הלקסיקון המלא לרפורמה בתחבורה הציבורית

לרגל הפעימה השנייה ברה-ארגון התחבורה הציבורית שמושקת בימים אלה, "זמן תל אביב" מגיש: מילון הרפורמה שייתן לכם את התשובות לכל התהיות. כלומר, אלה שהצלחנו למצוא

עינת טורס | 4/7/2011 7:38 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
א

אמיר, רותי - ראש מינהל תחבורה ציבורית בחברת נתיבי איילון, מתכננת הרפורמה.

אחד ביולי - התאריך בו החלה הרפורמה, ולקראתו התחלתם לאגור מפות ולנסות לפענח אותן במטרה להבין איך לעזאזל מגיעים לדיזנגוף סנטר? הצעתנו: לחטוף דייל (ע"ע) לכלוא אותו בביתכם עד שישפוך את כל מה שהוא יודע.
 
נוסעים מבולבלים ביום השלישי לרפורמה
נוסעים מבולבלים ביום השלישי לרפורמה צילום: ראובן קסטרו

אזורים - כחלק מהרפורמה חולק גוש דן לשלושה אזורים: אזור 1 - תל אביב רבתי (כולל גם את רמת גן, בני ברק, גבעתיים, חולון, בת ים וראשון לציון); אזור 21 - השרון (רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא והוד השרון); אזור 22 - ראש העין. אזור 1 עצמו חולק לאזורי משנה. כך למשל אזור 1 בתוך אזור 1 הוא צפון מערב תל אביב, אזור 2 הוא צפון מזרח העיר, אזור 4 הוא צפון רמת גן, ואזור 10 הוא דרום מזרח תל אביב.

ב

באס ליין - אתר האינטרנט בו ניתן ללמוד על השינויים שנעשו במטרה לעשות קצר סדר בבלגן: Busline.co.il. עם זאת, גם אחרי שיטוט באתר כנראה תיוותרו עם הרבה שאלות. מניסיון.

ג

גיוון האוכלוסייה - שיעור הנסיעה בתחבורה הציבורית ירד במהלך השנים, למרות גידול משמעותי בתושבים, והאוטובוס הפך לכלי התחבורה העיקרי של ילדים, קשישים, חיילים, סטודנטים ועובדים זרים. מתכנני הרפורמה מבקשים לשנות זאת, ולהפוך את האוטובוסים לכלי תחבורה יום-יומי של כלל שכבות האוכלוסייה. אם נשות עסקים יכולות לנסוע בתחתית במנהטן, אז הן יכולות גם כאן. אם גברים בחליפות נצפים בשדרות רוטשילד על אופניים, אז הם ייסעו גם באוטובוס. כך, לפחות מקווים.

ד

דן - בתל אביב, "דן" היא החברה העיקרית המפעילה קווים בתוך העיר ובסביבתה, ולכן בקווי האוטובוס שלה יבוצעו רוב השינויים. אליה מצטרפות החבותר "אגד", "מטרופולין" ו"קווים", שאת השינויים שיבוצעו בקווים שלהן ירגישו בעיקר בערים אחרות ולא בתל אביב.

דיילים - 2,000 דיילים ימתינו בתחנות האוטובוס ברחבי העיר ויספרו לנוסעים המודאגים לאן נעלמה התחנה שלהם (ע"ע).

ה

התחנה הישנה - היית הולך לתחנה הישנה? אז זהו, שכבר לא. עיקר הבעיה ברפורמה הוא התושבים שהתרגלו לכך שהאוטובוס עובר להם מתחת לבית או בצד השני של הכביש, ועכשיו צריכים ללכת ברגל לתחנה שתמוקם בצירים מרכזיים יותר. בנתיבי איילון מסבירים כי צריך לספוג כמה אנשים לא מרוצים ושזה חלק מכל תהליך שינוי שברמה הכללית ייטיב עם הרוב. אתם בתגובה תצטרכו לספוג הליכה של רבע שעה בשרב, בעלייה, עם השקיות של הסופר.

