מבוא העיר: כך תיראה הכניסה לירושלים בשנת 2016

קניון חדש שייבנה במתחם בנייני האומה, מרכז קונגרסים בקנה מידה בין-לאומי, מלונות חדשים שיוקמו לצד חניון ענק ומנהרה לרכבים פרטיים. כל הפרטים על תכנית "רובע מבוא העיר" להסבת מרחב הכניסה לעיר ל"רובע עירוני עסקי שוקק ופעיל"

עמרי מניב | 12/1/2011 7:16 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: ירושלים
מתחם בילויים וכנסים ענק, כולל קניון, ייבנה במתחם בנייני האומה. כך עולה מפרטי תכנית פיתוח הכניסה לעיר, שהגיעו השבוע לידי "זמן ירושלים" ונחשפת כאן לראשונה. על פי התכנית, המתחם יכלול בין השאר 2,000 מקומות חניה ו-1,200 חדרי מלון. אולם ההרצאות בבנייני האומה ייהרס ועל חורבותיו יוקם מרכז קונגרסים בקנה מידה בין-לאומי, שיהיה מוקד משיכה לעיר.
 
הכניסה לירושלים
הכניסה לירושלים הדמיה: פרחי צפיר אדריכלים

על פי התכנית, תשתית התחבורה באזור כולו תותאם לפיתוח המאסיבי של המתחם, כאשר שני קווים של הרכבת הקלה צפויים לעבור באזור זה, על ציר שז"ר המשודרג מעל תחנת הרכבת הכבדה, שתמוקם 80 מ' תחת האדמה. על פי התכנית, הרכבים הפרטיים שיגיעו לעיר מכביש מספר אחת ייכנסו אליה דרך מנהרה תת קרקעית שתוקם. כמו כן יסללו באזור שבילי אופניים.

למעשה יוקם "רובע מבוא העיר" כ"רובע עירוני עסקי שוקק ופעיל, המשלב בינוי אינטנסיבי של שימושים מעורבים לתעסוקה, מסחר, מלונאות ותרבות, בדגש על מרחב ציבורי איכותי". רחוב שז"ר עצמו יונמך ותיאסר בו נסיעה ברכב פרטי. המעבר ברחוב יתאפשר באמצעות הרכבת הקלה, שני נתיבי אופניים ומסלולי הליכה.

על פי פרטי התכנית, הכוונה היא לתת "העדפה להולכי הרגל, באופן המאפשר להם שהייה נוחה, מוגנת, מרתקת ופעילה". לצד הכביש המחודש תוקם "כיכר הרובע" ו"שדרות הגשר", שיהיו "מרחב עירוני פתוח בשטח של כשמונה דונם מוקף בניינים רבי קומות לתעסוקה ולמלונאות".

החלק המסחרי יכלול 63,000 מ"ר, מתוכם קניון חדש שיוקם בחזית בנייני האומה, שיכלול 28,000 מ"ר. לשם השוואה, קניון מלחה, הקניון הגדול באזור ירושלים, בבעלות דוד עזריאלי, כולל 39,000 מ"ר. גורם המעורב בפרויקט מציין כי "עזריאלי כבר הביע התעניינות רבה באפשרות לרכוש את הקניון".

בשבוע שעבר יצאה התכנית לדרך בישיבה שנערכה בעניין בעירייה בין נציגי העירייה, משרד האוצר ומשרד התחבורה, לאחר שכבר הוצגה לראשונה בחודש שעבר לגורמים השונים. היעד שהוצב לסיום התוכנית זהה לתאריך שבו אמור להתחיל לפעול קו הרכבת הכבדה בין ירושלים לתל אביב, דהיינו שנת 2016. 

הרעיון העומד בבסיס התאמת המועדים הוא שאיפת הגורמים המעורבים בתכנית להיות ערוכים להיווצרות תחנה מרכזית חדשה ברחוב שז"ר, ולהתאימה לצרכים שייגזרו מצפי גבוה של אנשים שיגיעו למקום ברכבת, ולא לבצע עבודות חפירה ובנייה על הרחוב המרכזי ותחתיו לאחר השקת קו הרכבת
ספדי יעצב

הקניון והחלקים המסחריים הם רק חלק מהתכנית להסבת בנייני האומה למרכז קונגרסים, שעל פי יוזמי התכנית יהיה מהמובילים בעולם. הכוונה היא לפתח מתחם שיאפשר לכנס בעיר קונגרסים בין-לאומיים בתחומים שונים.
 

בנייני האומה בירושלים
בנייני האומה בירושלים הדמיה: פרחי צפיר אדריכלים
על פי התכנית, יהרסו חלקים במתכונת הנוכחית של בנייני האומה, ואולם הכנסים, אולם טדי, יעוצב מחדש על ידי האדריכל משה ספדי. פעילות התרבות במקום תשתרע על שטח של מאה אלף מ"ר, כשכאמור בבנייני האומה יוקמו גם משרדים ומלונאות. 

האפשרות לרובע שוקק הולכי רגל ותחבורה ציבורית אמורה להתאפשר באמצעות מנהרת מעבר לרכבים הפרטיים, שיעברו תחת רחוב שז"ר בכניסה לעיר וביציאה ממנה. כל התנועה שמגיעה מגינות סחרוב תיכנס מתחת לאדמה ותצא ברחוב בן צבי.

רוב רובה של הישיבה האחרונה עסק בצרכי החניון התת קרקעי, שצפוי להיבנות תחת רחוב שזר. חניון שז"ר "מתוכנן לאלף מקומות חנייה לחניון 'חנה וסע' ועוד אלף מקומות חנייה עבור
הציבור, סך הכול 2,000 מקומות חנייה", נכתב בתכנית.

כעת בוחנים שתי אלטרנטיבות: מנהור, שיספק ערובה לעמידה בלוחות הזמנים של החניון, או חפירה וקירוי, שיחסוך כסף רב. בכל מקרה, קודם ייבנה החניון ורק לאחר מכן תיעשה הפרדה מפלסית, הנמכת רחוב שז"ר ופיתוחו.

על פי הערכות, עלות הפרויקט, עלות פיתוח החניון, צפויה להיות 330 מיליון שקלים, ואילו עלות ביצוע ההפרדה המפלסית והנמכת הרחוב צפויות לעלות 200 מיליון שקלים. עם זאת, בעירייה ובמינהל מקרקעי ישראל מעריכים כי עד שנת 2017 יכניס הפרויקט 600 מיליון שקלים, 507 מיליון שקלים למינהל מתזרים ההכנסות למינהל ו-108 מיליון שקלים תזרים הצפוי מהיטלי השבחה.   

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/local/jerusalem/ -->