גנרל פאטון
גיבור תרבות, מוזיקאי מחונן, פרפומר מטורף. איך שלא תסתכלו על זה, אין על מייק פאטון, שמגיע לכאן להופעה אחת במוצ"ש הקרוב. הנה הקטע הטוב: יש לנו ראיון בלעדי איתו
פאטון חבר לפיית' נו מור כשכבר היתה להקה פעילה, עם רקורד של שבע שנים ושני אלבומים מאחוריה, כשהיתה חתומה בלייבל הקנדי מורדם רקורדס. פאטון היה רק בן 20 כשהצטרף רשמית ללהקה, אך תוך שבועיים מצא את עצמו אחראי למילים ולתפקידי השירה באלבומים הבאים.
בשביל לעסוק בהיסטוריה המוזיקלית שלה ובתהליכים המוזיקליים שבהם פיית' נו מור היתה מעורבת - צריך עבודת דוקטורט. בשביל לעסוק בדימוי של פאטון כגיבור תרבות וגיבור גיל ההתבגרות למיליוני טיינאייג'ריים ברחבי העולם, צריך עוד אחת. המהפכנות של חברי ההרכב הזה עוד תילמד בבתי הספר להיסטוריה מוזיקלית (כשיהיו כאלה). בשיא תקופתם נחלו חברי פיית' נו מור הצלחה מסחררת, ועד היום ניתן לשמוע להיטים כמו איזי, מידלייף קריסיס ואפיק נטחנים ברחבי הגלובוס, סוג של המנוני שנות התשעים. למרות ההצלחה המסחרית הפנומנלית של פיית' נו מור, בהמשך כל אותה התקופה המשיך פאטון לעמול על פרויקט הצד שלו, מיסטר באנגל (חדי עין בטח הבחינו כבר כי לא אחת בקליפ או בהופעה של פיית' נו מור, לבש פאטון חולצה של מיסטר באנגל), פרויקט שמלידתו היה אקספירמנטלי וססגוני יותר. כנראה שמעבר להצלחה ולפרסום התשוקה של פאטון למוזיקה ולניסיונות חדשים, גדולה מהכל.
את מיסטר באנגל הקים פאטון ב-1985 יחד עם טרבר דאן וטריי סקוארנס, כאשר השפעות של סקא, תרבות קרנבלים ומשחקי וידאו בלטו בעשייה שלהם. אחרי שבמהלך שלוש שנים שחררו ארבעה דמואים לא מוצלחים במיוחד מבחינה מסחרית, הצליחו מיסטר באנגל לעורר מספיק תשומת לב כדי להשיג לפאטון את משרת הזמר הנחשקת בפיית' נו מור, וחברת התקליטים וורנר בראת'רז הבינה את הפוטנציאל הרווחי הטמון בפאטון ובהרכב הנוסף שלו.
מעבר לחלקו בשני ההרכבים המשפיעים האלה, לאורך השנים שיחק פאטון גם תפקיד מרכזי בהרכבים האקספירמנטליים טומהוק ופנטומאס והספיק לשתף פעולה עם מספר לא מבוטל של פרויקטים צדדיים, שבהם האקס-אקיושנרז, מלט בננה, ספולטורה (טוב זה לא פרויקט צדדי), דה דילינג'ר אסקייפ פלאן, לאבג' (בו השתתף גם דמיאן אלברן מבלר והגורילז), קאדה, ג'ון זורן והמלווינז (שהיו בארץ לפני חודש וגם חתומים בלייבל שלו, "איפקק").
לאחרונה, אחרי עבודה ממושכת, הוציא פאטון אלבום גם לפרויקט פיפינג טום, שבו משתתפים אמנים שונים ומשונים כמו נורה ג'ונס, הביטבוקסר ראזל ומאסיב אטאק. פאטון אומר כי האלבום הזה הוא "הגרסה שלי למוזיקת הפופ. בדרך מסוימת, זה תרגול בשבילי: לקחת את כל הדברים שלמדתי במשך השנים ולשים אותם בפורמט של פופ".
בארץ הספיק פאטון לבקר כבר פעמיים, שני הביקורים במסגרת מסע הופעות של פיית נו מור, לראשונה ב-1995 ושוב ב-1997 - הופעות בלתי נשכחות בנמל ובסיטי הול בחיפה ובסינרמה בתל אביב. ההופעה שתתקיים בבארבי ב-9 ביוני היא פרי יוזמה של האוזן השלישית, החוגגת 20 שנה להיווסדה, ושל אנשי לבונטין 7, שהביאו לכאן גם את המלווינז. ההופעה
פנז הוא אמן אקלקטי ואקספרימנטלי, בדיוק כמו שפאטון אוהב, והחיבור ביניהם נבע מהערצה הדדית, לדבריו של פאטון. לדברי פאטון, ההופעות יתקיימו לאחר "מעט מאוד חזרות" (לא שאנחנו צריכים לדאוג, 11 הופעות לפני שהם מגיעים לכאן יאפשרו להם זמן לתרגל) ונכון לעכשיו, אין לשניים תוכניות להקליט ביחד - רק להופיע וליהנות.
לכבוד ההופעה של השניים בתל אביב הצלחנו לחלץ מפאטון תשובות לכמה שאלות. עד כמה שידוע לנו פאטון לא ממש מתראיין, ועד כמה שידוע לנו, הוא גם לא לגמרי שפוי (במובן הטוב של המונח). זה המידע לו אתם זקוקים טרם תקראו את הראיון הזה.

מי האמן שהכי נהנית לשתף איתו פעולה ומדוע?
בכנות, נהניתי מכל שיתופי הפעולה שהיו לי. כולם היו מאוד שונים ומאוד מגניבים.
העבודה עם ביורק היתה מעניינת במיוחד, רק לראות אותה בפעולה זאת חוויה.
למה המוזיקה היום לא טובה, ומה יכול להציל את המוזיקה המודרנית?
הרבה מהמוזיקה היום לא טובה פשוט כי היא לא מקורית. יותר מדי אנשים דואגים לקידום מכירות ושיווק, וזה כמו לדלל את האמנות במים. המוזיקה המודרנית יכולה להינצל והיא תינצל על ידי!
אני צוחק כמובן. אני לא בטוח מה יציל את המוזיקה המודרנית, אבל הטכנולוגיה הופכת אותה לקלה יותר ליצירה להפצה, מה שפותח יותר אופציות לדברים מעניינים.
המוזיקה שלך נשמעת מאוד אינסטנקטיבית, מה הקטליסט שלך לכתוב שיר?
ארוחה טובה, ספר טוב, סרט טוב ויום טוב. זה פשוט מה שאני עושה.
מה התכונה הכי חשובה בשבילך במוזיקאי?
מקוריות.
איך אתה מסתדר עם שילוב חיי משפחה וחיים כמוזיקאי?
מה שבטוח זה שמאוד קשה לאזן ביניהם. שניהם דורשים המון תשומת לב. אני חושב שרוב המוזיקאים והאמנים מרוכזים בעצמם מאוד מטבעם. זה מאוד מקשה על התהליך.
איך הישראלים כקהל לעומת מקומות אחרים בעולם?
בכנות, לא מאוד שונים. אולי קצת מנומסים יותר ורזים יותר.
מה אתה אוהב ולא אוהב בישראל?
מת על הבנות! שונא את החום ואת הטלוויזיה.
מה הדבר המשפיל ביותר שעשית בשביל כסף?
סקס עם יען שיכור באוסטרליה.
אתה מרגיש שיש קונפליקט בין הדמות שלך בתקשורת לבין ה"אני האמיתי" שלך?
לא. מה הדמות שלי בתקשורת? מאוד נוח לי עם מי שאני.
מה החטיף האהוב עליך בדרכים?
רד בול מעורב עם זרע יענים.
תודה, ואנחנו מצפים להופעה שלך כאן!
תודה! גם אני!
