התנוונות: "המבריח" הוא סתם עוד סרט אקשן
"המבריח" - עוד סרט סקנדינבי שזוכה לרימייק הוליוודי - הוא מוצר אנונימי בפס הייצור של אקשן נטול משמעות
''המבריח'', במאי: בלתזר קורמאקור, ארה''ב 2012

לפני שלוש שנים כיכב בלתזר קורמאקור ב"רקיאוויק-רוטרדם", סרט של הבמאי אוסקר יוהנסון שעקב אחר קו הברחות ימי בין האי הצפוני לנמל בהולנד. איכשהו הצליח קורמאקור השחקן למכור את הזכויות על התסריט הזה לשני מפיקים בריטים, ואלה מצדם גררו לעסקה את כוכב האקשן ההוליוודי מרק וולברג. התנאי של מוכר הסחורה החמה היה פשוט: הפעם הוא אינו משחק, אלא מביים את המוצר התעשייתי הזה. לפני תריסר שנים משך קורמאקור את תשומת לב הביקורת כשהוצג סרט הביכורים שלו כבמאי: "רקיאוויק 101". שנתיים מאוחר יותר הוא הוסיף נדבך לשמו הטוב בזכות סרטו השני "הים". אלא שבמרוצת השנים גלש האיסלנדי בעל הפוטנציאל במורד סרטי הפעולה, ו"המבריח" הוא התוצאה המנוונת לכך.

ותחילה התסריט. על המשימה החשובה של העתקת העלילה מאיסלנד להווי המבריחים בארה"ב הופקד טירון בשם ארון גוזיקובסקי, שעד כה לא כתב לקולנוע. חוסר ניסיונו קופץ מיד, אם מתחשק למישהו לגשת ברצינות לניתוח העלילה. אבל למה שיתחשק למישהו לעשות זאת? "המבריח", בתחפושת הנוכחית שלו, הוא סתם עוד מוצר אנונימי בפס הייצור של אקשן נטול משמעות שהוליווד העכשווית מתמחה בו. בלי תחכום בסיפור, בלי ריח של מקום, ללא בנייה של גיבור או קונפליקט של ממש. סתם במה לגבר שקוביות מעוצבות מכסות את בטנו להפגין את שריריו המפותחים.
אה, יש גם עלילה. בצעירותו וולברג היה מבריח סחורות מצטיין, ועם הזמן פרש מעיסוקיו הפליליים, הקים משפחה, הוליד שני צאצאים ואף טיפח עסק חוקי למהדרין. יום אחד מסתבך הגיס שלו עם המאפיה המסוכנת של ניו אורלינס,
הבימוי של קורמאקור מתיימר להדגיש את הריתמוס המהיר שבהקשריו פועלים וולברג ואנשיו. רק חבל שהעריכה המזדחלת אינה מסוגלת להדביק את קצביות המעשים. עניין לא ברור נוסף קשור לאופני צילום הסרט - בניגוד לסרטי אקשן תוססים, שמשתדלים להביא בפני צרכניהם קצרי הרוח תמונה חדה ובלתי מהוססת, כאן בולט האלמנט הניסיוני שמתבטא באמצעות הצילום הכמו דוקומנטרי. מה הפלא: בארי אקרויד, צלמו הקבוע של קן לואץ', הוא שנבחר לצלם את "המבריח". בחירה בלתי קוהרנטית לז'אנר המסחרי-מתוזז שבו אמור לפעול סרט זה.
