• 15.

    ייסורי מצפון אינטלקטואליים

    יחזקאל, 30/03/06 16:01

    כמה קישקושים כאילו אינטלקטואלים אפשר למרוח בכתבה אחת?

    וכמה טוקבקיסטים מטומטמים יש שאפשר לקנות אותם בכל מיני ניסוחים מעורפלים וכאילו אינטלקטואלים?

    אגב, מישהו שאל פעם את א.ב. יהושע אם הוא בכלל מסכים שיגדירו אותו כיוצר מזרחי?
    למיטב ידיעתי, הוא ממש מסרב להיות מזוהה ככזה.

    רוצים מקום בספרות העברית? תתחילו לכתוב כמו שצריך ותציגו לראווה, סוף סוף, את הדמות המזרחית כפי שאתם מבינים אותה. הרי אי אפשר לזכות בלוטו מבלי לשלוח טופס.
    מעבר לכך, סביר להניח שאם תציגו את הדמות המזרחית העדכנית הזאת שלכם, סביר להניח שאחוז גבוה מהאוכלוסיה המזרחית עצמה יזהה אותה כמשתכנזת. ממש הפרדוקס והיפוכו, אה?

    מי שחש בנוח עם שורשיו ועם מי שהוא, לא מתעסק בשטויות אלא עושה לביתו בשקט ובנחת. מי שחש קרוע בין שורשיו (ייסורי מצפון) לבין הבחירות ''האשכנזיות'' שלו (השכלה ותרבות), לעולם ימשיך לחפש אשמים. אז במקום לחפש בעיות ודפקטים בצד השני (ויש כאלה), תתחילו לייצר משהו חיובי, יצירתי ועדכני.
    פשוט תפסיקו לבכות ותתחילו לחנך את הילדים שלכם להשכלה, לכבוד לזר ולשונה ממך, לאיפוק ולקצת עדכניות. כי רכבת החיים החמקנית נעה קדימה, מזרחיים יקרים.
    ''קפצת ממנה היום / חלפו שנתיים / והנה נשארת מאחור''.

    דרך אגב, למה יש לי תחושה שרוב הבכיינים מהגזרה המזרחית הם מרוקאים ולא עיראקים או פרסים, למשל? שווה בדיקה, לא?

    הגב לתגובה זו

    • מרוקאי גאה

      בוזי, 30/03/06 22:28

      כמרוקאי גאה וניבער האוכל גורם לנו לבכות , גם על החיים וגם על המשוחררים !!

      הגב לתגובה זו

      • אח, יא בוזי

        יחזקאל, 31/03/06 23:28

        מרוקאי גאה במה?

        הגב לתגובה זו

  • 14.

    מושון יקירי , ומה אתה תרמת למען , אם בכלל ? (ל''ת)

    אלדו, 29/03/06 22:03

    הגב לתגובה זו

  • 13.

    משעני היקר

    מושון, 29/03/06 19:50

    גדול גודלת על ידי שוורצה בבאר-שבע
    ועכשיו צללת אל חריץ אחוריו של לאור

    איך נפלו גיבורים?
    מתי אתה לאחרונה תרמת משהו למהפכה?

    הגב לתגובה זו

  • 12.

    באמת מאמר נפלא , מרתק לאור תוצאת הבחירות (ל''ת)

    דקלו, 28/03/06 23:46

    הגב לתגובה זו

  • 11.

    תודה על מאמר מרתק

    מירי, 28/03/06 09:48

    אני חושבת שהקושי האמיתי של הספרות המזרחית הוא חסרונה של קומת מסד ספרותית-מזרחית לבנות עליה את הקומות האחרות. מסורת, מסורת, כמאמר טוביה על הגג. לתרבות האשכנזית יש את ביאליק, מנדלי, שלום עליכם וכו', שורה שלמה - שהעניקו לתרבות הזו מבחר שבילי גישה כתובים. התרבות המזרחית היא מסורת פחות כתובה והיוצרים החדשים צריכים במידה רבה להמציא אותה ולעצב אותה. זו אחריות כבירה, וכלל לא בטוח שישנם בנמצא ענקי רוח שיצליחו לתפוס את המהות מעבר לפולקלור, הקל לתיאור. דורית רביניאן, ירון אביטוב, יוסי סוכרי, חיים סבתו, רונית מטלון, שרה שילה - כל אחד עם תרומת השני גרוש שלו, כולם מבורכים. לא נותר אלא להמשיך, בתקווה שהכמות תבסס, אם לא קומת יסוד שלמה, לפחות כמה ברזלים טובים.

    הגב לתגובה זו

    • חסר יותר הומור עצמי בספרות המזרחית (ל''ת)

      שלום, 28/03/06 20:57

      הגב לתגובה זו

  • 10.

    אני ממתין לרגע שכותב מזרחי יתעלה ויכתוב

    נעמה, 27/03/06 10:01

    יצירה מופלאה יותר מ''התגנבות יחידים''.
    אפשר לבטל את קנז ואת עוז ואת יהושע,אפשר לבטל את עגנון ואת ברנר ואת שבתאי,אפשר לבטל את גרוסמן ואת שלו ואת באר ואת שמעוני ואת קניוק אבל - מישהו צריך לכתוב במקומם יצירות גדולות ואני מתקשה למצוא כותב מזרחי שמצליח להתמקם במקומם,ולכתוב לפחות יצירת מופת אחת.

    הגב לתגובה זו

  • 9.

    שמוליק יקר

    מזרחית משכילה, 27/03/06 01:09

    אני מזרחית שרכשה חינוך להשכלה בביתה שלה, ההורים שלי דאגו לרכוש השכלה ולחנך אותי להרחבת אופקים.
    אני גאה במוצא המזרחי שלי.
    כבוד וידיעת העבר אינם בורות, הם ההיפך הגמור מכך.

    הגב לתגובה זו

    • אהלן מזרחית משכילה (מה שמך?)

      שמוליק, 27/03/06 11:50

      גם אני מזרחי משכיל, אבל זה לא מונע ממני לראות את האמת נכוחה.

      הבעיה עליה דיברתי מתחילה כאשר ידיעת העבר וכבוד הופכים להיות מקודשים, ראשונים במעלה ובשל כך חוסמים את ידיעת ההווה והעתיד.

      לצערי הרב, רובם של המזרחים ''העממיים'' (יש לי דוגמאות רבות מבני משפחתי המורחבת) חוששים כנראה להתמודד עם מה שהתנגדו לו במשך עשורים שלמים (''אשכנזיות'', ''מערך'', ''שימון פרס'' וכיו''ב) ולבחון אולי יש גם אלמנטים שאפשר לקחת וללמוד מהם.

      כשאורי אור אמר שהמרוקאים לא סקרנים, הוא ידע למה הוא אמר את זה. למרות שאני חושב שאיש ציבור צריך להיזהר יותר בלשונו, הרי שאני מסכים עם הקביעה הזו, גם אם היא גורפת, מכלילה וגורמת עוול למי שהוא יוצא מן הכלל. כמוך וכמו הוריך, למשל.

      מה שמטריד אותי בכל העניין הזה הוא הצורך העיוור לגונן על התרבות ולראות בכל מי שלא נצמד להרגלים ולמנהגים הישנים מבית אבא, בוגד.

      ישנם דברים שלקחתי איתי משם, וישנם דברים שאני מתעב והשארתי מאחור. בדיוק כפי שישנם דברים שלקחתי איתי מתרבויות אחרות, וכאלה שאין לי אליהם קשר או רצון לקחת על עצמי.

      הגיע גם הזמן שהביטוי המטופש ''משתכנז'' יצא מהלקסיקון. השימוש בו מעיד על חרדה מהשונה, על התגוננות ילדותית, על רגשי נחיתות ועל הצמדות למוכר בכל מחיר.