הארכת שעות הפעילות - אף שחלק מהקווים שפעלו לפני צאת השבת (ע"ע) יתחילו את פעילותם מאוחר יותר, ככלל אמורה הרפורמה ליצור מצב של הגברת זמינות הקווים ושעות פעילותם. קווים שעד היום הפסיקו לפעול סביב השעה שמונה בערב ייסעו ברציפות משש בבוקר עד חצות.

ו

ועדי שכונות -רותי אמיר (ע"ע) סיפרה בריאיון למוסף "עסקים" של מעריב כי בשבע השנים האחרונות היא קיימה יותר מ-70 מפגשים עם ועדי שכונות ואזרחים. לכל ועד שכונה דרישות משלו - במקום אחד מעוניינים שהאוטובוסים יגיעו לכל פינה, במקום אחר רוצים לצמצם בתנועת האוטובוסים בתוך השכונה. לעומת זאת, תושבים דוחים את הטענה שהתייעצו אתם, וטוענים כי פגישות מקריות עם ועדי שכונות אינן הליך שיתוף מסודר. הדבר הוביל ללא מעט מחאה (ע"ע) המלווה את השקת הרפורמה.

זקנים, חולים, נכים - עיקר הנוסעים בתחבורה הציבורית כיום, ועיקר הנפגעים מהרפורמה.

ח

חמישים ותשעה - מספר קווי האוטובוס שייסעו בעיר על פי המערך החדש. על פי המערך הישן, אגב, נסעו בעיר 82 קווים. מספר הנסיעות היומי באוטובוסים צפוי לגדול בשבעה אחוזים.

חניה - בעקבות הרפורמה יהפוך הנתיב הימני ברחוב אבן גבירול לנתיב תחבורה ציבורית, וכבר בשבועות האחרונים היה קשה לפספס את השלטים האוסרים על הנהגים להחנות לאורך הנתיב, פרט לשעות הלילה. ימים יגידו כמה זמן וכמה גרירות של רכבים צריך בשביל לגזול מתל-אביבי את החניה שלו, אבל השאלה הקריטית יותר היא - באמת לא נוכל יותר לעמוד בחניה כפולה בשביל לקחת טייק אווי מהג'ירף או בשביל לקנות סיגריות?

חולדאי, רון - העברת האחריות התכופה והמתוקשרת בין ראש העיר רון חולדאי לבין משרד התחבורה יכולה להסביר כמה דברים על ההתמהמהות בהוצאה לפועל של הפרויקט ובכמות המידע של הציבור עליו. מנכ"ל משרד התחבורה אלכס לנגר התבטא בחריפות לא אחת בנושא פתיחתם ההדרגתית והאטית למדי של נתיבי התחבורה הציבורית

וטען כי חולדאי לא הסכים "לשחרר" נתיבים.

חולדאי, מנגד, טען שהבעיה טמונה בהתנהלות משרד התחבורה משום שהוא מתמקד רק בתל אביב בלי לדאוג לנתיבים בין-עירוניים המובילים אל העיר. חולדאי אינו מסתיר את הפקפוק שלו בהצלחת הרפורמה, ונשמע כבר אומר כי הוא אינו תולה בה ציפיות רבות.
 
רון חולדאי
רון חולדאי  צילום: רענן כהן

חופשי-חודשי - מינוי חודשי. לכל אזור (ע"ע) חופשי-חודשי משלו עם תעריף שונה. חופשי-חודשי באזור המרכזי (אזור 1) יעלה 227 שקלים. ניתן לרכוש גם חופשי-חודשי לנסיעה בכל האזורים במחיר 248 שקלים.

ט

טיומקין, משה - ראש רשות התחבורה, התנועה והחניה בעירייה. לא ברור לגמרי מה מידת השפעתו ומעורבותו ברפורמה, אבל מה שבטוח: כל תושב או ועד שכונה לא מרוצה מוצא את עצמו בפגישה בעירייה עם טיומקין, ורק על כך מגיע לו שנזכיר אותו.

י

ירוק - מדובר במשוואה פשוטה. יותר אנשים נוסעים באוטובוס, פחות אנשים נוסעים במכונית. יותר כבישים מרכזיים הופכים לנתיבי תחבורה ציבורית, פחות אנשים נוסעים במכונית. פחות נסיעות בעיר, פחות חיפושי חניה, פחות פקקים פחות זיהום אוויר. ולאלה שבכל זאת נאחזים ברכבם הפרטי - את תנחומינו תמצאו באות ר'.

כ

כרטיס חכם - החלפת הקווים התדירה שתתבצע בשל קווי המזלג (ע"ע) הצריכה גם שינוי בשיטת התשלום. הכרטוס החכם, משמעותו שבעלות של כרטיס אחד יהיה ניתן לנוע בחופשיות בין הקווים באותו אזור במשך 90 דקות. את הכרטיס החכם יהיה ניתן להטעין מחדש והוא יגיע בשתי תצורות: כרטיס אישי (עם תמונה) וכרטיס אנונימי (לנוסעים מזדמנים, כמו תיירים).

ל

לונדון (וניו יורק, פריז, אמסטרדם...) - התחבורה הציבורית המפותחת במדינות אירופה, שכוללת גם רכבת תחתית וגם מערכת אוטובוסים מתוחכמת, היא חלק בלתי נפרד מחיי התושבים בדרכם לעבודה, לפגישה, לקניות או לביתם. התיירות המפותחת במקומות אלה תלויה לא מעט בתחבורה ציבורית נוחה ונגישה. לישראל לקח יותר מ-60 שנה להבין שעד הגעת הרכבת המיוחלת (אי-שם בשנת 4000) כדאי להקים גם בתל אביב מערכת תחבורה שתמנע המתנה של חצי שעה לאוטובוס ואז נסיעה של עוד שעה בזמן שהוא נכנס לתוך הרחוב הצר, מגיע למכולת, מסתובב, עוצר ליד בית הכנסת ומקנח במתנ"ס. נסו לדמיין לעצמכם סיטואציה דומה במנהטן, ככל הנראה לא תצליחו.

מ

מזלגות - זהו שמה של השיטה שתגרום לכם לעלות ולרדת מאוטובוס הרבה יותר מפעם אחת בדרככם אל היעד. "קווי מזלג", שיטה מקובלת ברכבות באירופה, משמעותם שהאוטובוס נוסע בצירים ראשיים של העיר (דרך נמיר, אבן גבירול וכדומה), ולקראת סיום הנסיעה מתפצל לשלושה קווים שגם מקבלים שמות דומים. הקווים המפוצלים נכנסים לעומקן של השכונות והרחובות הקטנים יותר. המינוס: גם המעברים בין הקווים לא יהיו צמודים ויצריכו הליכה של כמה מאות מטרים.

מצלמות - חמש מצלמות יפוזרו בנתיבי התחבורה הציבורית, ובהם הנתיבים החדשים בקינג ג'ורג'(ע"ע) ובאבן גבירול, הכול על מנת שנהג הרכב הפרטי יפסיק עם ההרגל המגונה של נסיעה בנתיבים לא לו. בהזדמנות זו, מה לגבי מצלמות בשבילי האופניים למניעת ערבוב עם הולכי הרגל?

מחאה - הקוטג' לימד אותנו שיש דבר כזה "חרם צרכנים". האם זה יהיה גם עתידם של האוטובוסים? קשה להאמין. אבל מלבד להחרים אותם, התושבים עשו כמעט כל דבר אפשרי. הסטודנטים ברמת אביב טוענים כי יתקשו להגיע לאוניברסיטה, הקשישים בהדר יוסף מתלוננים על ביטול הקווים שנכנסים לעומקי השכונה, תושבי גבעתיים וגם ראש העיר נגד ביטול קו 45, תושבי יפו יוצאים להפגין נגד ביטול קו 46, תושבי שכונת המשתלה דווקא מהתמרדו על ההפך - יותר מדי קווים שעוברים ליד השכונה ומסכנים את ילדיהם, וכמובן יש את הגוף שמרכז את המחאה בשביל כולם - "תחבורה בדרך שלנו".
 

נוסעים באוטובוס
נוסעים באוטובוס צילום: אמיר מאירי

במילה אחת: פאניקה. המחאה, אגב, הגיעה לשיאים חדשים בכנס מיוחד שנערך בשבוע שעבר בבית ציוני אמריקה. "כל דבר שביקשנו - אמרו לנו לא. שלושה ימים לפני הרפורמה ואנחנו לא יודעים שום דבר, או איך נגיע ממקום למקום", אלה תלונות שחזרו והטיחו תושבים זועמים בפני אלכס לנגר (ע"ע חולדאי, רון) שבשלב מסוים התייאש וירד מהבמה.

נ

נת"צים - בדומה לרחוב אבן גבירול (ע"ע חניה), גם ברחובות קרליבך, יצחק אלחנן והשחר יהפוך אחד מהנתיבים לנת"צ ברוב שעות היום. בקרליבך יהפוך נתיב אחד לנת"צ בשני כיווני הנסיעה - לכיוון רחוב מנחם בגין ולכיוון רחוב אבן גבירול. ביצחק אלחנן יהיה נת"צ עד רחוב הכרמל ותהיה אסורה הפנייה ימינה לרחוב השחר. מי שהתרגל לנסוע משם לרחוב אחד העם - יצטרך להתרגל למעקף חדש דרך רחובות מונטיפיורי והרצל. בנת"צ זה גם תותקן אחת ממצלמות האכיפה החדשות (ע"ע).

ס

סטודנטים - על אף המגמה לגוון את הנוסעים באוטובוס (ע"ע), עדיין יש להודות כי הצרכנים העיקריים של השירות היו ויישארו הסטודנטים. ציבור הסטודנטים העיקר שצפוי להיפגע הוא זה שמתגורר סביב העיר (רמת גן, גבעתיים), בדרום העיר (יד אליהו, שכונת התקווה, כפר שלם). קצת חבל כי בדיוק בימים אלה העירייה עמלה על תכנית הטבות שתעודד סטודנטים לעבור להתגורר בשכונות הדרום.

ע

עשור - משך התקופה שבה עובדים על הרפורמה בתחבורה הציבורית בנתיבי איילון.

עשרים ושבע - לא מדובר בקו היחיד שבוטל במסגרת הרפורמה, אך בהחלט בקו שעשה הכי הרבה רעש. הקו, שהוביל מרחבי העיר אל אוניברסיטת תל אביב ובחזרה, שירת לא רק סטודנטים, אלא גם חלק נכבד מתושבי רמת אביב שביקשו להגיע לנקודות מרכזיות בעיר. לקו 27 מצטרפים הקווים 74, 45, 46, 86, 13 ) בחלקו(, 20, 28, 32 ועוד רבים וטובים, או רבים ולא כל כך טובים, שיבוטלו גם הם.
 

רחוב קינג ג'ורג'
רחוב קינג ג'ורג'  צילום: אלי דסה

אם איתרתם את הקו הקבוע שלכם ברשימה והוצפתם בהלה, כדאי לסייג ולומר כי לרבים מהקווים יש תחליפים שאולי לא יעברו בדיוק באותם מקומות אבל אמורים, כך מבטיחים לנו, לשפר את הרגלי הנסיעה.

פ

פעימה שנייה - הרפורמה בתחבורה הציבורית מחולקת לארבע פעימות, שהן למעשה ארבעה שלבי ביצוע היוצאים לפועל בתקופות שונות. הפעימה הראשונה התרחשה באוגוסט שעבר וכללה מספר מועט של שינויי קווים ואת הפיכתו של חלק מרחוב קינג ג'ורג' לנת"צ. הפעימה השנייה היא החלק המשמעותי ביותר בתכנית, וכוללת את רוב השינויים בקווי האוטובוס באזור המרכזי של גוש דן ואת פתיחת כל הנת"צים המתוכננים (ע"ע). הפעימה השלישית תתבצע במהלך 2012, ותכלול אזורים כמו פתח תקווה, בקעת אונו ורמת השרון. הפעימה הרביעית תתבצע במהלך 2013, וכוללת קווים בין-עירוניים ופרוורים רחוקים יותר.

צ

צאת השבת - הקווים 1, 9 ו-61 עוברים בקרבת בתי חולים, ולכן במסגרת "הסדר בתי החולים" ניתן להם אישור מיוחד לאורך השנים  להתחיל לפעול מספר שעות לפני צאת השבת (סביב השעה 18:30). בעקבות הרפורמה הם יתחילו את פעילותם בשבת סביב השעה 20:30. משמעות הדבר שתושבים מחולון, רמת גן ודרום-מזרח תל אביב לא יוכלו להגיע לאזור בתי החולים עד השעה תשע בערב. קווים אחרים שאינם בהסדר, כמו קו 39, 42 ו-7, לא יפעלו במוצ"ש בכלל.

ק

קינג ג'ורג' - מבין כל הנת"צים האחרים (ע"ע), הנת"צ בקינג ג'ורג' ראוי לקטגוריה מיוחדת שכן מ-1 ביולי הרחוב נסגר כמעט לכל אורכו לתנועת כלי רכב פרטיים. במסגרת הפעימה הראשונה של התכנית הפך קינג ג'ורג' לנת"צ רק בחלקו הדרום-מערבי שעות מסוימות, אך כעת יהפוך הכביש לנת"צ גם מכיכר מסריק עד אלנבי. משמעות הדבר היא שאם אתם גרים באזור, תיאלצו למצוא את עצמכם מאלתרים דרך כלשהי להגיע לקרבת הבית דרך הרחובות הצדדיים, שסביר להניח שעומדי להיות מאוד פקוקים. במחשבה שנייה, אולי תעברו דירה.

ר

רכבים פרטיים - כל מי שקשור לרכב שלו גם במשך היום ומתקשה להשאירו מאחור, ייתקל במצוקת תנועה וחניה קשה ובמחירים המאמירים בחניונים - במיוחד לאור כל הנת"צים האלה שנפתחים בכל מקום. העיר הזו כבר לא קאר פריינדלי.

ש

שלוש דקות - מקסימום ארבע. זה, על פי מתכנני הרפורמה, זמן ההמתנה המשוער בתחנה להגעת אוטובוס. כשדוחקים אותם לפינה, מודים בנתיבי איילון שהגעה של קו עלולה לקחת גם חמש או שש דקות בשעות פקוקות, אבל לא 20 דקות או חצי שעה כפי שלוקח היום. נקווה שהם צודקים כי יעילותם של קווי המזלג תלויה בכך.
 

אוטובוסים
אוטובוסים  צילום: ראובן קסטרו

שש ארבעים - המחיר של כרטיס חכם לנסיעה בתוך תל אביב רבתי (עלייה של 40 אגורות). עבור נסיעה לאזור אחר (למשל אזור השרון) תיאלצו להיפרד מעשרה שקלים (חמישה שקלים פחות מהיום). בכרטיס בעלות זו ניתן לדלג בין כמה קווים וכמה חברות במשך 90 דקות - לא כל כך הרבה בארצנו הפקוקה. בתום פרק זמן זה תצטרכו לשלם שוב.

שמונה עשר מיליון - הסכום שהשקיע משרד התחבורה על ההסברה של התכנית, שכוללת מערך הדרכות לעובדי החברה, סדנאות לנהגים, מוקד שירות, דיילי הסברה, פרסום ושיווק ועוד. ואחרי כל זה, עדיין קשה למצוא תושב שיודע מה בדיוק קורה עם הקו שבו הוא נוסע מדי בוקר לעבודה. האם הוא מתבטל? האם הוא משנה את מסלולו? האם הוא מתפצל באמצע הדרך? האם הוא הופך לחללית וטס למדינה נורמלית בה יש רכבת?

 ת

תקווה - נסיים בנימה אופטימית. למרות הספקות, התלונות והחששות, אנחנו באמת רוצים להאמין שתכנית שעליה עמלים מומחי התחבורה הגדולים ביותר במשך יותר מעשר שנים חייבת להיות טובה. מערכת אוטובוסים חכמה היא צעד ראשון בדרך למודרניזציה, וצריכה להוות יריית פתיחה לרכבת קלה, רכבת תחתית, מערכת מסועפת של שבילי אופניים וחניוני ענק תת-קרקעיים בפאתי העיר.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/local/center/ -->