הרכבת לירושלים: נדחתה החלופה הסביבתית

קו הרכבת המהיר לירושלים יעבור בגשר מעל נחל יתלה ולא במנהרה. כך אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה. החברה להגנת הטבע: זו בכייה לדורות ופגיעה אנושה בטבע ובנוף. משרד הפנים: ההחלטה תאפשר את חידוש העבודות להקמת הקו

nrg מעריב | 4/8/2009 14:16 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה קיבלה היום (ג') את המלצות ועדת המשנה שלא להקים מנהרה עבור מסילת הרכבת באיזור נחל יתלה. בכך, דחתה את החלופה הסביבתית ואישרה הקמת גשר מעל הנחל, בלב אזור ייחודי וערכי מבחינה נופית וסביבתית. לדברי משרד הפנים, החלטה תאפשר את המשך עבודות הקמת המסילה לירושלים כמתוכנן. בחברה להגנת הטבע זועמים: "חברי המועצה הארצית התעלמו מכל יתרונות חלופת המנהרה ובחרו בחלופת הגשר, הגרועה מכל הבחינות, שמשמעותה בכייה לדורות ופגיעה אנושה בטבע ובנוף". בחברה להגנת הטבע מקווים שחברי הממשלה, שגם יידרשו לאשר את ההחלטה, יגלו אחריות ציבורית גדולה יותר. וגם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, תקף את ההחלטה ואמר ש "שיקולים מוטעים גברו כנראה על האינטרס הסביבתי".

נעבור את הגשר? רשמים משדה הקרב
נוקאאוט לטבע: התחנה הבאה - נחל יתלה
◄ "קו הרכבת לירושלים – פרויקט נכה לדורות"

 
נחל יתלה. הגשר יעבור בלב אזור ייחודי וערכי מבחינה נופית וסביבתית
נחל יתלה. הגשר יעבור בלב אזור ייחודי וערכי מבחינה נופית וסביבתית צילום: עינת לוי

קניון נחל יתלה הוא ואדי עמוק, ברכבת תכננו את הקו כך שהמסילה תגיע אל הקניון בתוך מנהרה, באזור פארק קנדה תפרוץ מתוך הסלע, תחלוף על פני גשר שיוקם מעל ערוץ נחל יתלה ותחדור לתוך ההר שממול בחלוף 150 מטר. ארגוני שמירת הטבע נלחמו נגד אופציה זו ותובעים שהרכבת תמשיך מתחת לקרקע כל הדרך לירושלים.

הבעיה האמיתית היא לא הגשר עצמו. הבעיה היא עבודות ההקמה: כדי להקים בנקודה מבודדת בהרים גשר בסדר גודל כזה, כל האזור יצטרך להפוך לאתר בנייה ענק. השבילים ייסללו לכבישים כדי לאפשר לכלים כבדים להגיע לאזור, הרים שלמים יצופו משטחי עבודה מבטון. חלק מזה יישאר כאן לתמיד, נזק שאין ממנו חזרה.

לפני כחודש החליטה הולתנ"ע (הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים) להמליץ למועצה הארצית לתכנון ובנייה להמשיך ולקדם את מעבר הרכבת המהירה לירושלים באזור נחל יתלה בגשר. היום, קיבלה המועצה הארצית את ההמלצה.
נדחקים לשוליים

המועצה דחתה את החלופה הסביבתית, בה תמכו החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה, 3,500 איש שהגישו התנגדות רשמית להקמת הגשר ומעל ל-13 אלף חותמים על העצומה נגד הפגיעה בטבע.

"כמה עצוב שבזמן שביתר העולם החלטות הנוגעות להקמת תשתיות חדשות, במיוחד כאלה שיש להן השלכות על הסביבה, מתקבלות תוך כדי התחשבות מרבית באיכות הסביבה ושמירת הטבע ונבחרות החלופות הגורמות את הנזק המינימלי לשטחים הפתוחים ולטבע, אם בכלל, בישראל שיקולים אלה עדיין נדחקים לשוליים ומקבלי ההחלטות מתעלמים מהם לחלוטין, למרות התמיכה הציבורית הרחבה", אמרו היום בחברה להגנת הטבע.

לדבריהם, המועצה בחרה בחלופה הגרועה מכל הבחינות – סביבתית, הנדסית וכלכלית,

שמשמעותה בכייה לדורות ופגיעה בלתי ניתנת לשיקום בטבע ובנוף. זאת למרות שהוכח מעל לכל ספק, על ידי מומחים מהארץ ומהעולם, כי החלופה הסביבתית של מנהרה לא תייקר את העלויות באופן משמעותית, היא ישימה לחלוטין מבחינה הנדסית, והכי חשוב – היא לא תעכב את קידום הרכבת.
  
לדברי המועצה, ההחלטה לדחות את החלופה הסביבתית היא על רקע הערכת צוות הבדיקה המקצועי לפיה שינוי התוואי ידחה בשנתיים לפחות, וככל הנראה לזמן ארוך ובלתי ידוע, את השלמת תוואי הרכבת לירושלים. בהחלטת המועצה נכתב: "על אף המחיר הסביבתי-נופי של הפגיעה בנחל יתלה, החליטה המועצה הארצית שלא להיענות לבקשה לבחון מחדש את התוואי המאושר, אך לשנות את התכנית על מנת לצמצם את הפגיעה בנחל".

ארדן: שיקולים מוטעים

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הגיב בזעם על החלטת המועצה: "צר לי מאוד שההחלטה  התייחסה רק לשיקולי לוחות זמנים, שבסופו של דבר אף הם לא יביאו בהכרח לקיצור הליכים, אך בהחלט יפגעו פגיעה אנושה בערכי טבע ונוף ייחודיים שאנו גם כך לא משופעים בהם".

לדבריו, ידוע לכל כי תוואי המנהרה שהוצע כחלופה זהה בעלותו הכספית וראוי יותר מבחינה תכנונית והנדסית, אך שיקולים מוטעים גברו כנראה על האינטרס הסביבתי וחשיבה לטווח רחוק. המועצה שכחה כנראה שתוואי רכבת לירושלים בונים למאה השנים הבאות.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים