גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


שליחותו של הממונה לייצוגי אנוש

שלומית ליר מברכת על פעולת ההחייאה שמבצע דרור משעני בשאלה הלא פתורה על מקומו של הקול המזרחי בספרות העברית

שלומית ליר | 26/3/2006 8:20 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ספרו של דרור משעני "בכל העניין המזרחי יש איזה אבסורד", פורסם כחלק מסדרת הספרים 972 של עם עובד העוסקת במתחים העדתיים בחברה הישראלית. הספר נותן מענה לשפע הטרוניות, הטענות וההתנגדויות לשיח המזרחי, שדוגמא להן ניתן למצוא בספר "הנדון: אשכנזים" מאותה סדרה, בו מבכה המחברת על שהשיח המזרחי "אינו מותיר שום מרחב עבור האשכנזיות". משעני, שמנתח את הסיבות להסתייגות רחבת ההיקף מהשיח המזרחי ודובריו, מבקש להבין "איך נוצרה הרוויה הזו מן השיח של הביקורת המזרחית, אף שהוא כמעט ולא הספיק להתפתח", זאת לאור העובדה שלמעט ספר מהותי אך נשכח של לב חקק, "לא נכתב בעצם ולו מחקר מקיף אחד על כתיבת המזרחיות בספרות העברית". את התשובה לסוגיה המשמעותית הזאת, הוא נותן על ידי הפרדה בין המהפך הספרותי שבעקבותיו החלו להופיע סופרים ותֵמות מזרחיות במרחב הספרותי, ובין הגזענות הסמויה המוטבעת בלשון ובתרבות הישראלית ומכתיבה בבלי דעת את היחס לאותם תֵמות ויוצרים.

בחלקו הראשון של הספר, עוקב משעני אחר שלבי התפתחותו וצאתו לאור של הקול המזרחי. לשם כך הוא חוזר אחורה בזמן, לרגע לידתו של השיח המזרחי בתקופה של מערכת הבחירות של 1981, על "נאום הצ'חצ'חים" המפורסם של דודו טופז (גולדנברג) והסערה העדתית שנלוותה אליו. משעני מתחקה אחר המאמרים, האירועים והנאומים שעסקו בנושא המזרחי קודם למה שנתפס לאחר מכן "כרגע של היפתחות ושחרור, מעין התפרצות 'המודחק' של החברה והתרבות בישראל". פירות המהפך של "גילוי" המזרחיות עליהם הוא מצביע, כוללים את צאתם לאור של ספריהם של סופרים מזרחים, כגון אלי עמיר, סמי מיכאל ודן בניה סרי, בהוצאות הספרים המובילות, את התייחסותם של סופרים קאנוניים לדמויות ותֵמות מזרחיות בספריהם, ואת הקשב המודע (למחצה) של הביקורת ליצירותיהם של יוצרים מזרחים וליצירות אודות גיבורים מזרחים.
עטיפת הספר של דרור משעני
עטיפת הספר של דרור משעני עטיפת הספר

התייחסותו של משעני למבקרי הספרים המרכזיים כפולה; מצד אחד, הוא מפנה את קוראיו לקשת רחבה ביותר של מבקרים ספרותיים, ומצטט מדבריהם באריכות. מצד שני, התייחסותו אל דבריהם משולה לניתוץ הפסילים בידי אברהם. הסברה של מבקרים מרכזיים (כמו גרשון שקד), שהנכחתם של יוצרים ותמות מזרחיות בספרות מהווה ביטוי לפלורליזם והיפתחות לריבוי קולות, האמונה של אחרים (כמו אריאל הירשפלד), ששינוי זה שם קץ להשקפה האתנית של החברה הישראלית, וההנחה שקץ הדרתם של המזרחים ונושא המזרחיות מהקנון הישראלי משמעו חיסול מוקדי הכוח ההגמונים בישראל (חנן חבר), נחשפות על ידי משעני כשגויות מיסודן. זאת מאחר והשדה הביקורתי, כמו זה הסיפורי, מתנהל בשפה שהפנימה כבר את המנגנונים הגזעניים של הניצול והשליטה. בשפה צחה ובאופן שיטתי הוא מוכיח את מה שראוי להיות ברור לכל בר דעת: הליך הקבלה הספרותי והחברתי של המזרחים בשפה ובתרבות הישראלית לא הגיע כלל ועיקר לכדי מיצוי.

זירת הדיכוי (ומכאן גם השחרור) שמשעני מצביע עליה, היא הלשון העברית שמסמנת גבולות של לובן ושחור בהשפעת פנטזיות לאומיות של הציונות, כגון זו המבקשת ליצר בארץ גוף (גברי)

חדש. שפע היוצרים והתמות המזרחיות בשדה התרבותי-לשוני שממאן לאמץ את הלשון הפוסטקולוניאלית, האמונה על פענוח מוטיבים גזעניים סמויים, ומותיר אותה בכנסים, בעיתונות ובאולפני טלוויזיה בפי חוקרי תרבות כמו יהודה שנהב ואלה שוחט בעיקר כדי "שאפשר יהיה להזדרז ולהתנגד לה, לדחות אותה ולעבור פאזה", מייצר מצב פרדוקסאלי שבו הטענות שמעלה השיח המזרחי נהדפות בטענות-נגד שהדברים היו אולי כך בעבר, תוך סירוב להעמיק ולהתבונן בדיכוי וביטויו הנמשכים בהווה.

במסע התיקון שלו, משעני מפנה את מוקד הדיון מהגילויים הקולוניאליסטים הקונקרטיים בישראליות, לגילויים הסמויים שלה - אלו המתקיימים במרחב תודעתי מדומיין ומתגלמים בשפה. הוא מברר את היחס למזרחים במרחב הזה תוך קריאה מחודשת ופוסטקולוניאליסטית של שלשה רומנים שנכתבו על ידי יוצרים מרכזיים בין השנים 1986 ל- 1987: "התגנבות יחידים" ליהושע קנז, "קופסא שחורה" לעמוס עוז ו"מולכו" לא.ב. יהושע. משעני בוחן את תהליך ההתקבלות של שלוש היצירות על גרף הזמן, ומציע פרשנויות הקוראות תיגר על הנחות היסוד של המבקרים וחוקרי הספרות הקאנונים שליוו את היצירות מראשיתן.
א.ב יהושע. צילום: יוסי אלוני
א.ב יהושע. צילום: יוסי אלוני יוסי אלוני

בהתייחסו ל"התגנבות יחידים" ליהושע קנז, ול"קופסא שחורה" לעמוס עוז, מדבר משעני על הניסיון הציוני לברוא לגוף היהודי הגלותי גוף סימבולי חדש. אצל קנז, שמתייחס לעניין באירוניה, הניסיון המתרחש בבסיס טירונים, אתר המכונן זהות ממסדית, נכשל. ואילו עוז, מאמץ את מוטיב הגוף החדש ברומן שחוזר אחורה לזמן שלפני המהפך, ומציג גיבורים שחזותם מכוסה במעטה לשון המעניק להם מראה אירופאי למהדרין. בשני הרומנים, הגוף המזרחי מהווה מקור לחרדה שמקורה במודחק. כך שלמרות שהגוף המזרחי מאשש את תחושת הלובן של הגיבורים האשכנזיים, הוא גם שב ומזכיר להם את הגוף האמיתי אותו הדחיקו. התוצר של אותה חרדה בשתי העלילות מתממש במחיקתם והשתקתם של הגיבורים המזרחים. ואולי באמת כאן טמון ההסבר ליחס הדכאני כל כך כלפי השיח המזרחי ודובריו.

אך מה יכול להסביר את האמביולנטיות של המזרחים עצמם ביחס למוצא? את התשובה לכך ניתן למצוא אצל גיבור ספרו של יהושע, היוצר המזרחי מבין השלושה. גיבור ספרו, מולכו, נידון לחקות טקסטים זרים ולהתחקות אחר שורשים בדויים מתוך תשוקה לזהות ושייכות. מאחורי אותה תשוקה להלבנה עצמית שאינה יכולה לבוא לכלל מימוש, מסתתרת מלנכוליה עמוקה שמקורה בחוסר האפשרות להתאבל על אביו ושורשיו המזרחיים האמיתיים. משעני חושף שבבסיס הזהות הישראלית קיימת תביעה לסילוק הבית המזרחי "אל התחום שאי אפשר עוד לחזור אליו". אגב, העובדה שהספר, הבוחן את השפעות הציונות על השדה התרבותי-לשוני, גברי מיסודו, מעלה את הסוגיה אם הפנטזיה הציונית מצמצמת את הנשיות ותופסת אותה כהיעדר ביסודה.

"בכל העניין המזרחי יש איזה אבסורד", דרור משעני, עם עובד, 204 עמ'

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''ספרות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
ניווט מהיר
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים