פייפר קאט: ויפה שעה אחת קודם

צבי ינאי, שפרסם לאחרונה את "מאוחר מדי", הוא סופר חלש. כשהוא כותב על אהבה הוא נהפך קלישאתי, ואפילו שמות הגיבורים שלו נוטים לרומנטיות איטלקית מתקתקה ומעצבנת. אנשים טובים, אל תלכו שבי אחרי אנציקלופדיה אקלקטית בכסות של רומן תעלומה

רן יגיל | 6/1/2010 18:01 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
יש בעיה קשה עם רומן מכתבים וגם עם רומן-יומן. זה כבר לא כל כך עובד. זה נראה נאיבי. אני זוכר שכבר כשקראתי את קופסה שחורה לעמוס עוז בשלהי שנות השמונים - סופר מקצועי ומיומן לכל הדעות - חשתי כי יש משהו כל כך מיושן וטרחני ברומן מכתבים וצריך לבוא אדם מאוד מוכשר, ממש גאון, כדי לנער את האבק וכדי שזה יעניין כיום. וצבי ינאי הוא ממש לא המקרה. המכתבים יוצרים בדרך כלל דמויות מאופיינות ולא גיבורים בשר ודם, נוטים לקלישאות, סמליות בנאלית, המרחיקה את תפקיד הפרוזה, שהוא לשים את חייך למול עיניך.
 
כריכת הספר
כריכת הספר 
אסכם את העלילה בכמה שורות: רומולו בנוונוטי הוא אחיו של סנדרו טוֹט (צבי ינאי) יוצא ב-2006 כמדען לחקר החיים והצמחים מן הציווילזציה החמימה שלנו אל שמורת הסרנגטי בטנזניה ונעלם שם. הוא מותיר לאחיו, שאותו מעולם לא ראה, יומן ארוך-ארוך, ארוך מדי לטעמי, ואחיו טורח לצרף אל היומן כמה מכתבים ארוכים-ארוכים של בתו, אהובתו הצעירה ועוזר המחקר של רומולו, וגם של איזה מאלף אריות שהיה בסביבה. כל העסק הזה אמור להתהוות לרומן, אך העניין נכשל.

ובכל זאת ינאי כסופר מצליח מסחרית: פרס ספיר, שני רבר-מכר, "שלך סנדרו" (רומן מכתבים) וזה הנוכחי. הכיצד? פה אשמה לא רק המערכת היחצנית המשומנת של ההוצאה אלא גם ובעיקר – הקוראים. דומה הדבר לאותם קומדיינטים המספרים בדיחה לא מצחיקה, אבל כולם צוחקים כי זה מתבקש, זאת הנורמה ומדובר באיש שנון ומצחיק. כאן ההתניה החברתית אומרת: צבי ינאי אינטלקט? כן; היה עורך "מחשבות"? כן; יש לו ראש של מדען קר מזג? כן; נו, אם כך, כשאני קורא אותו, גם אני אינטלקטואל, גם אני חכם, גם אני נוגע במשהו שגלום בו ידע עמוק מלווה ברגש, ולא כך הוא.

ינאי הוא סופר

חלש, אפילו שמות גיבוריו בעייתיים, ולא יעזור לו שהוא יגיד אלף פעמים שאלה דמויות מן החיים וזה אותנטי מאה אחוז, אם הן מופיעות ברומן הן גם דמויות ספרותיות. שמות גיבוריו נוטים לאיזו רומנטיות איטלקית מתקתקה ומעצבנת, וכשהוא כותב על אהבה או על ארוטיקה, הוא הופך קלישאתי ביותר בנוסח: נגעתי בצמד עופריה. אצלו רק טיפוסים מאוד אקזוטיים וחידתיים כותבים מכתבים: ממנטובני, אומברטה, אלברטינה, רומולו, זה כל כך קרתני וישראלי לאהוב את השמות הללו. מה עם איזה מכתב מחיים? מה עם איזו גלויה ממשה? מאברם? מסבתא רחל? במלעיל. אלה אינם כותבים מכתבים?

צילום: אריק סולטן
צבי ינאי צילום: אריק סולטן

ינאי בחזותו הדעתנית והקשוחה - אגב, די פתטי בעיניי שהוא מאויר על גב העטיפה במין פוזה של האדם החושב – תמיד הצטייר כאינטלקטואל אמיתי. כמו כן תמיד הרהרתי ביני לביני אם זו לא עוד אחת מאותן תדמיות העומדות לנו לרועץ בעולם פוסטמודרני במקום העובדות הקשות הכל כך אהובות על ינאי, כלומר אלה אימג'ים וירטואליים. קריאה בספר הזה מאשררת את עובדת היותו של ינאי איש משכיל מאוד, אבל סופר גדול הוא לא.

מישהו, אולי במשרד התרבות בזמן היותו מנכ"ל משרד המדע, אמר לינאי כי בספרות משתמשים בדימויים, למשל פואטיקת הדימוי של יהודה עמיחי. הספרות העברית אגב, בלי קשר ישיר לינאי הסופר, משתמשת בטריק הזה עד לזרא, וינאי כתלמיד טוב יעלה אותו מעתה על ראש שמחתנו בכל עמוד של הרומן. כל תיאור בנאלי של פרפר ג'ונגלים תמים, מייד יהפוך למשהו אנלוגי לתכונת אנוש. עסק די מעייף.

ואכן הספר מרבה בתיאור חייהן של חיות, עופות והתנהגויות של צמחים: מאריות ועד קוקיות וגחליליות ושאר ירקות, עשבים וחרקים. אבל אין זה "נשיונל ג'יאוגרפיק" ולא מחקר בתחום הביולוגיה, צריך למשמע את כל הידע הזה באופן מקורי. זה רומן! אם בידע בתחום חקר החיים חפצה נפשי או בכל תחום אחר, אחזור לי אל אנציקלופדיה "מכלל" המנוקדת והוותיקה של ימי נעוריי ולידע תתווסף גם ארומה של נוסטלגיה. למה לי הרומן של ינאי? והדימויים האלה של חיי החיות המעידים על חיי האדם, מה לעשות, שחוקים לעייפה ובנאליים. הגחליליות והפרפרים = יחסי חברה ומצבים בין המינים; לביאה וגור בהיפוך אנלוגי = יחסי אבא ובת. ליד כל זה משלי לה פונטן וקרילוב נראים כספרות עמקנית ומורכבת. אך בעיקר נופל ינאי כמספר, כאשר הוא מבקש להגניב באמצעות דימויי בעלי החיים אל הרומן את הדתיות האדוקה והעיוורת שלו במדע, הנוגעת לשאלות אמונה וכפירה.

אנשים טובים, אל תלכו שבי אחרי אנציקלופדיה אקלקטית למדעי החיים שלבשה מחלצות מכתבים ויומן ועטתה על עצמה כסות של רומן תעלומה. אם בגיבורים נעלמים חפצה נפשכם, יותר טוב תקראו כבר את הרלן קובּן הטכנוקרט עד להחריד, אצלו לפחות אין פוזה מיותרת של ספרות גבוהת מצח. ואם לאנלוגיות לחיי החרקים התגעגעתם, אני ממליץ לחזור לשירה האפית הגדולה "עַמָּא דְדַהֲבָא" (עם של זהב) על חיי הדבורים לשאול טשרניחובסקי. באשר לינאי, כנראה בשבילו מאוחר מדי להיות סופר.  

הברקה או החמצה: החמצה

מאוחר מדי, צבי ינאי, כתר, 314 עמ'

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייפר קאט

צילום: אלי דסה

מדי שבוע יגיש רן יגיל ביקורת חדה על ספר פרוזה. המבקר לא יברח מאחריות ויקבע ללא פניות ובאופן חד וחלק: הברקה או החמצה

לכל הכתבות של פייפר קאט

עוד ב''פייפר קאט''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים