איך להתכונן לראיון עבודה
שלחתם קורות חיים וזומנתם לראיון עבודה? מזל טוב. זה הזמן להיערך לקראת הפגישה שיכולה לחבר ביניכם ובין מקום עבודה חדש

מסיבה זו כדאי ללמוד כיצד כדאי לכם להציג את עצמכם. כלל האצבע הראשון ללימוד הנושא הוא להתייחס למפגש כאילו המראיין לא ראה את קורות חייכם מעולם, כך שתפקידכם בעת המפגש הוא לספר למראיין על עצמכם בהתאמה מלאה לקורות החיים ששיגרתם ושמונחים בפני המראיין.
לפני ההגעה לראיון העבודה מומלץ לעשות עבודת תחקיר קצרה באינטרנט ולהכיר את החברה שבה אתם מעוניינים לעבוד. קראו עליה חומר רקע, כנסו לאתר האינטרנט שלה, והכירו את תחומי פעילותה.
לפני הכניסה הראיון כבו את מכשיר הטלפון הנייד וכל מכשיר אחר שעשוי להרעיש בעת הראיון. כמו כן כדאי לשים לב שאתם חשים בנוח לפני הכניסה לראיון - כדאי לשתות מים ולהתפנות בהתאם לצורך.
הרושם הראשוני על אדם נקבע בהתבוננות הראשונה בו. המשמעות: הקדישו מחשבה למראכם החיצוני. התאימו את הבגדים לאופי המשרה אליה אתם מיועדים, והגיעו נקיים ומגולחים.
אין כל צורך להתאים את לבושכם ל"צו האופנה" - אלא אם התאמה זו קשור למשרה שבה אתם מעוניינים. בגדים סולידיים יספקו את המראה המתאים, שכן בגדים אופנתיים עלולים להיתפס לעיתים כצעקניים מדי. הימנעו מלבישת גופיות, נעילת כפכפים או סנדלים ומחבישת משקפי שמש בעת הראיון.
עם כניסתכם לחדר, לחצו את ידו של המראיין. לחיצת היד צריכה להיות עם נוכחות, אך בהחלט לא חלשה או חזקה מדי. הניחו לצדכם את המעיל והתיק.
שבו מול המראיין בישיבה זקופה ונינוחה, שתצביע על תחושת רוגע וביטחון. ידיים משולבות, או כאלו העסוקות במשהו, מצביעות על חוסר נחת, לחץ וקשיחות. הישירו מבט למראיין,
הגיבו לשאלות המראיין לאחר שהקשבתן להן בקפידה. אין צורך לספר שוב ושוב על הצלחותיכם. השתדלו להציג תמונה מהימנה של פועלכם ולא להמעיט בערככם. דברו בעוצמה שתשדר כי אתם יודעים על מה אתם מדברים, ודברו בקצב אחיד. דיבור מהיר יכול להעיד על חוסר או על עודף ביטחון עצמי.
השאלה שמכשילה את רוב המרואיינים היא תגובתם לבקשת המראיין לספר מעט על התכונות החיוביות ועל התכונות השליליות שלהם.
התכוננו לשאלות אלה והתאימו את התכונות החיוביות למשרה שאליה אתם מתראיינים:
תפקידי מכירות - יכולת שכנוע, אנרגטיות, יוזמה, יצירתיות, עמידות.
תפקידי שיווק - יצירתיות, יוזמה ותכנון.
תפקידי ניהול - בחרו 3-4 תכונות מבין הרישמה הבאה: אחריות, חריצות, מנהיגות, החלטיות, כושר ארגון וסדר, יוזמה, הישגיות, כושר שכנוע, סמכותיות, יכולת הנעת עובדים וכדומה.
באשר לתכונות השליליות נסו להימנע מאמירות כגון "אין לי תכונות שליליות", או כל אמירה שעשויה להציג אתכם באופן לא משכנע. הצגת תכונות שליליות מהרשימה הבאה לא תגרום לכם נזק משמעותי בעת הריאיון: חשדנות, פרפקציוניזם, ביקורתיות, תובענות, חוסר חוש הומור.
גם השאלה למה אתם מתאימים לתפקיד מאיימת על מרבית המרואיינים. עם זאת חשוב לראות בשאלה זו הזדמנות להציג את יתרונותיך ולא שאלה שנועדה להכשיל אתכם. זה המקום להציג את עצמכם באופן הטוב ביותר. התמקדו בניסיון העבר שלכם ובתחומים שבהם הצטיינתם ושמצביעים על יכולתכם לבצע את התפקיד.
התכוננו גם לאחת משאלות הבאות, שיכולות להופיע בראיון העבודה:
1. תארו לי סיטואציה בה הייתם נתונים תחת לחץ, איך הושפעה התנהגותכם?
2. תארו לי את שאיפותיכם ארוכות הטווח בתחום הקריירה.
3. האם בכוונתכם להרחיב את השכלתכם? אם כן, באיזה תחום?
4. האם אתם מעדיפים לעבוד בקבוצה או באופן עצמאי?
5. מה הדבר שהכי אהבת והכי פחות אהבת בעבודתך הקודמת?
6. היכן היית רוצה להיות בעוד 5 שנים?
7. מהן ציפיות השכר שלך מעבודה זו?
בסיום ראיון העבודה ניתן ואף מומלץ לשאול מה תנאי העבודה, אופציות הקידום והשכר. כמו כן כדאי לבדוק מהי הערכתו של המראיין באשר למועד קבלת התשובה. בכל מקרה מומלץ לצאת מהראיון עם חיוך נעים ולהודות למראיין על ההזדמנות.
הכותב הוא סמנכ"ל חטיבת משאבי אנוש בקבוצת דנאל