 |
את הרעילות המצטברת בגופנו במהלך החורף ומתוך תהליך החיים עצמם נוטה הגוף לנקז באביב. מנקודת מבטה של הרפואה המסורתית הסינית, משתייך האביב ליסוד העץ, לצבע הירוק ולטעם החמוץ. בגוף האדם מיוחס האביב בין השאר לכבד, לכיס המרה ולעיניים.
 |
הדוקטור האלוהי |
הוא היה פילוסוף שהשפיע על הרמב''ם, הולל חובב נשים ויין ורופא הוליסטי, מקורי ורב-תחומי שנחשב כיום לאחד מגיבורי הרפואה האלטרנטיבית: אבן סינא
|
לכתבה המלאה |
  |
|
|  |
האיבר העיקרי בגופנו, דרכו מתבטאת האיכות של יסוד העץ - ומכאן גם האביב, הוא הכבד. לאיבר זה מיוחסים תפקודים רבים ומגוונים. במאמר זה אתעכב על תפקוד אחד מיוחד שניתן לכנותו בשם דה-טוקסיפיקציה (Detoxification), קרי שלילת הרעילות.
אבל ראשית עולות השאלות: מהי רעילות, מהיכן היא מגיעה ואיך היא אמורה להיות מסולקת מהגוף? רעילות יכולה להגיע אל הגוף ממגוון מקורות, שניתן לחלקם לשלושה מיני "מזונות": המזון שאנו אוכלים, האוויר שאנו נושמים והרשמים אותם אנו קולטים בחושינו (כן, גם זה סוג של מזון).
נתחיל במזון. אוכל עלול להוות מקור לרעילות בכמה אופנים שונים. חומרי ההדברה והתרופות, בהם מטופלים הצמחים ובעלי החיים המשמשים לנו למזון הם מקור לרעילות, כמו גם כל החומרים הסינתטיים המוספים באופן מלאכותי למזון, דוגמת צבעי מאכל, מעכבי חמצון, חומרים משמרים, חומרי תפיחה, מייצבים וכדומה. לגופנו קשה מאוד להיפטר מחומרים אלו מכיוון שהוא "מכיר" אותם זמן קצר בלבד (מבחינה אבולוציונית), ולא התפתחו בו מנגנוני סילוק המותאמים לפינוי חומרים אלה. כאשר חומרים אלו מצטברים בתוך התאים והרקמות, הם פועלים בגוף כרעל, הגורם לשיבוש התהליך המטבולי ובטווח הארוך אחראי לפגיעה ברקמות ובאיברים, שסופה במחלות כרוניות.
בנוסף, מזון הנחשב ללא מתאים לסוג האדם האוכל אותו (מה שנקרא "טיפוס"), או לתנאים האקלימיים (למשל, אוכל קר ולח בחורף) - גם הוא עלול להוות מקור לרעילות המצטברת ברקמות הגוף.
האוויר שאנחנו נושמים גם הוא מקור לא אכזב לרעילות: פיח ופסולת תעשייתית מגוונת המזהמים את האוויר, חודרים אל גופנו עם הנשימה. הם נספגים דרך הריאות אל מחזור הדם ומצטברים בתאים. ה"מזון" הנקלט בחושינו מקורו בהשפעות חיצוניות ופנימיות, דוגמת צלילים, ריחות, מראות, רעיונות, תחושות, רגשות וכדומה. כל מי שעיניים בראשו ואוזניים בצדי ראשו יכול להבחין בקלות שכל אותם צלילים צורמים, "מוזיקה" רועשת ואגרסיבית, ריחות דיסהרמוניים, מראות זוועה, רעיונות מעופשים ויחסי אנוש מעוותים, שהנם מנת חלקו היומיומית של האדם המודרני מיום היוולדו, פועלים כרעל לגופו ולנפשו של האדם, לא פחות מאשר צבעי מאכל ופיח!
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/322/677.jpg
המבורגר מבשר לוויתנים. זה הזמן לסלק אותו מהגוף איי-פי |
איי-פי |
המבורגר מבשר לוויתנים. זה הזמן לסלק אותו |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
איך מפנים פסולת רעילה מהגוף?
|
 |
|
 |
 |
 |
|
לאחר שהגדרנו באופן כללי את מקורות הרעילות בגופנו, נשאלת השאלה כיצד ניתן לעזור לגוף לפנות את אותה פסולת המצטברת בו, וגורמת לתחלואי הגוף והנפש. באופן טבעי משקיע גופנו מאמצים גדולים בניסיונות לפנות את אותה פסולת: הפרשת ליחה ונזלת, שלשולים, דימומים, דלקות שונות, מורסות ופרונקלים, כולם עדות לניסיונות, מוצלחים יותר או פחות, לפנות את הרעילות המצטברת בו.
כאמור האיבר העיקרי (אם כי לא היחיד) אשר מופקד בגופנו על פינוי רעלים (דה-טוקסיפיקציה), הנו הכבד. שיאם של תפקודי הפינוי שנוקט הכבד חל באביב (עכשיו!). ואכן, אין זה בלתי שכיח לחוות בתקופה זו תופעות כמו הפרשה עודפת של נזלת, דמעות, שלשולים, פריחות שונות וכיו"ב - כולן עדות לפעילות מוגברת של ניקוז ופינוי על ידי הכבד.
כאן ראוי לציין, שכאשר אנחנו אומרים "כבד", הרי שאיננו מתייחסים בהכרח רק לאותה בלוטה גדולה החבויה מאחורי הצלעות בצד הימני העליון של הבטן, אלא גם
לתפקוד ה"כבדי" בכל תא ותא בגוף, היינו, פינוי וסילוק פסולת.
קיימות דעות ושיטות רבות לביצוע של דה-טוקסיפיקציה בתזונה. החל בתפריט של אורז בלבד, וכלה בתהליכים מורכבים דוגמת דה-טוקסיפיקציה על פי איבן סינא, לעתים בשילוב של חוקנים, סאונה, מרחצאות בריאות וכדומה, ולעתים ככלי בודד. להבנתו של מחבר מאמר זה, דיאטת ניקוי יעילה ופשוטה מתחילה בשלושה ימים של מים בלבד, שלאחריהם ארבעה ימים של מים וירקות ירוקים בלבד. מובן שתהליך כזה אינו מתאים לכולם: ילדים, נשים בהיריון או מיניקות ואנשים הנוטלים תרופות מרשם, מומלץ כי לא ינסו אותו על עצמם.
מטרתו של תהליך כזה מתגלמת בניסיון למנוע מתאי הגוף חומר גלם להפקת אנרגיה ובנייה, על מנת לאפשר לאורגניזם להפנות את כוח החיות (צ'י) לפינוי, לניקוי ולתיקון. התהליך יסתיים בדרך כלל במה שקרוי "משבר החלמה", העשוי להתבטא בהזעה ובהשתנה מוגברות, בהקאה, בשלשול או בדימום דרך האף.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
צמחים המסייעים לדה-טוקסיפיקציה
|
 |
|
 |
 |
 |
|
צמחי מרפא שונים שימשו לכל אורך ההיסטוריה האנושית, ובכל מסורות הרפואה, להמרצת פעילות הכבד ולתמיכה בתהליך פינוי הפסולת. רבים מצמחי מרפא אלה מגיעים לשיאם בתקופת האביב, מה שרומז על כוונתו של הבורא בנדון. אם נבחן אותם היטב, נגלה שלחלק מהצמחים הניחנים בהשפעה זו יש טעם מר ופעילות משלשלת קלה, וכי הם פועלים בעיקר באמצעות המרצת הכבד. צמחים אחרים מפעילים יותר את הכליות, שגם להן מיוחסת חשיבות גדולה בתהליכי הפינוי. צמחים כאלה יגרמו להשתנה מוגברת. כמו כן, ישנם צמחים הממריצים את ניקוז מערכת הלימפה, המשמשת בעצמה כמערכת ניקוז פסולת, וכן צמחים העוזרים בפינוי דרך הריאות והעור. פורמולת צמחים סטנדרטית התומכת בתהליך של דה-טוקסיפיקציה תורכב בדרך כלל משילוב של צמחים מהקטגוריות השונות, במטרה להשיג תהליך הרמוני של ניקוי ופינוי. להלן דוגמאות לצמחים המפעילים את הכבד ומקדמים דה-טוקסיפיקציה:
שורש מרור הגינות (Radix Sonchus oleraceus)
מרור הגינות פורח כמעט לאורך כל השנה, אך בעיקר באביב. טעמו של הצמח מר למדי והוא בעל השפעה ממריצה על מערכת העיכול והכבד. בתקופת האביב ניתן לשתות מרתח של הצמח לשם טיהור הגוף ולטיפול במחלות מטבוליות רעלניות, דוגמת מחלות מפרקים כרוניות, מחלות עור, מחלות אוטואימוניות ומחלות ממאירות.
לאמיצים שבינינו מומלץ המתכון הבא: מבשלים 100 גרם שורש טרי של מרור הגינות בליטר מים במשך כשעה. לאחר מכן מסננים את התמצית שהתקבלה ושותים שלוש כוסות ביום. יש לבצע במשך חודש ימים, החל מהבוקר שלמחרת ערב חג הפסח.
שורש שן-ארי (Radix Taraxacum spp
)
מוצאו של הצמח במערב אירופה והמרפאים הערביים של המאה העשירית התייחסו אליו כאל משלשל ומשתן, אבל בעיקר כצמח המחזק את הכבד. בימי הביניים השתמשו בצמח כדי לטפל במחלות של המרה הצהובה, הכבד וכיס המרה. גם ברפואה העממית של סין, הודו ורוסיה שימש הצמח לתמיכה בכבד, וברפואה הסינית המסורתית משלבים אותו עם צמחים אחרים בפורמולות לטיפול בצהבת. השורש הקלוי משמש כתחליף טבעי לקפה.
ברפואת הצמחים המודרנית נחשב שורש שן הארי לצמח עדין, המתאים במיוחד לטיפול בדלקות מפרקים כרוניות ולצורך תהליכי פינוי רעלים (דה-טוקסיפיקציה). מנה יומית של שורש שן הארי הינה כ-3 כפות, אותן יש להרתיח בליטר מים למשך חצי שעה ולשתות במשך יום.
זרעי גדילן מצוי (Semen Silybum marianum)
מוצאו של צמח קוצני זה, הנמנה עם משפחת המורכבים, בארצות המזרח התיכון - והוא נפוץ למדי גם בישראל. ברפואת הצמחים המודרנית הוא נחשב לצמח עדין ונטול רעילות בעל השפעה מורכבת על תפקודי הכבד, עם דגש על הגנה מפני גורמים רעלניים שונים. לשימוש רפואי מרתיחים 5 כפות זרעים בליטר מים ושותים במשך יום.
שורש לפה גדולה (Radix Arctium lappa)
הלפה הגדולה שימשה בתרבויות שונות על פני הגלובוס ובמשך מאות שנים לטיפול במגוון רחב של בעיות רפואיות. המרפאים בצמחים ביבשת אמריקה השתמשו בצמח לטיפול בדלקות מפרקים, בעיות בדרכי השתן ומחלות עור, בעוד שביפן משמשים השורש והעלים כירק מאכל.
ברפואת הצמחים המודרנית מסווג הלפה כצמח מתמיר ומכאן שהוא משנה תהליכים מטבוליים בגוף ומאפשר לרקמות להתמודד באופן מוצלח יותר עם תפקודי תזונה וסילוק. צמחים מסוג זה משמשים בעיקר לטיפול במצבים רעלניים המתבטאים במצבים דלקתיים כרוניים כמו מחלות עור, דלקות מפרקים, מחלות אוטו-אימוניות, מחלות ממאירות וסוכרת. הלפה הגדולה נחשבת לצמח בעל עוצמת פעילות בינונית, המתאים לשימוש במשך פרקי זמן ממושכים.
לטיהור הגוף בתקופת האביב יש להרתיח 3 כפות של השורשים ב-1 ליטר מים למשך חצי שעה, ולשתות במשך יום לתקופה של חודש ימים. ואפשר גם לרקוח פורמולה לניקוי כללי:
עלי סרפד 75 גר' שורש שן-ארי 50 גר' עשב דבקה זיפנית 50 גר' שורש לפה גדולה 25 גר' אופן ההכנה: להרתיח 6 כפות מתערובת הצמחים ב-1 ליטר מים למשך חצי שעה, לסנן ולשתות במשך יום במנות קצובות (לחלק ל-4-3 מנות). יש ליטול מהתערובת במשך כחודש ימים.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/918/269.jpg
שורש שן הארי. יעיל בפינוי רעלים. באדיבות תמי שושני |
באדיבות תמי שושני |
שורש שן הארי. יעיל בפינוי רעלים. |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הזווית היהודית
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אי אפשר לסיים ללא ההקשר היהודי. להבנתו של מחבר מאמר זה, תקופת השנה המתאימה ביותר לתהליך ניקוי הנה ימי חג הפסח. אנו מוצאים לכך רמזים כבר בהימנעות המסורתית ממזונות מסוימים, וכן על שולחן החג בדמות השימוש הסמלי בכרפס (המשתן) והמרור (מקדם הניקוי ומפעיל הכבד). ולכן המלצתי לאביב זה היא לסעוד את סעודת הסדר ולקיים מצוות אכילת מצה. ביום שלאחר הסדר יש להתחיל בתהליך ניקוי תזונתי של שלושה ימי צום הכוללים שתיית מים, ולאחר מכן ארבעה ימים בהם מותרת אכילת ירקות ירוקים בלבד. במידה שמי מבין הקוראים חש עצמו חלוש משהו במהלך התהליך הנזכר, או אז ניתן להוסיף כוס של יוגורט עזים אורגני. וכוס של דייסת שיבולת שועל ביום.
לאחר שבוע חוזרים בהדרגה לתזונה קלה ומזינה (ירקות, דגנים, קטניות וכדומה), ומשלבים במשך שלושה שבועות צמחי מרפא מהמגוון שהוצג לעיל.
|
 |
 |
 |
 |
|
/images/archive/gallery/798/667.jpg
איבן סינא  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
דיאטת ניקוי על פי איבן סינא
|
 |
|
 |
 |
 |
|
דרך נוספת לניקוי הגוף בתקופה זו של האביב היא הדיאטה המפורסמת של איבן סינא, פילוסוף ורופא שחי בפרס בין השנים 980 עד 1037, כתב ספרים לרוב ואף נחשב למי שהשפיע גם על שיטתו הרפואית של הרמב"ם.
את הדיאטה יש לערוך במשך שבעה ימים, והיא כוללת את המזונות הבאים.
• ירקות (שלמים ולא בצורת מיצים, רצוי אורגניים): סלק, ברוקולי, גזר, סלרי (שורש ועלים), מלפפון, שום, קולרבי, חסה, פטריות (עד שתי סלסילות לשבוע), בצל, פטרוזיליה (עלים ושורש), פלפל ירוק, תפוח אדמה לבן (לא אדום), צנון, צנונית, תרד, קישוא, חציל, עגבנייה. • קטניות: שעועית ירוקה וצהובה, אפונה (רק טרי או יבש, לא מהקפאה ולא משימורים). • דגנים: שיבולת שועל וסובין שיבולת שועל (לא חיטה). • פירות: אבוקדו, עד שניים ביום. • גרעינים: חמניות, דלעת, שומשום מלא (ניתן להוסיף שתי כפות טחינה גולמית ביום). • יוגורט, עד שלושה גביעים ליום. מומלץ יוגורט מחלב צאן אורגני. • עשבי טיבול: עירית, בזיליקום, שמיר, כוסברה, מעט כמון, פפריקה ומוסקט. • שתייה: מים (רצוי מינראליים), חליטות צמחים של נענע, לואיזה או שומר. ניתן לשתות עד 2 כוסות מיץ גזר ביום.
אופני הכנת מזון אפשריים אידוי, בישול, מרקים, אפייה וכמובן מזון טרי.
איסורים • קפה, ויטמינים, תרופות (כולל צמחיות ), סיגריות, אלכוהול, מלח. • חשוב להקפיד לא לחרוג ולו במעט מהתזונה המומלצת. • אין הגבלה על כמות המזון, מומלץ לאכול מספר ארוחות קטנות במשך היום ולא ארוחות כבדות.
לתשומת הלב • מומלץ לעשות חוקן פעמיים בשבוע. • אם אין יציאה אחרי יומיים חייבים לעשות חוקן או להפסיק את התהליך.
מתכונים אפשריים • חציל שרוף על האש מעורבב עם יוגורט, טחינה ושום. • תפוח אדמה, פלפל, בצל – בקלייה בתנור. • פלפלים ממולאים בירקות ברוטב עגבניות. • אבוקדו עם מעט טחינה, יוגורט, שום ושמיר. • קרקרים משיבולת שועל (קוואקר), לא יותר מששה ביום.
מתכון לקרקרים: מצרכים: 1 כוס שיבולת שועל דקה ½ כוס סובין שיבולת שועל ¼ כוס שומשום מלא ¼ כוס גרעיני חמנייה ניתן להוסיף לפי הטעם שום או עשבי תיבול המותרים לשימוש
אופן ההכנה: לבשל כוס שיבולת שועל עם שתי כוסות מים תוך כדי ערבוב על אש קטנה, לחכות עד שנוצרת עיסה, לכבות את האש ולחכות שהעיסה תתקרר.
לערבב את שאר החומרים בנפרד ולשמור מהתערובת כמות קטנה בצד. את השאר להוסיף לעיסת הקוואקר וללוש לבצק.
לגלגל את הבצק על התערובת שנשארה בצד בכדי "לאטום" את הבצק. פורסים מהבצק בעזרת סכין טבולה במים, פרוסות בעובי של ½ עד 1 ס"מ, או מרדדים ידנית. מניחים את הפרוסות על תבנית משומנת בחמאה, או על נייר פרגמנט – עדיף. מכניסים לתנור למשך 20-15 דקות (להפוך באמצע האפייה).
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
גל מ. ראן
| /images/archive/gallery/918/255.jpg  |
|
|
 |
 |
 |
 |
|
על המחבר
|
 |
|
 |
 |
 |
|
גל מ. ראן הוא הרבליסט קליני (Cl.H) וד"ר לנטורופתיה (ND), מבעלי חברת ראן צמחים, המתמחה ברפואת צמחים קלינית. |  |  |  |  | |
|