אני מזועזע: הפגנת החילונים היא צעד מכוער נגד השבת
סגן שר החינוך, מאיר פרוש, מתקשה להבין איך הידרדרנו למצב שבו מוקמת בירושלים מחתרת אנטי חרדית. הוא מציע לחילונים לזכור כי השבת היא אחד מעמודי התווך של התרבות היהודית ועל כן לכולם יש אינטרס לשמור עליה

עוד נכתב כי "פעולה אחרת שמיוחסת לקבוצה היא הערה שמתוספת לשלטי מכירה שתולים מתווכי דירות בשכונות החילוניות ובה נכתב 'לא לחרדים', וכתובות גרפיטי אנטי חרדיות במרכז העיר".
האמנם הידרדרנו לשפל כה עמוק ביחסים בין המגזרים השונים בעיר שעליה אמרו חז"ל, "ירושלים, עיר שמחברת ישראל זה לזה" או "ירושלים לא נתחלקה לשבטים"? האם אנו מצויים עתה במדרון חלקלק, שיוביל חלילה למלחמת אזרחים?
נפגשתי השבוע עם קבוצה ממשתתפי "הפגנת החילונים". הם יזמו את הפגישה והתאמצו להסביר כי ההפגנה כוונה למעשה נגד מעשי האלימות שבוצעו על ידי חרדים בפעולת המחאה הסדרתית נגד חילולי השבת.
אמרתי להם: אלימות זו אלימות זו אלימות, ויש לגנות אותה כשהיא מגיעה מכל צד. מעשי אלימות אמנם בוצעו, לצערנו, בשולי פעולות המחאה, והם זכו להוקעה של רבנים; אבל, הוספתי, לצערנו הרב "הפגנת החילונים", בשבת, הפכה להפגנה מכוערת נגד השבת – ירחם ה' – זה מאכזב וכואב.
נוצרה אווירת הקשבה, שאפשרה להסביר את מה שצריך להיות מובן מאליו. רעיון מנוחת השבת, שהוענקה על ידי הבורא, היה זר בעולם הקדום. לא זו בלבד שהאומות היו מוכנים לקבל את הרעיון הנשגב שיש להנהיג יום מנוחה שבועי, אלא אף לגלגו ובזו לו.
רק כעבור אלפי שנים אימצו האומות את התקנה הסוציאלית הראשונה באנושות. עם זאת, הנוצרים הזיזו את יום המנוחה ליום ראשון והמוסלמים הסיטו אותו לאחור ליום שישי. וכך נותרה השבת נחלתו הבלעדית של עם ישראל.
השבת, אם כן, אינה "המצאה" של החרדים. אך צריך לומר ולא להתנצל, שאנו רואים
בדיון בוועדת העבודה בכנסת נחשפנו לנתון מזעזע: כרבע מיליון איש עובדים בשבת, במשמרת מלאה לפחות פעמיים בחודש. חלקם הגדול יהודים. חמור לא פחות: רוב היהודים העובדים בשבת, מעוניינים לשמור עליה ולא לחללה. הם לבטח מעדיפים לבלות את השבת בחיק משפחותיהם, אך עושים את מה שעושים בלית ברירה.
הם יוצאים לעבוד בשבת מפני שיש מי שמאיים עליהם שאם לא יעשו כן יאבדו את מטה לחמם; הם יפוטרו ממקום עבודתם. ומאידך יש במדינת ישראל הרבה מאוד משרות ועסקים הסגורים בפני שומרי שבת, פשוט משום שלא יעסיקו אותם בגלל אי נכונותם לעבוד ביום זה. זוהי, כמובן, כפיה אנטי דתית במוצהר.
ברצוני להתמקד במחאה נגד חילול השבת במפעל "אינטל". קשה להבין את מארגני "הפגנת החילונים". הרי "ההיתר" למפעל "אינטל" עלול לגרום לחצים מצד מפעלים אחרים, שידרשו לחלל שבת מאותם נימוקים כלכליים. והרי בכל מקום אחר בעולם היו דווקא מוחאים כף לאזרחים המבקשים למנוע את הפגיעות ביום המנוחה השבועי של העובדים.

ב"הפגנת החילונים" נאמו, בין היתר, חברי כנסת מהשמאל. ואני שואל: אתם, כנציגי עובדים, מגנים על רווחיות "אינטל"? ונניח שהבטחת יום מנוחה שבועי לעובדים צריכה לעלות כסף , אך כלום יש תיקון חברתי אחד שאינו עולה כסף?
האם חופש שנתי בתשלום לעובדים אינו עולה ביוקר? וביטוח רפואי הניתן חינם? וקצבאות זקנה, אינן נטל על כתפי החברה? וקצבת נכות? וכספים לנפגעי עבודה? ומענקי לידה? וביטוח נגד אבטלה? הרי כל אחת מן ההטבות הסוציאליות מייקרת את הייצור במשק ומצמצמת את הרווחיות.
ראוי שמשתתפי "הפגנת החילונים" יזכרו כי השבת היא מעמודי התרבות היהודית, ועל כן יש לכולנו אינטרס בשמירה על אופייה.
הכותב הוא סגן שר החינוך מטעם סיעת יהדות התורה. בבחירות האחרונות לראשות עיריית ירושלים התמודד מול ניר ברקת והפסיד








נא להמתין לטעינת התגובות






