"קליפורניקיישן": סקס, שקרים ושיעמום

בעונתה השישית הפכה "קליפורניקיישן" סופית מסדרה סקסית וחיננית לרצף סצינות גסות וממוחזרות

עמי פרידמן | 30/1/2013 9:12 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שנה חדשה, עונה חדשה ל"קליפורניקיישן" ואותו האנק מודי ישן ולא טוב שלמדנו לאהוב. אחר עלילותיו החדשות של הסופר המתוסבך זכינו העונה לעקוב בדיוק מהנקודה בה הסתיימה זו הקודמת, כאשר האנק מודי מתעורר בבית חולים כשהוא מתאושש מהסם שהוחדר לגופו על ידי המאהבת האובססיבית התורנית. הפעם האקספוזיציה לא נמשכת זמן רב מידי, וכעבור סצנה או שתיים אנחנו מקבלים את הפרק הטרי בסאגת התפוררות יחסי האנק וקרן,  כרגיל - בניחוח אלכוהול, אשמה ורחמים עצמיים. החידוש הפעם? האנק לא יכול לסלוח לעצמו על היותו, ובכן, האנק.
על מה בדיוק הוא כועס? דוקובני
על מה בדיוק הוא כועס? דוקובני צילום: AFP


לא ממש ברור על מה בדיוק דמותו של מודי, המגולמת בחינניות רבה כבר לא מעט שנים על ידי דיוויד דוקובני,  כועסת על עצמה כל כך. בעונות קודמות התוודענו למעשי זוועה קשים הרבה יותר מזה שעולל לעצמו בסוף העונה החמישית, ויותר מהכל נראה שהספין הנוכחי בעלילת "קליפורניקיישן" (קרן סולחת להאנק אבל האנק לא מסוגל להתפייס עם עצמו) הוא לא יותר מניסיון לא מבריק במיוחד של תסריטאי הסדרה להעניק לדמותו איוזשהי מידה של עומק. זהו כמובן פרדוקס די מגוחך, שכן בין סדרה כמו "קליפורניקיישן" לבין עומק קשר סביר בערך כמו זה הקיים בין שתי הדמויות המובילות אותה.

בואו נגיד את האמת: "קליפורניקיישן" אינה סדרת איכות. היא מהנה למדי רוב הזמן, יש בה רגעים נחמדים וכולה אסתטיקת פנטזיה אורבאנית רקובה. ברגעיה הטובים היא מסוג הסדרות שמחייבות הצצה, תאונת דרכים טלוויזיונית מעדות ה"ניפ טאק", שמוהלות את הזוועות המתרחשות בהן בדמות ראשית קומית- טרגית מהזן השרמנטי יותר. הבעיות של "קליפורניקיישן" צצות ברגעים בהם היא מנסה לשחק על קלף המלודרמה.

הדוגמה הברורה מכולן מגיעה בדיוק עם תחילת העונה השישית, כשאחרי שנים של הצגת התמכרויותיו של מודי באור כל כך אירוני וקליל, מצופה מצופי הסדרה הנאמנים להאמין כי בתוך חודש הפך התחביב לאובססיה ומאובססיה להתמכרות. מזלזלת מכך היא העובדה כי חודש הטרנספורמציה משתיין קליל לאלכוהוליסט בסכנת חיים-  מתומצת בעשרים דקות.

זוהי בשום אופן איננה הבעיה היחידה של "קליפורניקיישן". מה שהחל כסדרה על אורח החיים הדקדנטי של LA, זוועתון של איש אחד שמסרב להסתדר עם הסביבה שלו ,הפך בתוך מספר עונות למפגן חוסר טעם לא מעניין במיוחד, על אנשים מבוגרים שמתנהגים כמו בוגרי תיכון טריים. בהעדרו של סטרייט - מן מובהק, דמות מאוזנת ואמינה שתפקידה לייצב ולהוות קונטרה לדמותו של מודי (ולא, נטשה מקלהון כקארן היפה אינה מספקת את הסחורה, בהנחה שאין ביקוש יתר לאנמיות בימים אלה), כל שנותרנו איתו הוא חבורת מטורללים יותר ומטורללים פחות, שנאים ללא כל היגיון פנימי בעלילות מופרכות ומטופשות לחלוטין.

יח''צ
זוועתון של איש אחד. יח''צ

אפילו הסקס, אולי האלמנט החשוב ביותר בסדרה מאז עלייתה וגורם המשיכה העיקרי אליה, הפך עם חלוף העונות כפוי, קיצוני ובעיקר - מביך. העובדה שכל דמויות הסדרה, מהראשית ועד המשנית ביותר, הן לא יותר מגוש חרמנות רוטט ובקושי מתפקד ששט בעולם בתקווה להתנגש בסיטואציה מינית, הובנה כבר מזמן. למען האמת, במשך תקופה ארוכה שימשה מיניותה כמקור קסמה ושובבותה של "קליפורניקיישן". אך בשלב זה בחיי הסדרה, נראה כי בכל מצב אחר לא הסמים ולא בעיית השתייה -  אינסטנסט הן אלו שהיו מובילות את דמויות הסדרה למכוני גמילה מפוארים, כי אם גישתם האינפנטילית בכל הנוגע להזדווגות.

גרוע מכך, הפעם נדמה כי כותבי הסדרה לא מצאו קונספט סביר לתאור המשך קורותיו של האנק ופשוט חפרו לאחור בתיקיות המחשב שלהם, בניסיון נואש לשחזר משהו שעבד בעבר. לראיה, המפגש של מודי עם אטיקוס פטץ',  מוזיקאי עבר פוחז, נטול מודעות עצמית ובעל כמויות אדירות של ליבידו. איפושהו המפגש בינו לבין האנק היה נדמה ממוחזר ותפל מתמיד, וכן – ראינו שלבחור יש שפחה בתשלום שכל תפקידה הוא לספג אותו ידנית. לפחות מישהו יצא מסופק מכל הסיפור פה. כל זאת מבלי להזכיר את מדלין מרטין  ( המגלמת את בקה מודי), 

שכבר בגיל 16 הצליחה לשכלל לדרגת אומנות את המושג "משחק רע".

"קליפורניקיישן" אף פעם לא הייתה סדרה מושלמת. ממש כמו הדמות המובילה אותה, קיבלנו אותה מהחנות פגומה ורקובה עד היסוד במונחים תסריטאיים, לעיתים מגוחכת ותמיד במשקל נוצה. אך אם בתחילתה הייתה מדורת החטאים של מודי ושות' משעשעת לפרקים וספוגה במידה בריאה של אנושיות, היום היא לא מסוגלת לייצר ולו חיוך אחד במהלך הצפייה בה. בהנחה שהיא לא באמת מסוגלת להתמודד מול דרמות כמו "מד מן" במגרש הביתי שלהן, התוצאה הסופית של ניסיון כפיית הסיפור האנושי כאן היא אובדן כיוון, צופים  או טעם טוב. בסך הכל דוכובוני עדיין מגלם האנק מודי חביב ושנון, אך בשלב זה סירובה של דמותו להתבגר או לעבור שינוי משמעותי כלשהו מעידה יותר עלינו כצופים מאשר עליו.

מי יודע, אולי זה עוד יקרה להם, לקרן והאנק. אולי, ממש כמו רוס ורייצ'ל,  גם הם יצליחו להתאחד בסוף, אולי יצרו עוד ילד משותף יחד, ויחיו חיי אושר נצחיים בממלכה הרקובה שבנו לעצמם מבעוד מועד. אולי. עד שזה יקרה, כל שנותרנו איתו הוא קו עלילה לא אמין שנדמה כי כבר לעסנו, בלענו והקאנו בעונה אחרת. היי, תראו, מישהו הקיא פה. זה בטח מצחיק.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב בואו להמשיך לדבר על זה בפורום טלוויזיה -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

עוד ב''טלוויזיה''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים