הדבר האמיתי

מבט אל יצירתה של להקת הבלט הלאומי הספרדי, שהגיעה לארץ השבוע במסגרת פסטיבל "תל אביב דאנס". חמישים רקדנים ומוזיקאים מביאים לישראל את בשורת הפלמנקו האותנטית, היישר מהמולדת החמה

גילי אוליאל | 5/11/2009 13:09 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הדבר האמיתי הגיע לארץ! מזמן לא זכינו לצפות במופע כה מלוטש וכה רענן של מחול ספרדי אמיתי. הבלט הלאומי הספרדי מעלה בפסטיבל "תל-אביב דאנס 2009" ו"מחול במשכן" בבית האופרה בתל-אביב שתי יצירות של הכוריאוגרף הספרדי חוסה אנטוניו, שותפו ליצירה של אנטוניו גאדס, יוצר הסרט הבלתי נשכח "כרמן". צפוי לנו ערב מיוחד ומרגש שאף שוחר פלמנקו ומחול ספרדי בישראל יוכל לוותר עליו. זהו ביקורה הרביעי בארץ של הלהקה.

- לאתר פורטל המחול הישראלי - דאנס לייף

הבלט הלאומי הספרדי בהרכב מלא, חמישים רקדנים ומוזיקאים מביאים לתל-אביב את מיטב מסורת המחול הספרדי הקלאסי והעממי, שלדברי חוסה אנטוניו, המנהל האמנותי והכוריאוגרף, משמר את המסורת לצד העכשוויות של הפלמנקו הספרדי על כל סגנונותיו. הבלט הלאומי הספרדי מבטיח לנו ערב רפרטואר מקפיץ, עשיר וצבעוני לצלילי גיטרות ומחיאות כפיים מסורתיות, מוזיקת פלמנקו תוססת.

הבלט הלאומי הספרדי היא להקת המחול החשובה ביותר שפועלת היום בספרד. השנה מציינת הלהקה את יובל ה-30 בסדרת אירועים יוקרתיים ברחבי ספרד וברחבי העולם. ציון דרך חשוב ליובל הלהקה הוא ביקורה בארץ. 

הבלט הלאומי הספרדי היא הלהקה הייצוגית של ספרד והיא נתמכת על ידי משרד התרבות הספרדי ומשרד החוץ הספרדי הרואים בלהקת את השגרירה הלאומית הבכירה ביותר של התרבות הספרדית.





צילום: יח''צ
הבלט הלאומי הספרדי צילום: יח''צ
האגדה La Leyenda

האגדה היא כרמן אמאיו, רקדנית הפלמנקו האגדית, וחוזה אנטוניו, כוריאוגרף הבלט הלאומי הספרד, יצר על הבמה אגדה המנסה להתמודד עם זכרה המיתולוגי.

מעטים יכולים לזכור את אמאייה רוקדת על הבמה, ואלה שזכו לראותה מתארים אותה במילה אחת: "עוצמה." מדובר ביכולת טכנית מהממת ובעוצמה נפשית, שאין לראות עוד על הבמות. הריקוד של כרמן אמאייה היה אינטנסיבי, חזק ומהיר. אמאייה הפכה לסמל הטמפרמנט הספרדי. הבקיאים במחול הספרדי לא יכולים לשכוח אותה: ידיה של כרמן לאחור וראשה מוטה קדימה, כאילו היא מוכנה להתקפה. כרמן בתלבושת גבר או בשמלה ספרדית טיפוסי, חושפת את זרועותיה השריריות. כרמן טופחת על גופה בעוצה רבה.

חוסה

אנטוניו וכל מי שהכיר את כרמן אמייה מחוץ לבמה הזוהרת, מספרים על אישה רגישה, שבירה ואנושית, אישה נמוכה מאוד – שגובה לא יותר ממטר וחצי!

"האגדה", מחוותו של חוזה אנטוניו לאמאייה, היא יצירה אישית מאד שנכתבה ליוצרת ולרקדנית גדולה, יצירה שנולדה מתוך הערכה רבה ולא מעט הערצה. חוסה אנטוניו אינו מנסה לשחזר או להעתיק את סיפור חייה. את הייחוד של אמאייה אין לשחזר, ואולם, היצירה מבקשת לשחזר רגעי תהילה, רגעים של עוצמה, אמנות, ולא פחות מזה – שבריריות ואנושיות. אנטוניו מתמודד עם האתגר בעזרת שתי רקדניות – זו הלובשת בגדי גבר, וחברתה בתלבושת ספרדית מסורתית. התוצאה – במילה אחת – עוצמה!


אריות של העיר וחצר המלוכה

ביצירה השנייה שתועלה בפסטיבל "תל אביב 2009" במשכן לאמנויות הבמה חוסה אנטוניו לוקח אותנו למדריד של המאה ה-18. כאן מוצגות תמונות-מחול מחיי חצר המלוכה ומחיי ההמונים. "אסכולת הבולרו" שהייתה נפוצה במאה הזו היא סגנון מחול מורכב ומאתגר הדורש מהרקדנים שליטה טכנית וירטואוזית. בסגנון הבולרו יש שילוב מיוחד של מוזיקה, ריקוד ושימוש בקסטנייטות. הפופולאריות שלו גלשה גם למחול הקלאסי, ומבצעים ויוצרים רבים משתמשים באלמנטים מהבולרו ביצירתם. חוזה אנטוניו שידך בין אלמנטים סגנוניים של מסורת "אסכולת הבולרו" לבין יצירת בלט עכשווית.

