שערוריות המאה: על הבמה ומאחוריה

איך ניבאה חנה מרון כישלון לאחד ממחזות הזמר העבריים המוצלחים במאה העשרים, למה פרש אורי זוהר מהופעות מול קהל, כמה הצגות שרדה "מלכת האמבטיה" של לוין לנוכח המחאה הציבורית וכמה זמן צריך הקהל לחכות לפרמיירה של נסים אלוני

כתבי מעריב | 3/4/2009 7:20 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ההצגה חייבת למות// 1964

זכה ד"ר חיים גמזו, מבקר התיאטרון עתיר המוניטין של העיתון "הארץ", ועל שמו נקרא אחד הפעלים הפופולריים ביותר בדקדוק העברי. זהו הפועל "לגמוז", שמשמעותו לפרק את האם-אמא של האחר. היה זה אפרים קישון, קורבן קבוע לעטו החריפה של המבקר, שטבע את שם הפועל.

פועל שהגיע לשיאו כשתיאטרון

העונות העלה הצגה המבוססת על מחזה מאת קן יוז הבריטי (בתרגום עידוא בן גוריון ובבימוי ארנון אדר). שמה של ההצגה האומללה - "סמי ימות בשש", וכל שהיה למבקר לומר עליה תומצת למחרת ב"הארץ" למשפט הארסי: "לדידי, יכול היה למות בחמש". ההצגה הוסרה מהבמה עוד באותו היום. (מאיר שניצר)

חנה מרון מבקרת// 1964

מרון. מחזה עממי?
מרון. מחזה עממי? צילום: רובי קסטרו
"שלמה המלך ושלמי הסנדלר", המחזמר הקלאסי שנכתב על ידי סמי גרונמן ותורגם על ידי נתן אלתרמן, עלה בתל אביב לא פחות מארבע פעמים. הפעם השנייה שבה עלה, בתגבור שירים חדשים שהלחין סשה ארגוב, בבימויו של שמואל בונים ובכיכובם של אילי גורליצקי, יונה עטרי ורחל אטאס, לוותה בביקורת קשה מצד כמה משחקני התיאטרון הבולטים בארץ.

חנה מרון אף הרחיקה לכת וטענה שהמחזה המושקע והיקר הוא "בושה לתיאטרון הקאמרי, ואסור שיעלה על במה". בסופו של דבר, המחזה הצליח כנגד כל הציפיות, אולם כשהגיע ללונדון ולארצות הברית הוא אכן זכה לתגובות מעליבות כמו "מחזה עממי מדי", ונחל כישלון. (רועי בהריר)

אורי זוהר מושפל// 1966

מאז שחרורו מלהקת הנח"ל בשלהי שנות ה-50, היה זוהר הדרלינג האולטימטיבי של הקהל; הרועה שהוליך את כולם לצלילי חליל ההצחקות שלו. עד שהגיע ערב הסילבסטר שחתם את שנת 1966. זוהר, ואמנים תותחים אחרים כאריק איינשטיין, הגשש החיוור ועוד, עמדו לבדר 3,000 צוהלים ושמחים בסוג של ערב שהוגדר כסלפסטיק על הבמה.

 

זוהר. חש את שנאת ההמונים על בשרו
זוהר. חש את שנאת ההמונים על בשרו צילום: מיכה בר-עם
בריחות, נפילות והטחת עוגות קצפת בפנים. הקהל שנא את זה. בפעם הראשונה בקריירה הבימתית המופלאה שלו הרגיש זוהר שנאת המונים מהי, וחש סביבו סכנה פיזית. גם הקריאות המרגיעות לא עזרו, ואפילו לא הצעתו הנדיבה להחזיר למשתוללים את כספם. עד שזוהר לא גורש בבושת פנים מהבמה, כאחרון העכברים, לא שככה המהומה. למחרת הודיע זוהר על פרישתו המוחלטת מהופעות בפני קהל. (מאיר שניצר)

מלכת האמבטיה יורדת מהבמה// 1970

היום, כשהורים של חייל חטוף מפגינים נגד ראש הממשלה ומכוננים תנועה התנגדות עממית, נראה שלא היה מתחולל סקנדל סביב "מלכת אמבטיה" מאת חנוך לוין. אבל ב-1970 הכול, אבל ממש הכול, היה כאן אחרת. באותה העת שלטה גולדה מאיר בעניינים, מלחמת ההתשה הסתיימה זה עתה, ליילה חאלד עדיין חטפה מטוסים, ובלנינגרד נערך משפט ליהודים צדיקים שחטפו מטוס מהקומוניסטים.
הכול אמור היה להיות מגויס למען המטרה הלאומית.
 

חנוך לוין
חנוך לוין צילום: יעקב אגור
אבל חנוך לוין חשב אחרת, והתיאטרון הקאמרי הלך עם זה כברת דרך, כשאישר להפקה את הסאטירה "מלכת אמבטיה", עם תיקי דיין, יוסי גרבר, ז'רמן אוניקובסקי, נחום שליט וישראל גוריון, שהועלתה באולם נחמני עליו השלום. לא נשמע עד אז כדבר הזה. בטח ובטח שלא עלי במה עברית. חיילים שנפלו בשירות האומה, מתלוננים על הוריהם ששלחו אותם לעקידה; מנהיגה שכל העולם לרגליה, מוגדרת כמלכת האסלה; אלמנת מלחמה מנסה לברר את התרגום הפיננסי למות בעלה.

המחאה הציבורית הייתה גורפת, וניצח עליה לא פחות ולא יותר משר הביטחון משה דיין, שראה לעצמו הכרח לשמש כפוסק האחרון גם בענייני תיאטרון. הפגנות "ספונטניות", שריקות בוז, פיצוץ הצגות, מאמרי מערכת משתלחים. פרנסי התיאטרון התל אביבי לא הצליחו להתמודד עם המהומה האטומית הזאת, ובאקט בזוי של השתפנות לאומנית הסירו מהבמה את "מלכת אמבטיה" לאחר 19 הצגות בלבד. (מאיר שניצר)

נסים אלוני רוקח פרמיירה// 1970

עד כניסתו של שלמה להט לכהונת ראש העיר בראשית 1974, תל אביב של לילות שבת הייתה סגורה ומסוגרת. אותה בירה חילונית של המדינה נכנעה דרך קבע ללחצים של הציבור הדתי, ונהגה לשלוח את צעירי הכרך לבלות בגבעתיים הסמוכה. שם, בעיר המפאיניקית בעלת הדימוי הקשיש, תססו חיי הלילה ביום שישי.

והנה כי כן הגיע יום השישי, 9 באוקטובר 1970. באותו ערב, בשעה 20:00, אמורה הייתה להיערך באולם הלא נוח של קולנוע שביט אשר בשיפולי גבעתיים, הפרמיירה העולמית של "נפוליאון חי או מת", הצגתו החדשה של גאון התיאטרון נסים אלוני. הקריירה של אלוני עמדה אז בשיאה. מחזהו "הדודה ליזה", שנכתב במיוחד לחנה רובינא, זה עתה הועלה בהצלחה בתיאטרון הבימה והכול ניבאו שהתחנה התיאטרלית הבאה תנסוק לשיאים שטרם נחוו כאן.

 

נסים אלוני. מתי כבר מתחילים?
נסים אלוני. מתי כבר מתחילים? צילום רפרודוקציה: קוקו
תיאטרון בימות, בבעלותו של יעקב אגמון, הוא שעמד להעלות את "נפוליאון חי או מת". צוות השחקנים כלל את אבנר חזקיהו, איציק רחמימוב, אדית אסטרוק וחנה רוט. אלוני, כרגיל במחזותיו, שימש גם כבמאי, ומתח בריא עמד אז באוויר. כלומר, היה מתח רב בשעה 20:00. גם בשעה 21:00 ניכר עדיין שמשלמי הכרטיסים עוצרים את נשימתם. וכך גם ב-22:00.

בקיצור, רק בשעה 23:00 בלילה החלה ההצגה לרוץ. מתברר שהמחזאי-במאי לא היה מאושר עם מה שהוא עצמו התקין לבמה, ושינה הכול כאשר הקהל כבר ישב באולם. מיותר להוסיף כי בשעה 02:00, עם סיומה של הפרמיירה, שום צופה לא ידע מתי נפוליאון חי ומתי הוא מת. בעיקר משום שעל הבמה התרוצצו במשך שעתיים וחצי ארבעה נפוליאונים. אחד, שמשתתפי המחזה מעידים עליו במהלכו כי הוא מזויף ומתחזה, ושלושה נפוליאונים אורגינל מהתנור. (מאיר שניצר)

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

ת''א חוגגת 100

צילום:

כל האירועים, כל הסיפורים, כל התמונות וכל החוויות. nrg מעריב מלווה את תל אביב בשנת ה-100

לכל הכתבות של ת''א חוגגת 100

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים