לא כשלג דאשתקד
בצורת הסקי באירופה מדאיגה את עשרות אלפי הישראלים שפנטזו על חופשת שלג, והזמינו חבילה לשבוע של אקשן בהרים. בינתיים הישראלים עצבניים על סוכני הנסיעות (כי הם לא מוכנים להחזיר להם את הכסף), סוכני הנסיעות מתקוטטים עם העמיתים באירופה (מאותה סיבה), וכולם יחד מביטים השמימה ומתפללים
40 אלף ישראלים היו אמורים להיות חלק בלתי נפרד מפסטיבל הסקי בחו"ל, רובם גולשים המשריינים מבעוד מועד את החופשה ומתכוננים אליה ביסודיות. רבים מהגולשים הם כאלה המכונים "גולשים חוזרים", כלומר כאלה המקפידים שהסקי יהיה חלק בלתי נפרד מלוח הפעילות השנתית שלהם. נוסף על כך, בשנים האחרונות חלה מגמת עלייה קבועה במספר הגולשים בכל שנה.
אלא שהחורף היבש הזה, בינתיים, באירופה, עלול לעלות גם לישראלים לא מעט.

בשנים האחרונות התווספו לרשימת המקומות האטרקטיביים לגולשים הישראלים גם אתרים במדינות כמו רומניה, סלובקיה, בולגריה ואנדורה, כך שלצד החופשות במועדונים היוקרתיים בצרפת, באוסטריה, בשוויץ ובאיטליה, אפשר גם לגלוש במחירים נוחים יותר.
הבעיה של הגולש הישראלי היא בפירוש עמוקה יותר משל עמיתו האירופי, שיכול להיכנס לרכבו ולהגיע למספר יעדי סקי בתוך כמה שעות. הישראלים אמורים להזמין חבילות הכוללות טיסות, העברות, מלונות והשכרת ציוד סקי, ולכן יכולת התמרון שלהם נמוכה יותר. לא הזמנת בזמן - תאבד את מקומך. הזמנת בזמן ומזג האוויר אינו מאפשר גלישה - הביטול יהיה כרוך בתשלום, לעתים אפילו גבוה במיוחד.
"החוק היבש מאפשר לנו לגבות דמי ביטול מלאים, אם הלקוח מחליט לבטל את העסקה שבועיים ופחות ממועד היציאה", מסביר מנהל מחלקת הסקי בקבוצת איסתא, אורן אור, "אבל אנחנו משתדלים מאוד לעזור ככל האפשר. חשוב להבין שבמקרים רבים הכספים כבר הועברו מראש לבעלים של בתי המלון ובתי הדירות, ואותם לא מעניין כלום. יש מדינות ואתרים שבהם גמישים יותר ונוחים, אבל במועדונים
השבועיים הקרובים יהיו רבי משמעות בכל הקשור לעתיד עונת הסקי בחורף הקרוב. חודש דצמבר ייחשב במרבית המקומות כשחון ביותר מבחינת סקי והזמנות. בעלי אתרי הסקי בונים על שלושת החודשים שלאחר מכן, אבל לכמות השלג שתרד בימים הקרובים, אם בכלל, תהיה השפעה מכרעת על היקף ההזמנות.
ספקים רבים התחייבו לרכוש מראש חדרים ושיעורי סקי ללקוחות שלהם, ומאחר שבעסק הזה מתגלגלים מאות מיליוני דולר בכל רחבי אירופה, הדאגה היא אמיתית. אירוני ככל שזה יישמע, הרי שדווקא השנה החלו ההזמנות בישראל מוקדם מהרגיל. סוכנים רבים דיווחו כבר במהלך ספטמבר-אוקטובר על עלייה יוצאת דופן בכמות המטיילים המשריינים מקומות באתרי הסקי.
בשל העובדה שהחופשה מושפעת בצורה מכרעת מתנאי מזג האוויר, סוכנים רבים מדגישים בעת העסקה את השורות הבאות: "אין החברה אחראית לתנאי מזג האוויר באתר, לכמות השלג ולאיכותו". הדבר נועד לכסות גם על האפשרות של מקרים שבהם במשך שבוע שלם מתחוללת באתר הנופש סערה רבתי, המונעת מהגולשים לצאת מפתח המלון.

