לא ייצא מזה.








נא להמתין לטעינת התגובות




