חומר ללא חומר: תערוכת עבודות נייר
אנחנו כותבים עליו ומקפלים אותו, אבל מעטים מאיתנו מתייחסים אליו כאל חומר גלם לאמנות. והנה, תערוכה חדשה מאיימת לשדרג את מעמדו של הנייר. "זה חומר אנושי, דמוקרטי וצנוע", מסביר האוצר

חומר ללא חומר - עדי מרום ליאוניד פדרול
שימוש בעיסת נייר, בחיתוך והדבקה, באוריגמי ובאריגה נדמה לעתים כרחוק מחומרי הגלם הטיפוסיים של אמן מכובד. "מיצגים של אנשים עירומים שרצים ודופקים את הראש בקיר לבנים, זכו תמיד לתשואות מהדהדות", אומר חצי בצחוק חצי ברצינות אוצר התערוכה פול ג'קסון. "אבל הנייר כחומר גלם אמנותי היה בלתי מתקבל על הדעת".
ג'קסון, שעסק בקיפולי נייר, נתקל בתגובות צוננות כשניסה לכלול את המדיום בדיון אמנותי רציני. אך הוא המשיך בניסיונותיו להפוך את התחום ללגיטימי, ובעודו מפתח טכניקות חדשות (כגון טכניקת קיפול אחד ו-Crumpling), זכה להכרה וגם להציג במוזיאונים ובגלריות המפורסמים בעולם.
"לנייר היה מוניטין גרוע מאוד", הוא משחזר. "זה היה
מדיום 'לא עמוק', קטן , מנוגד לחיפוש המתמיד של 'הרעיונות הגדולים' של האמן הגאון המתחבט".
הנייר , לדעתו של ג'קסון, מצריך ויתור על האגו, על אלמנט "ההנצחה" של האמן, בין היתר בשל הזמניות שבו, בשל העובדה שהוא חומר של עכשיו, חלק מפילוסופיה בודהיסטית המתייחסת ל"רגע".
"הנייר הוא זמני ומתכלה, כמונו, הוא חומר אנושי וחומר של אנשים", מסביר ג'קסון. "כל אחד יכול להשתמש בו, בכל זמן ובכל מקום. זה חומר דמוקרטי, צנוע".
אך בהיעדרה של קליקה מהודקת בתחום זה בארץ, תהליך איסוף העבודות ארך זמן לא מבוטל, עד שהתקבל תמהיל מאוזן הכולל בין היתר מספר עבודות של אמנים בינלאומיים בתחום. "אין כאן טביעת אצבע מובהקת שלי כאוצר", אומר ג'קסון. "זו חוליה ראשונה, וככזו עליה להיות בראש ובראשונה מאוזנת. המטרה היא להמשיך מכאן, ליצור גילוי, מודעות ועשייה, ודרכם לייסד פלטפורמה מסודרת של הצגה".

חומר ללא חומר - נעמה אהרונסון ליאוניד פדרול
המבקרים בתערוכה לא יוכלו שלא להבחין בסאונד אשר ברקע. אין זו אלא "מוזיקת נייר" שיצר ג'קסון בהשראת החומר.