להנמיך את הכיכר, לבטל את החניון

מור גלבוע קורא לכם להצטרף לתושבי תל אביב הדורשים להנמיך את כיכר דיזנגוף, אבל לא במסגרת הטרנד של בניית חניון תת קרקעי מתחתיה. כי אין מצוקת חניה אמיתית וכי אחרת כל כיכר וכל גינה יהפכו מתישהו למכסה של חניון

מור גלבוע | 20/6/2010 16:24 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כבר למעלה משנה שאני מוביל את מאבק התושבים בתל אביב-יפו להורדתה של כיכר דיזנגוף חזרה למפלס הרחוב, וזאת ללא בנייה של חניון בשטחה, לאחר שתורד. כמו רבים, גם אני יודע שבטרם הוגבהה, הייתה הכיכר הומה אדם ושוקקת חיים, מוקד משיכה להמונים - הסמל של תל אביב ושל "העיר הלבנה". אין ספק שכיכר דיזנגוף הייתה ונשארה סמל.
 
כיכר דיזנגוף
כיכר דיזנגוף צילום ארכיון: נאור רהב

בסוף שנות ה-70, עם הגבהתה, הפכה הכיכר סמל לזמנים חדשים:  כלי הרכב  משלו בכיפה והערצה למתכת המבריקה הייתה בשיאה. הולכי הרגל נדחקו הצידה והועלו על הגשר כדי שלא יפריעו למכוניות להאיץ ככה בסבבה.  אם תרצו הפכה הכיכר להיות סמל לאג'נדה חדשה: מכוניותin  הולכי רגל out.

אבל הולכי הרגל לא ממש התלהבו. טוב, בהתחלה אולי הם קצת התלהבו, אבל אחרי הבאז הראשוני די מהר נמאס להם לשבת ככה למעלה, מנותקים ממפלס הרחוב ומכל האקשן למטה. גם השטחים התחתונים של הכיכר נפגעו אנושות במשך הזמן, והמסחר הדרדר מאד.

אחרי שנים של דיבורים בדבר הטעות שנעשתה, התחייבה ב-2003 עיריית תל אביב לאונסק"ו שתוריד ותשחזר את הכיכר. ב-2007 היא גם הצהירה כי בכוונתה לעשות זאת. לצורך הבדיקות וההכנות תוקצבו שלושה מיליון שקלים. בין היתר נעשתה בדיקה תחבורתית שהראתה באופן חד משמעי כי גם בנפחי התנועה הקיימים אין שום מניעה להוריד את הכיכר ללא גרימת עומסי תנועה ופקקים.

נכון להיום, אנו למדים כי באמתחתה של העירייה תוכנית קונקרטית להקים חניון בן שתי קומות ובו 270 מקומות חניה, מתחת לכיכר לאחר שתורד. אם ממשיכים לחפש את הסמליות אז לא צריך ללכת
רחוק, שכן אחד הטרנדים החזקים בתל אביב של שנות האלפיים הוא לבנות חניונים מתחת לשטחים ציבוריים וכיכרות. אין ספק שבהיעדר פתרונות אמיתיים לבעיית התחבורה בעיר, פתרונות שייתנו מענה אמיתי למצוקת החניה, כולל פיתוח תחבורה ציבורית יעילה, מהירה ואמינה, כל כיכר וכל גינה יהיו תחת האיום להיהפך מתישהו למכסה של חניון. אנחנו כמובן נמשיך להפסיד מרחבים ציבוריים ירוקים ובמקומם נקבל בדיוק את ההיפך: הרבה בטון ומרחבים לא איכותיים ולא מזמינים.

לצערנו, עידן העדפת כלי הרכב על פני הולכי הרגל עוד מושל בכיפה התל-אביבית וגם גורלה של כיכר דיזנגוף, לאחר שתורד, נמצא בסכנה.

חניון מתחת לכיכר דיזנגוף הוא לא רק מסוכן בכך שיחמיר את זיהום האוויר, הרעש והפגיעה הסביבתית במרכז העיר ובאיזור הכיכר, אלא הוא בעיקר מיותר כי אין באמת מצוקת חניה בחניונים הקיימים מסביב לכיכר. וזה עוד בלי לקחת בחשבון את אלפי מקומות החניה החדשים שמתוכננים להיבנות בסמוך לכיכר.

משיחות שערכנו עם הנהלת חניון בית כלל הסמוך, עולה כי בכל רגע נתון ישנם בין 200 ל-300 מקומות חניה פנויים בחניון. גם חניון דיזנגוף סנטר, בן 1,100 מקומות החניה, אינו מלא עד למיכסתו וההערכה כי רוב הזמן הוא עומד על תפוסה של 75 אחוז. זה אומר שבאופן קבוע ישנם  לפחות 500 מקומות חניה פנויים במרחק נגיעה מהכיכר, וזה עוד לפני שלוקחים בחשבון את החניונים החדשים. אבסורד? לא הגיוני? מעוות? אולי זה מה שכיכר דיזנגוף תסמל מעתה והלאה. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. אתם מוזמנים להצטרף אלינו.


הכותב, מור גלבוע, מוביל את "החזית להורדת כיכר דיזנגוף". מחר (ב') בשעה 18:00 תקיים החזית הפגנה מול ישיבת המועצה במרכז עינב נגד תוכנית החניון ובעד הורדת הכיכר תוך הליך של שיתוף הציבור.
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

צילום: .

nrg מעריב מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים