מיכל ינאי לא רוצה שתרחמו עליה
שנים לאחר שעזבה את ממלכת הילדים בה שלטה ללא עוררין, מיכל ינאי מוכנה לדבר על מוות, אושר והגשמה עצמית

ד' רצתה מאוד להיות שם. ליהנות מרגעי חייה האחרונים אל מול הבמה הזוהרת. המשימה להשיג זוג כרטיסים לא היתה פשוטה, אפילו אם את מיכל ינאי. "סולד אאוט" צעקו כולם בזמן שביקשה להשיג כרטיסים לחברתה הגוססת. לבסוף הצליחה למצוא זוג מלאכים שוויתר באהבה גדולה על הכרטיסים, אחרי ששמע שמטרתם להביא מזור נפשי לחולה האומללה. אולם ביום המופע הידרדר מצבה של ד' והיא אושפזה בבית חולים. ינאי לא ויתרה - חברתה תראה את "קברט" ויהי מה. ואכן שם, בחדר בית החולים, בחלוקי הפחד הנשי, צפתה לבסוף ד' במחזמר על גבי המסך. ינאי הגניבה וידיאו של המחזמר לבית החולים למרות האיסור להוציא צילומים של מחזמר מצליח שטרם ירד מהבמה. ימים ספורים אחר כך ד' נפטרה.
המוות של ד' הותיר את ינאי המומה. בעקבותיו היא החליטה לקחת את חייה בידיה, למענה ולמען ילדיה (אלכס בת השלוש ויהלי בן השנתיים), וללכת להיבדק. "נשים פוחדות להיבדק", היא מספרת. "הן כמובן לא יודעות שגילוי מוקדם של סרטן השד הוא התרופה היעילה ביותר".
אחרי שנבדקה נאמר לינאי שמישוש וממוגרפיה לא מספקים את התמונה המלאה עבור נשים בגילה, בעיקר אם צפיפות השד לא יכולה לספק החלטה חד-משמעית. לכן היא פנתה למכון "אולטרה מדיקל", שם עורכים בדיקת הדמיה המעניקה ממד נוסף לתמונה הכללית שהולכת ונרקמת. כיום ינאי מובילה קמפיין מטעם המכון שמעודד נשים לערוך את הבדיקה.
"לכו להיבדק. אל תחכו למחר. אל תיתנו את גורלכן למחלה הארורה הזו" היא מתחננת. "מבדיקה מקיפה שערכתי עולה שאין תרופה טובה יותר למחלת הסרטן, פרט לגילוי מוקדם. זו האמת המרה. הפחד המשתק מפני הבדיקה מיותר. המודעות העצמית תציל אתכן. ענת גוב ז"ל סיפרה שמה שהרג אותה הוא הטמטום של לא ללכת להיבדק, ואולי אם היו מגלים את הסרטן בתחילתו, היום היא היתה אדם חי. גם אבא שלי חי בזכות המוות של אחיו. ברגע שנודע שאחיו חולה בסרטן המעי, אבא ניגש להיבדק והגילוי המוקדם הציל אותו".
כיף לגלות שמלכת הילדות שלנו מאמינה באג'נדות חברתיות חשובות, כאלה שעולות בסערה, עושות קולות, נשארות לרגע או יותר ונעלמות מכורח המציאות. ועדיין, חשוב שיש מי שאומר אותן. "כל כך הרבה נשים צעירות מתות בגלל חוסר מודעות עצמית. אני מאמינה שאם היו עושים משחקי סימולציה בקבוצות נשים, ובכל פעם היו שולפים כרטיס עם שם של אחת הבנות כחולת סרטן, זה היה נותן להן את האגרוף הזה בבטן שהקמפיינים הרגילים לא מצליחים לעשות", היא מבהירה.
אולי לא נדבר על סרטן לרגע.
"אתה צודק. נדבר על החיים. הרי אם אנשים ייקחו אחריות על החיים שלהם ויבדקו את עצמם בזמן, נוכל לדבר על החיים בכיף ולא על סרטן".

הפגישה עם מיכל ינאי, המלכה הכי גדולה שעולם הילדים הביא לנו, נקבעה לשעות הבוקר. אחרי שהבנתי שהיא עומדת בפני הסיוט הגדול ביותר עבור כל מי שבונה בית - מלחמה עיקשת בקבלנים - הסכמנו שהיא תידחה ללילה, כשכל המטלות היומיות יסתיימו בהצלחה.
"אני אוהבת את התחושה הזו של לבנות לעצמך את החלום", היא מתארת את הפרויקט שעליו היא מנצחת בגבורה בלי לבחול באף אמצעי. מבט בתמונה ששלחה לי לטלפון הנייד מגלה אישה ג'דאית, רחוקה בהווייתה שנות אור מינאי שכולנו מכירים. הסרבל מחמיא לאישה שכמעט לא השתנתה במראה מאותם ימים, כשהיא סוחבת אריחים ומנחה את העגורן היכן להניח את שקי החול.
כשטוב לאדם בחייו מיד רואים את זה. "אני אדם פשוט שבא ממשפחה עם ערכים של אהבת אדם. היום אני נמצאת בתקופה המאושרת בחיי וטוב לי. אני מעריכה את מה שיש. אני אוהבת את מה שאני עושה. מצאתי את הנפש התאומה שלי. אהבה גדולה, ענקית. הגבר שלי יודע לתת לי להיות מי שאני. להכיל אותי. הוא תמיד שם איתי במקומות שאני צריכה את העזרה והתמיכה. הוא יודע לפרגן וזה כיף גדול. אנחנו יודעים לתת אחד לשני את המקום". כיף , לא?
היא עונה בצמד המילים "אושר גדול", תוך כדי חיטוט בסמארטפון והצגה של האהבות שהביאה לעולם - ילדיה שמכירים אותה לא כמלכה שלהם על המסך, אלא מהבטן, מהלב.
איפה לדעתך הנקודה שבה הקריירה שלך התחילה להשתבש?
"איזה שיבוש? הקמתי משפחה, יש לי זוגיות בריאה ושמחה. כל ערב בשנתיים האחרונות הייתי על במות, שיחקתי בסרט קולנוע, אני פרזנטורית של שתי חברות, עשיתי ליין תכשיטים משלי, פורמט טלוויזיה שיצרתי נמכר לכמה ארצות בחו"ל. על מה אתה מדבר? אם אתה מתכוון ליותר תפקידי אופי בקולנוע או בטלוויזיה, אני חושבת שהתדמית של ערוץ הילדים והעובדה שאני נראית צעירה לגילי גרמה -לאלה להגיע מאוחר יותר. אבל לשמחתי, עכשיו רק מתחילות השנים המעניינות מבחינת מה שיש לי לתת".
כשינאי החליטה לצאת מעולם הילדים, הממלכה שבה שלטה שנים ארוכות ללא עוררין ובלי שתשאיר אחריה יורשת של ממש, היא עשתה זאת בשיא ההצלחה שלה. היה זה מעשה של אמיצים: לבחור בדרך חדשה ולצאת אל הלא נודע, תוך מודעות לסכנות ולמכשולים שיש בעולם הבמה האכזרי.
מה גרם לך לקום ולעזוב מכרה זהב?
"אסור לשחקן ולאמן, שאהבת המשחק בוערת בעצמותיו, לנוח על זרי הדפנה. לשכב בנוחות על ניחוחות התהילה, לעמוד במקום ואולי להיתקע מקצועית לעד"
.
אז ינאי עזבה את הארמון. אבל אבקת הקסמים של המלכה הגדולה שיחידות סגולה זכו להתעטף בה היתה כחיבוק דוב שעוטף ואינו מרפה. הקסם קם על יוצרו, ואולי היה לה לרועץ בהמשך הדרך.

ינאי, בנחישות ראויה להערכה, לא קפאה על שמריה. עם זאת, המזל שליווה אותה בעבר לא תמיד הצליח לחבר את המרכיבים לכדי ההצלחה הגדולה שאליה היתה רגילה. משהו בתדמית שבנתה ושהמדיה טיפחה עבורה, עבורנו, בדמות בובת הפורצלן היפה והשברירית, חיכה בסבלנות ליומו, משווע להתנפץ לרסיסים.
שני תפקידיה הגדולים - בסדרת הטלוויזיה "רביעיית רן" ובהצגה "בעל למופת", אחד השלאגרים של השנים האחרונות, שבה כיכבה לצד חברה הטוב יפתח קליין - גילו לעולם שיש הרבה יותר בינאי החדשה ממה שהוכר עד אז.
בואי נחזור 15 שנה לאחור. היית עושה את הצעד הזה שוב?
"ברור. זו האמת שלי. כל שחקן שיש לו מה לתת חייב להתפתח. זה האוויר שלי".
נראה כי הדימוי של בובת החרסינה ששרה ורוקדת מול ילדים הסתיר מבמאים את כישורי המשחק הגבוהים של ינאי. במאים בתעשייה מבהירים שינאי היא שחקנית שיכולה לעמוד בקלות בשורה אחת עם צמרת השחקניות הטובות בארץ. "היכולות שלה גדולות מההצלחות שלה", טוען אחד הבמאים. "זה כמו מחלת עיניים שמסתירה חלקים, ומי שבריא רואה מעבר".
דובר קוסאשווילי ליהק אותך לסרט "רווקה פלוס" שעליו זכית לביקורות מצוינות, וגם הוא לא ממש האמין לפני האודישן שתקבלי את התפקיד.
"החיים שלנו בנויים על דימויים ותדמיות, ולפעמים לוקח המון זמן לשנות תודעה. דובר אמר לי שהוא ישמח לעבוד איתי בסרט הבא שלו. אני מקווה שהגיע הזמן שיראו מעבר לפורצלן".

בין הביס בתות לכוס השמפניה היא מביטה בי ומחייכת. אני מחזיר מבט לעיניים הנוצצות שלה ומאמין לה. הרי כל אחת היתה רוצה את חבילת האושר שהיא סוחבת בהנאה על גבה. "ילדים לא משקרים. שם אין פילטרים. אין איפור. ילדים מטיחים את ה' לא' וה' כן' ישר בפרצוף. אני מאמינה שאם'רביעיית רן' הייתה משודרת בפריים-טיים, במטחנת הרייטינג המפלצתית, החשיפה הגדולה היתה מביאה תפקידים והצעות שהיו מקדמים אותי מהר יותר למקום שאליו כיוונתי".
אני מביט בפנים האלה שממאנות להתבגר ומסיט את עיניי אל הסרט "אדם" של הבמאי שגב גרשון גרין שאליו הצטלמה ינאי לאחרונה, והיא כעת חושפת בפניי באמצעות האייפד. סרט קטן שבו היא מגלמת אם לנער מבולבל, המגלה דרך עולם אכזר וכואב של ילדים את המשיכה שלו לבנים. אני מציץ ורואה ינאי אחרת, חזקה, נטולת איפור, שמזכירה לי כוכבות גדולות מסרטים צרפתיים שאני אוהב.
תפקיד כזה בסרט גדול היה מביא לך את מה שבמשך שנים את מבקשת שאחרים יראו.
"אני מרגישה שהזמן עשה איתי חסד והפך אותי לשחקנית שאני היום - בשלה, מנוסה, עם המטענים האלה של החיים. לזמן יש כוח וסבלנות משל עצמו. הנה אני חוזרת לבסיס, לפשטות. מה שזרעתי וטיפחתי יביא לקהל את מה שגידלתי עבורו".