השבוע, למרות הבצורת, יצאו כמה מאות ישראלים לאתרים - רובם משפחות עם ילדים שהזמינו מראש חבילות לחנוכה, והעדיפו לצאת כרגיל ולקיים את החופשה במועדה, גם אם הכמות והאיכות של השלג במקום אינן אופטימליות.
צריך להדגיש שהגולשים המתחילים ואלה שרמתם בינונית יכולים, במרבית האתרים, לקיים את שיעורי הסקי ואת התרגולים כמעט כרגיל. הבעיה מתחילה כשמדובר בגולשים מקצועיים, אלה שכמות השלג ואיכותו חשובה להם.
באתרים רבים משתמשים ב"תותחי שלג" היוצרים שלג מלאכותי. הפתרון נותן מענה בעיקר לגולשים מתחילים, אבל גם כדי להשתמש ב"תותחי שלג" נדרשים מספר תנאים (בעיקר טמפרטורות נמוכות), ובכל מקרה השלג הנוצר מהם הוא איכותי פחות, ואמור לתת תגבור לשלג הטבעי ולא להחליפו.
מנכ"ל חברת גוליבר, צביקה קרפל, מסביר את אסטרטגיית השיווק שלו בשנים האחרונות: "כבר היו לא מעט מקרים של אי יציבות אקלימית במהלך דצמבר, לכן אני מעדיף להתמקד במכירת חבילות לחודשים ינואר-מארס. רוב הישראלים, כמו גם רוב האירופאים, יוצאים בתאריכים האלה. ולמרות זאת, בהשוואה לשנים קודמות, המצב עד כה בפירוש פחות מעודד. בשנים עברו עבדו מקומות רבים בתפוסות גבוהות במחצית השנייה של דצמבר, השנה זה לא יקרה".
מאחר שישראלים רבים עצרו את תהליך הזמנת החבילות, מעריך קרפל שהמחירים בשבועות הראשונים של ינואר יהיו אטרקטיביים: "להערכתי, ההיצע הגדול הנוכחי יוריד את המחירים בראשית ינואר, אבל בהנחה שהשלג יירד לאחר מכן, התופעה תהיה הפוכה בחודשים פברואר ומארס, מפני שגולשים רבים שלא הזמינו מקומות ודחו את חופשתם, יבקשו לנצל את חודשי החורף, ורמת המחירים תעלה".
כבר כעת אפשר לזהות מגמה של ירידה בעשרה עד 15 אחוזים במחירים למועדוני גלישה באירופה, שבעליהם מנסים בכל דרך לצמצם את ההפסדים הצפויים בשבועות הקרובים. חשוב לציין שמרבית הגולשים הישראלים מכירים היטב את אתרי הסקי, גולשים, אוספים מידע באינטרנט, ונחשבים לצרכנים מתוחכמים. הנטייה שלהם היא לחכות ולקרוא טוב יותר את תמונת מזג האוויר, ורק כשיהיו בטוחים שהאתר המבוקש פעיל וכשיר, הם יזמינו.
מנגד, בגלל המורכבות שבהזמנה ובשל העובדה שחופשת סקי דורשת התארגנות ותיאומים רבים, קשה לחכות לדקה האחרונה וצריך ליטול סיכון כלשהו בעת ביצוע העסקה. כיום אפשר לברר די בקלות את התנאים העכשוויים בכל אתר ואת הצפי לימים הקרובים, אבל אף אחד לא ממש יכול ורוצה להתחייב לחודש-חודשיים קדימה.
מחקרים העוסקים בתופעת התחממות כדור הארץ מנבאים עתיד שחור לאתרים רבים שגובהם פחות מ-2,000 מטר. חוקרים טוענים שמתחמי סקי רבים יידונו לכליה בתוך כמה עשרות שנים, חלקם מסבירים שמה שקורה עכשיו במפה האקלימית הוא רק בגדר הקדמה לבאות.