ראשי > גאווה >  כתבה
בארכיון האתר
יש סקס אחר
גם מתענגים על סקס משובח וגם מתפתחים רוחנית? איך מוצאים באקט הכי אינסטינקטיבי ויצרי את האור הגבוה ביותר. פרק שני בסדרה על טנטרה
לכתבה הקודמתדפדף בגאווהלכתבה הבאה
אורי יריב
18/4/2006 11:21
בארץ רחוקה מספרים שיש סקס אחר. מספרים שם שאפשר לעשות את זה שעות. מספרים שהאישה יכולה לחוות שבעה סוגים של אורגזמות, מספרים שגבר אמיתי יכול להפוך לאדון לזרעו ולהעניק לאישה את החוויה המלאה של כל שבעת גווני האקסטזה המינית. מספרים שם שמי שיודע את סוד הטנטרה יכול להתמיר את תשוקתו המינית לתשוקה רוחנית, מספרים שאדם כזה יכול בכוח כמיהתו לפרוץ במדיטציה את מגבלות תודעתו ולהפוך לאדם שמהותו חופש.

זה נכון שלא מאתמול מספרים לנו שישנה דרך אחרת; יצאו ספרים, ניתנו הרצאות, אשראמים גדולים נפתחו, גורואים קמו ונפלו אבל המצב לא השתנה - הדקות הקצרות של המפגש המיני הפכו במקרה הטוב לרגועות יותר.
אורי יריב \ מבוא לטנטרה
סקס הדוניסטי במסווה של רוחניות או רוחניות אותנטית במסווה של סקס? פרק ראשון: עקרונות יסוד פילוסופיים
לכתבה המלאה  


האם הטנטרה מבטיחה ואינה מקיימת? האם המסר הדלדל והפך לא יעיל בייצוא שלו מערבה? או שאולי הפרקטיקה הטנטרית פשוט קשה מדי לאדם המערבי, שאין לו את הכוחות לעבור את הטרנספורמציה שהיא מציעה.

נתחיל ונאמר שמה שהטנטרה מבטיחה, היא מקיימת. מי שעומד בדרך ובתרגולים שהיא מציעה קוצר את הפירות בהתאמה. הכישלון שלה להביא למהפכה של מיניות רוחנית במערב נובע לדעתי מכמה סיבות, המרכזית שבהן היא הרכרוכיות של הגבר המערבי, שיכול אולי להיות קשוח כלפי חוץ אבל אין לו יכולת לעמוד זקוף אל מול תשוקותיו הוא. ואומרים חז"ל, "מי הוא הגיבור, הכובש את יצרו". הרסיסים של הטנטרה שכן נטעו שורש במערב הם אלו שאינם דורשים כמעט בשום צורה משמעת ושליטה עצמית - הם אינם דורשים כמעט דבר ובתמורה אינם נותנים כמעט דבר.

הטנטרה כפי שהיא מוצגת במזרח מלמדת לשלוט ולנתב את כוחות התשוקה, הרגש, הנשימה והמיניות, אל אפיקים רוחניים. המשמעת והשליטה העצמית שהטנטרה מציגה אינן בשום אופן גסות ומחוספסות. מיומנות השליטה העצמית הטנטרית דומה יותר למיומנות של גלישה על גלים. ההולך בדרך הטנטרה רוכב בתשומת לב רבה על עוצמות התשוקה שעולות ממעמקי נפשו ומשתמש בהן לעלות במדרגות הגדילה הרוחנית. על פי הטנטרה התשוקה המינית, המודעת והלא-מודעת, היא אחת התשוקות החזקות ביותר. פרויד אולי ביסס על כך מפעל חיים אבל הטנטרים הבינו את הרבה הרבה לפניו והאמינו שזוג טנטרי שמנתב את התשוקה הזאת לכיוון רוחני יזכה להתעלות רוחנית משותפת.
להעביר את תמצית הנוזל המיני אל הראש
גם סקס משובח וגם התעלות רוחנית, נשמע טוב מדי בכדי להיות אמיתי, לא? אנחנו הרי רגילים לחשוב על הפוסע בדרך הרוחנית
כעל מי שמוותר במידה זו או אחרת על מיניותו, מפנה את גבו לפיתויי העולם ואת פניו אל האור. הטנטרה, כפי שכתבתי ב
פרק הקודם, טוענת שאור זה נמצא בצורה מסתורית גם בעולם, ושאין צורך להפנות את הגב אל העולם, אלא להפך, יש להביט בו ולהשתתף בחיי העולם מתוך כמיהה אדירה למצוא בהם את גם צדדיהם הנעלים.

איך זה קורה הלכה למעשה ביחסי המין? איך אפשר בתוך אקט שנתפס לעתים כחייתי אינסטינקטיבי ויצרי, למצוא אור ושלווה רוחניים? הסבר לשאלה זו ניתן למצוא דווקא במילותיו של מהטמה גנדי שמצהיר שבכדי להגיע להבנה ולחופש רוחניים חייב אדם להתמיר את תמצית הנוזל המיני הנקרא בסנסקריט 'אוג'ס', כל הדרך מתחתית עמוד השדרה, מאזור אברי הרבייה אל הראש, אל צ'קרת הכתר. גנדי, שאמנם לא היה מתרגל טנטרה בעצמו, הבין את האלכימיה הטנטרית, שטוענת לעומת המתנזרים, שלא ההימנעות המוחלטת מהאקט המיני היא שנדרשת אלא למעשה הימנעות מבזבוז האנרגיה המינית והתמרת האנרגיה הזאת לאנרגיה רוחנית, היא הגרעין המהותי למיניות רוחנית אמיתית ונושאת פירות. מבחינה מעשית זה אומר שהנוזלים המיניים, שעל פי הטנטרה בהם נמצאת אנרגיה עצומה, נספגים מחדש במערכת לפני שהם נפלטים החוצה. כלומר נדרשת הפסקה מוחלטת של שפיכת הזרע לשווא, במקרה של הגבר, והפסקת הבזבוז של הנוזלים המיניים של האישה, בין אם בתוך האקט המיני ובין אם במחזור החודשי, במקרה של האשה.

הטנטרה טוענת שבזבוז מתמשך של הנוזלים המיניים ושל האנרגיה העצומה שנמצאת בהם, לא תאפשר להולך בדרך הרוחנית להגיע לכמות גדולה מספיק של כוח פנימי וכוונה רוחנית שתיקח אותו אל הדרגות הגבוהות של ההגשמה הרוחנית. הדבר דומה לרכב שמיכל הדלק שלו מלא חורים - לא משנה כמה דלק הוא יקבל, הוא לעולם לא יוכל להשלים נסיעה ארוכה. לכן, על פי גישה זו, גם אם אדם יקבל את מיטב ההדרכה וההזנה הרוחנית ממורים טובים ומקהילה רוחנית תומכת, כל עוד מיכל הדלק שלו מטפטף - כלומר כל עוד הוא ממשיך לאבד את כוחו המיני - לא תהיה לו האפשרות ליצור מומנטום של התקדמות רוחנית משמעותית.

מדוע מייחסת הטנטרה חשיבות גדולה כל כך לאנרגיה המינית? מה יש בו בפוטנציאל המיני שגורם לכל כך הרבה אנשים במהלך ההיסטוריה לטעון שמדובר במפתח רוחני גדול כל כך? בכדי לענות על השאלה הזאת עלינו לשאול מדוע מקיימים בכלל יחסי מין, מדוע רוצים כל כך בני האדם להתייחד ולהתאחד עם בני המין השני, ייחוד שמטרתו הביולוגית ברורה כמובן. האם התשוקה הזו להתייחדות מינית איננה זהה לכמיהה לעשות מעשה אלוהים, מעשה יצירת החיים? הטנטרה מצהירה שאותו כוח קסום שבכוחו לתת חיים גשמיים פיזיים, יש בכוחו ליצור באדם חיים רוחניים. כלומר כשמכוונים את הפוטנציאל שבתאי הרבייה ליצירת ילדים, יש בכוחו לברוא דבר גדול ומורכב כאדם. באותה צורה, כשמכוונים את אותו הפוטנציאל לכיוון הגדילה הרוחנית יש בכוחו להעניק לאדם את האנרגיה שתאפשר לו להתפתח בכיוון זה.

הצעד הראשון בהכוונת הכוח המיני אל האפיקים הרוחניים הוא שחרור התשוקה המינית מנטיותיה החייתיות והאנוכיות. כלומר לא לגשת אל האיחוד המיני מתוך אותה תאווה חייתית לבשר שבצלחת או מתוך אותו הצמא הגאוותני להזין את האגו בעוד "מספר". הגישה הטנטרית מכוונת לגשת אל האיחוד המיני מתוך יופי וענווה, מתוך נתינה ואהבה באינטנסיביות ובתשוקה רבה, תשוקה טהורה של התבטלות אל מול הנשגב.

ראמאקרישנה פארמהמסה, מגדולי היוגים של המאה התשעה-עשרה, ממחיש את הנקודה בסיפור על שני שיכורים שניסו לחצות נהר בערפל הלילה, רק בשביל לגלות בבוקר שסירתם קשורה עדיין לרציף ושהמאמץ שהשקיעו בחתירה במקום היה לשווא. החבל הוא הנמשל לאנרגיה המינית שבמידה והיא עדיין קשורה לפן הבהמי שבאדם אין הוא יוכל להפליג אל מחוזות השפע הרוחניים.
טרנסמוטציה, סובלימציה וטרנספיגורציה
הטנטרה מציעה מספר רב של טכניקות מעשיות ויעילות לשחרור החבל שכובל את המיניות לרובד הנמוך שבאדם. היא נוגעת באותם כבלים בצורה ישירה ומתארת בפירוט ובדיוק את האנטומיה המינית כפי שהיא מתבטאת ברבדים הגופניים, הנפשיים, האנרגטיים והרוחניים. ישנן שלוש דרכים שימושיות להתמרת היצר המיני. דרך הטרנסמוטציה, שהיא הנגישה ביותר, אפילו למתרגלים המתחילים, הפועלת לספוג חזרה לגוף את הנוזלים המיניים רגע לפני שהם נפלטים. בני הזוג מבצעים יחד תרגילי נשימות, מכווצים במיומנות את שרירי האגן, וסופגים, ככל הנראה דרך מערכת הלימפה, את הנוזלים המיניים והופכים אותם לאנרגיה. כלומר נעשה כאן תהליך של Tranmutation, תהליך של הפיכת חומר מדבר אחד לדבר שני.

ניסויי מעניין שנעשה בהקשר זה באשראם גיטה שבהודו חקר את יעילות התרגילים הללו. בניסוי התבקשו קבוצה של גברים לבצע מספר טכניקות יוגיות המכוונות להתמרת הנוזלים המיניים ולאחריהם נבדק מצב ספירת הזרע שלהם. בבדיקת התוצאות התגלה, למרבה ההפתעה, שספירת הזרע של הנבדקים ירדה ביותר מתשעים אחוז. נתונים אלו מכוונים בצורה ברורה להשערה שלמעשה נספגו תאי הזרע חזרה בתוך הגוף ואותו כוח אדיר שבכוחו כאמור ליצור חיים, נשמר בתוך המערכת.

דרך ההתמרה השנייה היא דרך הסובלימציה. היא מעט קשה יותר ודורשת תרגול מתמשך ומעמיק יותר. בדרך זו הדגש הוא לאו דווקא על הצד הפיזי של יחסי המין, אלא על הצד האנרגטי. הטנטרה טוענת, בדומה ללא מעט תורת אחרות, שלאדם יש מבנה אנרגטי נרחב המכיל לא רק את האנרגיה הגופנית אלא גם אנרגיות רגשיות ומנטאליות. דרך הסובלימציה מכוונת להתמיר בדיוק האנרגיה הקשורה לרבדים אלו. גם כאן נעשה שימוש באותם תרגילי נשימה וכיווצי השרירים אלא שכאן מתווסף גם תרגול מדיטטיבי שמנתב גם את הרגש ואת נטיות המחשבה מהאזורים האנוכיים, החייתיים והפרימיטיביים (הצ'אקרות הנמוכות) אל המחוזות הגבוהים, הבהירים והנעלים שבאדם (הצ'אקרות הגבוהות). יש לציין כאן  שהתמרה זאת מובילה להתעלות רגשית ונפשית שמשפיעה באופן ניכר על מהלך החיים הרבה מעבר לאקט האהבה עצמו.
 
הדרך השלישית, שהיא הגבוהה מכולן והגישה אליה היא המאתגרת ביותר, היא דרך הטרנספיגורציה. בדרך זו שואפים בני הזוג הטנטרים לגלות זה בזו וזו בזה את שורש הווייתם, את העקרונות הגבוהים שיצרו אותם ועודם חבויים בהם. זו דרך של הערצה חסרת גבולות לבן/בת הזוג ולארכיטיפ הגבר/האישה המסתתר בו. הגבר רואה באשה את השאקטי המושלמת, והאשה רואה בגבר את השיווה המושלם. זוג טנטרי מתקדם משתמש בכל שלוש הדרכים בו זמנית.

 אורי יריב הוא תלמיד בפדרציה הבינלאומית אטמן שברומניה

כתבות
עידו תדמור מצטרף ל"השיר שלנו"  
נרגעים מהפסח  
"מאמא מיה" מגיע לקולנוע  
עוד...
סקר
מצעד הגאווה העולמי בירושלים
הולכים לצבוע את הכותל בוורוד!
מי צריך את זה בכלל?!