השתולים: 10 הסרטים שלא היו צריכים לזכות באוסקר

לקראת טקס האוסקר הממשמש ובא, ובעוד ויכוח ערני מתקיים בין מבקרי הקולנוע והקהל בנוגע לזהות הסרט הראוי ביותר לזכייה בפרס, אספנו את עשרת הסרטים שקטפו את תואר סרט השנה שלא בצדק

דני לרנר | 24/2/2017 12:24
תגיות: קולנוע,אוסקר,השתולים,שר הטבעות,קראש,ארגו,בן אפלק,מרטין סקורסזה,לה לה לנד,אור ירח,מסביב לעולם ב-80 יום,אוליבר,העוקץ,הקיסר האחרון,הפצוע האנגלי,רוברט רדפורד
14 מועמדויות קיבל סרטו של דמיאן שאזל בטקס האוסקר הקרוב שיתקיים ב-26.2.17 וכך נכנס לרשימה מאוד מצומצמת של סרטים שקיבלו הערכה כה גדולה עוד לפני ההכרזה על הזוכים. בהתאמה, הסרט המוזיקלי "לה לה לנד" הוא טוען הכתר העיקרי לפרס סרט השנה, אך מבקרים רבים, רבים מאוד אפילו, חושבים שיהיה זה עוול לתת למיוזיקל החמוד, על אף איכות בימויו והכימיה הנהדרת שמפגינים שחקניו הראשיים, את הפרס הקולנועי הנחשב ביותר בשנה, על חשבון סרט אחר, דרמטי וטוב בהרבה – "אור ירח", מתמודד ראוי על התואר לכל הדעות, אם כי פחות פופולרי בבורסת ההימורים.

כדי להתכונן נפשית לאופציה שגם במהדורתו ה-89 יינתן האוסקר לסרט פופולרי מאוד אך לאו דווקא הראוי ביותר לפרס, נזכרנו בעוד עשרה מקרים בהם האקדמיה הסתנוורה מאור הזרקורים עם בחירות הזויות ביותר לסרט השנה, מ-1957 ועד שנות האלפיים.
צילום: AP
האם זה באמת הסרט הטוב של השנה? מתוך ''לה לה לנד'' צילום: AP
1957: "מסביב לעולם ב-80 יום"

אחת הבחירות המוזרות והתמוהות ביותר לפרס "הסרט הטוב ביותר" הייתה בטקס האוסקר של שנת 1957 שבה זכה סרט ההרפתקאות לכל המשפחה "מסביב לעולם ב-80 יום" בפרס האוסקר. הסרט המבוסס על ספרו הקלאסי של ז'ול וורן היה הרפתקה נאה לעין בעלת אוסף מרשים של כוכבים אשר זכתה בחמישה פרסי אוסקר, התפרשה על פני שלוש שעות, הייתה בעיקר מתישה ואכן הרגישה כמו מסע בן 80 יום שרק רציתם שיסתיים כבר.

מי כן היה צריך לזכות באותה שנה? המיוזיקל הקלאסי של וולטר לאנג "המלך ואני" בכיכובו של יול ברינר, או "עשרת הדיברות" של ססיל בי דה מיל בכיכובו של צ'רלטון הסטון בתור משה, תפקידו הטוב ביותר.
 

קטעים נוספים

1969: "אוליבר!"

אחת השנים החלשות ביותר והמוזרות ביותר של טקס האוסקר הייתה 1969, שנה שבה זכה המיוזיקל "אוליבר" בחמישה פרסי אוסקר. אמנם מדובר בסרט חביב למדי, אך ממש לא כזה המצדיק זכיה בפרס הסרט הטוב ביותר, בעיקר בשנה שבה יצאה לאקרנים יצירת המופת של סטנלי קובריק "2001: אודיסיאה בחלל". סרטו של קובריק היה מועמד באותה שנה לארבעה פרסים מתוכם זכה קבריק בפרס האפקטים בלבד (אגב, הוא לא הגיע לטקס לאסוף את הפסלון) ובאופן מקומם - "2001: אודיסיאה  בחלל" אפילו לא היה מועמד לפרס הסרט הטוב ביותר.
 

קטעים נוספים

1974: "העוקץ"

"העוקץ" של ג'ורג' רוי היל ובכיכובם של פול ניומן ורוברט רדפורד היה שיתוף הפעולה המוצלח השני של השלישייה, אך למרות שזכה בשבעה פרסי אוסקר הוא לא היה מוצלח כמו שתוף הפעולה המוקדם יותר שלהם – המערבון המעולה "קיד וקסידי", שזכה בארבעה אוסקרים בלבד. למרות שהיה ל"העוקץ" סיפור נקמה מעניין לספר אשר כלל גם פסקול סוחף, פרס הסרט הטוב ביותר שניתן לו היה קצת גדול עליו.

מי כן היה צריך לזכות באותה שנה? סרטו המצמרר והמקורי של ויליאם פרידקין "מגרש השדים" אשר היה יצירה קולנועית מכוננת, נועזת וראויה בהרבה לפרס.
 

קטעים נוספים

1988: "הקיסר האחרון"

הוליווד אוהבת סרטי ראווה, כך היה מאז ומתמיד, סרטים שמראים עושר הפקתי וסיפור רחב יריעה ובדרך כלל סרטים כאלו גרפו לא מעט פרסים. "הקיסר האחרון" של ברנרדו ברטולוצ'י היה מסוג הסרטים הללו. הוא סיפר את סיפורו של הקיסר האחרון בסין ועשה זאת לאורך כמעט שלוש שעות של יופי ויזואלי מהמם לצד סיפור מנומנם עד מתיש.

מי כן היה צריך לזכות באותה שנה? הסרט שהשאיר אתכם ער ובמתח אטומי לאורך כל הצפייה בו ומדובר כמובן באחד המותחנים הטובים ביותר שהוליווד ייצרה אי פעם וזהו כמובן "חיזור גורלי" של אדריאן לין שהיה מועמד לשישה פרסים ויצא מהטקס בידיים ריקות.
 

קטעים נוספים

1997: "הפצוע האנגלי"

"הפצוע האנגלי" של אנטוני מינגלה היה מלודרמה רומנטית שהתרחשה בסיום מלחמת העולם השנייה וכיכבו בה רייף פייניס וג'ולייט בינוש. היא הייתה מסוג הסרטים שהוליווד הייתה מפיקה בשנות הארבעים-חמישים ותכלס היא די טרחנית ואף מתישה (עוד סרט שנפרש על פני כמעט שלוש שעות) וקטפה בטקס האוסקר תשעה פרסים, כולל את פרס הסרט הטוב ביותר שכלל לא הגיע לה.

מי כן היה צריך לזכות באותה שנה? "פארגו" האדיר והמבריק של האחים כהן או "ג'רי מגווייר" המצוין והמשובח של קמרון קרואו היו סרטים טובים בהרבה.
 

קטעים נוספים

2003: "שיקגו"

אחד הסרטים המעצבנים ביותר שזכו באוסקר היה "שיקגו", המיוזיקל המבוסס על מחזמר מצליח שעובד לסרט קולנוע בכיכובם של ריצ'ארד גיר, רנה זלווגר וקתרין זיטה ג'ונס. הסרט גרף שישה פרסי אוסקר, אך בתור סרט שנראה כמו מחזה מצולם ואין בו אפילו שיר אחד שווה וממכר זכייתו פשוט תמוהה ואף הזויה.

מי כן היה צריך לזכות באותה שנה? "הפסנתרן", סרט השואה המרגש והמורכב של רומן פולנסקי שהיה ראוי בהרבה לפרס.
 

קטעים נוספים

2004: "שר הטבעות: שובו של המלך"

"שר הטבעות: שובו של המלך" היה הפרק שחתם את טרילוגיית סרטי "שר הטבעות" וגרף 11 פרסי אוסקר, כולל, באופן תמוה עד מאוד, את פרס הסרט הטוב ביותר. לא רק שלא מדובר בסרט הטוב ביותר של אותה שנה, זה אפילו לא הסרט הטוב ביותר בטרילוגיה (הראשון היה פי אלף יותר טוב). רק בגלל האפילוג הסופר ארוך ומתיש שלו בסיום היה צריך לנקות ממנו לפחות שליש מהאוסקרים בהם זכה.

מי כן היה צריך לזכות אתם שואלים? "מיסטיק ריבר" של קלינט איסטווד היה סרט טוב וראוי בהרבה, כנ"ל "אבודים בטוקיו" המצוין והמרגש של סופיה קופולה.
 

קטעים נוספים

2006: "קראש"

"קראש" בבימויו של פול האגיס הייתה דרמה חברתית שעסקה בגזענות דרך התבוננות בסיפוריהם המצטלבים של מספר דמויות בלוס אנג'לס וכן, מדובר היה בדרמה מעניינת עם קאסט מגוון שכלל בין היתר את סנדרה בולוק בתפקיד לא שגרתי. אבל למרות שהוא עסק בנושא טעון ורלוונטי לא מדובר היה בסרט הטוב ביותר של אותה שנה, בהשוואה לסרט אחר, אמיץ ומרגש בהרבה בשם "הר ברוקבק" של אנג לי אשר היה מועמד מולו, זכה בפרס הבימוי, אך קופח בקטגורית הסרט.
 

קטעים נוספים

2007: "השתולים"

"השתולים" בבימויו של מרטין סקורסזה היה מותחן פשע עשוי היטב אשר היה בעצם רימייק לטרילוגיית הסרטים ההונג-קונגית INFERNAL AFFAIRS. הסרט זכה בארבעה פרסי אוסקר. המוצדק ביותר שביניהם היה פרס האוסקר שניתן למרטין סקורסזה עבור בימוי הסרט ותודו שאחרי שבעה מועמדויות לפרס הבימוי לאורך השנים בהחלט הגיע לו כבר לזכות. אבל פרס הסרט הטוב ביותר שהוענק ל"השתולים" הייתה בחירה תמוהה ביותר, בעיקר אל מול הדרמה המשפחתית המבריקה והמרגשת "מיס סאנשיין הקטנה" של ולארי פאריס וג'ונתן דייטון שהייתה מועמדת אף היא לפרס באותה שנה והייתה ראויה לו בהרבה.
 

קטעים נוספים

2013: "ארגו"

"ארגו" בבימויו של בו אפלק היה מותחן עשוי היטב המבוסס על סיפור אמיתי. בטקס האוסקר של 2013 הוא זכה בשלושה פרסי אוסקר: בפרס העריכה - כי הוא אכן היה מותח וערוך היטב, בפרס התסריט - כי הוא אכן היה כתוב היטב, אבל לא ברור מדוע הוא קטף גם את פרס הסרט הטוב ביותר, כי היו טובים בהרבה ממנו.

מי כן היה צריך לזכות מבין המועמדים האחרים? "כוננות עם שחר" של קתרין ביגלו, שגם היה מותחן המבוסס על סיפור אמיתי, היה סרט מרתק, מורכב ומעניין בהרבה. גם "לינקולן" ההיסטורי והמרשים של סטיבן ספילברג היה עדיף על הבחירה הסופית לפרס.
 

קטעים נוספים

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

פייסבוק