בקרוב אצלנו: תקלות רבות בפרויקט השכרת האופניים בפריז
אחרי פריז, אמסטרדם וערים נוספות, תקציב להקמת רשת עירונית להשכרת אופניים אושר לאחרונה גם בת"א. אלא שלא הכל דבש במערכת הפריזאית, בה נגנבו עד כה אלפי זוגות, ואלפים נוספים ניזוקו. בעירייה אופטימיים: היתרון שלנו שאנחנו עושים זאת אחריהם ולמדנו מהניסיון
שנייה לפני שבעיריית תל אביב מתחילים לחגוג את התהוות המיזם, כדאי לקברניטי העירייה להציץ מעבר לכתף אל אחיותיה - ערי המטרופולין האירופיות. סקירה של פרויקט דומה שפועל בפריז, מגלה כי העירייה של בירת צרפת נאלצת להתמודד מדי יום עם ונדליזם, עם גנבות ועם שימוש לא נאות באופניים.

בנוסף לכך, תושבים שמשתמשים בשירות הנוח מדווחים על תקלות רבות בחיוב כרטיסי האשראי עבור ההשכרה, ובקיצור - אם עיריית תל אביב תכננה לנוח על זרי הדפנה לאחר השקת הפרויקט, כדאי לה לחשוב שוב.
תקציב הקמת תכנית מערך השכרת האופניים בתל אביב - שכאמור, אושר בשבוע שעבר בוועדת הכספים, אך עוד טעון אישורים, אמור להיות שבעים מיליון שקלים. חמישים מיליון מהם יוזרמו
בשלב הראשון יכלול המערך כ-1,500 זוגות אופניים, ואלה יוצבו בתחנות שונות ברחבי העיר. מחירו של מנוי שנתי לשירות צפוי להיות 280 שקלים, ותושבי העיר ישלמו מחיר מופחת של 240 שקלים. המחירים אמנם לא מאוד גבוהים, אבל רק לשם ההשוואה, מנוי שנתי לשירות דומה בפריז עולה כ-160 שקלים בלבד.
על פי התכנון, מערך ההשכרה שיופעל בתל אביב צפוי לפעול במתכונת זהה למערך המופעל בפריז - ה"ווליב".
ה"ווליב" - מערכת תחבורה של אופניים בשירות עצמי, נחנך על ידי עיריית פריז ביולי 2007, ומאז הוא נוחל הצלחה רבה. זוגות האופניים להשכרה משמשים רבים מבאי העיר - תושבים, תיירים ואנשי עסקים, שנעזרים בשירות כדי להתנייד ברחובותיה של העיר או סתם ליהנות מטיול על שני גלגלים בעיר, שסלולים בה יותר מ-371 קילומטר של שבילי אופניים.
מנתוני החברה הצרפתית JCDecaux המפעילה את הפרויקט בפריז עבור העירייה, מאז השקת ה"ווליב" לפני כשנתיים וחצי, השתמשו בשירות לא פחות מ-67 מיליון שוכרים. 20,600 זוגות האופניים, המפוזרים ב-1,451 תחנות איסוף ועגינה ברחבי העיר, ניתנים להשכרה על בסיס יומי, שבועי או באמצעות מנוי שנתי. תעריפי ההשכרה לרוכבי פריז הם כ-25 שקלים לשבוע, והשוכרים נדרשים להשאיר בידי החברה המפעילה פיקדון על סך כ-750 שקלים.
על פי המודל הצרפתי, עבור תפעול ותחזוק הפרויקט חברת JCDecaux, מקבלת חלק מדמי השימוש בשירות, ואלה נגבים על ידי עיריית פריז. מלבד זה, החברה זוכה בשטחי פרסום שונים בתחנות ברחבי פריז.
למרות ההצלחה, המפעילים הצרפתים נאלצים להתמודד עם גנבות, עם ונדליזם, עם תקלות בחיובי האשראי של הלקוחות ועוד.
"אני לא נוהגת להשתמש באופציה הזאת דרך קבע", סיפרה לזמן תל אביב מרטין ברודו, תושבת פריז, "אבל רבים מחברי שמשתמשים בה כמעט יום-יום, מספרים שפעמים רבות חסר מושב או פנס באופניים, לא תמיד הם במצב תקין, וכמובן ישנן עוד כל מיני תקלות קטנות שצצות מדי פעם".
לא רק המשתמשים מתלוננים על מצב זוגות האופניים, אלא גם מפעילת המערך JCDecaux. מנהל החברה רמי פוילפין התראיין בעבר לעיתונות הצרפתית, וסיפר כי בלא מעט מקרים השתמשו נערים באופניים לביצוע פעלולי אקסטרים שונים ומשונים, למשל רכיבה באופניים במורד מדרגות הרכבת התחתית, ואף תיעדו את הפעלולים והעלו את הסרטונים ליוטיוב.
עד כמה תופעות הגנבה והוונדליזם נפוצות? סטפני ורון מדוברות עיריית פריז סיפרה השבוע כי מקיץ 2007, אז הושק הפרויקט, נגנבו ברחבי פריז יותר מ-8,000 זוגות אופניים וכי כ-18 אלף זוגות אופניים מתוך ה-20,600 הפזורים ברחבי העיר, ניזוקו מהשחתה.
"בשל העובדה הזאת השקנו קמפיין ציבורי, והוא זוכה בינתיים לתוצאות חיוביות", היא מספרת. "מלבד זה, העירייה דנה שוב בפרטי ההסכם עם הזכיין JCDecaux".
מלבד הבעיות הללו, המשתמשים בשירות מספרים גם על תקלות במערכת גביית הכספים של השירות.
"אני עדיין ממתין שישיבו לי את הכסף של הפיקדון", כתב מייקל, תייר מארצות הברית, בפורום ה"ווליב", "כבר עבר חודש! תמורת 150 אירו פיקדון כבר הייתי יכול להסתובב בכל פריז במוניות".
גם הסטודנט הצרפתי ג'רמיה מתאר בפורום חוויה דומה: "שכרתי שני זוגות אופניים בפיקדון של 300 אירו, והם פשוט חייבו את כרטיס האשראי שלי. התקשרתי, שלחתי מיילים, שום דבר לא עוזר".
גם באמסטרדם בירת הולנד פועל שירות דומה, המופעל לא על ידי העירייה אלא על ידי חברות פרטיות שונות, שגם הן נאלצות להתמודד עם גנבות. "אצלנו אין תכנית ממשלתית כמו שקיימת בפריז", אמר באס ברויין מעיריית אמסטרדם. "אצלנו מדובר בכמה חברות פרטיות, שמתמקדות בהשכרה לתיירים. עם זאת, עיריית אמסטרדם ניהלה קמפיין מוצלח מאוד נגד גנבות אופניים".

למרות הבעיות, גם בפריז וגם באמסטרדם מסכימים שתרומתו של הפרויקט לעידוד הרכיבה על אופניים עולה על החסרונות. מערכי ההשכרה ברחבי אירופה פועלים לצד מדיניות עידוד הרכיבה של הרשויות, שדואגות גם לריענון התשתיות על ידי הרחבת המדרכות וסלילת שבילי אופניים.
ובישראל? עוד לפני שנקנה זוג האופניים הראשון של מערך ההשכרה כבר עולות טענות על תכנון לקוי של הפרויקט, כמקובל במקומותינו. "הפרויקט בזבזני וחסר דאגה מוקדמת לנתיבים אמיתיים לנסיעה על אופניים, להבדיל מסימונים לא מחייבים על המדרכות", אומר חבר המועצה נח עפרון (עיר לכולנו).
"לפני שמקדמים תוכנית מגלומנית ומנותקת על חשבון משלם הארנונה, ראוי לדאוג לרוכבים גם לתשתיות וגם להורדת זיהום האוויר מכלי הרכב המנועי בעיר. מי שבוחר כמוני לנסוע על אופניים נאלץ לעשות זאת באוויר מזהם ולתמרן בין הולכי רגל, שצועדים לתומם על אותן מדרכות, שסומנו כשבילי אופניים".
לדברי עפרון, בוושינגטון למשל אימצו מודל אחר לעידוד רכיבה על אופניים, כשזוגות אופניים זולים פוזרו ברחבי העיר לשימושם של התושבים.
"התקציב שאושר לפרויקט לא כולל את תשתיות האופניים, אבל תקציב העירייה כולל בכל שנה סכום לתשתיות הכבישים", עונה לטענות שרון קרן, מנכ"לית הרשות לפיתוח כלכלי, שאמונה על הפרויקט.
ומה עם הגנבות ועם הוונדליזם שמדווחים עליהם באירופה? איך תתמודדו עם זה בארץ?
"אחד היתרונות שלנו הוא שאנחנו עושים את זה אחריהם, ולמדנו מהניסיון שלהם. כבר בתוך הפרויקט תמחרנו את הסיכונים האלו. האופניים האלו הם לא אופניים סטנדרטיים. יהיה ברור לגמרי שהם אופניים של המערך.
"נכון, לא יהיה כאן פתרון מוחלט לנושא הגנבות וההשחתה, אך אני מניח שבכמה מהמקומות יהיו מצלמות אבטחה ובכמה מזוגות מהאופניים יותקנו מערכות איתור ויוטבעו סימנים מזהים".








נא להמתין לטעינת התגובות





