תושבי מודיעין נגד סלילת כביש 4
בקרוב ייבחר הקבלן לביצוע כביש 4 במודיעין, שיחבר בין כביש 431 לליגד סנטר. ארגוני הסביבה מזהירים שסלילת הכביש תהיה הרסנית לסביבה, לבעלי החיים ולשרידים היסטוריים, ומנסים לעורר את התושבים. דנה יופה יצאה לשטח לאמוד את הנזקים הצפויים
אולם כביש חדש מאיים לפגוע בשטחי יער נרחבים, בצמחייה ובבעלי החיים, ולנתק את תושבי מודיעין מהיער. המדובר בכביש 4 העירוני (להבדיל מכביש חיפה-ת"א הישן) המופיע בתוכנית המתאר של מודיעין שאושרה לפני כמה שנים. הכביש אמור לחבר בין כביש 431 לבין איזור התעסוקה (ליגד סנטר).

"מטרת כביש מספר 4 היא גישה נוחה יותר לאיזור התעסוקה ועל ידי כך פיתוח איזור התעסוקה", מסבירה דקלה בן יעקב, מנהלת קהילת מודיעין של החברה להגנת הטבע. "החיבור של איזור התעסוקה לכביש 431 הוא חשוב, אבל תלוי איך עושים
זאת הסיבה שהניעה את אנשי החברה להגנת הטבע לצאת למאבק בתוכנית ולנסות לרתום למערכה גם את התושבים. בין היתר באמצעות הפנינג שנערך לאחרונה, ופעילויות נוספות שמתוכננות להתקיים בעתיד הקרוב.
"את יודעת, צריך לצאת לשטח כדי לראות על מה מדובר, איפה בדיוק הכביש יעבור, ומה ייהרס בדרך. זה שאנחנו מראים במפה ובצילומים מה הולך להתרחש לנו כאן ליד הבית זה בסדר, אבל אין כמו מראה עיניים", הכריזה באוזניי בן יעקב ולא הותירה לי הרבה ברירות. כך מצאתי את עצמי נועלת נעליים גבוהות ויוצאת לטיול שטח באמצע יום עבודה.

נפגשנו בחווה האקולוגית (הסמוכה לאיזור ליגד סנטר), כשבן יעקב מביאה כתגבורת את תמיר קהילה, גם הוא מהחברה להגנת הטבע. שנייה לפני שיוצאים לדרך מסבירים השניים על הכביש והמסלול שאנחנו הולכים לראות:
"לכביש מספר 4 יש שני חלקים: החלק הדרומי והחלק הצפוני. החלק הדרומי יוצא מכביש 431 (מאיזור הרכבת) ועד גשר שיעבור את נחל ענבה. משם ייצא כביש פנימי שימשיך לאיזור התעסוקה. החלק הצפוני של הכביש הוא מאחורי ואדי ענבה ועד כביש 443. אורכו שבעה ק"מ".
ואיפה הדברים עומדים נכון להיום?
"בימים אלה יוצא המכרז לביצוע חלקו הדרומי של הכביש. מחר כבר יכול לעלות בולדוזר על השטח ולהתחיל לעבוד".
בן יעקב מסבירה כי קידום החלק הדרומי של הכביש בעייתי מאוד. "קודם כל תוכנית הכביש מיושנת: התוכנית אושרה לפני 12 שנה ועל פי נתוני תנועה ישנים. לחלקו הדרומי של הכביש לא נערך תכנון מפורט, המאפשר התייחסות לנושאים הסביבתיים, ציבור התושבים במודיעין ובאיזור לא היה שותף בהליך התכנון.
"סוגיות חשובות במיוחד, כמו התוואי המדויק של הכביש, כיצד תמוזער הפגיעה בטבע ובערכי המורשת בשטח, מה יהיו מאפייני הגשר שיחצה את נחל ענבה, והאם הכביש יהיה מואר וישפיע כך על השטח הפתוח, לא היו פתוחות לדיון ולהשפעה של הציבור. והכי חשוב, קידום חלקו הדרומי של הכביש, הצבת הגשר מעל פארק ענבה ובניית צומת בזווית של 90 מעלות יובילו לקביעת עובדות בשטח גם לגבי חלקו הצפוני של הכביש, שטרם תוכנן".
יש שיגידו שחייבים עוד מקומות עבודה בעיר והמטרה מקדשת את האמצעים.
"הבאת תעסוקה לעיר מודיעין היא אבן דרך חשובה בהפיכתה של מודיעין לעיר יעילה המספקת עבודה לתושביה ולסביבתה. אבל אסור שאיזור תעסוקה זה, המוגדר 'איזור תעסוקה ירוק', יוביל לסלילת כביש הרסני המתוכנן בהליך מקוצר, אשר יגרום נזק סביבתי, ימנע את זכותם של התושבים להשפיע על התכנון, ויקבע עובדות בשטח להמשכו הצפוני של הכביש".
מהחווה האקולוגית אנחנו יוצאים בנסיעה איטית לכיוון לנחל ענבה, מעליו אמור להיסלל גשר שיחבר בין שתי הגדות. 15 דקות מאוחר יותר אנחנו מגיעים. את השקט המבורך מפרים רק ציוצי הציפורים. קשה להאמין שבקרוב ציוצי ציפורים הם הדבר האחרון שנשמע באיזור.

בן יעקב וקהילה מצביעים על מבנה היסטורי שנקרא כבשן סיד, ומסבירים כי מדובר בבור חפור באדמה ומדופן באבנים, שבו שרפו, לפני מאות שנים, אבני גיר כדי להופכן לסיד. כאשר הכבשן פעל, נבנה מעל לבור מבנה דמוי כיפה מאבן שבתוכו הניחו את אבני הגיר המיועדות לשריפה.
"יש כאן שניים-שלושה כאלה, זה שריד היסטורי שקיים באיזור, צריך לשמור עליהם. הגשר עובר מעל שני כבשנים והם יהרסו. אפשר לחשוב על חלופות, הצורה שבה מונח הגשר על הוואדי, אולי כדאי לחבר את הכביש עם תוואי שכבר קיים. צריך לחשוב על גם על תחזיות התנועה, מה הולך להיות באיזור התעסוקה. אנחנו לא יודעים אם קיימות תחזיות תנועה ואם כן מתי הן נעשו".
ליד הוואדי מגלה קהילה כמה מקלות מסומנים, בדיוק היכן שהכביש אמור לעבור. "אני לא יודע למה המקלות האלה, אבל נראה שמישהו כבר היה כאן והתחיל לסמן את המקום לסלילת הכביש. אנחנו יודעים שהחלק הדרומי של הכביש נמצא כבר בתהליכי מכרז ולצערנו כבר מחר בבוקר יכולים להתחיל בעקירת עצים וביישור הקרקע ואז זה יהיה מאוחר מדי".
אתם חושבים שזה מאוחר מדי?
"כל עוד לא סללו אפשר לשנות הכול".
מה אתם מציעים כחלופה?
"קודם כל לנסות להשתמש בתוואי קיים. הנה עכשיו אנחנו נוסעים בדרך סלולה הקיימת ליד החווה האקולוגית. ניתן להכשיר אותה. הדבר הכי חשוב שאנחנו רוצים להבהיר הוא שצריך לחשוב אחרת, מחדש, ולדעתנו אם יישבו כמה מוחות בטוח ייצא תכנון אחר. יש מספיק אלטרנטיבות".
מאיזור נחל ענבה אנחנו ממשיכים צפונה לחלקו העתידי של הכביש - החלק הצפוני שטרם מצוי בתכנון מפורט.

כמה דונמים של חורש טבעי ייהרסו?
"בין שלושה לארבעה קמ"ר של חורש טבעי. הכביש ייצור למעשה 'נהר אספלט' בלב השטח הפתוח שחוסם מרחבים פתוחים ואיכותיים ביותר. כמו כן סלילת הכבישים טומנת בחובה גם נזקים סביבתיים כמו אבק, ערימות אספלט, פסולת, אבק שלא לדבר על בעלי החיים שיאבדו את שטח המחייה שלהם".
האם תושבי מודיעין מודעים למה שצפוי להתרחש מתחת לאפם?
בן יעקב: "לא כל כך. ביום שבת שעבר קיימנו הפנינג גדול ביער ובו, בין היתר, הסברנו על כביש מספר 4. היו תגובות, אבל לא מספיק. אנחנו רוצים שתושבי מודיעין יידעו על הכביש, על הפגיעה בסביבה, ושיש אלטרנטיבות שמתחשבות באיזור בו כולנו חיים".
את חושבת שתוכלו להוציא את התושבים להפגנות?
"קשה לי להאמין. במודיעין רוב התושבים הם בעלי משפחות והם טרודים בחיי היום יום. אבל לדעתנו הלחץ הציבורי יכול לעשות את כל השינוי ולאלץ את העירייה לשנות את התכנון".
מעיריית מודיעין-מכבים-רעות נמסר בתגובה: "כביש 4, כפי שסוכם במספר פגישות עם הארגונים הירוקים, ובכלל עם כל גורמי המקצוע, מתוכנן בשלב הזה להיסלל בחלקו הדרומי בלבד של הכביש, בחיבור עם איזור התעסוקה.
"לכן בשלב הראשון לא צפויה כל פגיעה בשטחי הטבע הסמוכים. התכנון העתידי של כביש 4 המלא יהיה רק לאחר התייעצות וחוות דעת של כל גורמי המקצוע, ובתוכם גם הארגונים הירוקים והחברה להגנת הטבע מתוך כוונה לשמור על ערכי הטבע באיזור.
"עיריית מודיעין-מכבים-רעות רואה חשיבות רבה באוצרות הטבע ובאתרים ההיסטוריים באיזור ואדי ענבה ולכן הם גם ישומרו ויטופחו בעתיד כחלק מהקמתו של פארק ענבה".








נא להמתין לטעינת התגובות






