מלחמה על הבר: בתיה"ס לברמנים נאבקים על התלמידים
ת"א: בית הספר לברמנים "בר מאסטר" תובע חצי מיליון שקלים מכמה אתרי אינטרנט ומהמתחרים "זמן אמיתי" בטענה כי גנבו ממנו תלמידים פוטנציאליים. ב"זמן אמיתי" מכחישים כל קשר

זמן אמיתי צילום: רענן כהן
הרקע לתביעה הוא חלומם של צעירים רבים המגיעים לתל אביב לעבוד כברמנים. מסתבר שהמקצוע הנחשק טומן בחובו משכורות לא מבוטלות, התערות בחיי הלילה ושלל הזדמנויות להיכרויות. כעת אנשי "בר מאסטר" טוענים כי כמה וכמה אתרי אינטרנט לקחו את פרטיהם של צעירים רבים שביקשו ללמוד את המקצוע, והתחייבו כי יעבירו אותם לידי "בר מאסטר", אך הם לא עשו זאת, ובמקרים מסוימים, כך נטען, אפילו העבירו את פרטי המתעניינים לידי המתחרים מ"זמן אמיתי".
"תובענה זו תכליתה לגדוע תופעה חמורה", נכתב בתביעה, "בה אתרי אינטרנט עושים שימוש בשם עוסק אחד, מבקשים את הגולשים להשאיר פרטיהם באתר לשם העברתם לעוסק, ובפועל, אינם עושים כן. חמור מכך, הם מספסרים בפרטי הגולשים ומעבירים אותם למתחרים. למותר לציין כי ההפניות אינן מועברות אל התובעת וכי אין לנתבעות זכות לעשות שימוש בפרטי התובעת".
עוד נטען בתביעה כי בעקבות צעדים אלה נפגע "בר מאסטר", הן מהבחינה הכלכלית והן התדמיתית: "התובעת תטען כי במעשי הנתבעות נגנבים ממנה לקוחות, נמנעת ומעוכבת הגישה של לקוחות פוטנציאליים אליה, ובשל כך נגרמים לה נזקים כספיים משמעותיים, הניתנים לאומדן לאחר קבלת חשבונות מן הנתבעות. מתן הבטחה לגולשים לפיה פרטיהם יועברו לתובעת, ואי-העברתם לתובעת - וחמור מכך, העברתם למתחרי התובעת - מכבידים באופן לא הוגן על גישת הלקוחות הפוטנציאלים לתובעת.
"שכן הגולשים, המזינים פרטיהם, מאמינים למצג שהנתבעות יצרו, סבורים שפרטיהם מועברים לתובעת וממתינים שהתובעת תיצור עמם קשר. כשדבר זה אינו קורה, הם מפרשים זאת כזלזול בלקוחות פוטנציאליים, המשליך קל וחומר על לקוחות קיימים, המגבשים דעה שלילית על התובעת ונמנעים ממנה. כאשר מי ממתחרי התובעת יוצר קשר עם הלקוחות הפוטנציאליים, הם מפרשים זאת כרצינות, ולא כגזל".
"זמן אמיתי": "אין ממש בתביעה"
כדי להוכיח את טענותיהם הזינו אנשי "בר מאסטר" את פרטיה של צעירה המעוניינת ללמוד את מקצוע הברמנות. על פי כתב התביעה, "בוצעו אליה שתי פניות - על ידי אשת מכירות מטעם נתבעת מספר 4, ודקות אחדות לאחר מכן - מטעם נתבעת 5 ("זמן אמיתי" - ר"צ). זהו צדו השני של המטבע - נתבעות
5-4 מקבלות בדרך כלשהי את פרטי הגולשים המוזנים במי מאתרי הנתבעות ואמורים להיות מועברים לתובעת, יוצרים עמם קשר, ולמעשה חומסים מן התובעת לקוחות".
מלבד זה, פנו עורכי הדין של "בר מאסטר" אילון עישר וזיו סימון ממשרד סימון, עישר, פורת ושות' לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה להוצאת צו מניעה נגד אתרי האינטרנט ו"זמן
אמיתי", ואף ביקשו ממנו להורות לנתבעים להוריד את הפרסום מאותם אתרים.
בא כוחה של חברת "זמן אמיתי", עורך הדין דני אורדן, מכחיש את האשמותיהם של אנשי "בר מאסטר", וטוען כי מנהלי החברה אינם מכירים כלל את אתרי האינטרנט שלכאורה פעלו כדי לקדם את בית הספר. לכן לטענתו אין ממש בתביעה.
כן טען אורדן כי אם אתר אינטרנט שנועד לקדם מכירות מקדם עסק אחר על פני חברו, אין לבעל העסק כל דרך לדעת זאת: "חברת 'זמן אמיתי', כמו רבים, משתמשת בשירותים של קידום מכירות. קניית שירותי מכירות באינטרנט היא קנייה לגיטימית, וככל שיש טענה שהקידום נעשה באופן בלתי חוקי, ל'זמן אמיתי' אין שליטה על זה".