בזמן שקניתם: המנקים בקניון מלחה נלחמים על זכויותיהם

עובדי הניקיון והשמירה בקניון מלחה בירושלים, בשיתוף עמותת "במעגלי צדק", יוצאים למאבק בחברת הקבלן "סער ביטחון" על הפגיעה לכאורה בזכויותיהם. הנהלת הקניון: קיבלנו אישורים מעורך דין החברה ורואה חשבון החברה לקיום זכויות העובדים. "סער בטחון": החברה קיימה ומקיימת את הוראות הדין ותמיד דאגה לרווחת עובדיה

אלי אושרוב | 22/3/2011 7:26 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בדיקת עמותת "במעגלי צדק" חושפת הפרות חמורות בתנאי ההעסקה של עובדי הניקיון והשמירה בקניון מלחה, מקבוצת "עזריאלי". מבדיקה של כעשרים תלושי משכורת של העובדים, המועסקים על ידי חברת הקבלן "סער ביטחון", עולות טענות קשות להפרה לכאורה של זכויות עובדים תוך שימוש בתרגילים שנוקט המעסיק כדי להרוויח יותר על גב העובדים. בעקבות הממצאים, מתכננים אנשי העמותה לצאת ביום חמישי להפגנה נגד מה שהם מכנים עשיקת העובדים בקניון.
 
קניון מלחה
קניון מלחה צילום ארכיון: פלאש 90

לטענת העמותה, בין הממצאים התגלה מקרה שבו באחד החודשים עבד אחד מעובדי הניקיון יותר מ-250 שעות, בזמן שעל פי חוק בחודש עבודה יש 186 שעות בלבד.  מכאן שהעובד היה צריך לקבל שכר עבור שעות נוספות, אולם בפועל הוא קיבל רק שכר מינימום - 20.70 לכל שעה.

במקרה אחר נחשפה שיטה לשלילת כסף מהעובדים על ידי "פיצול" מספר שעות העבודה שלהם בחודש, כך שתשולם להם פנסיה רק על חלק מהשעות. לידי "זמן ירושלים" הגיעו עדויות מתועדות על אי צבירה של ימי חופשה, הפרשות נמוכות מדיי לפיצויים ולפנסיה ועוד.

לדברי מאבטח לשעבר בקניון (השם שמור במערכת), החברה מפתה את העובדים בשכר "גבוה" לפני שהם מתחילים לעבוד, אך בפועל מחשבת אותו באופן אחר: "דברו איתי על שכר של 23 שקל לשעה", מספר העובד. "בתלוש המשכורת ראיתי שהשכר מורכב ממינימום ואת ההפרש קיבלתי כשעות נוספות באופן גלובלי, במקום לשלם לי את השעות נוספות כמו שצריך". בשיטה זו גם הסכום המופרש לקרן הפנסיה הוא על פי שכר המינימום. כאשר חברה מעסיקה מאות עובדי ניקיון ושמירה, ברור מדוע משתלם לפעול בצורה הזו. העובד לא פנה למנהליו, אלא בחר להתפטר ולפנות לסיוע לעמותת "במעגלי צדק".
המגעים העלו חרס

ההפגנה היא רק צעד אחרון בשרשרת לאחר שכל המגעים בין הנהלת הקניון ובין "במעגלי צדק" העלו חרס. לבקשת העמותה, מנכ"ל הקניון גדעון אברהמי הסכים לבדוק את הטענות במהלך 2010. אולם לטענתה אברהמי חזר אליהם עם תשובה ולפיה רואה החשבון של חברת "סער ביטחון" עצמה בדק את הטענות והגיע למסקנה כי אין אמת בדברים. במעגלי צדק דחו את הבדיקה, בין השאר בטענה כי אינה אובייקטיבית ומאז מסרב אברהמי להיפגש עם העמותה.

