מודיעין: כל הפרויקטים שמרגיזים את התושבים

צומת שילת הפקוק תמיד, מגרש הכדורגל הקטן, המגדלים בכניסה לעיר וכביש 4 שעשוי להרוס חורש טבעי, הם רק חלק מהפרויקטים העירוניים שסופגים ביקורת רבה מצד התושבים. האם באמת אין ברירה אחרת?

דנה יופה | 26/9/2010 16:02 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
צומת שילת
צומת שילת צילום: דנה יופה
הפקק התמידי בצומת שילת

הכניסה למודיעין דרך צומת שילת הפכה בשנים האחרונות לסיוט מתמשך. בבוקר עומדת התנועה בעיקר מכיוון היציאה ממודיעין ומגוש היישובים לפיד, כפר האורנים וקריית ספר, ואילו בשעות אחר הצהריים מתרכז העומס בפנייה למודיעין ולשילת מכל הכיוונים.

נהגים שהצליחו להיחלץ מהפקקים של תל אביב וממחסום מכבים העמוס מגלים כי הגישה

למודיעין וסביבותיה פקוקה, וכי עליהם לעמוד בפקקים עוד דקות ארוכות עד שיגיעו הביתה. ההבטחות שנשמעות לאורך השנים להקמת מחלף בכביש, שאמור לפתור את הבעיה המעיקה, עוד לא נכנסו לשלב הביצוע.

הבשורות הרעות הן שלפחות עד 2013 לא צפוי כל שינוי, וגם אז, מדובר רק בתכנונים. העיר מתרחבת ומתאכלסת והפקקים בעינם עומדים.

הכניסה לישפרו סנטר

אמנם החיבור לכביש 431 הקל עלינו את החיים ואת הגישה לאיזורים רבים, אבל כתוצאה מכך כדי להגיע ממודיעין לאזור ישפרו סנטר (אזור המלאכה), יש צורך לבצע עיקוף משמעותי. ולא פחות חמור מזה, נהגים שלא מכירים את האזור עשויים בסבירות גבוהה מאוד לטעות בדרך.

כיום הכניסה לאזור המלאכה מתאפשרת בסמוך לתחנת הרכבת פאתי מודיעין, דרך תחנת הדלק פז אל תוך אזור המלאכה. חשוב לציין כי לא מדובר בשינויים זמניים אלא בתכנון הקבע של צירי הגישה באזור לשנים הקרובות.

מגדלי המריבה בכניסה לעיר

כל מי שנכנס לעיר לא יכול לפספס את המגדלים ברחוב החשמונאים, המקבלים את פני הבאים בסמוך לקניון. מדובר על תשעה מגדלים המחוברים בניהם בקשתות, הכוללים יותר מ-600 יחידות דיור של חברת י.ח דימרי.
 

מגדלי דימרי בכניסה למודיעין
מגדלי דימרי בכניסה למודיעין צילום: דנה יופה
על פי התכנון המקורי, דגם בנייה זה היה אמור להמשיך עד לכניסה לעיר ולכלול 1,200 יחידות דיור נוספות על הקיים כיום.

לתושבים שלא נמנים על חובבי מאסת הבנייה ישנן בשורות טובות: על פי התכנון החדש שיוצג בפני הוועדה המקומית, יופחת היקף הבנייה העתידי ב-45 אחוז, כך שמספר הדירות הכולל יסתכם ב-617, והן ייבנו על ידי קבלן שייבחר במכרז.

גם גובה המגדלים ירד בהתאם למבנה הטופוגרפי של השטח, כאשר בסמוך לבניינים הקיימים היום ייבנו מגדלים בגובה תשע קומות ועד הכניסה לעיר ירד גובה המבנים בהדרגה עד לשש קומות, ולבסוף יגיע לגובה של שלוש קומות בסמוך לכניסה לרחוב עמק האלה.

המתכננים הגישו תכנון הכולל חיבור חלקי של הקשתות בין הבניינים כדי לשמור על סימטריה תכנונית, אך בעירייה פועלים לצמצום מספר הקשתות והחיבורים, ואף מנסים להימנע מכך לגמרי. מאחורי המגדלים, בכניסות לשכונות המגנים והנביאים ייבנו יחידות דיור צמודות קרקע.

מהעירייה נמסר בנושא: "כחלק מתכנון השדרה והפרויקט לפיתוח הכניסה לעיר עליו הכריז ראש העיר עם תחילת תפקידו, יתבצע טיפול נופי שיכלול שתי שדרות של עצים וגינון משני צידי הכביש על ידי הקבלן המבצע של הפרויקט.

"במפרדה שבין שני הכבישים תבצע העירייה גינון ופיתוח שיחלו בקרוב, לצד הזזת עמוד החשמל בסמוך לצומת שילת, דבר שייתן מראה ירוק, אחיד ומרשים לכניסה לעיר ולאורך השדרה הראשית.   בהמשך לפיתוח שדרות החשמונאים ייצא בעוד כחודשיים מכרז לביצוע שיקוע כביש הנסיעה של השדרה מתחת לכיכר התחבורה במרכז העיר (לגובה 5-) לשם מעבר חלק של תנועה מאזור הכניסה לעיר אל חלקה הדרומי לכיוון שכונות משואה, השבטים ומוריה אל היציאה מהעיר אל כביש 3 לכיוון לטרון".

מה מסתירים מאיתנו בכביש 4?

מי מאיתנו לא ביקר ביער בן שמן, היער הגדול, המהווה מקום מפלט משאון העיר? בסופי שבוע, בשבתות ובחגים מתמלא היער במנגליסטים, רוכבי אופניים וסתם מטיילים שנהנים מהירוק ליד הבית.
אולם כביש 4 העירוני שקורם עור ועפר בימים אלה ממש, מאיים לפגוע בשטחי יער נרחבים, בצמחייה ובבעלי החיים, ולנתק את תושבי מודיעין מהיער. הכביש, המופיע בתוכנית המתאר של מודיעין שאושרה לפני כמה שנים, אמור לחבר בין כביש 431 לבין איזור התעסוקה (ליגד סנטר).
 

דקלה בן יעקב
דקלה בן יעקב צילום: זמן מודיעין

"מטרת הכביש היא לאפשר גישה נוחה יותר לאיזור התעסוקה ועל ידי כך פיתוח איזור התעסוקה", מסבירה דקלה בן יעקב, מנהלת קהילת מודיעין של החברה להגנת הטבע. "החיבור של איזור התעסוקה לכביש 431 הוא חשוב, אבל תלוי איך עושים אותו", היא מבהירה.

בן יעקב מסבירה כי קידום החלק הדרומי של הכביש בעייתי מאוד: "קודם כל תוכנית הכביש מיושנת. התוכנית אושרה לפני 12 שנה ועל פי נתוני תנועה ישנים. לחלקו הדרומי של הכביש לא נערך תכנון מפורט, המאפשר התייחסות לנושאים הסביבתיים. ציבור התושבים במודיעין ובאיזור לא היה שותף בהליך התכנון.

"סוגיות חשובות במיוחד, כמו התוואי המדויק של הכביש, כיצד תמוזער הפגיעה בטבע ובערכי המורשת בשטח, מה יהיו מאפייני הגשר שיחצה את נחל ענבה, והאם הכביש יהיה מואר וישפיע כך על השטח הפתוח, לא היו פתוחות לדיון ולהשפעה של הציבור".

בן יעקב מדגישה כי במוקד המחלוקת עומד החשש שקידום חלקו הדרומי של הכביש, הכולל הצבת הגשר מעל פארק ענבה ובניית צומת בזווית של 90 מעלות, יובילו לקביעת עובדות בשטח גם לגבי חלקו הצפוני של הכביש, שטרם תוכנן. "אם חושבים לשנות את החלק הצפוני של הכביש, כך שיעבור דרך יער בן שמן עד כביש 443, אז יש לשנות את התיכנון של החלק הדרומי כבר עכשיו בהתאם", היא מתריעה.

יש שיגידו שחייבים עוד מקומות עבודה בעיר וכי המטרה מקדשת את האמצעים.
"הבאת תעסוקה לעיר מודיעין היא אבן דרך חשובה בהפיכתה של מודיעין לעיר יעילה המספקת עבודה לתושביה ולסביבתה. אבל אסור שאיזור תעסוקה זה, המוגדר 'איזור תעסוקה ירוק', יוביל לסלילת כביש הרסני המתוכנן בהליך מקוצר, אשר יגרום נזק סביבתי, ימנע את זכותם של התושבים להשפיע על התכנון, ויקבע עובדות בשטח להמשכו הצפוני של הכביש".

החברה להגנת הטבע וועד הארגונים למען הסביבה במודיעין, ממשיכים לנסות ולערב את הציבור ומקיימים "אלטרנטבע" – הפנינג ללא תשלום לכל המשפחה, הנערך בסימן הקריאה לשינוי תכנית כביש 4 במודיעין.

האירוע יתקיים בבקעת הנזירים בצמוד ליער בן שמן בשבת, 16.10, בין השעות 10:00-14:00

גבעת התיתורה עדיין בסכנה

גבעת התיתורה, כמו גבעות נוספות בעיר, מהווה חלק מרשת של "טבע עירוני". על גבעת התיתורה  צומח טבעי עשיר, אוכלוסיית בעלי חיים מגוונת ושפע נקודות התיישבות הפרושות על פני היסטוריה של אלפי שנים. אלה כוללות טראסות חקלאיות, בורות מים עתיקים, גתות, בתי בד ועוד. גבעת התיתורה היא המקום שבו ילדי העיר יכולים ללמוד על הטבע העוטף אותם ולהתרשם באופן בלתי אמצעי מההסטוריה של האיזור. תושביה הבוגרים של העיר יכולים למצוא בגבעה מפלט של שלווה ממרוץ היום-יום.
 

כבשן סיד.
כבשן סיד. צילום: זמן מודיעין

בן יעקב מעדכנת כי נכון להיום עדיין תקפה תוכנית הבנייה המציעה לבנות בלב גבעת התיתורה כ-800 יחידות דיור. "זאת על אף החלטת הוועדה המקומית מספטמבר 2008 לביטול הבנייה ולהגשת תוכנית חלופית תוך 90 יום מקבלת ההחלטה", מסבירה בן יעקב. "אנו מקווים כי החלטה זו תמומש והעירייה תגיש למוסדות התכנון תוכנית לביטול הבנייה על גבעת התיתורה והפיכתה לפארק טבע עירוני פתוח לקהל כפי שהצהירה לפני כשנתיים".

דרוש אצטדיון

בשנת 2006, אחרי שנים בהן עמד מיותם ושימש בפועל ארגז חול שכונתי, החליטה העירייה לשתול במגרש הכדורגל בשכונת השמשוני דשא סינטטי בעלות של מיליון ו-300 אלף שקל. החברה הכלכלית החליטה לשדרג את המקום באמצעות הגדלת המגרש, בניית טריבונות שיכללו 500 מקומות וכן באמצעות הדשא הסינתטי.

כיום מגרש הכדורגל משמש את שחקניה הצעירים של מודיעין, אולם רבים טוענים כי המגרש לא מספק עיר בסדר גודל של 76 אלף תושבים, וכי יש לבנות בעיר אצטדיון משוכלל.

ל', אחד מפעילי הספורט בעיר, טוען בלהט כי זהו הפרויקט הבא שחייבים לפתח בעיר: "אני יודע שאצטדיון ספורט עומד על הפרק כיוון שלפני כמה חודשים ראש העיר ביבס סייר בנס ציונה כדי לראות את האצטדיון שלהם. אם שם אפשר, אז למה לא אצלנו? ואנחנו עוד קרובים יחסית לשדה התעופה, כלומר הרבה נבחרות שמגיעות למחנה אימונים יוכלו לבוא אלינו".

מה רע במגרש שיש לנו עכשיו?
"אין כל רע אבל זה ממש לא מספיק. המגרש משמש קבוצה בליגה ג' וקבוצות נוער, אך לא יותר מזה. העיר חייבת אצטדיון ספורט שמתאים לשנות ה-2000 ומגרש כדורגל קטן ממש לא מספיק לנו".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/local/jerusalem/ -->