הרכבת לירושלים: נדחתה החלופה הסביבתית
קו הרכבת המהיר לירושלים יעבור בגשר מעל נחל יתלה ולא במנהרה. כך אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה. החברה להגנת הטבע: זו בכייה לדורות ופגיעה אנושה בטבע ובנוף. משרד הפנים: ההחלטה תאפשר את חידוש העבודות להקמת הקו
◄ נעבור את הגשר? רשמים משדה הקרב
◄ נוקאאוט לטבע: התחנה הבאה - נחל יתלה
◄ "קו הרכבת לירושלים – פרויקט נכה לדורות"

קניון נחל יתלה הוא ואדי עמוק, ברכבת תכננו את הקו כך שהמסילה תגיע אל הקניון בתוך מנהרה, באזור פארק קנדה תפרוץ מתוך הסלע, תחלוף על פני גשר שיוקם מעל ערוץ נחל יתלה ותחדור לתוך ההר שממול בחלוף 150 מטר. ארגוני שמירת הטבע נלחמו נגד אופציה זו ותובעים שהרכבת תמשיך מתחת לקרקע כל הדרך לירושלים.
הבעיה האמיתית היא לא הגשר עצמו. הבעיה היא עבודות ההקמה: כדי להקים בנקודה מבודדת בהרים גשר בסדר גודל כזה, כל האזור יצטרך להפוך לאתר בנייה ענק. השבילים ייסללו לכבישים כדי לאפשר לכלים כבדים להגיע לאזור, הרים שלמים יצופו משטחי עבודה מבטון. חלק מזה יישאר כאן לתמיד, נזק שאין ממנו חזרה.
לפני כחודש החליטה הולתנ"ע (הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים) להמליץ למועצה הארצית לתכנון ובנייה להמשיך ולקדם את מעבר הרכבת המהירה לירושלים באזור נחל יתלה בגשר. היום, קיבלה המועצה הארצית את ההמלצה.
המועצה דחתה את החלופה הסביבתית, בה תמכו החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה, 3,500 איש שהגישו התנגדות רשמית להקמת הגשר ומעל ל-13 אלף חותמים על העצומה נגד הפגיעה בטבע.
"כמה עצוב שבזמן שביתר העולם החלטות הנוגעות להקמת תשתיות חדשות, במיוחד כאלה שיש להן השלכות על הסביבה, מתקבלות תוך כדי התחשבות מרבית באיכות הסביבה ושמירת הטבע ונבחרות החלופות הגורמות את הנזק המינימלי לשטחים הפתוחים ולטבע, אם בכלל, בישראל שיקולים אלה עדיין נדחקים לשוליים ומקבלי ההחלטות מתעלמים מהם לחלוטין, למרות התמיכה הציבורית הרחבה", אמרו היום בחברה להגנת הטבע.
לדבריהם, המועצה בחרה בחלופה הגרועה מכל הבחינות – סביבתית, הנדסית וכלכלית,
לדברי המועצה, ההחלטה לדחות את החלופה הסביבתית היא על רקע הערכת צוות הבדיקה המקצועי לפיה שינוי התוואי ידחה בשנתיים לפחות, וככל הנראה לזמן ארוך ובלתי ידוע, את השלמת תוואי הרכבת לירושלים. בהחלטת המועצה נכתב: "על אף המחיר הסביבתי-נופי של הפגיעה בנחל יתלה, החליטה המועצה הארצית שלא להיענות לבקשה לבחון מחדש את התוואי המאושר, אך לשנות את התכנית על מנת לצמצם את הפגיעה בנחל".
השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הגיב בזעם על החלטת המועצה: "צר לי מאוד שההחלטה התייחסה רק לשיקולי לוחות זמנים, שבסופו של דבר אף הם לא יביאו בהכרח לקיצור הליכים, אך בהחלט יפגעו פגיעה אנושה בערכי טבע ונוף ייחודיים שאנו גם כך לא משופעים בהם".
לדבריו, ידוע לכל כי תוואי המנהרה שהוצע כחלופה זהה בעלותו הכספית וראוי יותר מבחינה תכנונית והנדסית, אך שיקולים מוטעים גברו כנראה על האינטרס הסביבתי וחשיבה לטווח רחוק. המועצה שכחה כנראה שתוואי רכבת לירושלים בונים למאה השנים הבאות.