חשמלית ושמה תשוקה
דין דבלין הפיק עד היום סרטי ענק כמו "גודזילה", "היום השלישי" ו"סטארגייט". הסרט החדש שלו הוא דווקא פרוייקט דוקומנטרי קטן שעוסק בהעלמותן של המכוניות החשמליות מהעולם. תפסנו את מר דבלין לשיחה קצרה על מכוניות, תאגידים ומה שביניהן
הפרוייקט המדובר הוא הסרט הדוקומנטרי 'מי הרג את המכונית החשמלית', המוקרן בהקרנת בכורה כחלק מחודש סאנדאנס בערוץ Hot Prime. הרמנו טלפון אל מר דין היקר כדי לשוחח עמו על הסרט החדש, ולמה, בעצם, הוא היה צריך להתעסק במכוניות חשמליות.
אתה ידוע כמפיק של סרטים עתירי תקציב כמו 'היום השלישי' ו-גודזילה'. איך הגעת להפיק סרט דוקומנטרי קטן?
"הנושא לסרט הדוקומנטרי הזה התחיל אצלי עם אבא שלי. הוא היה בין הראשונים שקבלו את הדגם הראשוני של המכונית החשמלית ה- EV1 בקליפורניה ובזמנו הייתי בטוח שאבא שלי פשוט מתנהג כמו איזה היפי. הייתי בטוח בתחילה שמדובר בדגם יותר מתקדם של גולף-קארט, המכוניות החשמליות הקטנות הללו שהשחקנים משתמשים בהם על מגרשי הגולף, אבל אז אבא שלי לקח אותי לסיבוב במכונית והופתעתי לגלות שזאת המכונית המהירה ביותר שאי פעם נסעתי בה. הרגשתי שמדובר במכונית הכי כיפית והכי קולית שאי פעם יצא לי להכיר. מאוחר יותר השגתי גם אחת לעצמי.
שנה מאוחר יותר, כמו שרואים בסרט, כשהחברה החליטה להשיב לעצמה את כל המכונית החשמליות כדי להשמיד אותן, חשבתי שמיד יצא איזה סרט דוקומנטרי על כל הסיפור המדהים הזה והמאורעות שהביאו להחלטה לקטוע את הפרוייקט, אבל שוב הופתעתי מכך שאף אחד לא דיבר על הנושא. לא הייתה כתבת תחקיר ב- '60 דקות', לא בניו יורק טיימס, לא כלום. התקשורת כולה התעלמה לחלוטין מהסיפור. הדבר היחיד שהתקשורת עסקה בו זה הספין התקשורתי שעשו חברות הרכב. אז לבסוף, אחרי שהייתי לגמרי מאוכזב מכך שאף אחד לא חקר את הנושא לעומק החלטתי לעשות את הסרט הזה בעצמי ולספר את הסיפור. בעיקר בגלל שחוויתי אותו וידעתי די הרבה".
אז זה היה סרט שאתה יזמת?
"אני רציתי לעשות את הסרט הזה די הרבה זמן. ההחלטה לצאת להפקה התקבלה אצלי כבר ביוני 2003. מה שלא ידעתי זה שכריס פיין כבר התחיל לצלם את הסרט הזה במצלמת הוידאו הביתית שלו עוד קודם לכן. בקיצר, ב- 2004 קווין מרין, שהוא מפיק ועוזר הפקה שלי לשעבר, הכיר לי את כריס כיוון שהוא ידע שאני מאוד מעוניין להפיק סרט בנושא וכך התחברנו. בפגישה הראשונה שלנו לא עברו 10 דקות עד שאמרתי 'טוב, דיברנו מספיק, אנחנו עושים את הסרט הזה! אני אממן אותו ואנחנו מתחילים כבר עכשיו!'. אמרתי לו לזנוח את המצלמה הביתית שלו. השגתי לו מספר מצלמות HD והתחלנו לצלם את הסרט הזה כמו שצריך"

מה הייתה תגובתם של חברות הרכב לסרט?
"הייתה התנגדות מאוד קשה לסרט. הם נלחמו בנו לאורך כל הדרך. היו לנו המון בעיות להשיג פרסום, שיווק ויחסי ציבור לסרט. החברה הראשונה ששכרנו כדי שיוציאו הודעה לעיתונות על הסרט התנגדו לכך בגלל שהם אמרו שג'נרל מוטורוס הוא לקוח מאוד גדול. כשעשינו ראיונות לרדיו אז תחנות הרדיו היו משמיעות בליפ בכל פעם שנקבנו בשם של חברת רכב כך שלא תזוהה וזאת מכיוון שחברות הרכב הללו נחשבות
אתה חושב שהסרט מסוגל לגרום לשינוי באמצעי הרכב שלנו או לפחות לגרום לכך שפרוייקט המכונית החשמלית יתעורר מחדש?
"אני מקווה מאוד שכן. ואם לא, אני מקווה לפחות שאנשים יבינו שהם לא צריכים להמתין יותר לטכנולוגיה שלא קיימת כרגע ותהיה זמינה רק בעוד 10 או 20 שנה, אלא לטכנולוגיה מתפקדת שנמצאת כאן ויכולה להפיק רכבים נקיים שלא מזהמים את הסביבה. אני חושב, חוץ מהמכונית ה- Hybrid
של ג'נרל מוטורס, הרעיון הזה של מכונית ידידותית לסביבה מתחיל להתחבב על אנשים. אני חושב שה-Hybrid היא נקודת האמצע בין המכוניות הנורמליות שקיימות כרגע לבין המכונית החשמלית"

במעבר חד מקולנוע עתיר תקציב לסרט דוקומנטרי דל תקציב, מה רמת ההשקעה והמעורבות שלך בסרט מסוג זה?
"אבא שלי היה גם מפיק וממש בראשית הקריירה שלי הוא אמר לי: 'דין, זה לא יותר קל לעשות סרט שעולה מליון דולר מאשר סרט שעולה 100 מליון דולר, רק בסרט שעולה 100 מליון דולר אתה מקבל משכורת יותר טובה!' כך שהם כולם קשים לעשייה, אבל זה היה עוד יותר קשה בגלל שבניגוד לסרטים אחרים בהם היה לנו תסריט, בסרט הדוקומנטרי הזה, בכל פעם שראיינו מישהו צברנו ידע חדש והידע החדש הזה שנצבר שלח אותנו לחקור דברים חדשים. למעשה היינו משכתבים את התסריט אחרי כל ראיון. למרות שחיינו את הנושא וחשבנו שאנחנו מכירים די טוב את הסיפור, גילינו שהוא בעצם הרבה יותר גדול ממה שחשבנו. יש כל כך הרבה צדדים לסיפור שלא ידענו עליהם, כך שזאת הייתה משימה לא פשוטה לצלם את הסרט הזה. בסופו של דבר גם היינו צריכים להחליט אילו מהחומרים להכניס לתוך ה- 90 דקות של הסרט, כי יש הרבה מאוד דברים שנשארו על רצפת חדר העריכה. זה בקלות יכל להיות מיני סדרה של 6 פרקים."
מה הסרט הבא שלך?
"עשינו עכשיו שני סרטי הרפתקאות לערוצי הכבלים בארה"ב: The Librarian וסרט ההמשך שלו שבשניהם מככב נוח וויילי. אנחנו עוד רגע מתחילים לצאת את החלק השלישי בסדרה הזאת. חוץ מזה יש גם כמה סרטים גדולי תקציב שנמצאים כעת בשלב טרום ההפקה, שאנחנו מקווים להתחיל לצלם עד סוף השנה. אחד מהם הוא Isobarשהיה אמור להיות הסרט הראשון של רולנד אמריך (במאי 'היום השלישי', 'גודזילה' ו- 'היום שאחרי מחר') וכתבנו אותו בשנת 1990 והוא ישב על המדף די הרבה זמן. עכשיו, אחרי 17 שנה אנחנו סופסוף נתחיל את הצילומים שלו. זה מגניב. כנראה שבקיץ נתחיל לצלם אותו".
ברגע הראשון נראה ש'מי הרג את המכונית החשמלית' עוסק בנושא קטן וזניח יחסית, אבל בעצם מדובר בסוגיה מאוד רחבה.
"בהחלט. אנשים נוטים לחשוב כל הזמן שזה בעצם סרט קטן על מכונית, אבל הנושא האמיתי שלו הוא 'מי בעצם מנהל את העתיד שלנו?'. זאת הייתה חוויה מדהימה להפיק את הסרט הזה. גילינו במהלך הצילומים שרוב הציבור בארה"ב מעולם לא שמע על המכונית החשמלית, לא ידע על קיומה, ואני חושב שעצם העובדה שגילינו לעולם שהמכונית הזאת אכן הייתה קיימת ושהטכנולוגיה הזאת קיימת וזמינה, היא הישג אדיר. אנחנו מקווים שהמודעות הזאת תביא לתוצאה חיובית".
'מי הרג את המכונית החשמלית' ישודר במסגרת חודש סאנדאנס
בערוץ HOT PRIME ביום שני, ה- 8.1, בשעה 22:00.