מזג אוויר תל אביב 25° | ירושלים 22° | חיפה 25°

כנר על הגל - חזרתם של מחזות הזמר

חשבתם שנפטרתם מהם, אבל מחזות הזמר חוזרים. ובגדול? עדיין לא ברור. בייחוד לאור העובדה שמדובר בעסק בלתי משתלם בעליל

יונתן אסתרקין, תרבות | 16/5/2008 8:10 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
 
מרי לו.
מרי לו. צילום: ג'ראר אלון
לפני שנתיים-שלוש זו הייתה ממש מגפה. שוק התיאטרון הישראלי התחזה לרגע לברודווי, וכל התיאטראות הגדולים הריצו מחזות זמר.

הבימה שפתח עם "מרי לו" ועם "בוסתן ספרדי" כמה שנים קודם לכן, ניסה את כוחו גם ב"ללכת עד הסוף" (יש אנשים שעדיין לא התאוששו מישבנו העירום של מתי סרי) והפציץ עם "שלמה המלך ושלמי הסנדלר" עם קושניר שהפך ללהיט גדול.

בית ליסין מכר המוני כרטיסים כשליהקו שם את ריטה למחזמר "שיקגו", ואחר כך גם את צביקה הדר ואת גיא זוארץ ל"ברנשים וחתיכות". הקאמרי העלה את הלהיט המטורף מברודווי "המפיקים", ואפילו תיאטרון גשר האיכותי נסחף להמולה עם "וריאציות לתזמורת".

ואז, שקט על פני ביצה. בשנתיים האחרונות כמעט שהיינו פטורים ממחזות זמר. והנה זה חוזר. הקאמרי העלה השבוע את "כנר על הגג" ומתכוון להעלות מחזמר משירי שלמה ארצי, בבית ליסין עובדים על "אוליבר טוויסט" ומריצים את "מייק" ואת "אבניו קיו" ובהבימה מרימים את "יוסף" עם יהודה לוי.
חזרות מייק בבית לסין
חזרות מייק בבית לסין יוסי צבקר

האם הטרנד חוזר? "לא ברור לי לגמרי", אומרת ציפי פינס, מנכ"ליתו של תיאטרון בית ליסין, "אם זה טרנד ממש שחוזר עכשיו ואם כן למה. יכול להיות שיש פה אלמנט של מישהו אחד שעושה ואז האחר רוצה. מחזות זמר הם הוכחה שמנהלי תיאטרון לא עושים רק שיקולים כלכליים קרים כשהם נכנסים להפקות, מכיוון שפוטנציאל ההפסד הכלכלי בהם הוא עצום.

נדיר שמצליחים להרוויח, כי עלויות התפעול נורא גבוהות. 70 אלף שקל לערב, לתפעול של מחזמר, זה נחשב מעט. כדי לכסות את זה צריך למכור המון כרטיסים, אין לך אולמות של 1,500 מקומות כמו בחו"ל, מקסימום 800-900 מקומות, אין לך תיירים שישלמו מחירים מופקעים ואם שכרת אולם גדול, כמו האולם של האופרה, יש לך בעיה.

הוא עולה לך מעל 30 אלף שקל, וקשה למלא אותו כי קהל שמשלם כרטיס כל כך יקר לא מוכן לשבת ביציע. בנוסף, אולם האופרה פנוי רק בקיץ, שזה מסורתית זמן לא טוב לתיאטרון בארץ. כולם בחופש".

אז למה את מעלה את "אוליבר" ?
"אני שותפה זוטרה שם מבחינה כלכלית. זו הפקה משותפת לי ולמפיק פרטי. התרומה שלי הייתה יותר בעזרה בניהול האמנותי ופחות בכסף. אחרת לא הייתי הולכת על זה, חד וחלק".

מנכ"ל הקאמרי, נעם סמל, טוען שדווקא אפשר להרוויח ממחזות זמר, אבל גם הוא לא בטוח שהטרנד חוזר. "קשה להגדיר את זה כטרנד עדיין", הוא אומר, "מכיוון שכל אחד ממחזות הזמר שציינת שונה באופיו ופונה לקהל אחר.

"'כנר על הגג' שלנו, הוא מחזמר קלאסי לכל המשפחה שעולה

למספר הופעות מוגבל. כלומר המטרה מראש היא לא להתעשר מזה ולהריץ אותו שנים. זה מבחינתנו פשוט חלק מהרפרטואר, וזה גם משהו שמתוכנן זמן די ארוך.

"'אוליבר' הוא הפקה לילדים שמיועדת לחנוכה עד כמה שאני מבין, ו' יוסף' הוא הפקה לצעירים שהם הקהל של יהודה לוי ומירי מסיקה (שמשחקים בתפקידים הראשיים-י"א). כלומר ההפקות נורא שונות, כך שאני לא יודע לגבי טרנד. במחזמר יש משהו מרגש. בטוטאליות, בגודל. גם למנכ"לים יש תשוקות".

אתה מסכים עם ציפי פינס בנוגע לטענה שזה לא רווחי?
"יש בזה משהו, במיוחד לאור העובדה שלפני כמה שנים, כשהיה הבום הגדול של מחזות הזמר, המדינה העניקה למי שעשה מחזמר עם תזמורת גדולה מענק של 750 אלף שקל במטרה לסייע לתזמורות. המענק הזה בוטל בינתיים, כך שעכשיו זה יותר קשה. אבל לפחות לגבי 'המפיקים' אני יכול לומר שבסופו של דבר יצאנו באיזון תקציבי".

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
הכי נקרא
הכי מדובר

סקר

מתכוננים לחנוכה