גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


האתיקה של הקריאה בקלפי טארוט

האם מותר לקחת כסף על קריאה בטארוט? האם מותר לטפל במצבים נפשיים? וממה צריך המיסטיקן להיזהר? ד"ר יואב בן דב מנסח את כללי האתיקה של הקריאה בקלפי הטארוט

ד''ר יואב בן דב | 11/6/2008 9:49 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
 
קלף הקיסרית
קלף הקיסרית מתוך סדרת הטארוט של Lorraine leslie

לעתים קרובות שואלים אותי אם אני באמת מאמין בקלפי טארוט. ברמה השטחית ביותר אני יכול לענות שכן, אבל זה לא ממש מדויק. הקלפים עצמם הם פיסות קרטון מצוירות, ובזה אין מה להאמין או לא להאמין. מה שאני מאמין בו הוא שהקלפים, כמו שיטות אחרות של ייעוץ מיסטי, הם כלי רב עוצמה להעלות תכנים חשובים ומועילים מרבדים נסתרים של הנפש והתודעה.

הסיבה לכך היא לא רק הניסיון שלי, אלא העובדה שבכל תרבות ובכל תקופה היסטורית אנחנו מוצאים צורה כזו או אחרת של השיטות האלה. יש בהן כנראה עוצמה חווייתית שמדברת אלינו ברמות הבסיסיות ביותר של האנושיות, ואם ה"לקוח" שלהן חוזר אליהן שוב ושוב במשך אלפי שנים, כנראה שהן עושות לו משהו. מאיפה השיטות האלה באות, והאם האנושות הפיקה אותן בעצמה בתקופות קדומות, או שקיבלה אותן במתנה מכוחות שפועלים במישורים אחרים של המציאות, זו כבר שאלה אחרת.

אבל דווקא בגלל העוצמה של קריאה בקלפים ושיטות דומות אפשר להשתמש בהן גם לרעה. מפעם לפעם אני נתקל בסיפורים כאלה מאנשים שמגיעים אלי, ושבעצם מבקשים לעבור איזו חוויה מתקנת עם הקלפים. זה יכול להיות, למשל, מישהי שהתיישבה לכמה דקות בדוכן של מגיד עתידות בקניון. לכאורה לא משהו רציני. אבל בעזרת האינטואיציה והקלפים שלו הוא הצליח לזהות את החרדות שלה בקשר למצב בריאותו של בן זוגה, ולערער אותה רגשית בנבואה קודרת על מותו הצפוי. כמו שקורה הרבה פעמים בסיפורים כאלה, הוא גם הציע לה מייד טקס תיקון מיסטי שיציל אותו במחיר של כמה אלפי שקלים. למרבה המזל היא מצאה בעצמה את הכוחות לנתק איתו מגע, אבל היה לה קשה להשתחרר מהחרדות שהנבואה שלו עוררה.

איך להתמודד עם מקרים כאלה? שיטות מיסטיות של ריפוי וייעוץ הן מטבען עניין חופשי ופתוח. זה מקור עוצמתן, אבל זו גם הבעיה: כל אחד יכול להכריז על עצמו כיועץ או מרפא בכוחות נסתרים. אלה שמתחזים למומחים למרות שהם חסרי כישרון וידע אינם צריכים להדאיג אותנו. הם לא יצליחו להביא תועלת רבה, אבל גם לא לגרום נזק משמעותי. מה שנראה לי יותר מטריד הוא הממד האתי. כיצד להביא לכך שאלה שיש להם כוחות ויכולות להתחבר לאנשים ברמות עמוקות, ולהשפיע על חייהם דרך הקריאה בקלפים, ישתמשו בכוח הזה לטובה ולא לרעה?

חוקים ותקנות של המדינה יכולים לתת מענה רק במקרים שהם פליליים ממש. אבל אלה מקרים קיצוניים, שלשמחתנו אינם מאפיינים את רוב העוסקים בתחום.

ברמה הכללית יותר, מה שאולי יכול לעזור הוא יותר מודעות לשאלות האתיות של הקריאה בקלפים, ודיון שיעזור לאנשים שעוסקים בתחום להגדיר לעצמם את גבולות המותר והאסור שלהם. ברוח זו ניסחתי כמה כללי אתיקה שנראים לי נכונים עבור קוראים בקלפים, ובשינויים קלים גם לשיטות אחרות של ייעוץ מיסטי.

אני לא חושב עליהם כאוסף חוקים מחייבים שצריכים להיות נכונים לכל אחד באופן מוחלט ומחייב. זו ההצעה שלי, ואלה הגבולות שנראים לי נכונים עבור עצמי, וכל אחת ואחד מוזמנים להיעזר בהם במידה שימצאו לנכון כדי לגבש לעצמם את הכללים האתיים שלהם. במילים אחרות, גם אם זו הייתה אפשרות ריאלית, לא הייתי רוצה שמישהו ייקח את הרשימה הזו ויהפוך אותה להצעת חוק רשמית. מה שכן הייתי רוצה הוא שאנשים יקראו אותה, יקחו אותה לתשומת ליבם וישאלו את עצמם איפה הם עומדים בעניין הזה. ואולי, אם יש להם רשימת כללי אתיקה שלהם, גם שיציגו אותה כגילוי נאות למי שמגיע אליהם לייעוץ.
כללי אתיקה לקוראים בטארוט

1. עלינו להתאמץ ככל יכולתנו כדי שכל מה שנאמר ונעשה במהלך הקריאה יהיה מכוון אך ורק לטובת השואל.

2. עלינו לבטא מידה מרבית של יושרה, פתיחות וגילוי נאות על הרקע המקצועי שלנו ועל שיקולינו בקריאת הקלפים ובניהול המפגש.

3. עלינו להיות כנים כאשר אנחנו מציגים את הבנתנו ואמונותינו ביחס לקריאה בקלפים, ולהבהיר שאפשר להיעזר בהם גם אם רואים אותם מנקודת השקפה אחרת.

4. אל לנו להתיימר להיות בעלי כוחות על-טבעיים או סגולות מיוחדות שאין לאנשים אחרים. גם כאשר משהו מופלא קורה עם הקלפים, הוא אינו שייך לנו ואיננו יכולים לייצר אותו לפי הזמנה.

5. לקריאה אנו מביאים את עצמנו, לטוב ולרע. אבל עלינו להשתדל להיות מודעים לחולשותינו האישיות, ולהימנע מלהשליך את הבעיות והסוגיות הלא פתורות שלנו על השואל.

6. גם אחרי שנים רבות של לימוד וניסיון עלינו להמשיך ולהשקיע בהתפתחותנו כבני אדם וכקוראי טארוט, לעבור תהליכי מודעות דרך טיפול או השתתפות בסדנאות, ללמוד שיטות וגישות חדשות, ולהעמיק את הידע שלנו על הקלפים ועל תחומי דעת אחרים שיעשירו אותנו כקוראים.

7. מותר ונכון לקבל תשלום הוגן

על הזמן והמאמץ שהשקענו בקריאה, אבל עלינו להתחשב במצבו הכלכלי של השואל ככל שיידרש. יש למנוע מצב שבו לא עזרנו לאדם במצוקה בגלל שאין ביכולתו לשלם לנו.

8. אסור להשתמש בעוצמתם של הקלפים ובכוח שלנו לכוון את האווירה הרגשית במפגש לשם ניצול כספי, מיני או אחר של השואל.

9. כאשר אנו מזהים חרדה אצל השואל עלינו להתאמץ להרגיע אותה. אסור בשום אופן להעצים את החרדות שלו כדי ליצור מצב של תלות בנו, או כדי להניע אותו לבוא אלינו שוב.

10. הקורא חייב לשמור בסוד כל מה שנאמר בזמן הקריאה על חייו האישיים של השואל. אם רוצים לתאר את הקריאה לאנשים אחרים למטרות לימודיות או אחרות, יש לטשטש לגמרי את השמות, הפרטים והרקע הכללי באופן שלא יאפשר שום זיהוי. לשואל מותר כמובן לספר על הקריאה מה שירצה ולמי שירצה.

11. יש להימנע ממתן הנחיות בעניינים שדורשים ידע מקצועי, כמו עניני בריאות, משפט וכדומה.

12. אסור להתיימר לטפל במצבים נפשיים או רגשיים קשים אם אין לנו כלים מתאימים לעסוק בהם. כאשר אנו נתקלים במקרים כאלה, יש לעודד את השואל לפנות לעזרה מקצועית כמו טיפול פסיכולוגי או אחר.
יואב בן דב
יואב בן דב 

על המחבר

למד פילוסופיה של תורת הקוונטים ופסיכומאגיה בפריז, ולימד פיזיקה ופילוסופיה של המדע באוניברסיטאות תל אביב ודל וייה. יועץ בקלפי טארוט, אוהב את הודו ומנחה סדנאות בקלפים פסיכודינמיים. לאתר של יואב בן דב

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים