לו היו לדון קישוט טייטס ונעלי בלט
שניים מכוכבי להקת הבלט הרוסית המפורסמת ה"בולשוי" מגיעים לארץ להשתתף ב"דון קישוט". "אני אוהב מאוד את האוכל בישראל", צוחק אחד מהם, "תמיד אחרי ביקור כאן אני צריך דיאטה"
במסגרת פסטיבל "תל אביב דאנס", שיתקיים במהלך חודש נובמבר, הבלט הישראלי מארח שניים מכוכבי בלט ה"בולשוי" הרוסי - מאריאנה ריז'קינה ודימיטרי בלוגולובצ'ייב.
היצירה "דון קישוט" של הבלט הישראלי מציגה בצבעוניות, בשמחה, בחושניות ובליווי מוזיקה מעוררת חושים ותפאורת וידיאו חדשנית את סיפורו של דון קישוט איש למנשה. המופע הייחודי מגולל את סיפורו של הגיבור הספרדי המשעשע דרך מפגשיו עם אנשי הכפר ועם הצוענים בדרכים, כשכל העת הוזה דון קישוט וחולם על אהובתו דולצ'ינאה ועל טחנות רוח שנראות כאבירים הבאים להילחם.
תוך כדי הרפתקאותיו הוא עוזר לזוג אוהבים להתאחד והיצירה כולה מסתיימת במסיבה גדולה שבסופה ממשיך דון קישוט במסעו וברדיפתו אחר הצדק ואחר דולצ'ינאה, אהובתו הדמיונית.
"הסיפור והכוריאוגרפיה של דון קישוט עם הבלט הישראלי נגע באופן מיוחד ללבי", אומרת ריז'קינה, "הוא שונה מהרומן המקורי של מיגל דה סרוונטס, שבו דון קישוט הוא הכוכב. במופע, אני, שמגלמת את קיטריס, היא הגיבורה האמיתית. תפקידה של קיטריס דורש מרץ, שמחת חיים, וטכניקה ברמה גבוהה מאוד כרקדנית קלאסית".
מבחינה טכנית, מה היו הדגשים שנתת לצורך התפקיד הזה?
"ההשראה שלי במופע הזה היא השילוב - שילוב של בלט קלאסי, טכניקה ברמה גבוהה המחייבת סיבובים ופירואטים רבים במיוחד, יחד עם צבעוניות ואווירה ספרדית - השילוב של כולם נגע במיוחד ללבי, ריגש ואיתגר אותי".
בלוגולובצ'ייב מוסיף: "מבחינתי, האתגר העיקרי פה הוא הגיוון והצבעוניות בתפקיד והצורך להשתמש במגוון של טכניקות שונות כדי לגלם אותו".
ריז'קינה, ילידת מוסקבה, היא פרימה בלרינה בבולשוי. בשנת 1989 סיימה את לימודיה באקדמיה לכוריאוגרפיה בבית הספר הרשמי של הבולשוי, והצטרפה ללהקה. שם הפכה במהרה לסולנית במבחר הפקות היוקרה של הלהקה כמו "דון קישוט", "מפצח האגוזים", "אגם הברבורים" ו"היפהפייה הנמה".
לעתים תכופות יצאה אל מחוץ לארצה להתארח כסולנית בלהקות הבלט החשובות בעולם. היא זכתה בפרסים רבים וזו הפעם הרביעית שהיא מופיעה בישראל.
בלוגולובצ'ייב, גם הוא רקדן ראשי וכוכב בבולשוי, יליד לבוב (אוקראינה), למד במוסקבה באקדמיה הלאומית לכוריאוגרפיה בהדרכתו של אלכסנדר בונדרנקו. היום משתייך דימיטרי לקבוצה מצומצמת של רקדנים המבצעים תפקידים של גיבורים גבריים ב"בולשוי בלט". בעבר הופיע עם הבלט הישראלי פעמיים.
"אני בעיקר אוהב מאוד את האוכל בישראל", הוא צוחק, "תמיד אחרי ביקור כאן אני צריך דיאטה. גם הקהל פה נהדר. מאוד חם ומפרגן, וגם יש תחושה שבאמת נהנה מלראות בלט".
לדעתכם, הסיפור של דון קישוט רלוונטי לעולם של היום?
"בעיניי דון קישוט הוא האדם שיודע לחלום ואוהב לחלום", אומרת ריז'קינה, "אם לא היו דון קישוטים בימינו העכשוויים הם היו הרבה יותר אפורים ועצובים. גם בחיינו היום חשוב שיהיו אנשים חולמים ויודעים לחלום, ולא רק אנשים רציונלים. אני לדוגמה חלמתי מאז שהייתי ילדה להגיע לבלט הבולשוי וזה גם יכול היה להראות כמו חלום של דון קישוט. אז אני הוכחה שדון קישוטים לפעמים מצליחים להגשים את החלומות שלהם".