יעל וולפנזון, מ"במעגלי צדק", מסרה בתגובה: "צר לנו שהנהלת הקניון בוחרת לטמון ראשה בחול במקום לקחת אחריות לעושק עובדים מתמשך המתרחש תחת חסותה. שבנו וקראנו להנהלת הקניון להיפגש עמנו, מאחר שאנו רואים בהם אחראים ישירים לשמירה על זכויות העובדים בתחום הקניון".

מנהל הקניון אברהמי מסר בתגובה: "הנהלת קניון ירושלים רואה לעצמה חובה מקצועית ומוסרית לוודא שזכויות עובדים בכלל ועובדי חברות קבלן בפרט יישמרו בקפידה ועל פי חוק. אשר על כן מיד עם קבלת הפניה הראשונה של עמותת 'במעגלי צדק', מנכ"ל הקניון נפגש גם נפגש עם נציגי העמותה, בניגוד לטענתם שסירבתי להיפגש עמם. עוד בטרם הפגישה וגם לאחריה הנהלת הקניון ביצעה ומבצעת בדיקות מטעמה כדי לוודא שזכויות העובדים נשמרות כחוק.

"ההנהלה עיגנה בהסכם ההתקשרות עם חברת סער את דרישתה לקיום זכויות העובדים על פי חוק. יתרה מזאת, הנהלת הקניון דרשה וקיבלה אישורים מטעם עורך דין החברה ורואה חשבון החברה לקיום זכויות העובדים. נוסף לכך, הוצגו בפני הנהלת הקניון דוחות ביקורת של משרד התמ"ת המבטאים ביקורת מטעמם. העמותה סירבה להיענות לבקשת המנכ"ל להציג בפניו נתונים המעידים על הפרת זכויות

וזאת בנימוקים של דיסקרטיות.

"אשר על כן, אמירתם שדוח הועבר למנכ"ל איננה נכונה בלשון המעטה. המנכ"ל הציע פעם ופעמיים בעל פה ובכתב לנציגי העמותה להיפגש עם הנהלת סער כדי לקבל תשובות ענייניות לטענותיהם, אך הוא נענה בסירוב. אין לי ספק כי כוונות העמותה הן טובות, אך בהיעדר נכונות להצגת עובדות כלשהן חוששני שבמקרה דנן נציגי העמותה טועים ומטעים".

תגובת "במעגלי צדק" לדבריו של אברמי: "אכן נפגש איתנו מנכ"ל מלחה בחודש מאי והבטיח לבדוק את הדברים. בחודש אוקטובר נמסר לנו כי הדברים נבדקו ביסודיות רבה וזכויות העובדים אינן מקופחות. אנו תוהים איך בדיקה כל כך 'יסודית' לא העלתה שזכויות העובדים אכן מופרות באופן תדיר. אם מנכ"ל מלחה היה מוכן לפגוש בנו בשנית, היינו מוכיחים אותו על טעותו".

מטעם היועץ המשפטי של חברת "סער ביטחון" נמסר כי "'סער בטחון בע"מ' מספקת שירותי אבטחה לקניון מלחה מזה תקופה ארוכה, ובמהלכה תמיד קיימה ומקיימת את הוראות הדין ותמיד דאגה לרווחת עובדיה. לא ניתן להתייחס לטענות כלליות ולא מבוססות שלכאורה נטענו בעילום שם. אנו רואים בעובדינו הון אנושי חשוב ודלתה של הנהלת החברה תמיד פתוחה לכלל עובדיה. יש להצר על כך שנציגי העמותה בחרו שלא לפנות לחברה כדי לערוך בירור לגופו של עניין בטרם העלו טענות לא מבוססות. על פניו אין בסיס חוקי או משפטי לטענות שהעלתה עמותה, וטענותיה נוגדות את הוראות החוק השונות וההסכם הקיבוצי בענף השמירה. מיותר לציין שככל שיחליט העיתון לפרסם דברי שקר לא מבוססים, בטרם ערך בדיקה מקיפה וממצה, סער תעמוד על פיצוי בגין מלוא הנזקים שייגרמו לה כתוצאה מפרסום זה".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/local/jerusalem/ -->