מסתמן: הפעלת הרכבת הקלה תידחה בגלל הרמדאן

בעוד שבועיים אמורה הרכבת הקלה להתחיל סוף-סוף לנסוע, אבל המשטרה מבקשת לדחות את נסיעת הבכורה בגלל הרמדאן. תדירות הנסיעות תהיה נמוכה מהמתוכנן, הרפורמה במערך האוטובוסים תידחה ובמשרד התחבורה מסתמכים על אפליקציה לסמארטפון. אשרי המאמין

מאיה הורודניצ'אנו | 7/8/2011 11:11 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
רק לפני חודש הכריזו "סיטיפס" והמדינה כי הרכבת הקלה צפויה לצאת לדרכה בשעה טובה ביום שישי, 19 באוגוסט. התאריך המיוחל עומד בפתח, אך האם הדבר שתושבי העיר חיכו לו זמן רב כל כך, הפעלת הרכבת הקלה באופן מסחרי – אכן יתרחש בעוד שבועיים? לא ברור.
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים לע''מ


לפי גורם המעורה בנושא, המשטרה טוענת כי תהיה בעיה לחנוך את הרכבת ביום שישי בחודש הרמדאן, והחלטה סופית בנושא טרם נקבעה.

כזכור, לפני כמה חודשים נתקלו המתכננים  בבעיה אחרת בתאריך ההפעלה; הם קבעו את הנסיעה הראשונה ל~8 באוגוסט, אך אז התגלה שבתאריך זה חל צום תשעה באב, והוחלט לדחות את ההפעלה בשבוע.

במשטרה אומרים השבוע כי "המשטרה המליצה לדחות את הפעלת הרכבת ליום ראשון בשל הגעתם של עשרות אלפי מתפללים מוסלמים לעיר העתיקה לתפילת יום שישי הראשון של הרמדאן. המתפללים יחצו בדרכם את נתיב נסיעתה של הרכבת, וכדי למנוע פגיעה בנפש או ברכוש ולהרגיל אט-אט את הציבור המוסלמי לנסיעת הרכבת, היא תופעל החל מיום ראשון כמתוכנן".

קשה לספור את הדחיות, העיכובים והשינויים שנרשמו בפרויקט הרכבת הקלה מאז יציאתו לדרך. כמעט עשר שנים עברו מאז תחילת העבודות, ותושבי העיר נוכחו לגלות שהרכבת היא הכול חוץ מקלה. כבר עשור הם נאלצים לסבול שיפוצים והריסות של כבישים ומדרכות, שינויים בהסדרי התחבורה, חסימות כבישים למעבר תחבורה ציבורית ופרטית ועומסי תנועה בלתי פוסקים.

לפיכך אין זה מפתיע כי רבים כבר מחכים להפעלתה בקוצר

רוח. ציפיית התושבים מתבטאת היטב בתורים הארוכים המתפתלים לפני דוכני חלוקת כרטיס הרב-קו, אשר יאפשר נסיעה ברכבת וגם באוטובוסים ברחבי העיר.

עד לאחרונה רק בעלי תעודת זהות יכלו לרכוש את הכרטיס, דבר שהקשה על העובדים הזרים לרכוש אותו. לאחרונה אישר משרד התחבורה מכירה באמצעות דרכונים, אך עם זאת, לפחות בשלב זה הם לא מקנים הנחות לקשישים, לילדים ולזכאים אחרים, בניגוד לתעודת הזהות.

תדירות נמוכה

אף שהזכיינית אינה ערוכה לחלוטין, קרב היום שהתושבים יוכלו להשתמש ברכבת. עם זאת, לא ברור אם הם יהיו מעוניינים בכך; לדברי גורם בעירייה, בשלב ההפעלה הראשון תצא רכבת כל כתשע דקות, כלומר בתדירות נמוכה בחצי מן המתוכנן. נוסף לכך יש לזכור גם כי הרמזורים לאורך הנתיב אינם נותנים עדיפות לרכבת, ומשך הנסיעה יהיה כפול מן הזמן המתוכנן.

הרכבת הקלה ברחוב יפו בירושלים
הרכבת הקלה ברחוב יפו בירושלים צילום: שימי נכטיילר

לתושבי פסגת זאב למשל ייקח כ~50 דקות להגיע לתחנה המרכזית, והנסיעה מפסגת זאב לתחנה בהר הרצל תימשך כשעה וחצי. בימים האחרונים החלה "סיטיפס" בהחלפת הרמזורים והטמעת התוכנה הנותנת עדיפות לרכבת באזור פסגת זאב. בעשרה צמתים כבר הותקנו רמזורים חדשים, והשבוע החלו לבדוק את חלקם בזמן אמת.

בשנים האחרונות תכננו אנשי צוות אב לתחבורה מערך חדש לקווי האוטובוס בעיר, והוא צפוי להתחיל לפעול עם כניסתה של הרכבת לשירות. המטרה היא שהרכבת תהיה ציר התחבורה המרכזי בעיר, וקווי האוטובוסים השונים יובילו מהשכונות לתחנות הרכבות ומהן.

אך השבוע נשמעו בנושא קולות אחרים. "הרכבת הקלה לא תבוא במקום אוטובוסים, כמו שחשבנו בתחילה, אלא תתווסף למערך הקיים", אמר המשנה למנכ"ל משרד התחבורה אלכס לנגר בוועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה.

הוועדה התכנסה השבוע כדי לדון בשינויים בתחבורה הציבורית בעיר, ובמהלכה נציג משרד האוצר הסביר כי המשמעות הכספית של השארת מערך הקווים הישן על כנו היא עוד 30 מיליון שקלים בשנה. לדברי גורם המעורה בפרויקט, "רק ביום שרמת השירות ברכבת תגיע לרמה הנדרשת אפשר יהיה לבטל קווים ולבצע שינויים".

בתכנית אב לתחבורה אומרים השבוע כי הם מתכוננים היטב לנושא זה זמן רב, וכי הם מגבשים תכניות הסברה ויוציאו עדכונים בנושא השינוי במערך הקווים זמן רב מראש.

לצד זאת הם מפעילים צוות שמכין אפליקציה לטלפונים סלולריים מתקדמים המסבירה את מערך התחבורה החדש, וכך כל אחד יוכל לדעת איזה קו עליו לקחת ומתי הוא מגיע – בתנאי שיש ברשותו סמאטרפון כמובן. מנגד נמצאים התושבים- אלה חוששים מן השינויים הצפויים, ותמהים על כך ששבועיים לפני הפעלת הרכבת הם טרם קיבלו באופן מסודר מידע על כל הקווים והשינויים הצפויים.

עובדות בשטח

עובדים המתקנים את הריצוף לאורך תוואי הרכבת, ברחוב יפו בפרט, הוא מראה שכיח בעיר. נראה שהעובדים באפודים הכתומים יישארו חלק מחיי התושבים, משום שעבודות התיקון יימשכו כנראה גם בשלבי ההפעלה הראשונים. "אוטובוסים נסעו על הריצוף והוא נשבר, לכן צריך תיקונים", אומר גורם הבקיא בנושא. כידוע, כל תיקון עולה כסף שמגיע מהמדינה, כלומר מהתושבים. 

אם לסכם עד כה, נראה כי במקרים רבים הרכבת לא תייעל את הנסיעה עבור התושבים. לדברי גורם המעורה בנושא, נראה שאנשים ייסעו בה בעיקר בגלל הסקרנות. כמו כן לדבריו "אנשים שירצו להגיע מהר הרצל לשוק למשל יעדיפו להגיע לרחוב יפו ברכבת מאשר להגיע דרך אגריפס באוטובוס".

"נראה כי העירייה רוצה לקבוע עובדות בשטח, ועשתה הכול כדי שהתושבים יוכלו להתחיל להשתמש ברכבת", אומר גורם בעירייה. "אבל כרגע התושבים יוכלו רק לראות מה הרכבת מציעה לנוסע, מבחינת נוחות הנסיעה והקיבולת של הרכבת, ולדמיין מה יהיה בעוד חודשיים". כנראה עשר שנים לא הספיקו להשלים את הפרויקט במלואו.

אף שהתקווה נראית באופק, יש גם מי שמתנגד באופן מוחלט לרכבת וחושב שגם עכשיו כדאי לבטל את כל הפרויקט. כיומרס מלכאן, נציג ועד סוחרי מרכז העיר, אמר השבוע בוועדה כי "הרכבת הקלה נולדה בחטא וסופה שתיקבר בחטא. הוועדה עצמה ביקשה ממשרד התחבורה לאפשר לאוטובוסים לנסוע על תוואי הרכבת הקלה, מכיכר הדווידקה עד אחרי שוק מחנה יהודה, כדי להקל בעומס התנועה ברחובות הסמוכים".

בוועדה עלה עוד נושא שמטריד רבים: החשש מפגיעה של הרכבת בהולכי רגל. מספרים שונים נזרקו באוויר, וההערכות מדברות על כ-30 הרוגים בשנה. כבר עכשיו, שכשהרכבת בעיצומן של נסיעות המבחן, ניתן לראות במדרחוב יפו אנשים שהולכים על תוואי הרכבת ואף מכוניות שנוסעות לאורך הפסים.

הרכבת הקלה
הרכבת הקלה  צילום: פלאש 90

גם מראה של רכבים התקועים בצמתים שהרכבת עוברת בהם, בשל עומסי תנועה וסיבות אחרות, אינו נדיר. עד כה הספיקה הרכבת להיות מעורבת בכמה תאונות, אף שחלקן אולי שלא באשמתה. האחרונה בהן אירעה בתחילת השבוע, ולפי "סיטיפס" הגורם לה היה נסיעה של רכב פרטי באור אדום.

מחברת "סיטיפס" נמסר בתגובה כי "'סיטיפס' ערוכה להפעלת הרכבת הקלה ב~19 באוגוסט 2011, כפי שקבעו הבוררים בפרויקט. כפי שדרשה המדינה, בשלב ראשון הרכבת תפעל גם ללא עדיפות מלאה ברמזורים. רמזורי העדיפות שטרם הותקנו יותקנו תוך כדי תנועה, כך שהמערכת תלך ותשתפר והזמנים יתקצרו עד להפעלתה המיטבית של הרכבת".

 מהעירייה נמסר בתגובה כי "על פי החלטת הבוררים, תאריך ההפעלה של הרכבת במתכונת ההרצה הוא 19 באוגוסט 2011. ההחלטה הסופית תיקבע בהתאם לכלל הגורמים, וביניהם משטרת ישראל. בשלב ההרצה הוחלט במשרד התחבורה כי ייערכו שינויים מינימליים בלבד במערך התחבורה הכולל, כדי לאפשר לאוטובוסים להוריד נוסעים בתחנות סמוכות לתחנות הרכבת הקלה. עם ההפעלה המלאה של הרכבת, ייערך קמפיין הסברה אינפורמטיבי נרחב,  ובו יוסברו השינויים הכוללים במערך התחבורה. נשקיע בקמפיין משאבים ואמצעים רבים, כדי להגיע לכל בית בעיר".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "הרכבת הקלה תחל לפעול באופן חלקי ביום א', 21 באוגוסט. העירייה תעניק עדיפות לרכבת הקלה ברמזורים באמצעות מרכז ניהול תנועה ירושלים (מנת"י), עד ש'סיטיפס' תשלים את התקנת התוכנות החכמות ברמזורי הרכבת, ואלה יעניקו לה עדיפות אוטומטית. בתקופת הביניים תארך הנסיעה בין קצוות העיר עד 60 דקות, ועם התקנת התוכנות והרמזורים החכמים תארך הנסיעה כ-43 דקות.

"בקרוב יחל מסע הסברה בקרב תושבי העיר, שיכלול הסברים על שיטת ההפעלה, שינויי קווים, שיפורים במערך המידע האלקטרוני, תחנות חדשות, קווים מהירים ועוד. יש להדגיש כי כל מערך האוטובוסים ימשיך לפעול כסדרו עד אשר תגיע הרכבת הקלה לרמת שירות גבוהה ומדויקת. הפעלה מסחרית מלאה של הרכבת הקלה תייתר את מעברם של קווי אוטובוס רבים ברחוב אגריפס".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/local/jerusalem/ -->