חלסטרה: זוכרים את "שישי שואו"?
16 שנה אחרי שנהפכה לפיאסקו הראשון של הערוץ השני חוזרים צביקה הדר והמפיקה טמירה ירדני ל"שישי שואו", התוכנית שכמעט חיסלה להם את הקריירה. או אולי הזניקה אותה מחדש
"אני זוכר שברגע הזה לא ראיתי שום דבר חוץ מתנועות שפתיים. לא הקשבתי לכלום. צורחים לי באוזנייה ואני רק חושב אמן שייגמר כבר. בדיעבד, זאת הייתה הסיטואציה שבה הבנתי שאני לא יכול להיות במקום הזה. הייתי מבוהל ומבועת כל כך שבעריכה הרוב ירד ונשאר משהו כמו: 'שלום מר אולמרט, תודה שהגעת, להתראות מר אולמרט'. במשך שנים, כשהייתי נתקל באולמרט במשחקים של הפועל באר שבע נגד בית"ר ירושלים, היינו צוחקים על זה".
זה היה הסיפור הטלוויזיוני הלוהט בקיץ 1995. ז'וז'ו בפנים, דודו בחוץ. הטריגר למהלך היה חילופי ימי השידור בין זכייניות ערוץ 2, שבמסגרתם קיבלה טלעד לראשונה את השידורים בימים שישי ושבת. מאז נפסקו שידורי הניסיון הייתה המשבצת שייכת לקשת ואוישה בידי "רשות הבידור", תוכניתו הפופולרית של טופז.
לקראת חילופי הימים החל משא ומתן בין מנכ"ל טלעד עוזי פלד לטופז, במטרה לסכם על המשך שידור התוכנית. אלא שבאותה תקופה סבל המותג של טופז ממוניטין ירודים, ופלד קפץ על ההזדמנות כדי להיפטר ממלך הרייטינג ולהמליך תחתיו את הדר, אז רק בן 29, בשיא קדחת ה"קומדי סטור". בכתב המינוי, ששטח פלד ב"ידיעות אחרונות", הוא הסביר: "החלטתי לטובת צביקה הדר, שמסמן חדשנות, רעננות ואפשרות להציב אותו ביום שישי בפני כלל הצופים, כלומר המשפחה הישראלית כולה". הדר והזוג טמירה ודודו ירדני (טדי הפקות) חתמו עם טלעד על חוזה חגיגי ל-45 תוכניות.

טדי נרתמה לאתגר למרות ניסיונה הדל בהפקת תוכניות טלוויזיה. ברזומה של החברה היו אז רק "קומדי סטור" ו"צפדינה מארחת". כבמאי נשכר אבי אמבר, וכמפיק ראשי מטעם טלעד מונה צעיר מבטיח בשם אלעד קופרמן. אחרי צמד תוכניות עם רייטינג מאכזב, ביקורות קטסטרופליות והיסטריה כללית ביקשו אמבר וקופרמן, לימים מפיק "האח הגדול", לפרוש. "לא היו שם תנאים להצליח", טוען אמבר, שלבסוף נשאר, "אף שמי שיצפה ב'שישי שואו' יתפלא לראות שהתוצאה טובה. במובנים רבים זו תוכנית שהקדימה את זמנה, עם במה מסתובבת והמון פעלולים. היא צולמה בתיאטרון ירושלים בנוכחות קהל, יצאה מהקונבנציה של תוכנית אולפן".
כתגבורת לצוות המדולדל צירפה ירדני את תמיר קמחי ואת עודד נפחי, ממקימי גלגל"צ, שהתבקשו לסייע בעריכה וברענון הקונספט. לפי נפחי, התכנס המטה להצלת התוכנית בביתם של הירדנים
בחייה הקצרצרים, חמישה פרקים בלבד, לא הצליחה "שישי שואו" לייצר רגעים בלתי נשכחים, אלא אם מישהו באמת זוכר את הדר מצמיח זוג שדיים רגע אחרי שלגם חלב עמיד של תנובה בתגובה לפרשת הסיליקון. בטלעד הביעו במהרה חוסר שביעות רצון מרמת התוכנית. בהתאמה המשיך הרייטינג לדשדש (22 אחוז בממוצע, נתון שנתפס אז ככישלון, בוודאי לעומת המספרים של טופז) והביקורות החלו לצלוף. מאיר שניצר כתב ב"מעריב" ש"הדר לא ניחן באישיות בעלת משקל סגולי טלוויזיוני. הוא סך כל התכונות של הגיבורים שאותם הוא מגלם. אין הדר, יש ז'וז'ו, וזהו המוקש שעליו התנפצה תוכנית הבידור שלו".