רקדני הבולשוי בפעולה
היצירה "דון קישוט" של הבלט הישראלי מציגה בצבעוניות, בשמחה, בחושניות ובליווי מוזיקה מעוררת חושים ותפאורת וידיאו חדשנית את סיפורו של דון קישוט איש למנשה. המופע הייחודי מגולל את סיפורו של הגיבור הספרדי המשעשע דרך מפגשיו עם אנשי הכפר ועם הצוענים בדרכים, כשכל העת הוזה דון קישוט וחולם על אהובתו דולצ'ינאה ועל טחנות רוח שנראות כאבירים הבאים להילחם.
תוך כדי הרפתקאותיו הוא עוזר לזוג אוהבים להתאחד והיצירה כולה מסתיימת במסיבה גדולה שבסופה ממשיך דון קישוט במסעו וברדיפתו אחר הצדק ואחר דולצ'ינאה, אהובתו הדמיונית.
"הסיפור והכוריאוגרפיה של דון קישוט עם הבלט הישראלי נגע באופן מיוחד ללבי", אומרת ריז'קינה, "הוא שונה מהרומן המקורי של מיגל דה סרוונטס, שבו דון קישוט הוא הכוכב. במופע, אני, שמגלמת את קיטריס, היא הגיבורה האמיתית. תפקידה של קיטריס דורש מרץ, שמחת חיים, וטכניקה ברמה גבוהה מאוד כרקדנית קלאסית".
מבחינה טכנית, מה היו הדגשים שנתת לצורך התפקיד הזה?
"ההשראה שלי במופע הזה היא השילוב - שילוב של בלט קלאסי, טכניקה ברמה גבוהה המחייבת סיבובים ופירואטים רבים במיוחד, יחד עם צבעוניות ואווירה ספרדית - השילוב של כולם נגע במיוחד ללבי, ריגש ואיתגר אותי".
בלוגולובצ'ייב מוסיף: "מבחינתי, האתגר העיקרי פה הוא הגיוון והצבעוניות בתפקיד והצורך להשתמש במגוון של טכניקות שונות כדי לגלם אותו".
ריז'קינה, ילידת מוסקבה, היא פרימה בלרינה בבולשוי. בשנת 1989 סיימה את לימודיה באקדמיה לכוריאוגרפיה בבית הספר הרשמי של הבולשוי, והצטרפה ללהקה. שם הפכה במהרה לסולנית במבחר הפקות היוקרה של הלהקה כמו "דון קישוט", "מפצח האגוזים", "אגם הברבורים" ו"היפהפייה
לעתים תכופות יצאה אל מחוץ לארצה להתארח כסולנית בלהקות הבלט החשובות בעולם. היא זכתה בפרסים רבים וזו הפעם הרביעית שהיא מופיעה בישראל.
בלוגולובצ'ייב, גם הוא רקדן ראשי וכוכב בבולשוי, יליד לבוב (אוקראינה), למד במוסקבה באקדמיה הלאומית לכוריאוגרפיה בהדרכתו של אלכסנדר בונדרנקו. היום משתייך דימיטרי לקבוצה מצומצמת של רקדנים המבצעים תפקידים של גיבורים גבריים ב"בולשוי בלט". בעבר הופיע עם הבלט הישראלי פעמיים.
"אני בעיקר אוהב מאוד את האוכל בישראל", הוא צוחק, "תמיד אחרי ביקור כאן אני צריך דיאטה. גם הקהל פה נהדר. מאוד חם ומפרגן, וגם יש תחושה שבאמת נהנה מלראות בלט".
לדעתכם, הסיפור של דון קישוט רלוונטי לעולם של היום?
"בעיניי דון קישוט הוא האדם שיודע לחלום ואוהב לחלום", אומרת ריז'קינה, "אם לא היו דון קישוטים בימינו העכשוויים הם היו הרבה יותר אפורים ועצובים. גם בחיינו היום חשוב שיהיו אנשים חולמים ויודעים לחלום, ולא רק אנשים רציונלים. אני לדוגמה חלמתי מאז שהייתי ילדה להגיע לבלט הבולשוי וזה גם יכול היה להראות כמו חלום של דון קישוט. אז אני הוכחה שדון קישוטים לפעמים מצליחים להגשים את החלומות שלהם".