צילום: יח''צ
הבלט הלאומי הספרדי צילום: יח''צ

הבלט הוקם על ידי מינהל התרבות הספרדי בשנת 1978. מנהלו האמנותי הראשון היה הרקדן האגדי אנטוניו גאדס. שנתיים אחר כך נכנס לתפקיד אנטוניו (רואיס סולר) ואחריו שורה של מנהלים אמנותיים.

זו הכהונה השנייה של חוסה אנטוניו בתפקיד, לאחר שמילא אותו גם בשנים 86-92. הבלט הלאומי הספרדי הוא פרויקט של המכון הלאומי הספרדי לאמנות הבמה והוא נחש לשגריר מרכזי של תרבות ספרד בעולם. הבלט הלאומי מבצע יצירות בסגנונות ספרדיים שונים מאסכולה הבולרו, הפלמנקו, והבלט ספרדי מסוגנן. הלהקה משלבת בהופעותיו את המסורת הספרדית עם קוים מודרניים, תוך שימור יצירות עבר וביצוע בכורה של יצירות חדשות.

הבלט הלאומי הספרדי הופיע ברחבי העולם על הבמות החשובות ביותר בעולם וביצע יצירות מופת כמו "חתונת הדמים" ו"מעיין הכבשים" של אנטוניו גאדס, "הכובע משלוש הקצוות" של חוסה אנטוניו ועוד.
להקת הבלט הלאומי הספרדי זכתה בפרסים רבים, וביניהם: פרס המבקרים בניו יורק בשנת 1988, פרס מבקרי המחול היפנים בשנת 1991, פרס מופע המחול הטוב ביותר במכסיקו בשנת 1994, פרס עיתון "אל פאיז" בשנת 1999 ופרס חביב הקהל ופרס המבקרים בפסטיבל הפלמנקו בחרס, בו זכתה על ביצוע "מעיין הכבשים" של אנטוניו גאדס.



חוסה אנטוניו נולד במדריד והחל לרקוד בגיל צעיר מאד. בגיל שמונה עלה על הבמה לראשונה, בבואנוס איירס. אנטוניו החל לרקוד באופן מקצועי בלהקת מריה רוסה.  ללהקת "אנטוניו והבלט של מדריד", הצטרף כרקדן ראשי ב-1965. שבע שנים לאחר מכן הקים יחד עם לאורה אראנדה את להקתו הראשונה "בלט סילואטס".
  
אנטוניו היה הרקדן הראשי בבלט הלאומי הספרדי מאז הקמתו ב 1978. לאחר מכן שימש כרקדן ראשי ומתאם אמנותי של הבלט הספרדי מדריד. לאחר שלוש שנים בבלט הספרדי, חזר כרקדן ראשי לבלט הלאומי, והפך למנהלו האמנותי בין השנים  1986-1992.

ב1994 הקים את להקת "חוסה אנטוניו והבלט הספרדי". בשנת 1997 מונה למנהל המרכז האנדלוסי למחול. ולמהלה של להקת המחול של אנדלוסיה. משנת 2004  חזר להיות מנהלו האמנותי של הבלט הלאומי הספרדי. חוסה אנטוניו יצר גם לבלט קירוב ברוסיה, לרקדנית קרלה פראצ'י, לחוליו בוקה ובלט ארגנטינה. לבלט הלאומי הספרדי יצר מספר רב של יצירות, וביניהן עבודות מיוחדות ליריד העולמי שהתקיים בסיבליה ועוד.
  
ב-2005 הוענקה לאנטוניו מדליית זהב על הישגיו בתחום המחול על ידי משרד התרבות הספרדי. כמו-כן זכה בפרס הלאומי למחול בשנת 1997, במדליית כבוד מפסטיבל גרנדה בשנת 1999, ומדליית כבוד ממרכז אליזסיה אלונסו למחול, בקובה בשנת 2004.

צילום: יח''צ
הבלט הלאומי הספרדי צילום: יח''צ
מועדי ההופעות

בית האופרה,המשכן לאמניות הבמה בתל אביב, פסטיבל תל אביב דאנס
יום שלישי 3/11 בשעה 20:00
יום רביעי  4/11 בשעה 20:00
יום חמישי 5/11 בשעה 20:00
יום שישי  6/11 בשעה 13:00
יום שבת 7/11 בשעה 21:00 

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

דאנס לייף

החדשות החמות והעדכניות בעולם המחול בארץ ובחו"ל. כל היוצרים, הלהקות, הפסטיבלים, המופעים, האודישנים, הסדנאות, המבקרים והאירועים. פורטל DanceLife- הבמה שלך בעולם המחול.

לכל הכתבות של דאנס לייף

עוד ב''דאנס לייף''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים