סארי סארי: על אופנה ישנה חדשה בהודו

בזמן שהפנטזיות על שבוע אופנה כחול-לבן גואות, בניו דלהי הסתיים עוד שבוע אופנה הודי. בתעשיית האופנה המקומית רואים בתצוגות עדות להתקרבותה של הודו אל המערב, אבל התושבים מסרבים להרפות מהסארי

רז חיה בן הרוש | 28/3/2009 8:49 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
דגם של מאניש ארורה
דגם של מאניש ארורה צילום: AFP, AP, EPA
כל מי שראה את תמונת הסיום של הלהיט התורן "נער החידות ממומביי‭,"‬ לא יכול להתנער מהצבעוניות העשירה של כל הקאסט בריקוד הבוליוודי. אפשר היה להבחין שהמסורת תפסה טוויסט עכשווי, וגם הסארי המסורתי הפך לפריט אתני-טרנדי. הודו תקעה יתד איתן במפת האופנה כבר לפני קרוב לעשור, ושבוע האופנה המקומי - האחרון שבהם ננעל בדלהי אתמול - מעורר באז בהתאם.

הודו היא עדיין לא איטליה. בחצי היבשת אפילו לא החליטו עדיין מי היא בירת האופנה הרשמית - בומביי ודלהי מתחרות ביניהן על התואר ומקיימות כל אחת שבוע אופנה משלה - אך השחקנית החדשה מביאה עימה ניחוח שמתקבל באהבה, מצליחה לחדור לתצוגות האופנה בעולם ופותחת את שעריה לשוק הבינלאומי.

"תעשיית האופנה ההודית, במונחים בינלאומיים, נמצאת במצב עוברי‭,"‬ אומר אקשאיה ס‘ צ'אוהאן, מנהל מועצת האופנה ההודית המפיקה את שבוע האופנה. "התפתחות התעשייה והמודעות לקיומה קרו במהירות בעשר שנות קיומה. האפשרויות המוצעות למעצבים גדלות ומתרחבות, ומעצבים הודים רבים עוברים כיום למקומות מעבר לים על מנת להציג את הקולקציות שלהם בשבועות האופנה
הבינלאומיים‭."‬

דגם של מאניש ארורה
דגם של מאניש ארורה צילום: AFP, AP, EPA

האופנה ההודית, כמו הודו עצמה, צבעונית, מרובת סגנונות, נעה בין המזרח למערב, בין פשטות לסרבול, בין ישן לחדש, בין הסקיני והסטילטו לסארי המסורתי. כך שלמרות שהודו מתקדמת בצעדי ענק, ההיצע המקומי מציע בעיקר פוטנציאל ונאחז במסורת ואילו הקהל המקומי עדיין דורש את הבגד הישן. "היום ניתן לראות פחות ופחות נשים עם סארי ויותר מודעות לאופנה‭,"‬ מסביר צ'אוהאן, "אך גם האישה המודרנית לא שכחה את המקורות שלה ועדיין מקפידה ללבוש את הסארי לאירועים מיוחדים. גם המעצבים וגם הנשים מקדישים חשיבות רבה לתהליך בחירתו‭."‬

סמל למעמדך

הסארי עבור ההודיות הוא כמו השמלה הקטנה השחורה למערביות - תמיד באופנה, מוגש במחירים שונים, מתאים לכל גיל ולכל אירוע ובהיעדר תפרים, גם לכל מבנה גוף. אדום, כתום, ירוק, צהוב - זועקות חנויות המציעות אותו במגוון צבעים ובדים, מכותנה ומשי ועד לשיפון אלגנטי או בד ז'ורז'ט פרחוני, מעוטר בחרוזי פלסטיק ועד קריסטלים, סברובסקי או חוטי זהב וכסף.

כל אלו ישפיעו, כמובן, על מחירו: סארי ב-50 רופי ‭1)‬ דולר = כ-48 רופי ) עשוי שארית בד, ו-150 רופי יעלה סארי ארוז בקופסת קרטון סמי-אלגנטית

המוצעת בשווקים ההומים. עם זאת, מחירו של סארי אצל המעצבים ובחנויות המובחרות יגיע גם לעשרות ומאות אלפי רופי.

בכל המקרים מדובר בסך הכול ביריעת בד מלבנית נטולת תפרים, באורך כשישה מטרים, הנכרכת סביב הגוף מעל חצאית כותנה ארוכה וחולצת בטן תואמת המכונה צ'ולי. "בעבר, החלק העליון של הגוף היה מכוסה למחצה או חשוף לגמרי‭,"‬ מסביר צ'אוהאן. "השימוש בתחתונית החל עם התגלות המוסלמים והגעת האנגלים לאדמות הודו. מאז מתפתחים סגנונות שונים ללבישתו של הסארי‭."‬

דגם של מאניש ארורה
דגם של מאניש ארורה צילום: AFP, AP, EPA
אך למרות שהבגד מהווה סמל לבידול תרבותי ומעטר בו זמנית את סמל חברת התעופה המקומית ‭Air India‬ ואת אחרונת הפועלות, יותר משהסארי מספר את סיפורה של הודו, הוא מספר את סיפורה של הלובשת אותו. "אופן לבוש הסארי, הצבע והטקסטורה יצביעו על מצבה המשפחתי, גילה, עיסוקה, אזור מגוריה והאמונות הדתיות של האישה‭,"‬ מסביר מוכר הסארי שפול ג'אט.


כך למשל, מבחינה גיאוגרפית ישנו הבדל קל בדרך קשירת הסארי בין אזורים שונים בהודו. הנשים מג'ורג'רט מביאות את קצה הסארי קדימה במקום אחורה, ואילו נשות רג'סטאן לאו דווקא יטרחו על יצירת קפלים. קשירת הקאצ'ה המסורתית, בה יריעת הסארי מוכנסת בין הרגליים ויוצרת בגד הדומה למכנסיים, נפוצה בעיקר במעמדות נמוכים, בקרב נשים שעובדות עבודה פיזית ונזקקות לנוחות שקשירה זו מאפשרת. נשים ממעמדות גבוהים יכסו את גופן וישמרו על צניעות גם כשהמערב מכתיב אופנה אחרת.

דגם של מאניש מלהוטרה
דגם של מאניש מלהוטרה צילום: AFP, AP, EPA
הסארי המושקע והחשוב ביותר עליו אף הודית לא תוותר הוא "סארי החתונה‭,"‬ שיהיה בצבע אדום או כתום, מקושט למכביר וכבד במשקלו. לעומת זאת, אלמנות ילבשו סארי לבן, נטול צבע. שחור נחשב לצבע של מזל. להשלמת הטוטאל־לוק, נעזרות ההודיות בדרך כלל בשלל קישוטים כמו הטיקה או הבינדי, צמידים לידיים ולרגליים או ציורי חינה.

"התחתנו לפני חמישה ימים וזו הפעם הראשונה שאני יוצאת מהבית עם סארי‭,"‬ מספרת קאמאל לאשאנד‭,21,‬ הנוסעת ברכבת בסארי אדום, אוחזת ביד בעלה הטרי בדרך להתייחדות ראשונה בירח הדבש. "אני מאוד אוהב נשים בסארי‭,"‬ מתערב בעלה, "בבית אמא כל הזמן עם סארי וככה אני שמח לראות גם את אשתי. זה סקסי מאוד בעיניי‭."‬

"אבל אני לא מתכוונת להמשיך ללבוש אותו‭,"‬ היא מודיעה לו, "הספיק לי לראות את אמא שלי כל החיים לובשת סארי. זה כבר לא מה שהיה פעם‭."‬

בחירה של הגבר

הנשים ההודיות אומנם לא ממהרות לוותר על סימן ההיכר שלהן, אך באזורים המודרניים בהם מעמד האישה מצוי במגמת עלייה, רואים פחות ופחות את הבגד המסורתי. ככל שהנשים נאורות יותר - כך הן נפרדות מהסארי מהר יותר, אך גם אז הן לובשות אותו לאירועים חגיגיים, בליווי תיקי ה"פראדה"
וצעיפי ה"שאנל" שנותנים לו משמעות חדשה. "הסארי הוא ההוכחה שהחברה השתנתה ושתפקיד האישה בחברה התפתח בצורה עצומה‭,"‬ אומר צ'אוהאן.

 

דגם של מאניש ארורה
דגם של מאניש ארורה צילום: AFP, AP, EPA
"הסארי נתפס כסמל אופנה חשוב ונחשב כחושני, ועל כן בנות צעירות לובשות אותו לחתונות וקוקטיילים. לאחרונה הסארי מגיע גם לחדרי הישיבות, ועל כן הוא יכול להיחשב כבגד כוחני. אולם עדיין ישנן משפחות הודיות מסורתיות בהן הנשים מצופות ללבוש את הלבוש המסורתי‭."‬ "אני קונה לאשתי את הסארי‭,"‬ מתגאה רווי תומר, ‭,25‬ המתגורר עם אשתו פונם באזור גאנג' המזוהם (הידוע כ"מיין בזאר‭.("‬ "נשים לא צריכות לצאת לרחוב. אין לה מה להסתובב שם, זה לא מכובד. היא הולכת רק לקנות אוכל ולסידורים שקשורים לילדים.

אני הולך לחנות של חבר שלי, מביא כמה דגמים והיא בוחרת‭."‬ את האפשרות שאשתו תלבש מכנסיים וחולצה, הוא בקושי מצליח לדמיין. "זה לא יכול להיות אצלנו בקסטה‭,"‬ הוא ממשיך כמתקשה לדמיין מציאות אחרת, "במשפחה שלי לא מרשים מכנסיים וחולצה. זה אסור וזהו, לא צנוע. אני מעדיף שתשים חליפה. בקשמיר לא מראים אפילו את הפנים‭."‬ כשאני פונה אל אשתו הוא מוסיף בשמה: "היא אוהבת מאוד את הסארי‭,"‬ ושולף מתחת למיטה מגוון ססגוני. 

במרחק שעתיים נסיעה, באזור גורגאון ההיי-טקי, כבר ניתן לראות חנויות יוקרה של מעצבים המציעים סארי מודרני בעבודת יד, לצד חנויות של מעצבי בגדים מודרניים כמו מאניש ארורה, המכונה "ג'ון גליאנו של הודו‭,"‬ שכיכב בשבוע האופנה האחרון בפריז.

וכאילו אין מספיק ילדים רעבים מסביב, מציעות החנויות סארי בעשרות ובמאות אלפי רופי. "רק אתמול קנתה פה בת של תעשיין מוכר סארי ב־250 אלף של מאניש מלהוטרה‭,"‬ מספרת פוג'ה ארורה, ‭,28‬ מבעלי חנות המעצבים ‭.Aza‬

 

דגם של קיראן אוטם גוש
דגם של קיראן אוטם גוש צילום: AFP, AP, EPA
"כל יום מבקרות פה 50 עד מאה נשים, עשרה אחוזים מהן קונות, בעיקר לפני עונת החתונות שחלה בפברואר. היום יש יותר מודעות: נשים מבזבזות יותר על בגדי מעצבים ועבודת יד. בעיקר נשות פוליטיקאים, אנשי עסקים והודים שגרים מחוץ להודו ובאים לכאן במיוחד לקנות סארי לכבוד אירוע חשוב‭."‬

בחנות של המעצבת ריטו קומר ניתן לראות שימוש בקרפ, רקמות בזהב או שזירת חרוזים קטנטנים. "ריטו מייצרת רק בגדים מסורתיים‭,"‬ מסבירה ארצ'ינה, ‭,26‬ מנהלת החנות. "רואים שזו עבודה שונה משל אחרים. סארי של מעצב תמיד יקר יותר‭."‬

"הסארי היקר ביותר שיוצר עד היום עשוי ממשי, משובץ ב-12 אבני חן ומעוטר ב-11 ציורים מפורסמים של ‭,Verma Raja Ravi‬ מספר צ'אוהאן, "בית הטקסטיל ‭Chennai Silks‬ מעצב את התלבושות שלו כך שיתאימו למלכה. סארי שמכיל זהב, יהלומים ואבני חן נוספות עולה חמישה מיליון רופי, שהם כמאה אלף דולר‭."‬

מה לעשות עם המסורת לצד מעצבי הסארי, הצמיחה הודו בשנים האחרונות גם מעצבי אופנה מקומיים שחדרו לזירה הבינלאומית.

אל מרכזי הקניות חלחלו מותגים מחו"ל והאופנה המקומית מלאה השפעות מערביות. סצינת האופנה ההודית מציעה גם מגוון רחב של מגזיני אופנה בגרסה המקומית, מ"מארי קלייר" ו"מקסים" ועד ל"קוסמופוליטן‭,"‬ "אל" ו"ווג‭,"‬ שהושק בגרסתו ההודית בשנה שעברה. כל אלה מאפשרים לראות את היופי הרב שמביאות עמן בנות העם הזה.

דגם של מאניש מהולטרה
דגם של מאניש מהולטרה צילום: AFP, AP, EPA
אבל את שיאה של התפתחות המודעות ההודית לאופנה, ניתן לראות עם הקמת ה־‭- (India Fashion Design Council of) FDCI‬ מועצת מעצבי האופנה של הודו, שהוקמה בשנת ‭.2000‬ "זהו גוף שמייצג את האינטרסים של מעצבי האופנה‭,"‬ מסביר צ'אוהאן, "הוא מטפח את הצמיחה של תעשיית האופנה, עוזר לנתח ולפתח את צרכיה ומספק במה למעצבי אופנה הודים.

מטרתו לקדם את האינטרסים של הודו כמדינה, והוא משווק את המעצבים ובעצם תומך בכניסת תעשיית האופנה ההודית למיינסטרים‭."‬
   
השבוע כבר יסתובב בין המבקרים בתצוגות האופנה רוב של צרכנים מקומיים שאוהב את הסגנון המסורתי יותר ואת תרבות החתונות. השוק הבינלאומי אומנם מגלה גם הוא עניין בסחורות החדשות שמבליטות את השילוב בין האופנה המערבית לבדים ההודיים, העיטורים והססגוניות, אך רק מעט מצליחים לעשות זאת בחוץ. השוק שטרם התגבש מציג מגוון רב מדי של סגנונות וגזרות באיכות נמוכה.

גם המעצב המקומי מתלבט אם לעוט עם הקדמה או להיצמד למסורת ולשלב שרידים מהמסורת.
הקולקציה של המעצב הצעיר סונם דובאל לאביב־קיץ ‭,2009‬ למשל, הציגה בדי טוקארד יקרים במגוון צבעים וגזרות מסורתיות. בתצוגה אחרת התבסס המעצב קרישנה מהטה על מוטיב הציפורים, שבא לידי ביטוי במסורת ההודית.
  
המעצבים הצעירים אומנם נאבקים על הכרה בינלאומית ומנסים לעכל את השינויים בתעשייה, אך עורגים עדיין לסארי המסורתי. דומה שהשילוב בין השניים, שנשמר בינתיים, הוא סוד ההצלחה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''אופנה''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים