• 9.

    אולי כדאי להתחיל במשהו פשוט יותר?

    אופק, 12/06/08 14:16

    כמו הסכמה אחידה לגבי פירושי הקלפים ולא יהיה מצב שכל אחד יפרש את הקלפים כרצונו/בהתאם לקריזות שלו?

    אם אני לקוח ואני רוצה לשאול שאלות, אני מחפש תשובות תכל'ס, פה ועכשיו, ולא איזה משהו יותר מעורפל מהערפל בחרמון בחורף. לא רוצה איזה ''אינטואיציות'', כי זה יש גם לאחותי, אני מחפש מידע מדויק, אמין ולא משהו בערך.

    מצפיה ב''זמן מיסטיקה'' בתוכנית שהתארחת, התשובות לשאלות שנשאלת היו רחוקות כרחוק מזרח מהמערב מהשאלות שנשאלת.

    • לדעתי, קריאה בקלפים זה דמיון יוצר ואינטואיציה

      יואב בן-דב, 14/06/08 17:31

      בשיטה שבה אני עובד (''קריאה פתוחה''), אין לקלפים משמעויות קבועות ומוגדרות מראש. בכל פעם הקלף אומר לי משהו אחר. זו בדיוק עוצמתם של הקלפים, לפחות לדעתי.

      האם זה אומר שקריאה בקלפים היא לא מדע מדוייק? נכון, היא אמנות ולא מדע. אם אתה בא לקריאה בקלפים, אתה מקבל ייעוץ על סמך אינטואיציות ותחושות סובייקטיביות, אבל עם הכלי והמסורת של קלפי הטארוט, ועם היכולות של האדם שמולך. אם כלקוח זה מתאים לך אז אולי כדאי שתנסה, ואם לא, אז לי כמובן אין עם זה שום בעייה. אתה פשוט צריך לחפש את זה בתחום אחר, שאולי קיים (פסיכולוגיה כמדע מדוייק? מדע הניהול הארגוני?) ואולי לא.

  • 8.

    תוספת - תיקון לכלל מספר 10

    י., 11/06/08 21:20

    לדעתי הבעייתיות בנושא של שימוש בקריאה ומה שהתרחש בפגישה אינה רק שאלה של שמירת זהות הלקוח. יש כאן יותר מזה. למעשה אלה דברים ששייכים לאותו אדם. אם אתה רוצה להשתמש בזה ללימודים של אחרים (כאשר זה שאתה מונע את זיהוי האדם זה מובן מאליו) עליך לקבל את רשותו. אלה הם חומרים שלו. הדרך היחידה שאתה יכול לדבר על הדברים היא במקרה של צורך בהדרכה או טיפול שלך כאשר אתה מתאר רק מתוך הצורך שלך את מה שרלוונטי שהיה בפגישה ובכלל קשור למצב הסוביקטיבי שלך - ואז זה למעשה עיסוק בחומרים שלך.
    ואולי גם אז - כאשר מדברים על סודיות, כדאי לידע את הלקוח קודם שזה עשוי לקרות - למשל שתדון בזה בהדרכה בשביל עצמך. אופציה.
    מעבר לזה בשימוש ללימודים נדרשת הסכמתו של הלקוח.

    • נדמה לי שזה מרחיק לכת מדי

      יואב בן-דב, 14/06/08 17:15

      כמובן, כמו שכתבתי, בסופו של דבר כל אחד שם את הגבולות איפה שנראה לו נכון. אבל אני מעדיף לחשוב על העניין כשאלה של פרטיות, ולא של בעלות.

      למשל, אם אלך לרופא והוא יתן לי טיפול ואגיב בצורה ייחודית, האם הוא לא אמור לספר את זה לקולגות שלו כדי להעשיר את הידע שלהם, רק כי סיפור המחלה ''שייך לי''? מצד שני, אם הוא יספר להם את שמי או יביא כקוריוז פרטים מזהים אישיים מעבר להצגת המקרה הרפואי, אז זו הפרת פרטיות.

      זו האתיקה שנהוגה ברפואה, בטיפול, במחקר אקדמי וכו'. לא נראה לי שבקריאה בקלפים צריך לנקוט בכללים שונים. אבל כאמור, זו רק דעתי.

      • תודה על התגובה

        י., 16/06/08 09:41

        אני רוצה להמשיך בדיון.
        כתבתי את זה כאן על קריאה בקלפים כיוון שהעלת את המאמר החשוב הזה. לדעתי מה שכתבתי נכון גם לגבי תחומים טיפוליים. אני באה גם מהתחום הטיפולי.
        כמה נקודות לגבי מה שכתבת -
        - לא אמרתי שאי אפשר לספר - אלא שיש צורך בידוע הלקוח וקבלת רשות על כך.
        -כתבת על הבאת דברים כקוריוז וזה מזכיר לי נקודה נוספת - האם נכון לספר דברים מהפגישה - (לא כאלו שמאפשרים זיהוי) כסיפור של קוריוז או למשל של 'התפארות' או 'משהו מצחיק' או סתם 'סיפור טוב' או 'סיפור וואו'. כלומר אם מספרים משהו שלא לשם למידה ( וההנחה שלי היא- שזה נעשה מבלי לאפשר זיהוי) אלא כסוג של 'רכילות', האם גם זה מתקבל בעייניך.
        - לגבי רפואה - לא חשבתי על זה. ככה על המקום נראה לי ששם יש פחות חשיפה זה לא האדם מביא את עצמו לדיון. אני אחשוב על זה.
        לדעתי הכלל הוא שאתה יכול להשתמש בחומר של המטופל - על פי בחירתו.

        - אתה כותב על בעלות - וכאילו זה מילה של איזה משהו סגור. לא הרחבתי בעניין קודם - זה מעבר לבעלות. זה יחודיות פרטית פנימית עמוקה של אדם שלא באה לידי ביטוי כלאחר יד או בהרבה מקומות - אלא דוקא בשל הסטינג- לכן אם מעוניינים להשתמש בה למטרות לימוד צריכים לקבל רשות. המילה 'להשתמש' מאוד חשובה.
        זה שאתה שומר על פרטיות - זה שמירה על פרטיות במישור אחד. לפרטיות- ולזהות יש עוד מישורים - כמו שאתה יודע - ולא צריך עבורם שם פרטי או משפחה.

        ותוספת:
        זה לא אותו דבר אבל דומה לזה: שלא קוראים קלפים או כל דבר אחר לאנשים שלא בקשו או הסכימו לזה.

  • 7.

    מה עם קריאה בקלפים של מחשב? (ל''ת)

    ?, 11/06/08 16:18

    • מה איתו? אתה רוצה לשלם לו? (ל''ת)

      קלף השוטה, 11/06/08 19:12

      • הצחקת אותי, ובכל זאת, התכוונתי לשאול לדעתו של המחבר בנוגע לקריאה (ל''ת)

        ממוחשבת., 12/06/08 09:42

        • אה. טכני מדי, כוללני, ולא יוצר את ההכונה שהיא מאיחוד כל המרכיבים

          הקיסרית, 12/06/08 13:01

          מי שקורא קלפים, יודע, שהם סוג של אמצעי כדי להתחבר לאינטואיציה, ומחשבה גבוהים יותר. ועל כן כל קלף נקרא במבודד, אבל אין לו ערך ללא תפיסת השלם. ואת זה מחשב, תודה לאל, לא עושה, הוא מציג אוסף של בדידים, מנותקים מהמשמעות הכוללנית. בתור משחק חברתי, זה לא רע, אבל להסתמך על זה_ לא הייתי ממליצה.

  • 6.

    כל הכבוד !! (ל''ת)

    מתענין בתחום, 11/06/08 15:21

  • 5.

    כלל נוסף וחשוב

    יוסי יהלום, 11/06/08 13:27

    הכללים מצוינים והייתי מוסיף עוד אחד:

    הקריאה היא תהליך של ריפוי עבור הקורא ובמיוחד עבור השואל. על הקורא להתייחס לתהליך ככזה, מה שמאפשר לשחרר את האגו ובעיות נוספות בזמן הקריאה. ככל ששני הצדדים יבינו שמדובר בתהליך של ריפוי כך שניהם יפיקו ממנו יותר.

    מאחל הצלחה והנאה לקוראים ולשואלים.

  • 4.

    האתיקה של השקרנים (ל''ת)

    כותרת יותר מתאי, 11/06/08 11:59

  • 3.

    כשהכלבה הפסיכודינמית שלי עושה האו האו, אני מבינה אותה (ל''ת)

    קוראת בכלבים, 11/06/08 11:04

  • 2.

    כללי אתיקה

    פנינה אולי, 11/06/08 11:02

    הדברים שנכתבו חשובים המה במיוחד היות והשוק פרוץ בענין. כמי שעוסקת בתחום גם כן ובנוסף גם בפסיכותרפיה, חשוב לדעתי להוסיף סעיף נוסף המדבר על זכותו של הקורא לבחור את מי לקבל וכיצד עליו להגן על עצמו מפני תגובות בלתי הולמות של שואלים. גם כאן מתפתחים לא פעם יחסי מטפל-מטופל כאשר השואל מגיע עם ציפיות שלא תמיד יכול הקורא למלאן ושאינן רלבנטיות לקריאה עצמה.

  • 1.

    רשימה ראויה לאימוץ (ל''ת)

    ב', 11/06/08 10:47