הקרקס הכאוטי של אודיסאוס - הצגה פרועה בתיאטרון קליפה
אמריקן איידול, מחול מודרני, ג'יבריש איטלקי ודמות של רווקה ניו יורקית הם כמה ממרכיבי הקסם התיאטרלי במופע "אודיסאוס כאוטיקוס". הסיפור המוכר של אודיסאוס בלבוש מצחיק ומרגש שמלהטט בין הנאה אסתטית לפילוסופית
האודיסיאה, שירתו של הומרוס, נטועה היטב בתוך התרבות המערבית, והיא חוזרת שוב ושוב, כדרכם של כל הסיפורים הטובים, תחת תלבושות שונות ובאצטלות חדשות. לכל אורך הקיום האנושי מיקמו מספרי סיפורים את העלילות המוכרות בסיטואציות עדכניות לזמנם, יצקו לתוכן משמעות מחודשת, חיברו עבר להווה ורעיונות אוניברסאליים למציאות קרובה.
"אודיסאוס כאוטיקוס", מופע חדש בתיאטרון קליפה, מתחיל בסצנה שנראית כמחווה לקולנוע האיטלקי הניאו-ריאליסטי. משפחה גרעינית קטנה עם אמא נוירוטית (יולנה צימרמן), אבא עצבני (נעם רובינשטיין), סבא סיעודי וחרמן (פיודור מקרוב) ותינוק שהוא למעשה חבילת בד מחרישת אוזניים, מתכוננים לארוחת הערב, להקראת סיפור לסבא ולריבים המשפחתיים המסורתיים. כל אלה בג'יבריש איטלקי מטורלל ומובן לכל.
בעודו מנסה להתנער מההמולה הכאוטית המתרחשת סביבו, נישא האב לעולם של חלומות בהשראת האפוס היווני הקדום שהוא מקריא לסב. מכאן ואילך המופע מורכב ממישמש מתוזמן היטב ומצחיק של קריצות לתופעות שונות ומשונות של התרבות המערבית העכשווית.
כך למשל צצים, בזה אחר זה, רווקה יהודייה ניו יורקית, מופע של מחול מודרני וגמר של אמריקן איידול. הכל מולבש, באמצעים פשוטים אך בבימוי מתוחכם, על אותו מסע ארוך ורב תלאות של אודיסאוס, גיבור ימי הקדם, בדרכו חזרה לפנלופה אשתו האהובה והנאמנה.
בין ההזיות של אודיסאוס ובין מציאות החיים השגרתית מתקיים כל הזמן משחק מעודן, המתבטא גם בחילופי התפקידים של בני המשפחה ודמויות האפוס. למשל הסב, שגם מגלם את פוסידון, בספק חלום ספק משחק תפקידים משתעשע בבנו, מחרחר ריבים ומשכין שלום בעת ובעונה אחת, הן במציאות הפרוזאית המשפחתית והן במציאות האידיאית-הרואית.
מתוך כך עולים על הדעת הרהורים בנוגע להשפעה הגורלית, האלוהית במהותה, שיש להורים על חיי ילדיהם ועל עיצוב תמונת עולמם. זאת רק דוגמה אחת לפרשנויות השונות שצצות מבלי משים כמעט, בין פרצי הצחוק של הקהל ובין מחיאות הכפיים לנאמברים של השחקנים. הסיום הנהדר הוא שיא בסולם מינורי, בכל הרמות שהמופע מלהטט ביניהן – הפילוסופית, הדרמטית והאסתטית.
המופע הוא פרי יצירתם המשותפת של שלושת השחקנים, כולם יוצרים ומבצעים: נעם רובינשטיין הוא יוצר בקבוצת קליפה וזוכה פרס התסריט הטוב ביותר עבור "אדון הזמן" בתחרות העולמית לסרטים קצרים, פיודור מקרוב הוא בוגר קבוצת הליצנים הבינלאומית של סלאבה פולונין (Snowshow) ויולנה צימרמן היא יוצרת ושחקנית במופעים "ליצני השערורייה" (זוכת טקס פרסי הפרינג' ב-2005) ו"לה גאזטה".
רובינשטיין ומקרוב החלו בחזרות בדצמבר וצימרמן הצטרפה אליהם לאחר מכן. המטרה הייתה להספיק להכין את המופע עד מועד התרחשותו של פסטיבל "קליפה אדומה" שהתקיים במאי. בחודש האחרון לחזרות גויסה לעזרה בעבודת הבימוי מאשה נמרובסקי, במאית ודרמטורגית מוערכת ורבת פעלים, הידועה, בין השאר, ביכולות המופלאות שלה להזניק מופעים טובים למעולים.
"אודיסאוס כאוטיקוס", מופע חדש בתיאטרון קליפה, מתחיל בסצנה שנראית כמחווה לקולנוע האיטלקי הניאו-ריאליסטי. משפחה גרעינית קטנה עם אמא נוירוטית (יולנה צימרמן), אבא עצבני (נעם רובינשטיין), סבא סיעודי וחרמן (פיודור מקרוב) ותינוק שהוא למעשה חבילת בד מחרישת אוזניים, מתכוננים לארוחת הערב, להקראת סיפור לסבא ולריבים המשפחתיים המסורתיים. כל אלה בג'יבריש איטלקי מטורלל ומובן לכל.
בעודו מנסה להתנער מההמולה הכאוטית המתרחשת סביבו, נישא האב לעולם של חלומות בהשראת האפוס היווני הקדום שהוא מקריא לסב. מכאן ואילך המופע מורכב ממישמש מתוזמן היטב ומצחיק של קריצות לתופעות שונות ומשונות של התרבות המערבית העכשווית.
כך למשל צצים, בזה אחר זה, רווקה יהודייה ניו יורקית, מופע של מחול מודרני וגמר של אמריקן איידול. הכל מולבש, באמצעים פשוטים אך בבימוי מתוחכם, על אותו מסע ארוך ורב תלאות של אודיסאוס, גיבור ימי הקדם, בדרכו חזרה לפנלופה אשתו האהובה והנאמנה.

אודיסאוס כאוטיקוס יחסי ציבור
מתוך כך עולים על הדעת הרהורים בנוגע להשפעה הגורלית, האלוהית במהותה, שיש להורים על חיי ילדיהם ועל עיצוב תמונת עולמם. זאת רק דוגמה אחת לפרשנויות השונות שצצות מבלי משים כמעט, בין פרצי הצחוק של הקהל ובין מחיאות הכפיים לנאמברים של השחקנים. הסיום הנהדר הוא שיא בסולם מינורי, בכל הרמות שהמופע מלהטט ביניהן – הפילוסופית, הדרמטית והאסתטית.
המופע הוא פרי יצירתם המשותפת
רובינשטיין ומקרוב החלו בחזרות בדצמבר וצימרמן הצטרפה אליהם לאחר מכן. המטרה הייתה להספיק להכין את המופע עד מועד התרחשותו של פסטיבל "קליפה אדומה" שהתקיים במאי. בחודש האחרון לחזרות גויסה לעזרה בעבודת הבימוי מאשה נמרובסקי, במאית ודרמטורגית מוערכת ורבת פעלים, הידועה, בין השאר, ביכולות המופלאות שלה להזניק מופעים טובים למעולים.
לכל אורך המופע אפשר לחזות בפרי שיתוף הפעולה הזה שהוא איזון מרתק בין הבימוי המדויק והמהודק ובין עבודת האלתור המצוינת של שלושת הליצנים, כל אחד ואחד מהם מתפוצץ מכישרון. את השירים המבוצעים על הבמה כתב והלחין רובינשטיין. על העיצוב אחראית סווטלנה ליפשיץ, על התאורה אסי גוטסמן ועל הסאונד דירק קונש. המופע הופק בשיתוף עם תיאטרון קליפה לאמנות המופע.
"אודיסאוס כאוטיקוס", מאת נעם רובינשטיין, פיודור מקרוב ויולנה צימרמן ובביצועם, בימוי מאשה נמרובסקי; תיאטרון קליפה לאמנות המופע, רחוב הרכבת 38 תל אביב, כרטיסים והזמנות: 03-6879219. המופעים הקרובים: שישי, 4.7, 22:00; שבת, 5.7, 21:00; שבת, 2.8, 21:00