הדר ניסה לרכך את ההתנגדות מבית ומחוץ בהומור עצמי. את אחת התוכניות פתח במערכון שבו פנה לקהל, סיפר שהלקחים הופקו, הבטיח להשתפר והכריז שכעת הצוות מיומן יותר - שעה שסביבו הכל משתבש: צלם מועד על מדרגה, התאורה נכבית וכו'. גם לביקורת שהתמקדה בחולשתו כמראיין הגיב במערכון: הוא עבר בין היושבים בקהל באוחזו מיקרופון אימתני וביקש מהם לראיין את היושבים לצדם. באחד המושבים חיכה גדעון רייכר, והדר ניהל עמו שיחה בסימן המלצות למראיין המתחיל. בתוכנית הבאה הדר כבר שלף את נשק יום הדין: ז'וז'ו חלסטרה. את המרווח בין המערכון הז'וז'ואי הראשון למערכון הז'וז'ואי השני מילאו יהודית רביץ, אלי אוחנה, נאור ציון ומישהי שדיווחה שהיא מדיום בעלת ארבע נשמות.
"הנפילה הייתה מהירה מאוד", נזכרת איילת הראל, שהייתה רכזת מחלקת תוכניות ולימים מפיקה ראשית ומנהלת שידורים בטלעד. "הלחץ הגיע מיד בעקבות הביקורות הקשות והרייטינג הנמוך. היה חוסר מיומנות של כולנו באיך להפיק תוכניות כאלה. צילמנו בחמישי בלילה וערכנו בשישי עד השנייה האחרונה. היו גם בעיות עם הקהל הירושלמי שלא התאים כל כך לקונספט".
"אף שיש שם קטעים הומוריסטיים שאני גאה בהם עד היום, זו תוכנית שלא נתפרה למידות של המנחה שלה", מודה הדר. "במבט לאחור, קל נורא לבוא מהצד ולהגיד שיכולתי להיות חכם יותר ולסרב, אבל בזמנו זה היה יותר מדי מפתה, גם ברמת החוזה המשודרג. בבטן הרגשנו שזה גדול עלינו, אבל קברניטי טלעד היו בטוחים בהצלחה. אני חשבתי שהם יודעים מה הם עושים. אחרי הכל הם אלה שהוציאו אותי מהמועדונים ואיתם עשיתי תוכנית שהפכה להיסטריה. לכן כשבאה הנפילה כולם היו מופתעים נורא. עשינו הכל בגדול, אבל פשוט לא מצאתי את עצמי ולא הייתי מספיק מגובש. היה פער בין איך שהייתי אמור להיתפס לבין מי שהייתי באמת. בטלעד הייתה תחושה שזהו, אני יכול לעשות הכל, שאני כבר פרסונה טלוויזיונית. ואני כולה הייתי ז'וז'ו חלסטרה".
בשיא הלחץ פנו טלעד לירדני ולחצו עליה לוותר על הפקת התוכנית, בטענה ששיקומה יתאפשר רק אם הם ייקחו את העניינים לידיים. הרעיון היה שטדי תישאר ברקע כמפיקה אחראית, אבל לא תתערב בתוכנית באופן שוטף. "חשבו שנסרב, אבל אני הסכמתי", אמרה ירדני ל"העיר", "ופה הם נתקעו, כי בפועל לא הייתה להם אלטרנטיבה אחרת איך לעשות תוכנית טובה יותר".
בנקודה הזו כבר היה ברור שאין סיכוי לדיאלוג תקין בין המפיק לזכיין, והדר נדרש לבחור - ללכת עם טלעד למקצה שיפורים אינטנסיבי ולהיפרד מטדי, או לוותר על התוכנית. הוא לא היסס. "טלעד אמרו לי בשיא חוצפתם: 'בוא נוציא את טמירה החוצה, היא לא יודעת להפיק'", הוא נזכר. "כל ההתנהלות שלהם הייתה הזויה מאוד, בוא נאמר שרק מטורף היה נשאר איתם. זה לא היה כוחות. הם היו שיכורים ויהירים ברמות לאורך כל הדרך. תפרו איזו חליפה הזויה, ולהגיד אחר כך דברים רעים עלינו? אני מודה שבאותה תקופה חשבתי שזו תהיה ההצלחה הכי גדולה של החיים שלי, אבל אני וטמירה כבר היינו אז איזה שבע-שמונה שנים ביחד. היה ברור שאני הולך איתה. גם היום אנחנו יכולים לעשות דברים ביחד ולטעות, אבל זה תמיד מתוך איזושהי אמת אותנטית משותפת. זכיין לא יכול לבוא ולהרוס את זה בכזאת קלות. מבחינתי ההצעה של טלעד בכלל לא הייתה על הפרק".
לפלד יש השגות בנוגע לחובבנות. "הם הגיעו בגישה של להמשיך עם ז'וז'ו ולא לפנות לכל המשפחה", הוא קובל. "מה שהיה על המסך לא נראה לנו מתאים. אני זוכר גם שבכל אחד מחמשת השבועות הרייטינג ירד, ולנו, כזכיין, אסור היה להמשיך כשהמספרים נעשו מחפירים".
הרייטינג של התוכנית החמישית הידרדר ל-18 אחוזי צפייה בלבד, ולפרקים אף היה נמוך מזה של "סוגרים שבוע" עם יאיר לפיד בערוץ הראשון. בטלעד נלחצו והודיעו ש"שישי שואו" יוצאת לחופשה לצורך התארגנות מחדש. הדר והירדנים טסו להתאווררות קצרה באיטליה, אך כבר בתפר שבין הפגרה הכפויה לסילוקה הסופי של התוכנית, התפרסמו ידיעות על כך שטלעד מגששת אצל דן שילון, הטאלנט של רשת, כדי שיירש את ליל שישי. הדר קרא והתפוצץ.

"מה הכי הרגיז אותי? אחרי שצילמנו את התוכנית לחצו לי את היד אמרו לי 'אחלה תוכנית', הרעיפו עליי מחמאות ותשבחות, ולאחר שהתפרסם הרייטינג אמרו: 'חרא, תת-רמה'", אמר ל"ידיעות אחרונות", "אולי חשבו על 40 אחוז רייטינג מהתחלה. אבל ככה לא עובדים. הרי לא אני יזמתי את התוכנית. מקובל עליי שאם לא רוצים אותי, שיגידו שלום ותודה. במקום זה עשו אותי ללעג ולקלס. יש גבול לכל תעלול. איבדתי את האמון במערכת של טלעד. או שיעבדו קשה להחזיר את האמון בהם, או שיתנו לי ללכת". כשבטלעד גאלו את התוכנית מייסוריה והוציאו לה תעודת פטירה, סיכם הדר ב"אני רק שמח שזה נגמר".
בכתבות שהתפרסמו סמוך לירידת התוכנית טענו מקורבים עלומים שהדר הרוס. כתבו על ה"מטאור שהתרסק", על "כרוניקה של נפילה ידועה מראש", ולא התאפקו אפילו עם "הפטיש שנשבר". פרסומאים התראיינו והתנבאו שעכשיו אף אחד לא ייתן לו קמפיין. הדר נסע עם אשתו (לשעבר) והבת הקטנה לשישה שבועות לחו"ל, ואז הבליח בהופעת אורח ב"קומדי סטור" במערכון מלא הומור עצמי, כמובטל. החברים ב"קומדי" הציעו לז'וז'ו לחזור לצמיתות, ולרגע היה נדמה שהדר באמת מתכוון להתכסות שוב בחליפה המנומרת ולא לצאת ממנה לעולם. הוא חלטר עם ז'וז'ו בוועדי עובדים ובמערכון בקדם אירוויזיון.
אחריהם אפסן שוב את הגורמט וחזר לבמות, הפעם כצביקה. ב"כשצביקה פגש את חנה", המופע המשותף עם חנה לסלאו, חזר הדר למרחב המחיה הטבעי שלו והתוצאה הייתה להיט קופתי גדול. במקביל הקפיד באותן שנים להירתם גם לפרויקטים מינוריים יותר, שלא לומר אמנותיים. הוא גילם תפקיד ראשי בהצגה "השקרן" שביים רוני פינקוביץ' בתיאטרון חיפה. פינקוביץ': "הוא הגיע בלי שום גינונים, היה חף מכל השטויות האלה". ב-1997 שיחק בסרט "עפולה אקספרס" המוערך והמעוטר וגנב את ההצגה בתפקיד דרמטי.
הדר מודה שזו הייתה אסטרטגיה. "כן, 'השקרן' ו'עפולה אקספרס', שזה אחד הדברים המדהימים שעשיתי, בהחלט היו פרויקטים שהרגשתי שחשוב לעשות. בזמנו היה לנו ברור שלא נעשה תוכנית אירוח בזמן הקרוב". " הייתה מחשבה שצריך לעשות דברים אחרים", מצטרפת ירדני לדעתו. "קוראים לזה בפשטות לא-טלוויזיה".
לערוץ 2 חזר הדר בדלת צדדית כמחליפו של אברי גלעד בשעשועון "עשינו עסק". באותה תקופה כבר היו עסוקים בטדי ובקשת בפיצוח הגנום של הסיטקום הישראלי-עממי, ומהמעבדה הזאת יצאה "שמש", שבניגוד ל"שישי שואו" נבנתה סביב הטאלנט. אחרי שש עונות מצליחות של "שמש" הגיעה "כוכב נולד".
"שיהיה ברור", מדגישה ירדני, "אנחנו לא מתביישים ב'שישי שואו'. היינו חסרי ניסיון. מדובר בניסיון הראשון שלנו בתוכנית מהסוג הזה, אבל עבדנו בתוך סיטואציה בעייתית מאוד. זו לא חוכמה להיכנס בעוזי פלד ולהגיד עליו שהוא איבד את צביקה ואז את הערוץ, אבל ברור שהיה כאן קוצר ראייה. בגלל זה הלכנו לקשת ועשינו את 'שמש'. זה לא קשור לטאלנט. צביקה עשה מגה הצלחה ב'קומדי סטור' ומגה כישלון ב'שישי שואו', ואחר כך המשיך להצליח כי הוא בן אדם מוכשר. דווקא 'שישי שואו' גרמה לי להבין שצביקה יכול להגיש ולהיות כוכב גדול". הדר נוטה להסכים איתה. "אני חושב שזה מה שעשה אותי ובנה אותי. לומדים מהקושי. המקצוע הזה הוא ריצה למרחקים ארוכים. כולנו השתבחנו מאז".
בעוד הדר יצא מפארסת "שישי שואו" כמו גדול, סופה של טלעד היה פחות מלבב. כבר כשירדה התוכנית דיבר פלד המנכ"ל במונחים של חורבן. "זה כמו במלחמת יום הכיפורים", אמר ל"העיר" בלי להתבלבל. "מישהו תיאר לעצמו שהמדינה תקבל כזאת מכה? הקונספציה נפלה. גם אנחנו היינו שבויים בקונספציה: אי אפשר להיכשל עם מי שהצליח כל כך ב'קומדי סטור', עם מי שמוכשר כל כך, עם חברת הפקות מצליחה כזאת, עם מפיקים ובמאים טובים כל כך, עם תפאורה יפה כל כך. נכשלנו כי הקונספציה נכשלה. כי כל מה שביקשנו לא התבצע". "רוב הזמן אני חושב שדברים לא יצליחו ואיכשהו הם מסתדרים", מסכם הדר. "כל עונה מצפים ממך ליותר ויותר. זה לא הולך ונהיה קל יותר, העסק הזה. אני עדיין בטוח שמחר באה הנפילה, שמחר נגמר הכל".







נא להמתין לטעינת התגובות






