מתפללים למיליון: הקואוצ'ינג היהודי כובש את תל אביב
בעקבות ההצלחה בעיר הקודש ירושלים טרנד הקואוצ'ינג היהודי מגיע גם לתל אביב. בתפריט: הגשמה עצמית וחקירה פנימית באמצעות תורה, משנה, הרב קוק וכף גדושה של קבלה

"אלון גל צבע את האימון בצבעים קודרים", ממהר להבהיר מתי וכסלר, מייסד מכון "כוונה" וממובילי טרנד הקואוצ'ניג היהודי. "הוא מאמן קשה. הרי בטלוויזיה צריך להראות תוצאות כאן ומיד, ולכן הוא עובד בשיטה של 'עד שבוע הבא אתה מוריד את המינוס'. . . אנחנו לעומת זאת פועלים במשך שנה שלמה על עבודה עצמית.
"אנחנו רכים הרבה יותר, והמתאמן קובע את משימותיו בעזרתנו כי השינוי הוא לפני הכול פנימי ולא חיצוני. אם אמרנו למישהו מה לעשות, סימן מבחינתנו שהאימון לא הצליח".
את שלושת המאמנים המובילים את המכון - וכסלר (36), שרית אמיתי (41) ומרדכי שדה (56) - פגשנו בבית קפה בנמל. בגילוי לב הם מדברים על חששו של הישראלי מאימון ש'עלול' לשנות את חייו, והם יודעים על מה הם מדברים. במכון הירושלמי שהוקם לפני כשש שנים כבר עברו מאות בוגרים, ורובם יעידו כי השיטה אכן עובדת. למרות זאת, הקשר בין מירוץ העכברים שהאדם המודרני משתתף בו בעל כורחו ובין סוגיות בתורתו של האר"י מצפת לא ממש מצלצל טוב.
אמיתי, אישה שמכרה קייטרינג מצליח כדי להגשים את עצמה והיום מאמנת אנשי עסקים לפי הסלוגן "להיות מאסטר באימון', דווקא אינה רואה שום בעיה כשאדם קושר את מצב חשבון העובר ושב שלו לתורת הנסתר היהודית. "אבות אבותינו היו אנשים עשירים, וזה בסדר גמור', מסבירה אמיתי.
"אברהם אבינו היה מעשירי הארץ, ובכל זאת שימש בדורו סמל לאהבה ולחסד. החובה שלנו היא להצליח לפרנס את ילדינו, ועם זה הרי אין שום בעיה". אימון בגישה יהודית, גרסת מכון "כוונה", מתבסס על חקירה פנימית של המשתתף, ומאפשר לו להתבונן מחדש בחייו בסיוע עקרונות הלקוחים מזרמים יהודיים
וכסלר: "בתל אביב היה הכי קל להקים את הקורס. הוא נבנה מעצמו, וזה השאיר אותי בשוק. יש הרבה בסייעתא דשמיא בתל אביב. . . ( צוחק). אנשים רוצים להתקרב למקורות, אבל בדרך שלא תפחיד אותם. אנשים רוצים את הגישה היהודית והעבודה הפנימית, והם לא מודאגים. אנחנו אומרים 'מעל השולחן' מה מטרת הקורס".
אין בקרב חילונים חשש משטיפת מוח?
שדה: "זו לא המטרה שלנו, ומלבד זה - קשה מאוד לשטוף את המוח כי היום הקהל ביקורתי מאוד ובודק כל דבר. אי-אפשר למכור לו כל מיני סיפורים".
אז מה אתם מציעים בדרך אל האושר?
וכסלר: "להתפלל. תורת הסוד אומרת 'תדמיין', ואני אומר 'תתפלל'. העולם איננו ריק. יש בו יחסים עם הקדוש ברוך הוא, אז אתה פחות מדמיין כשאתה מתחבר לבוחן כליות ולב. אתה יותר יודע, ומאמין ומתקלף מכל מיני קליפות לא מציאותיות".
אמיתי : "יש הרבה מאוד אנשים בעידן הזה שחושבים שהם כול-יכולים בגלל תורת הסוד, אבל הרבה פעמים מתברר שהם לא יכולים, וזה מביא למפחי נפש".
וכסלר : "נכון. תורת הסוד באה ואומרת: 'העולם הוא קטלוג, ואתה תבחר מה אתה רוצה'. זה ממש לא ככה. יש לאנשים רתיעה מהבטחות כאלה. איזה חבר סיפר לי שהוא מת מפחד מהקואוצ'ינג כי שני חברים שלו עברו סדנאות, וזרקו מיד את האישה שלהם והתחתנו עם צעירות יותר. פה ברור שאפשר גם לקלקל. השאלה היא מה יקרה עם איש כזה שעשה את השינוי והצליח ואפילו עשה כסף. מעניין אם לטווח הארוך הוא עוד יהיה מאושר".
מרדכי שדה, על הזקן הכתום והארוך שלו המשובץ בפסי שיבה והחיוך גדול, מוכר במכון כמומחה לענייני הלב, וכבר חיתן יותר מ-15 זוגות . הבעל שם טוב, הרמב"ם, הרב קוק ותורת החסידות עוזרים למאמן הדתי מבית אל לרדת לשפלת הוף כדי לעשות שינוי בחייהם של התל-אביבים הסינגלים. קורות החיים שלו - חתיכת היסטוריה-הציבו אותנו מול הביטוי התנ"כי "ואהבת לרעך כמוך".
"עד שאדם לא מתחבר לעצמו ואוהב את עצמו", הוא מסביר את הגישה, "קשה לו לאהוב ולקבל אנשים אחרים-ולהפך. רוב האנשים ביקורתיים מאוד כלפי עצמם, וצריך לבדוק איפה צריך ניתוב והעצמה. חלק מהתהליך שאדם מפסיק להתבלבל הוא להיפטר מעודף מחשבות. בחשיבת יתר אדם מפספס את האינטואיציה, את התשובות שיש לו בפנים. כאן צריך עזרה של איש מקצוע מבחוץ. כמו שאמרו חז"ל 'אין החבוש מתיר עצמו מבית האסורים'".
איך הקואוצ'ינג היהודי מתמודד עם הפסוק מספר בראשית כי יצר לב האדם רע מנעוריו, שנותן לנו קרדיט מועט כל כך?
שדה: "יש גם פסוק הפוך: 'עשה האלוהים את האדם ישר', מתוך ספר קהלת".

וכסלר : "יש בתוך האדם יסוד רע, ואנחנו צריכים להתמודד אתו. לא הכול מתוק. יש מקום שבהחלט אפשר לקלקל בו. אנחנו אומרים למתאמן שיש בו טוב שהוא עמוק יותר וגדול יותר".
אמיתי : "חשוב שיבינו אנשים שהמעשים שלנו לא משקפים אותנו. לפעמים מדובר בחינוך שקיבלנו או בהרגל שצריך לשנות".
איזה ערך הוא רכיב מרכזי בחייו של אדם מצליח?
אמיתי: "ענווה. להבין שתמיד יש מה ללמוד וממי ללמוד. זה הכי מדבר אליי".
מרדכי : "המונח ביהדות הוא 'המכיר את מקומו', שמבטא תרומה ושליחות מתוך הבנת התפקיד".
תורת האימון של החברים ממכון "כוונה" מתנגשת פעם אחר פעם עם תאוריות וטיפולים פסיכולוגיים. וכסלר מצדו מבטל את הפסיכולוגיה בלי להניד עפעף. "אני מכיר פסיכולוגית שהיא אחת הטובות בארץ, והיא בעצמה אמרה לי שרוב המטופלים שלהם לא צריכים פסיכולוג אלא מאמן. אחת התוצאות של הטיפול הפסיכולוגי היא שאני פוגש תוך כדי עבודה הרבה אנשים שיודעים להסביר מצוין למה הם תקועים".
אמיתי: "והטיפול שהם עברו נותן להם לגיטימציה להישאר תקועים".
וכסלר: "מהניסיון שלי, מאמנים שעברו סדנאות פסיכולוגיסטיות הם מאמנים פחות טובים כי הם באים עם תאוריות ופתאום הם חייבים לוותר עליהן כדי להתקדם. לפעמים הגדרת הבעיה נועלת אותך על הבעיה ולא על הפתרון. כמו הורים שלקחו את הילד שלהם לבדיקה ושילמו עליה אלף שקל, וחייבים לתת להם אבחון: אז מודיעים להם ולילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, וזה מה שהולך אתו ותוקע אותו. עדיף הרבה פעמים לא לדעת את הבעיה ופשוט להתאמץ יותר".
אז הטיפול הפסיכולוגי אאוט?
"אם יש מקצוע שהנמיך את קומת האדם, זה הפסיכולוגיה. למה? כי אין כאן ערכים ואמונה, אלא הבנה שהאדם מופעל מתסביכים ודחפים. בזה אתה תולה את הכול. השפה הפסיכולוגית היא שפה של מודעות. אני מודע לזוגיות שלי, אז מה? זה עושה את הזוגיות שלי טובה? סבא וסבתא שלי היו בזוגיות נדירה בלי מודעות בכלל. הייתה להם כוונה. היום אדם שלא מודע לעצמו הוא דביל.
"אני לא יודע אם משה רבנו היה מודע לעצמו, ובן-גוריון בטוח לא, אבל הייתה להם עוצמה גם בלי להבין. אנחנו במכון מחליפים את 'הבנתי' או את 'אני מודע' במילים 'הייתי' ו'עשיתי'".
האימון שלכם יכול לעבוד בטלוויזיה?
"לא בטוח. הטלוויזיה בנויה על דמיון ועל בידור. 'בוא נרגש אותך'. אנחנו אומרים בדיוק הפוך: 'תפסיק לפנטז, בוא תקשיב, אף אחד לא נגדך, ואתה לא הכי גדול'. הרי זה בדיוק הפוך מהמסך שבונה פנטזיות וכוכבים. אני חושב שתכנית רדיו תתאים לנו הרבה יותר'.