ראשי > מיוחד : יום יום חג > כתבה
בארכיון האתר
סלח לי מלאך
מקדמת דנא מדברים איתנו על סליחה ומחילה ביום כיפור - האם אנחנו יודעים בכלל לסלוח? האם אנחנו זקוקים למודל שיזכיר לנו סליחה מהי? שבע דמויות מעולם התרבות שלנו מצביעות על ייצוגים טהורים של "סליחה" באמנות. פרוייקט מיוחד
רומי נוימרק
17/9/2007 11:57
רומי נוימרק
17/9/2007 11:57
:עוד בכתבה
עדנה מזי"א: "כפרה" מאת איאן מקיואן
דרור קרן: "סיפור פשוט" של דיוויד לינץ'
יואב קוטנר: Famous Blue Raincoat מאת לאונרד כהן
נסים קלדרון: "פתיחה לראיון" מאת אבות ישורון
לירון תאני: האלבומים המוקדמים של אמינם
עדנה מושינזון: יצירות של בת שבע רוס ואדריאן פאצ'י
ענני / בת שבע רוס
דורי בן זאב: לסלוח לעצמי
בחזות השקטה שלובש הרחוב ביום כיפור מתאפשרת החזרה לרגעים פרטיים שחלקנו מעדיפים להסתיר רוב
השנה. כנראה שבאמת אי אפשר לשכוח, כל עוד לא נסכים לסלוח.

במסגרת פרויקט מיוחד של
nrg תרבות, פנינו לשבע אושיות תרבות ישראליות שיכוונו את זרקור הכפרות החוצה, למרחב הציבורי המשותף. ביקשנו מהם לפשפש במטענם העשיר ולמצוא לפחות רגע אחד מתוך כל  יצירות האמנות שבעולם, המבטא בצורה המדויקת ביותר, מבחינתם, את המונח "סליחה".
עדנה מזי"א: "כפרה" מאת איאן מקיואן
"הספר 'כפרה' של איאן מקוויאן הוא אחד הספרים האהובים עלי. שמו המקורי, באנגלית, מבטא אפילו ביותר עוצמה את הייסורים שבמושג כפרה "Atonement".

נושא הספר הוא מעשה נורא שנעשה ע"י ילדה צעירה ספק בלא ידיעה, ספק בכוונה זדונית. המעשה הזה חותך את גורלות האנשים האהובים עליה. הילדה הזו הורסת חיים שלמים בתמימות או בזדון וכל חייה הם ניסיון לכפר על החטא הזה".

עדנה מזי"א היא בימאית ומחזאית תאטרון
עטיפת הספר "כפרה"
דרור קרן: "סיפור פשוט" של דיוויד לינץ'
"בין תתי הסעיפים של כל ה'סליחות והמחילות', נחבאת אחת, שהיא חכמה בעיני ושימושית לאין שיעור. זוהי ה'מחילה על כבודך'. פגעת, נפגעת פעם ממישהו קרוב לך וככה זה נשאר. אבל מה שהיה, הוא לא מה שהווה ולא מה שיהיה. זה תלוי בנו וזה בר תיקון. כמעט תמיד.

אלווין סטרייט, מ"סיפור פשוט" של לינץ', עושה את זה. יוצא מגדרו כדי לעשות את זה. איש זקן (ריצ'ארד פרנסוורת' הנפלא) שנוסע באחרית ימיו על מכסחת דשא, אלפי ק"מ לאחיו (הרי דין סטנטון) שלקה בשבץ. הם לא דיברו שנים. בדרך לא דרך, הוא מגיע. לראות את שני האחים מתאחדים, כמעט בלי מילים, אבל עם שחרור וחמלה נדירה, עושה לך בתום ניגוב הדמעות, לרוץ לחבק את כל מי שיקר לך. לא מקרי כנראה שבתוך המילה "מחילה" קיימת גם המילה "חמלה". שנה טובה".

דרור קרן הוא שחקן תאטרון, קולנוע וטלויזיה ("המפיקים", "ליל סדה", "שבתות וחגים", "מילואים")
מתוך כרזת הסרט "סיפור פשוט"
יואב קוטנר: Famous Blue Raincoat מאת לאונרד כהן
"בשיר המופיע באלבום "Songs of love and hate" לאונרד כהן כותב מכתב לאדם שלקח לו את האהובה ומודה לו שהחזיר לה את האור בעיניים". הנה המילים:

It's four in the morning, the end of December
I'm writing you now just to see if you're better
New York is cold, but I like where I'm living
There's music on Clinton Street all through the evening.

I hear that you're building your little house deep in the desert
You're living for nothing now, I hope you're keeping some kind of record.

Yes, and Jane came by with a lock of your hair
She said that you gave it to her
That night that you planned to go clear
Did you ever go clear?

Ah, the last time we saw you you looked so much older
Your famous blue raincoat was torn at the shoulder
You'd been to the station to meet every train
And you came home without Lili Marlene

And you treated my woman to a flake of your life
And when she came back she was nobody's wife.

Well I see you there with the rose in your teeth
One more thin gypsy thief
Well I see Jane's awake --

She sends her regards.
And what can I tell you my brother, my killer
What can I possibly say?
I guess that I miss you, I guess I forgive you
I'm glad you stood in my way.

If you ever come by here, for Jane or for me
Your enemy is sleeping, and his woman is free.

Yes, and thanks, for the trouble you took from her eyes
I thought it was there for good so I never tried.

And Jane came by with a lock of your hair
She said that you gave it to her
That night that you planned to go clear

יואב קוטנר הוא העורך הראשי של ערוץ המוסיקה הישראלית 24
עטיפת האלבום 1971 Songs of love and hate
נסים קלדרון: "פתיחה לראיון" מאת אבות ישורון
"אני זוכר הרבה ביטויים של כפרה ומחילה בתרבות העברית אבל דבר לא מרגש אותי כמו הקטע של "פתיחה לראיון" של אבות ישורון המופיע בקובץ "השבר הסורי אפריקני" בהוצאת הקיבוץ המאוחד.

בטקסט הקצר והאדיר הזה שנפתח במילים: "אמרת כיצד נעשה אבות ישורון" מסביר אבות ישורון איך בחר את שמו ואיך הוא עומד בחיל ורעדה אל מול הוריו שנרצחו. לדעתי הוא מצליח לרכז כאן בעת ובעונה אחת גם את העמידה של הישראלי מול העבר היהודי וגם את הסרבנות לעמידה הזו כשהוא קורא לעצמו בשם חדש במקום שמו המקורי, יחיאל פרלמוטר.

אבות ישורון מביא שפה שיש בה מהיידיש, מהרוסית ומהסלנג ומשחרר את השפה העברית מהצורך להיות כולה חדשה ונוצצת. "פתיחה לראיון" הוא חשבון תרבותי כולל של השפה, השירה והעמידה מול העבר – וגם חוויה חד פעמית אישית לחלוטין ומאד עזה".

ניסים קלדרון הוא פרופ' במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בן גוריון בנגב.

באלבומו "אוצר סמוי" (2004) ישראל ברייט מקריא את "פתיחה לראיון" מאת אבות ישורון
לירון תאני: האלבומים המוקדמים של אמינם
"Eminem הוא המתחבט הנצחי של עולם ההיפ הופ, או לפחות נהג לעשות זאת לפני שהפך לראפר באמת. בהחלט אפשר להגיד שהוא עורך חשבונות נפש מאד אישיים דרך השירים באלבומיו הראשונים.
כשאמינם שר "איים סורי מאמא" הוא כאילו משמיץ אבל בעצם מכניס את התסכולים והכאב מעולם הילדות הכי פרטי שלו.

כמובן שאפשר לראות בזה סוג של מסחר בחיים שלו, כדי למכור אלבומים. אבל לדעתי בבסיס היצירה יש חשבון נפש מאד אמיתי, כן ונקי. חשוב לי להדגיש שהבחירה שלי רלבנטית רק לאלבומים הראשונים לפני שאמינם הפך להיות מכונת דולרים מצלצלת מלאס-וגאס".

לירון תאני הוא מנהל התוכניות של רדיו תל אביב 102FM
"התסלחי לי אמא?" מארשל מאת'רס השלישי
עדנה מושינזון: יצירות של בת שבע רוס ואדריאן פאצ'י
"באמנות עכשווית אני נזכרת באומן האלבני אדריאן פאצ'י ( Adrian Paci) שהזמין ב 2002 מקוננת לקונן עליו, לכאורה אחרי מותו במיצג שנקרא Vajtojca) The Weeper). זו דרכו להפרד ולבקש סליחה מהעולם בעודו בחיים".  
/2
ענני / בת שבע רוס
"ענני" (Answer me) היא עבודת וידאו של בת שבע רוס, בוגרת טרייה יחסית של בצלאל שזכתה לשבחים רבים ועבודות אחרות שלה יעלו בביאנלה הקרובה של הרצליה. זו יצירה של חוזרת בשאלה שמביאה הרבה מאד כבוד לדת. היא שרה בקולה ענני – שרה לאלוהים על רקע דימויים יומיומיים בוידאו. מרגשת אותי הפנייה החילונית-דתית של בת שבע, כי היא אמיתית."

עדנה מושינזון היא אוצרת בכירה במוזיאון תל אביב לאומנות
דורי בן זאב: לסלוח לעצמי
"אני מרגיש שחיפוש ביטוי סליחה בתרבות הוא לא מתרבותנו... החשיבה היהודית לא מתחברת לי למרחב האסוציאטיבי. זה בא ממקום אחר. ביום כיפור בקשת הסליחה היא קודם כל מעצמנו. התפילה בית הכנסת היא רק קול נוסף של הסליחה הפנימית.

העולם התרבותי של יום כיפור שלי הוא אווירת החסד והסליחה ששולחת תדר פנימה. בארץ המרגשת הזו הריגוש גדול יותר בימי החגים ולא צריך לעשות הרבה, רק להיות באווירה המתאימה. בלי לחשוב ולהתאמץ.. המחילה כבר שם. אין צורך להבטיח ולשחרר נדרים, רק להתמסר לאווירה, להקשיב לרגש ולא לשכל".

דורי בן זאב הוא זמר, שחקן ושדרן רדיו (99FM)
אסף בן ארי
דורי בן זאב

יום יום חג
סלח לי מלאך  
חג טלויזיוני 2  
חוני המעגל מציג: גלויות ראש השנה  
עוד...