      לסיכום, מזרח זה מקור אחד, מערב הוא מקור נוסף, כמו עוד מאות תרבויות אחרות. החירות האמיתית של האדם היא לאמץ לעצמו קצת מכל דבר, ולהיות לבן חורין, חופשי מכבלים וקודים חברתיים מגבילים, כמו העיסוק הקטנוני והאליטיסטי במקומו של הסופר המזרחי בספרות הישראלית.
      יש עבודה קשה וחשובה יותר לפני שמגיעים לקינוח. ישנם עשרות אלפי אנשים שנצמדים לתרבות המגבילה שלהם בכל הכוח, ושמתפלאים אחר כך למה הם תקועים היכן שהם תקועים. כמו שכבר כתבתי, עדיף להפנות את המאבק אל מול הממסד ולדאוג שהוא יספק לאותם עשרות אלפים חינוך מתאים וכלים להתמודד עם העולם כפי שהוא ולא כפי שהוא חרוט בדמיונם של ההורים שלהם מהכפרים בצפון אפריקה.

      הגב לתגובה זו

  • 8.

    שמה של הגברת ליר לא מוריד מאיכות הכתבה

    לוי, 26/03/06 22:19

    הכתבה מרתקת ואיכותית , אפשר להיות מזרחי בלי להיקרא מיזרחי

    הגב לתגובה זו

    • צריך לקרוא את התגובה ולא רק את הכותרת

      אלי, 26/03/06 23:11

      חבל שקראת רק את הכותרת של התגובה הקודמת. יש שם דווקא כמה דברים מעניינים.

      הגב לתגובה זו

      • תודה לאלי , (ל''ת)

        לוי, 27/03/06 06:06

        הגב לתגובה זו

  • 7.

    לגברת ליר (שם מאוד לא מזרחי, אגב)

    שמוליק (מזרחי), 26/03/06 18:17

    שתי צרות יש למזרחי הפריפריאלי האמיתי. האחת - המנטליות הערבית-מזרחית על שלל חסרונותיה (ע''ע השילוב המסוכן של בורות ופאנטיות דתית מכל סוג שהוא, יהודית, נוצרית או איסלאמית), והשניה - הצורך בטיפול שורש בתפישה החברתית-חינוכית שמזניחה את הפריפריות באופן מובהק ושאינו נתון בידו של המקופח הנצחי.

    מזרחים מצליחנים שנמצאים היום באמצע שנות השלושים לחייהם ומעלה הגיעו לעמדות כוח רק משום שמרדו בחלקים הבעייתיים שבשורשיהם המזרחיים. לצערם של רבים, ההשכלה, החינוך להשכלה, הרחבת דעת, פתיחות מחשבתית ואופקים רחבים מקורם, בעת החדשה בה אנו חיים, במערב.

    כיוון שתור הזהב העשיר והתרבותי להדהים של היהודים הספרדים היה לפני מאות שנים, הגיע הזמן להפסיק להישען על מה שכבר הומצא ולהתחיל לחשוב על תור זהב חדש. לעניות דעתי המזרחית, אף אחד לא מפריע לאף אחד לעשות את זה. המכשול הגדול ביותר הניצב בפני ה''מזרחיים'' ובפני אלה המתיימרים לייצג אותנו, היא להתמודד עם החיים ועם הקשיים דרך פילטר ענייני ופרקטי ולא דרך פילטר רגשי ומסורתי אליו הורגלו בבתי האב שלהם. ענייניות, מידה לא מבוטלת של הומור עצמי, עיטורים מזרחיים והשכלה אירופית הם שיולידו מוצר שניתן יהיה להתגאות בו.

    די לנבור בעבר. הגיע הזמן להפנות עיניים, ראש ולב אל העתיד, ולשמור את הכוח למלחמה מול הממסד ולפעול למען הקצאת משאבים לחינוך באיזורים נחשלים ופריפריאליים. אחרת אין סיכוי לשום דבר. לידיעתך, הגברת ליר, העיסוק האינטלקטואלי-מזרחי בספרות ובמקומם של סופרים מזרחיים הוא השלב האחרון במאבק הזה. ישנה עבודה שחורה רבה לפני כן. משם את ושכמותך מסירים את ידיכם המטופחות ולכן חוטאים כלפי אלה אותם אתם מתיימרים לייצג.

    הגב לתגובה זו

    • שכחתי להוסיף...

      שמוליק, 26/03/06 18:49

      המזרחים המצליחנים שיצאו משכונות מצוקה או ממשפחות הרוסות, רק מחזקים את טענתי כי הצלחתם אינה נובעת מחינוך להשכלה שרכשו בבית, אלא משום שהגירויים האינטלקטואלים בסביבתם המזרחית לא הספיקה לצרכים הפרטיים שלהם.

      לכן הם הלכו לרעות בשדות אחרים (רובם ככולם מערביים - כמו תואר דוקטור למשל) שסיפקו את הצמא והצורך האינטלקטואלי הזה.

      אם נבחן את השכלתם והצלחתם של בני המשפחה הקרובים (אחים, הורים, בני דודים ראשונים) של אותם ''מצליחנים מזרחיים'' סביר להניח כי נגלה שמבחינה סטטיסטית רובם המכריע של אותם בני משפחה נותרו שבויים בכבלי העלבון של הקיפוח, בכבלי העבר, בכבלי המסורת.
      סביר גם להניח כי אותם מצליחנים מזרחיים מתייחסים בעצמם בפטרונות כלפי אותם בני משפחה, ובמקרים קיצוניים אף מתנערים מהם. לא מכיוון שהם מחפשים אישור אשכנזי לקיומם אלא משום שעם כל הכבוד לחמימות, לחיי הקהילה המשפחתיים, לאוכל ולאיכות האירוח, קצה נפשם בחוסר הרצון של הנותרים מאחור להתאים עצמם לתנאים המשתנים כאן ובעולם כולו ובאי-הסנכרון של התרבות המזרחית שמתעקשת להישאר בגטו של בורות וכבוד.

      הגב לתגובה זו

  • 6.

    מזרחיים = חיזרים . ואלה אפילו אותם אותיות (ל''ת)

    י, 26/03/06 17:31

    הגב לתגובה זו

  • 5.

    מהוא מימוש ההויה של המיזרחיים ? (ל''ת)

    נעומי, 26/03/06 17:20

    הגב לתגובה זו

  • 4.

    מאמר מצויין וגם ספר חשוב. כל הכבוד! (ל''ת)

    ישראלי, 26/03/06 15:09

    הגב לתגובה זו

  • 3.

    מאמר מרתק - והתיחסות לבחירות ?

    אייל, 26/03/06 14:46

    מאמר מרתק ושווה המשך , מעניין לשמוע את התיחסות הכותבת לימי בחירות אלו שאנו בעיצומם ולהשפעתו על הדו שיח ( ? )
    מזרחי - אשכנזי .

    הגב לתגובה זו

  • 2.

    מדובר בספר מכונן..

    מוקי, 26/03/06 13:41

    קראתי אותו. זה מרתק איך שמשעני מפרק באומץ את מעמדם הקאנוני של קנז יהושוע ועוז, ומציב אותם בדיוק במקום הראוי להם: דוברי האשכנזיות הבורגנית הגוועת. גם המאמר מפתיע באיכותו.

    הגב לתגובה זו

  • 1.

    ספר חשוב, מאמר ראוי

    דוד, 26/03/06 12:43

    ספרו של משעני הוא אחד החשובים בנושא הזה. הוא רהוט ומעניין ושווה לכל נפש. גם המאמר של הכותבת המכובדת מצא חן בעיני

    הגב לתגובה זו