 |
/images/archive/gallery/379/391.jpg
 |
|
|
|
סקס הדוניסטי במסווה של רוחניות או רוחניות אותנטית במסווה של סקס? סדרה חדשה בנושא טנטרה. פרק ראשון: עקרונות יסוד פילוסופיים |
|
|
|
|
|
 |
הטנטרה פה וזה כבר ממש לא סוד. אבל מה זה טנטרה באמת - תורה של סקס הדוניסטי במסווה של רוחניות, או שמא רוחניות אותנטית במסווה של מיניות? כלי של "מורים רוחניים" בדרכם אל מיטותיהן של חסידות תמימות, או דרך פרקטית ליהנות מיחסי מין אקסטטיים שנמשכים שעות ארוכות?
האם יש בטנטרה יותר מאשר סקס? בשלושת המאמרים הבאים אנסה לענות על כך.
נתחיל ונאמר בדרך הברורה ביותר שהחשיבות שניתנת למיניות בתורת הטנטרה דומה לחשיבות שנתינת לכשרות ביהדות. כלומר הטנטרה מייחסת למיניות חשיבות רבה אבל המיניות היא בהחלט לא הדבר היחידי ולא הדבר המרכזי אליו מתייחסת תורת הטנטרה, בדיוק כשם שהכשרות איננה הדבר היחידי או המרכזי אליו מתייחסת היהדות.
הטנטרה היא מדע איזוטרי, מיסטי עצום מימדים שבוחן
את כל חוויית היקום, מפנים המחשבה והנפש ועד למחזורי הטבע; מהרמוניית המוזיקה והתדרים ועד תנועת הכוכבים והקוסמוס כולו. המילה טנטרה בשפה הסנסקריט משמעה רשת, מארג והיא מורכבת גם מן השורשים 'טן', שמשמעו התרחבות, ו'טנטו' שמשמעו מיתר או סיב. ואכן על פי השקפת העולם הטנטרית היקום הפיזי והנפשי כולו נתפס כרשת מיתרים שטווה את כל החלקים בשלם ואת השלם בכל החלקים. היודע את הטנטרה משול למוזיקאי שמימי שמנגן בתבונתו על אריג המיתרים הקוסמי האיננסופי בתוך נפשו וביקום כולו.
לפני שנתאר את הפילוסופיה והמטאפיזיקה הטנטרית חשוב לציין שלמרות שתיאור זה עשוי להיראות מופשט וציורי מעט, יחסה של הטנטרה אל החיים הוא מאוד פרקטי ותובנות הטנטרה מכוונות, רובן ככולן, ליישום מעשי בכל תחומי החיים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
לאחד את מה שיש עם מה ש"צריך להיות"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
השקפת העולם הטנטרית נשענת על מספר הנחות פילוסופיות מרכזיות. את ההנחה הראשונה מתאר פתגם הודי עתיק: "מה שנמצא כאן (באדם) נמצא בכל מקום ומה שלא נמצא כאן (באדם) לא נמצא בשום מקום". המשמעות הישירה של הפתגם הזה היא שישנה הקבלה מהותית בין העולם שבתוך האדם לעולם שמסביבו. היום והלילה ביקום הם העירות והשינה אצל האדם, וגם תהליכים כמו לידה, התבגרות ומוות באים לידי ביטוי בכל אספקט בטבע של גדילה, דעיכה והתכלות. הדבר דומה למבנה ההולגרמה שגם אם היא מתנפצת, כל חלקיק שלה מכיל את התמונה כולה. דוגמא נוספת המבהירה את הקשר המעניין בין השלם לחלקיו מספקת לנו הביולוגיה של התא, שכן ידוע שכל תא מכיל בתוכו את הקוד הגנטי של הגוף כולו. על פי פילוסופיית הטנטרה, מערכת היחסים בין היקום לאדם פועלת בדיוק באותה צורה - האדם משקף את היקום והיקום משקף את האדם, המיקרוקוסמוס (היחידה, התא הקטן) משקף המקרוקוסמוס (השלם, הגוף המלא) והמקרוקוסמוס בתורו חוזר ומשקף את המיקרוקוסמוס.
לחזק דברים אלה תמיד טוב לצטט את האמרה הידועה שבפתח המקדש בדלפי שביוון העתיקה: "כשתדע את עצמך תדע את העולם", כלומר הידע של העולם כבר מצוי בתוך הקוד שלך. כאשר תפצח ותגלה את הטבע המהותי שלך יתגלה בפניך טבעו המהותי של העולם כולו. עקרון זה מהווה חלק חשוב גם במסורת היהודית, כפי שהוא מוצג בפתגם קבלי ידוע שמכריז ש"האדם הוא עולם קטן, והעולם, שהוא הבניין, אדם גדול" (רבי יצחק דמן עכו).
ההנחה השנייה שמרכיבה את השקפת העולם הטנטרית גורסת שאין הפרדה בין החילוני לדתי, שיש אור ומשמעות גם במה שנדמה לכאורה כטמא. במילותיו של הלאמה הטיבטי גובינדה: "הטוב והרע, הקודש והחול, החושי והרוחני, הארצי והטרנסצנדנטלי אינם הפכים מוחלטים אלא הינם שני צדדים של אותה מציאות". הצהרה זו מבדילה את הטנטרה מרוב התרבויות הרוחניות, שמטיפות להפריד בין האהבה ליצר, בין עולם החומר לעולם הרוח.
הטנטרה מאחה את החיץ בין החטא למצווה, מאחדת את מה שיש עם מה ש"צריך להיות" ומציגה את ההתמשכות הבלתי מופרדת של הרוח בחומר, של הנפש בגוף, של האינסופי בסופי ושל ההוויה הנצחית, בהתהוות שלה בתוך הזמן. במילים פשוטות יותר, הטנטרה לא מאמינה שהחיים ה"רגילים" הם נטולי אור רוחני. הניצוץ רחוק מלשכון אך ורק במקומות מקודשים אלא מצוי בכל מקום ובכל אינטראקציה אנושית. וכן, גם במעשה האהבה.
עוד טוענת הטנטרה שגם בנפשו של האדם פועלים הדברים באותה צורה ואורו הרוחני של האדם אינו מוגבל רק לרגשותיו הרוחניים - חמלה, אהבה ודומיהם - אלא שאור זה חודר אפילו לכעס ולפחד ואפילו לתיאבון ולתשוקה המינית. בכדי לחשוף אור זה מציגה הפסיכולוגיה הטנטרית דרכים להגשמה רוחנית תוך שימוש ברגשות שליליים. למעשה ישנן דרכים מדויקות, שלא היו מביישות שום אסכולת פסיכולוגיה מודרנית, איתן ניתן לחדור אל מהות הרגש השלילי, עד לנקודת "עין הסערה" בה ניתן להימצא בשלווה עמוקה ובצלילות בהירה גם בתוך ה"סערה" ולשלוט על כל האנרגיה והאינטנסיביות של אותו רגש.
באותה צורה כובשת רוח הטנטרה גם את היצר המיני וגם את האקט המיני. ההתייחסות המעשית ליחסי המין ככלי רוחני הובילה לכך שבמבט מערבי שטחי קיבלה הטנטרה מוניטין בעייתי והיא נתפסת בשגגה כמין אירוטיזם טקסי שהוליד את מה שנקרא "ניאו טנטרה", שמכונה בחיוך על ידי לאמות טיבטיים "כקליפורניה טנטרה". השגיאה מקורה בבלבול בסיסי של האקסטזה ומצבי התודעה הגבוהים שהטנטרה חותרת אליהם, עם רגעי אורגזמה שנחווים ביחסי מין "רגילים".
כאמור, התורה הטנטרית שופעת תרגולים רוחניים שאינם קשורים בחדר המיטות, החל ממדיטציות בלוויית מנטרות מיוחדות ועד הבזק של הארה תוך שימוש באנרגיה של ההתעטשות.
הרבי נחמן אומר שאנשים פשוטים אוכלים בכדי שיהיה להם כוח ללמוד תורה ואנשים נבונים לומדים תורה על מנת שידעו כיצד לאכול. זוהי גישת הטנטרה -ללמוד את הרוח על מנת לחיות, לא למסגר ולכלוא את הקדושה בבתי משכן, אלא להביא אותה בספונטניות אל חיי היומיום.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
 |
|
 |
 |  |  |  | תלמיד בפדרציה הבינלאומית אטמן שברומניה |  |  |  |  |
|
 |
|
 |
|
|
|