סאלטו מורטלה ללא תשלום
המופע "סאלטו מורטלה", מניצולי פסטיבל עכו המבוטל, יוצג בחינם בתל אביב. "זה מחזה של אובדן תרבות ולכן מה שקרה איתנו הוא אירוני"
"ברור שזה הלם מוחלט בשבילנו", אומרת במאית המופע הפולני-ישראלי "סאלטו מורטלה", עידית הרמן, על ביטול פסטיבל עכו, שבו הייתה אמורה להופיע ההצגה, "בנינו את המופע מתוך מחשבה על החומות של עכו, זה מופע שעוסק בשאלות של דיכוי תרבותי ולעשות אותו דחוסים בתוך החומות היה חלק מהרעיון הבסיסי".
במקום לוותר על המופע, שאותו ביימה יחד עם הבמאי הפולני אדם ז'יאיסקי, החליטה הרמן, מייסדת תיאטרון קליפה, להעביר אותו לרחבת המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, שם יופיע מהיום במשך ארבעה ימים ללא תשלום. "האוויר הפתוח והרחבה הגדולה משנים את המשמעות", היא אומרת. "כך שאני שמחה שיש מופע אבל עצובה שהוא לא בעכו".
היוזמה להעביר את המופע מעכו לתל אביב זכתה לתמיכה של להקת הרקדנים והשחקנים הפולנית, קבוצת Strefa Ciszy (אזור השקט) מפוזנן, פולין. כמו כן סייעו בפרויקט מכון התרבות הפולנית, מכון אדם ימיסקביץ לתרבות פולנית, המשכן לאמנויות הבמה והתיאטרון הקאמרי.
המופע מתבסס על מאורע היסטורי שהתרחש באחת הערים בפולין עם כניסתו של הצבא הרוסי בתום מלחמת העולם השנייה. החיילים אספו את כל הפסנתרים בעיר כדי להעבירם לרוסיה אלא שברגע האחרון הפעולה בוטלה והפסנתרים הושארו להישכח ולהתפרק על גדות הנהר.
"חיפשנו דרך לגעת באלמנט הבולט ביחסי יהודים ופולין, במלחמה, אבל עם זאת לא להיות פשטניים ולומר גם משהו כללי יותר על אובדנה של תרבות, כל תרבות", היא מסבירה. "בהקשר הזה מה שקרה עם הפסטיבל הוא כמובן אירוני מאוד. זה הרי בדיוק מקרה של אובדן תרבות".

עידית הרמן צילום: רענן כהן
במקום לוותר על המופע, שאותו ביימה יחד עם הבמאי הפולני אדם ז'יאיסקי, החליטה הרמן, מייסדת תיאטרון קליפה, להעביר אותו לרחבת המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, שם יופיע מהיום במשך ארבעה ימים ללא תשלום. "האוויר הפתוח והרחבה הגדולה משנים את המשמעות", היא אומרת. "כך שאני שמחה שיש מופע אבל עצובה שהוא לא בעכו".
היוזמה להעביר את המופע מעכו לתל אביב זכתה לתמיכה של להקת הרקדנים והשחקנים
המופע מתבסס על מאורע היסטורי שהתרחש באחת הערים בפולין עם כניסתו של הצבא הרוסי בתום מלחמת העולם השנייה. החיילים אספו את כל הפסנתרים בעיר כדי להעבירם לרוסיה אלא שברגע האחרון הפעולה בוטלה והפסנתרים הושארו להישכח ולהתפרק על גדות הנהר.
"חיפשנו דרך לגעת באלמנט הבולט ביחסי יהודים ופולין, במלחמה, אבל עם זאת לא להיות פשטניים ולומר גם משהו כללי יותר על אובדנה של תרבות, כל תרבות", היא מסבירה. "בהקשר הזה מה שקרה עם הפסטיבל הוא כמובן אירוני מאוד. זה הרי בדיוק מקרה של אובדן תרבות".