מנהל מנח"י: יש הסתה בספרי הלימוד במזרח י-ם
דני בר גיורא סוגר שנה בתפקיד ראש מינהל חינוך בעיריית ירושלים. מחר (ה') הוא ינצח על פתיחת שנת הלימודים בעיר, לא לפני שיטפל ב"הרבה פיצ'פקס" שמונחים על שולחנו. ריאיון

בר גיורא היה בעבר מנהל התיכון לאמנויות בעיר, ועם כניסתו לתפקיד עבר לצד האחר של המתרס. המעבר בין התפקידים היה הדרגתי, משום שבטרם מונה לראש מנח"י כיהן בר גיורא כראש מטה היישום וההטמעה של רפורמת "אופק חדש".
החודש משלים בר גיורא את שנתו הראשונה בתפקיד ראש מינהל החינוך - הכולל אחריות הן למערכת החינוך הממלכתית והממלכתית-דתית, הן לזו החרדית והן לחינוך במזרח העיר – ורק כעת הוא מבין שדברים שרואים משם, לא בהכרח רואים מכאן.
"רק כשנכנסתי לתפקיד כראש מנח"י באמת הבנתי כמה עבודה מתבצעת מאחורי הקלעים לפני 1 בספטמבר. מבחוץ לא מרגישים את זה, אבל העבודה רבה וקשה מאוד", הוא מספר.
נותר עוד שבוע לתחילת שנת הלימודים, ונראה שהעבודה קשה מתמיד. "התקופה האחרונה הייתה עמוסה בעבודות שמטרתן לאפשר את פתיחת שנת הלימודים כסדרה, וממש עכשיו אנחנו בפינישים האחרונים", אומר בר גיורא, ומוסיף כי "אמנם יש עוד הרבה עבודה לפנינו, אבל לאט~לאט השולחן מתנקה". עם זאת, עדיין נשארו על השולחן אי אילו דברים לטפל בהם.
"יש הרבה דברים שבאופן עקרוני החלטנו החלטות לגביהם, אבל הם מחייבים עוד מכרזים ועוד היערכות פיזית, ובגדול הרבה פיצ'פקס", הוא מודה. באותה הנשימה הוא ממהר להבטיח כי "השורה התחתונה היא שהכול יהיה בסוף ערוך ומוכן לקלוט את כל תלמידי העיר בתחילת שנת הלימודים. אין שום דבר דרמטי שעוד ניצב לפנינו".
חרף אמירה זו, נראה שבמזרח העיר מתבשלת כבר זמן רב דרמה אמיתית, הן מתחת לפני השטח והן מעליו. הפעם, לשם שינוי, הכוונה היא לא למאבקם של התושבים למען מבנים שישמשו כיתות לימוד – אגב, לטענת בר גיורא "העירייה הגדילה
בשנת הלימודים הקרובה תחל העירייה לפקח על התכנים הנלמדים בבתי הספר מהזרם המוכר שאינו רשמי, בדומה לפיקוח שהיא מנהיגה בספרי הלימוד בבתי הספר העירוניים במזרח העיר. החלטה זו נתקלה בהתנגדות נחרצת מצד תושבי מזרח העיר, ועדויות מהשטח מלמדות שהם לא מתכוונים להבליג עליה בקלות.
"הזרם המוכר שאינו רשמי זוכה למימון מהמדינה בדיוק כמו מערכת החינוך הרשמית", מסביר בר גיורא. "משום כך, בדיוק כפי שמפקחים על הספרים במערכת החינוך הרשמית, הוחלט לבצע פיקוח דומה גם על ספרי החינוך הלא רשמי במימון המדינה.
"לצערי הרב בספרי הלימוד הללו יש הסתה, והמטרה שלנו היא להוציא מהם את התכנים המסיתים. אני חושב שמדובר במהלך נכון ונדע להתמודד עם ההתנגדויות כלפיו, הניצבות לצד התנגדויות לעוד הרבה דברים אחרים. זאת העבודה שלנו".
ואכן, התנגדויות להחלטות ולעניינים שונים בתחום החינוך הן לא עניין זר לעירייה. לדבריו של בר גיורא, "ברור שלעולם יהיו התנגדויות. ההיסטוריה של המין האנושי מלמדת שתמיד כל אחד יקדם אינטרסים ומאוויים משלו, וכדי שיהיה סדר בבלגן צריך שבסופו של דבר למישהו אחד תהיה סמכות להחליט.

"הסמכות הזאת לא עושה אותו חכם יותר מאחרים. החוכמה הגדולה היא לדעת להקשיב לכל הצדדים והקולות ולראות לנגד עיניך את טובת המערכת כולה, על כל האילוצים שמסביב".
לטענתו, "אנחנו קשובים מאוד לתושבים אבל בסופו של דבר צריך לקחת אחריות, ואף פעם אי אפשר להחליט החלטה שכולם יהיו מרוצים ממנה. צריכים לנסות למצוא את שביל הזהב, אבל טענות לעולם יישמעו".
אולי יותר מכל שנה אחרת, השנה החולפת התאפיינה במעורבות - יש שיאמרו יתרה - של הורים לתלמידים בהחלטות של מנח"י ומשרד החינוך. לדידו של בר גיורא, "ההורים הם פרטנר מרכזי וחשוב במערכת ואני מברך על כך. מדובר בשינוי מרענן מהימים שאני הייתי תלמיד וההורים היו מודרים מהמערכת".
למרות הצהרה זו, כשכל אחד מושך לכיוון אחר ולא מוכן לוותר על עמדתו, קשה מאוד להתנהל בין הטיפות: "הנחת העבודה שלי היא שמאחורי כל פנייה למנח"י מסתתרים כנראה כוונה טובה ורצון אמיתי ותמים לעשות טוב", מספר בר גיורא.
עם זאת, הוא מסייג ומוסיף ש"לפעמים באמת יש אנשים שמעניין אותם רק האינטרס הצר שלהם". להשקפתו, "אנשים צריכים להבין שטובת המערכת כולה נבנית בסופו של דבר מטובת הפרטים המרכיבים אותה. המתח בין טובת הכלל לטובת הפרט תמיד יהיה, אבל צריכים להתגבר על כך ואנשים לא צריכים לראות רק את טובתם האישית לנגד עיניהם".
הנתון הבולט ביותר באשר לשנת הלימודים תשע"ב לדידן של מנח"י והעירייה כולה הוא העלייה ברישום לגני הילדים ולבתי הספר היסודיים במערכת החינוך הממלכתית והממלכתית~דתית. העלייה בולטת במיוחד לנוכח הירידה הדרסטית ברישום למערכת חינוך זו בשנים האחרונות, בעוד הביקוש למוסדות הלימוד של החינוך החרדי גדל וגדל.

הפער בין אחוזי הגידול ברישום שתי המערכות עדיין הולך ומעמיק, אך השיפור הקל במצב ההרשמה לחינוך ה"ציוני", כפי שמכנים אותו בעירייה, מעודד עד מאוד את ראשיה ומסב להם גאווה רבה.
"מדובר בבשורה גדולה מאוד, והיא תולדה של המאמץ הגדול לשנות את המאזן הדמוגרפי בעיר", מצהיר בר גיורא. הוא מבטיח כי "לא נחסוך כל מאמץ להמשיך ולהעמיק את המגמות הללו, ואנחנו בהחלט עובדים קשה בשביל זה".
בר גיורא גורס כי מערכת חינוך חזקה היא אחד מהגורמים החשובים ביותר לחיזוק העיר כולה: "פרויקטים רבים בתחום החינוך נועדו להשאיר משפחות צעירות בעיר, וגם למשוך אליה אוכלוסייה חדשה וחזקה. כאלה למשל הם פרויקט הארכת יום הלימודים, שהתאפשר בזכות התרומה של פדרציית ניו יורק והקרן לירושלים, או פרויקט החודש ה-11.
"אלה פרויקטים שמכוונים לצורכיהם של משפחות צעירות בעיר. נוסף לכל יש פרויקטים אחרים, למשל תכנית שמארגנת התנדבות של צעירים מתנדבים בתיכונים, ובין היתר מכוונים לכך שהתיכוניסטים של היום ירצו להישאר בעיר גם בעתיד".
אם להתרכז לרגע בעתיד הקרוב, הקרוב מאוד אפילו, יש בעיה אחרת: טרם ידוע מי יהיו בתי הספר בעיר שכבר בשנת הלימודים הקרובה ייכנסו לרפורמת "עוז לתמורה" במלואה. כשנדרש לסוגיה הבוערת הזו, השיב בר גיורא כי "בשל תפקידי הקודם (ראש מטה יישום והטמעת רפורמת 'אופק חדש' - ע"פ), אני מעורה ומעודכן מאוד בכל מה שקורה בימים אלה עם רפורמת 'עוז לתמורה'. אני חושב שמדובר ברפורמה חשובה ומבורכת, אולם אני יודע שכפי שהיה קשה להסתגל ל'אופק חדש', כך יהיה קשה גם עכשיו.

"אנחנו אכן נתונים ללוח זמנים צר ומצומצם מאוד, ואנחנו מקיימים בימים אלה דיאלוג שוטף עם המנהלים והמורים. אנחנו עדיין לא יודעים מי יהיו בתי הספר שיכנסו במלואם לרפורמה, אבל אנחנו עושים הכל כדי שכמה שיותר בתי ספר יצטרפו אליה עוד השנה. מדובר בתהליך ארוך ותהליך ההצבעה רק התחיל".
על התנגדות לחלק מסעיפי הרפורמה הנשמעת מצד מורים רבים אומר בר גיורא כי "יש הרבה מורים שרוצים לדעת בדיוק על מה הם חותמים, ובצדק רב. בכלל, התברכנו בהרבה מאוד מורים דעתנים בעיר, ובימים אלה אנחנו עסוקים בלתת להם תשובות ומענה לשאלותיהם הרבות".
בר גיורא מדגיש כי "זה לא עניין של התנגדויות; זה עניין של תהליך, וצריך לתת את הכבוד למורים ולצוותי החינוך. אנחנו לא מכריחים אף אחד לעשות משהו בניגוד מוחלט לרצונו ואנחנו בהחלט לא מכוונים אקדח 9 מ"מ לרקתם. מה שכן, עלינו מכוונת מרגמה רצינית, כי 1 לספטמבר נמצא ממש מעבר לפינה".
ממש לאחרונה חזר בר גיורא מחופשה קצרה עם בני משפחתו. "הייתי בפינה שקטה על חוף הים בקפריסין עם המשפחה, מאז נכנסתי לתפקיד הם לא רואים אותי יותר מדיי". לדבריו, "השנה הראשונה בתפקיד הייתה שנה של המון למידה.
"כמו כל שנה ראשונה ללימודים, ממש כמו תלמיד שסיים כיתה א', חוויתי הרבה שינויים, ולצד ההנאה וחדוות הלמידה מדובר בתהליך מורכב ולא פשוט. זה לוקח זמן. לא אתהדר פה בנוצות ואשוויץ בהישגים, גם כי יש הרבה דברים שהתחילו טרם בואי, כמו צמצום הפערים הדיגיטליים והמחשוב בבתי הספר. אלה תהליכים שרק עכשיו מתחילים להניב פירות".
כשנשאל אילו פירות יקצור מחליפו בתפקיד, בר גיורא צוחק. אולי המחשבה על היום שיפרוש מתפקידו רחוקה ממנו. כך או כך הוא מסביר כי "בתקופה זו אנחנו מניעים תהליכים להגדלת המשאבים שעומדים לרשות המערכת.
"נוסף לכך, אנחנו מדגישים את מרכזיותם של מנהלי מוסדות החינוך ומבקשים להרחיב את האוטונומיה שלהם. אנו גם מתמקדים במאמצים לגיוס מורים צעירים לעיר. למשל כשליש ממורי תכנית "חות"ם" (תכנית המכשירה צעירים בוגרי תואר ראשון מצטיינים להוראה בבתי הספר - ע"פ) עבדו השנה בעיר".
אם לסכם, נראה כי אכן עבודה רבה עומדת השנה בפני מנח"י והעומד בראשה. בר גיורא מבקש לנצל את יריית הפתיחה לשנת הלימודים ולאחל לכל הילדים, ההורים, המורים והמנהלים שנת לימודים טובה ומוצלחת". לגוף שהוא עומד בראשו הוא מאחל כי הוא "יזכה לאפשר למנהלי המוסדות ולצוותים לבצע את עבודתם על הצד הטוב ביותר, ושהם יידעו שאנחנו פה בשבילם".








נא להמתין לטעינת התגובות





