יריד ההבלים: המגזין וניטי פייר חוגג

הוא כבר נסגר פעם, במשבר הכלכלי של שנות ה-30, ובשנות ה-80 נולד מחדש. עכשיו חוגג הירחון המפואר את ההיסטוריה שלו בתערוכת צילומים מרהיבה

עדי בוסיבא | 9/1/2009 8:38 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
קירה נייטלי וסקרלט ג'והנסון, ואניטי פייר 2006
קירה נייטלי וסקרלט ג'והנסון, ואניטי פייר 2006 צילום: אנני לייבוביץ

2008 הייתה שנה קשה לענף המגזינים הבינלאומי, שהמשיך לנסות להתמודד עם זרימת המידע המהירה שמציע האינטרנט, אליה התווסף המשבר הכלכלי שפגע גם הוא בתחום. אבל זה לא ממש מפריע ל"ואניטי פייר" לחגוג 25 שנה להשקתו המחודשת, בתערוכת הצילומים החדשה: 2008-Vanity Fair Portraits, 1913. התערוכה סוקרת את הצילומים המרהיבים שכיכבו במגזין הבידור הוותיק ואת המקום החשוב שלו בעיצוב התרבות הפופולרית בארצות הברית, עוד מהימים שקדמו להופעת הטלוויזיה והמחשב.

את המגזין הוציא לאור ב-1913 המו"ל האגדי קונדה נאסט (כיום תאגיד ענק שברשותו מגזינים כמו "ווג", " הניו יורקר" ו"גלאמור"), שחבר לעורך פרנק קרונינשילד. יחד הם שאפו להקים ירחון שלא רק יקיים דיאלוג על ההתעוררות התרבותית של ימי תחילת המודרניזם, אלא גם יצביע על האנשים שעיצבו את התקופה דרך עין המצלמה. אלברט איינשטיין, קתרין הפבורן, ג'יימס ג' ויס ופאבלו פיקאסו הם רק אחדים מתוך הרשימה המכובדת של אייקוני התרבות של המאה ה-20 שהופיעו על השערים ובהפקות של "ואניטי פייר".

מתוך צילום האגדות של הוליווד
מתוך צילום האגדות של הוליווד צילום: אנני לייבוביץ
כדי לצלם את הדמויות הבלתי נשכחות האלה, הזמינו עורכי הירחון את מיטב צלמי התקופה, שהתנסו בפורמטים חדשים של צילום והניחו את היסודות לצילום האופנה העכשווי- כך שהתערוכה מספקת הצצה להיסטוריה של הצילום באופן כללי ושל צילום האופנה בפרט. הצלמים הנודעים אדוארד שטייכן וג'ורג' הורל והאמן מאן ריי הם רק חלק מאלו שהצליחו "להקפיא" רגעים בלתי נשכחים של גיבורי התרבות של אותם ימים. למשל, תמונתם של פרד אסטר ואחותו אדל מ-1926 לאחר ששבו ממסע ההופעות שלהם באירופה.
הנשיא מדווש

כיום, בתקופה שבה ענף המגזינים העולמי במגמת קיצוצים, מעניין לציין כי "ואניטי פייר" נקלע לצרות במשבר הכלכלי הגדול של 1929, נסגר כעבור מספר שנים ונפתח מחדש רק ב-1983, במציאות שונה לבלי היכר. זו הציבה אתגרים חדשים: הטלוויזיה, תרבות הצריכה וכמובן דור האינטרנט והמחשב הביתי. הרווחה הכלכלית בארצות הברית של האייטיז סימנה, בין השאר, את צמיחת תרבות היאפים.

ג'ואן הרלו, 1935. מתוך התערוכה
ג'ואן הרלו, 1935. מתוך התערוכה צילום: ג'ורג' הארל
 
פתאום, לאנשים בשנות ה-30 לחייהם היה כסף וגם יותר פנאי כדי לבזבז אותו. לא במקרה, התקופה סימנה גם פריחה בענף המגזינים. גם בגלגול השני, בשנות ה-80, שמו לעצמם אנשי "ואניטי פייר" אותה מטרה: להביא לקהל הקוראים את דמויות המפתח בתרבות. סלבריטאים ושחקנים, כמו גם נשיאים-כולם כיכבו על שער המגזין.

