בקרוב בתל אביב: שישה שבילי אופניים חדשים
בשורה לרוכבי האופניים בתל אביב: שישה פרויקטים לסלילת שבילי אופניים ברחבי העיר יבוצעו במהלך 2011. בתכנון: שבילים בפנקס, קיבוץ גלויות, דרך נמיר ושינקין

ילד רוכב על אופניים בתל אביב צילום: אמיר מאירי
בין הפרויקטים, שעל פי הערכות בעירייה עלותם צפויה להיות כ-30 מיליון שקלים, כלולים חיבור של אבן גבירול עם דרך נמיר באמצעות שביל בפנקס; קטע ראשון של שביל אופניים במזרח קיבוץ גלויות (עבודה שתכלול גם גינון ותאורת רחוב חדשה); ושביל ארוך מיגאל אלון במזרח ועד החשמונאים דרך יצחק שדה וקרליבך.
כמו כן על דרך נמיר ייסלל שביל ארוך במיוחד מרחוב איינשטיין עד צומת גלילות, ובעירייה מנסים לקדם את חיבורו לשבילי המשך דרך הרצליה עד נתניה, בתיאום עם מע"צ. שביל נוסף הוא השביל ברחוב שינקין, שיהיה דו-כיווני.
מרבית השבילים יעברו בכביש, אך חלקם ישאירו את הרוכבים על המדרכה לצד הולכי הרגל, כשההפרדה תסומן בסלילת אספלט. פרויקט אחד המעורר התנגדות הוא ההרחבה של השביל המפורד במשה דיין, למקטע בין ההגנה ללה גווארדיה.
לדברי חבר המועצה אהרון מדואל (עיר לכולנו), המשמש גם יושב ראש ועד תושבי כפר שלם, שביל האופניים הקיים במשה דיין כמעט אינו נמצא בשימוש, ומלבד היותו מסוכן לרוכבים ולרכבים חונים, הוא גורם האטה קשה בתנועת המכוניות בכביש. "הארכת השביל תחמיר את זיהום האוויר בשל הפקקים שייווצרו ברחוב", טוען מדואל. "משה דיין הוא ציר עורקי מרכזי, והיה צריך לעשות בו נתיב לתחבורה ציבורית במקום".
המוני אנשים יכנסו למעגל הרוכבים
ראש רשות התחבורה העירונית, ד"ר משה טיומקין, מבהיר כי בעירייה למדו מהטעויות שנעשו בסלילת השביל במשה דיין, והמשכו יבוא על חשבון חלק מאי-התנועה, ולא מהכביש. "צריך גם לזכור שלפני שנתיים תושבים באזור פחדו שמשה דיין יהפוך לאוטוסטרדה, המשך של כביש 1", אומר טיומקין, "הצרנו את הכביש כדי להפוך אותו לציר מקומי".
בעמותת "ישראל בשביל אופניים" בירכו השבוע על התכניות החדשות של העירייה, ובעיקר על הכוונה לחבר חלקים שונים
של העיר, שכן עד כה מרבית השבילים לא יצרו רצף. בעמותה גם מעודדים את העירייה להגביר את קצב העבודות לקראת השקת מערך השכרת האופניים העירוני, הצפויה כבר במרץ הקרוב.
"פרויקט ההשכרה יאפשר לכל מי שיש לו 240 שקל לשנה לרכוב, וזה יכניס למעגל הרוכבים עוד המוני אנשים שכיום נמנעים בכלל מלהגיע לתל אביב או מרכיבה על אופניים", אומר מנהל העמותה יותם אביזוהר. "זה אתגר לא פשוט, ואני מקווה שהעירייה נערכת להתמודד עמו".