מכונת שנאה יפה
טרנט רזנור שם קצוץ על בוש ואמריקה, על חברות סלולר וחברות תקליטים ועל צביעות של אנשים שלא מורידים קבצים. "תגנבו כמה שיותר מוזיקה", הוא אומר לאילאיל גינות בראיון לקראת ההופעה. הוא גם מבטיח בלגן
NIN היא למעשה מכונה של איש אחד, טרנט רזנור הבלתי נלאה. רזנור, הכותב את השירים, מנגן ומפיק את רוב חומרי ההרכב, משמש כמנהיגה הבלעדי ובעצם החבר הקבוע היחיד בהרכב, כאשר הוא מצרף אליו נבחרת משתנה של נגנים לכל סיבוב הופעות. ההיצע המוזיקלי של NIN מתאפיין בטווח עשיר של סגנונות, כאשר הקו המנחה הוא אפל, רועש ואינטנסיבי במיוחד. לאורך השנים בלט רזנור כמי שמתנגד בחריפות למניפולציות של אמצעי המדיה ההמונית ותעשיית התקליטים, ועם השנים בחר לשווק את אלבומיו בדרכים יוצאות דופן.
את אלבומה האחרון של ניין אינץ' ניילז, Year Zero, העלה רזנור לרשת לכל גולש החפץ בו, ללא תשלום, ואפשר סטרימינג של האלבום גם ברשת החברתית האינטרנטית MySpace. רזנור גם נודע בשל נטייתו להסתכסך עם עמיתיו מהתעשייה, דוגמת השוק-רוקר המפורסם מרילין מנסון, עמו שיתף פעולה במספר פרויקטים, וקורטני לאב, שלהקתה Hole השתתפה בסיבוב הופעות לצד NIN. את רזנור תפסנו לראיון דווקא במצב רוח חביב, לאחר שחזר מסיור תיירותי בעיר הקודש. רזנור, נינוח ומרשים למרות הג'ט לאג, התרווח לו עם דיאט קולה והתפנה לספר קצת על האלבום האחרון וההופעה שצפויה לנו בערב.
האלבום האחרון שלך, The Year Zero, מהווה התרחקות מסוימת מהחומרים האישיים יותר שבלטו באלבומים הקודמים. מהו הרעיון מאחורי האלבום הזה, ואיך הוא התפתח?
"כתבתי את המוזיקה בזמן שהייתי במסע הופעות, ולצד המוזיקה התחלתי לכתוב סוג של מסה בכוונה להביע את דעתי על המצב של ארה"ב כאומה, ולקראת מה אנחנו צועדים כמדינה בעלת עוצמה. רציתי להראות מה יכול לקרות אם נמשיך בדרך הזו, כאשר אנחנו בעצם בני ערובה של ממשל בוש. רציתי ליצור משהו שישמש כמניפסט ברור לאזהרה מעתיד שעדיף להימנע ממנו בכל מחיר. כיום ארה"ב היא כלב השמירה של העולם, לטוב ולרע, ולכן האלבום נוצר מתוך ראיית עולם אמריקנית".
אתה באמת מאמין שהחזון האפל המתואר באלבום הוא משהו שעלול להתגשם ולהפוך למציאות?
"אני מקווה שלא. החזון הזה, נוראי ככל שיהיה, אמור לשמש כאזהרה. לעורר אנשים שאולי לא היו מתעוררים למציאות הזו במצב האחר".

בחרת לשווק את האלבום בדרכים לא שגרתיות – איפשרת למעריצים להוריד אותו חינם מהאינטרנט, ואת האלבום ליווה משחק אונליין ששיקף את המציאות העגומה אותה מתאר האלבום. מה הוביל לכך?
"המציאות של שוק המוזיקה כיום היא אבסורדית בעיניי, במיוחד כאשר מדובר בחברות התקליטים הגדולות, שקובעות מדיניות שכבר אינה רלוונטית כיום. אני הוחתמתי ללייבל בשנת 1989, כשהוצאתי את Pretty Hate Machine, והנוף השתנה הרבה מאז. הקו הנוקשה של חברות התקליטים, והניסיון שלהן להיאבק במציאות של היום, בה
זה לא סותר את האינטרסים שלך?
"אנשים כיום לא רואים שום דבר פסול ב"לגנוב" מוזיקה, ואני די מזדהה עם התחושה הזו. MTV , הרשת שכביכול קמה במטרה להביא מוזיקה להמונים, כבר לא משדרת בכלל מוזיקה בארה"ב, אלא רק תוכניות רדודות ופרסומות. הייתי רוצה שהמעריצים של NIN יתמכו בי, אבל אני חושב שזה יהיה לא כשר מצדי לדרוש מהם לא לגנוב מוזיקה. על חברות התקליטים להתאים את עצמן למציאות החדשה הזו. בינתיים, אני אומר לכם לגנוב מוזיקה, בלי בושה. אותי מעניין פחות מספר האנשים שירכשו את הדיסק. יותר חשוב לי שיותר אנשים יעבירו את המוזיקה ביניהם, וכך יחשפו אליה יותר ויותר אנשים".
מה הוביל ליצירת המשחק והאתרים שנלוו לו? אתה בעצמך גיימר ומתעניין במשחקים?
"בהחלט! אני מתנסה במשחקים רבים, ומרותק מהאפשרויות שבמציאות מדומה. כאן רציתי בעצם לעצב אקלים עתידני דמיוני, שיהיה סוג של תפאורה לאלבום, במדיה ההולמת אותו. ההשראה שלי היתה בעקבות כתביו של H.G. Wells בעיקר, מבחינת המשחק, אבל ראיתי בזה פרויקט אמנות לכל דבר. רציתי ליצור משהו טוטאלי, וזו היתה התוצאה. הכל היה תוצאה של עבודה עצמאית, ואף לייבל לא היה מעורב בתהליך".
"בחרתי דווקא במדיה הזו היות שאני מאוד מתעניין באופן בו אנשים מתקשרים זה עם זה ברשת, והאינטראקציה שיש בסביבות אונליין מציעה כל כך הרבה אפשרויות. זה מדהים בעיניי. הופתעתי לטובה מההתפתחות של כל התהליך".
היה בך חשש כלשהו לבוא לישראל?
"ממש לא. ארצות הברית הרבה יותר מסוכנת במובנים רבים. אני אמנם אדם חילוני, אבל אני מבדיל בין דת ורוחניות. מדובר במקום מאוד רוחני, וזה מרתק אותי, למרות האופי הסקפטי שלי. אני נדהם מהמשמעת הדתית שראינו בירושלים, והמחויבות הזו של אנשים לאמונה שלהם".
ההופעה שלכם בישראל מתרחשת בחסות של חברת תקשורת סלולרית. איך זה מסתדר עם ההתנגדות שלך למסחריות?
"זו חברת סלולר? לא ידעתי בכלל, למען האמת. בעיניי, העיקר שהתאפשר לנו להגיע לכאן ולהופיע, משהו שאולי לא היה קורה בנסיבות אחרות. המטרה שלי היא להגיע לכל מקום. כל עוד לא דורשים ממני להופיע בחולצה עם לוגו של חברה כלשהי, אני חי בשלום עם הבחירות שלי".
מה מחכה לקהל הערב?
"זו הולכת להיות פרזנטציה אחרת מעתה והלאה. בכלל, אני חושב שאחרי שסיבוב ההופעות הנוכחי יסתיים, יהיה כיוון שונה מאוד ל- NIN. ההרכב הנוכחי הוא אולי הגלגול המוצלח ביותר עד כה של ניין אינץ' ניילז, והשאיפה היא שהקהל ייצא בהלם חיובי... To blow your mind!".









נא להמתין לטעינת התגובות