באותה מסורת, בגיליונות השתתפו מיטב הצלמים, כמו הלמוט ניוטון, נאן גולדין, ברוס וובר, אנני לייבוביץ ומריו טסטינו. "ואניטי פייר" אכן הצליח לבסס את עצמו כמגזין
בידור מוביל והמשיך להנפיק רגעים מצולמים שלא זכו להיות מוצגים בשום מדיום אחר. למשל, תמונתם המפורסמת של הזוג הנשיאותי ננסי ורונלד רייגן רוקדים מ-1985. " ידעתי שלא יהיה לנו הרבה זמן איתם", אמר הצלם הארי בנסון, שצילם כמעט כל זוג נשיאותי מאז הזוג אייזנהאואר. "ברגע שהם נכנסו לחדר, שמתי קסטה של פרנק סינטרה. זה העלה חיוך על פניהם והם התחילו לרקוד". גם הנשיא קלינטון צולם למגזין, ממש בתחילת הכהונה שלו בבית הלבן, כשהוא רוכב על אופניים במסדרונותיו.

רוב לאו. מתוך התערוכה, 1984
רוב לאו. מתוך התערוכה, 1984 צילום: נאן גולדין
אבל לא רק על רגעים מצולמים נודעת תהילתו של המגזין. ב-2005, למשל , הצליח "ואניטי פייר" לחשוף את זהותו של "גרון עמוק", המקור החסוי שהיה אחראי על הדלפת פרשת "ווטרגייט" לעיתונות: מארק פלט, שנפטר לאחרונה. לאורך השנים, סלבריטאים רבים אף בחרו בירחון כבמה הראויה להענקת ראיונות חושפניים, לא פחות מאשר תמונות נועזות. את הריאיון הראשון לאחר הפרידה המתוקשרת מבראד פיט העניקה ג'ניפר אניסטון ל"ואניטי פייר", וזכורה במיוחד גם תמונת השער שבה קירה נייטלי וסקרלט ג'והנסון כיכבו בעירום לצדו של מעצב האופנה טום פורד, וכן צילום השער של דמי מור ההריונית, גם היא בעירום.

מתיחות פנים

למרות יוקרתו, ה"ואניטי פייר", כמו מגזינים אחרים של אופנה ולייף סטייל, נאבק כיום לא רק במצב הכלכלי, אלא גם בזרימת המידע המהירה והחופשית לכול באינטרנט. מגזינים רבים מתמודדים עם האתגר בעזרת אתר אינטרנט משלהם, המספק חלק מהתכנים של המהדורה המודפסת. דרך נוספת להתמודד היא על גבי הדפים עצמם, עם הפקות יוצאות דופן. קחו למשל את הפקת האופנה המרהיבה בהשתתפות הבמאי טים ברטון ואשתו השחקנית הלנה בונהם קארטר, שהופיעה בגיליון דצמבר של ה"ווג" הבריטי; או זו של "ואניטי פייר" שבה הצטלמו כוכבי הוליווד שונים בסצינות מסרטיו של היצ'קוק.

המשבר הכלכלי מאלץ את רוב המגזינים להתחיל את השנה החדשה בהתייעלות כלכלית. "ווג" האמריקאי כבר דיווח על קיצוצים, שיחולו גם על מגזין הגברים שלו, שצפוי לצאת רק פעמיים בשנה כנספח למגזין הנשים. "אל אקססוריז" נסגר, וכך גם "קוסמו גירל". המשבר חמור עוד יותר כשזה מגיע לשבועוני החדשות: התאגיד .Time inc, שברשותו מגזינים כמו "טיים" ו"לייף", הודיע כי יקצץ שישה אחוזים מסגל העובדים, ואילו ב"ניוזוויק" הוחלט על מיתוג מחדש כשבועון פחות חדשותי", שיעסוק במגוון נושאים לפי המודל של "האקונומיסט". ואם אתם ממש רוצים להתעדכן בפרטי המשבר בענף, קיים אפילו אתר חדש-www.magazinedeathpool.com, ספק מצחיק, ספק עצוב, שמדווח באופן שוטף על כל מגזין נוסף שנסגר.

 ג'ורג' לוקאס,פרנסיס פורד קופולה, סטיבן ספילברג ומרטין סקורסזה ,1996
ג'ורג' לוקאס,פרנסיס פורד קופולה, סטיבן ספילברג ומרטין סקורסזה ,1996 צילום: אנני לייבוביץ

בהשוואה לעיתונות היומית המודפסת, המגזינים כאמור ספגו פגיעה פחות קשה. אולי מכיוון שאתרי האופנה והבלוגים למיניהם עדיין לא מספקים תחליף למגזין. אנליסטים של תקשורת מחזיקים בדעה כי נשים בעלות מודעות אופנתית לא יושבות מול המחשב וקוראות "ווג". " הן רוצות לראות במגזין תמונה יפה, גדולה וצבעונית, ולהיות מסוגלות לקחת אותו איתן בתיק כשהן נוסעות באוטובוס, או לעיין בו בתור למספרה", קובע האנליסט אד אטורניו ב"שיקאגו טריביון". פעולת הדפדוף, טריוויאלית ככל שתהיה, היא חלק בלתי נפרד מהחוויה של קריאה במגזין-פעולה שקליק של עכבר המחשב לא ממש דומה לה. אנחנו אוהבים לעלעל, להתעכב, להמשיך הלאה, וכן-גם להריח את דוגמיות הבשמים החדשים.

גורם נוסף שמשפיע על החלטת הקוראים לרכוש מגזין במקום לחפש את האתר שלו בחלל הווירטואלי הוא מודעות הפרסום, שהפכו לחלק בלתי נפרד מתכני המגזינים בחו"ל. קחו למשל את הקמפיין שצילמה אנני לייבוביץ לתיקים של "לואי ויטון"-מדובר במודעות שיש להן ערך אסתטי ואופנתי לכל דבר, ולכן קוראים מתעכבים עליהן לא פחות מאשר על הפקות האופנה או על הכתבות. לעומת זאת, באינטרנט מודעות הפרסום מהוות בעיקר מטרד. הבנה עקרונית זו גורמת לכך שהמפרסמים מאמינים בכוחם של המגזינים ומזרימים להם מזומנים.

רק החזקים ישרדו

לואי ארמסטרונג 1935 מתוך התערוכה
לואי ארמסטרונג 1935 מתוך התערוכה צילום: אנטון ברוהל
לאחרונה שודרה בערוץ 8 הסדרה הדוקומנטרית "מאחורי המגזינים הגדולים", שסקרה את ההיסטוריה שלהם מראשית המצאת הדפוס ועד היום. בפרק האחרון של הסדרה נשאלת השאלה: לאן פונים המגזינים בעידן הנוכחי, אך היא נשארת ללא מענה. שנת 2009 החלה והשאלה בימים מורכבים אלה פתוחה מתמיד.

יש לשער שהמגוון העצום של מגזינים לאופנה, עיצוב, חדשות ומוזיקה יעבור תהליך של דילול, שאולי היה צריך לקרות כבר קודם והמשבר הכלכלי הוא רק הזרז שלו. בכל זאת, כמה מגזינים של יאכטות לעשירון העליון כבר צריך וכמו בכל תחרות, רק החזקים ישרדו והקוראים אף ירוויחו תוכן ברמה גבוהה יותר. ירחוני האופנה הוותיקים, כמו "ווג", GQ וכמובן "ואניטי פייר", ימשיכו קרוב לוודאי להתקיים עוד שנים ארוכות, אבל לא מן הנמנע שיעברו שינויים.

בסופו של דבר, אנחנו אוהבים לקרוא את המגזינים שלנו בסלון, בחדר השינה, בחוף הים או במטוס. הם, למעשה, אמצעי הבידור הניידים הראשונים, ואת חוויית העלעול בתמונות כרום צבעוניות של שמלות מעצבים שום תמונה מפוקסלת באינטרנט לא תוכל להחליף.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים