הפרקליטות לחצה, והכנס בנושא הגנה משפטית לבדואים בוטל
כנס אקדמי בו גובשו דרכי הגנה משפטית על האוכלוסייה הבדואית בנגב, נסגר בפני אנשי הפרקליטות ועורר את זעם פרקליט המחוז. בשל הלחץ ביטלה אונ' בן גוריון את הדיון. הפעילים זועמים: גם הפרקליטות לא משתפת אותנו בדיונים על הריסת בתים

כפר בדואי בנגב. לכפר המצולם אין קשר לכתבה צילום: יהודה לחיאני
היום הראשון בכנס היה פתוח לכל ועבר ללא תקריות מיוחדות, אולם היום השני, שמטרתו הוגדרה כגיבוש תוכניות פעולה כדי לסנגר על הבדואים בנושא חוק המקרקעין, היה למוזמנים בלבד ובו מצאו עצמם נצידי הפרקליטות להפתעתם בחוץ.
העובדה כי נמנע מנציגי הפרקליטות להשתתף ביום בעל הנושא הנפיץ גררה תגובה חריפה של איתי בר, פרקליט מחוז הדרום (אזרחי). "לפי תוכנית הכנס יכללו ביום השני מושבים... לדיון מעמיק בהתפתחויות האחרונות בסוגיה של ערביי הנגב במטרה לנסח אסטרטגיית סנגור לעתיד", כתב בר לנשיאת האוניברסיטה פרופ' רבקה כרמי.
"תמוהה העובדה כי האוניברסיטה הזוכה למימון ממשלתי, נותנת חסות אקדמית, אכסניה ואפשר שגם מימון מיוחד ליום מגמתי בו ישתתפו אך ורק מוזמנים שביניהם 'פעילים מארגונים', ושכל מטרתו לגבש אסטרטגיות סנגור, דהיינו, אסטרטגיה לפעילות משפטית כנגד רשויות המדינה. כל זאת כאשר דלתות המפגש סגורות בפני הציבור.
"אבקש לדעת מהי מדיניות המוסד באשר לארגון כנסים סגורים, שכל מטרתם זרה לפעילות אקדמית של ממש ואינם אלא לצורך היערכות העצמה ושכלול של פעילות משפטית נגד המדינה בתחומים שונים, תוך כדי שלילת פומביות הדיון האקדמי".
בעקבות דבריו החריפים של הפרקליט הבכיר, החליטה האוניברסיטה שלא לקיים בתחומה את היום השני של הכנס. וזה הועבר למקום אחר. "היום השני של הכנס מתקיים מחוץ לאוניברסיטה ואינו באחריותה", נמסר ל-nrg מטעם האוניברסיטה.
"אנו רואים בחומרה את התערבותו הכוחנית של הפרקליט"
אלא שבכך עוררה האוניברסיטה את זעמם של מארגני ומשתתפי הכנס, הטוענים כי אין כל פסול בעריכת כנס בדלתיים סגורות.

אוניברסיטת בן גוריון. הלחץ השפיע צילום: דיאגו מיטלברג
ד"ר סולימאן אבו באדר, מנהל מרכז רוברט ארנו לחקר החברה הבדואית והתפתחותה באוניברסיטה אמר: "הזמנו לכינוס בן יומיים והמטרה הייתה דיון בענייני קרקעות ושירותים. כתבנו שהיום השני הוא רק למוזמנים, ומוזר לנו שהאוניברסיטה נכנעה ללחץ של הפרקליטות ומנעה מאיתנו לקיים את היום השני בתוך האוניברסיטה.
"בפרקליטות המדינה מתכננים איך להרוס לנו בתים, אז אי אפשר לשתף אותם כמו שהם אינם משתפים אותנו בדיונים שלהם על הריסת הבתים שלנו".
פעילים נוספים נדהמו גם הם מפנייתו של פרקליט המחוז. "אנו רואים בחומרה רבה את התערבותו הכוחנית של הפרקליט בפעילות לגיטימית, מקובלת וחשובה של ארגונים חברתיים ואנשי אקדמיה", נמסר מטעם מארגני הכנס.
"בניגוד לנטען במכתב, יומו הראשון של הכנס היה פתוח לציבור הרחב. נציגי הפרקליטות ומשרדי הממשלה שחלקם נכחו בקהל
אף הוזמנו לשאת דברים בכנס ומסיבות השמורות עמם סרבו. לעומתם, הממונה לשעבר על מחוז הדרום במשרד הפנים נעתר להזמנה ובכנס נשמעו מגוון דעות בנושא.
"היום השני הוקדש מראש לצורך קיום סדנא בת מספר משתתפים מוגבל, בעיקר בהשתתפות נציגי ארגונים, ובדומה לסדנאות רבות אחרות שנערכות באוניברסיטה, הסדנא נועדה לבחינת דרכים משפטיות לסייע לאוכלוסיה הבדואית לממש את זכויותיה לדיור ולשירותים, לאור החרפת מדיניות הריסות הבתים וגל של תביעות פינוי מקרקעות.
"הפרקליטות הייתה צריכה להיות הראשונה לברך על פעילות אזרחית אשר מעשירה את הדיון הציבורי והמשפטי בנושא כה חשוב. הניסיון הנואל והמטעה, להציג פעילות ציבורית שגרתית של חברה אזרחית כבלתי לגיטימית הוא מביש ומבזה את היושרה המקצועית של הפרקליט. בכוונתנו לפנות בעניין ליועץ המשפטי לממשלה".







נא להמתין לטעינת התגובות





